TF-X / MMU / Kaan (TAI, Törökország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 427
18 841
113
http://www.airrecognition.com/index...key-tf-x-fighter-jet-development-program.html


Dassault_suystems_TUAF_TFX_TAI_001.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 480
113
First Turkish 5th generation fighter to be ready for delivery by 2032

Turkish Aerospace Industries (TAI) has released details of timeline for its Turkish Fighter (TF) project, also known as TF-X.

The TF-X project is a twin-engine 5th generation all-weather air superiority fighter being developed by TAI with technological assistance from BAE Systems, Chinese AVIC, and European Aeronautic Defence and Space Company (EADS).

A few days ago, the Presidency of Defense Industries (SSB) and an affiliated company signed a deal in the first step to develop a unique turbofan fighter jet engine in Turkey for TF-X aircraft.

An outline agreement was signed with TR Motor, a company established by the SSB to develop engines which would be used in the TF-X project.

SSB President Ismail Demir said the final goal is that the engine would not face limitations from foreign countries in terms of use and exports, and for Turkey to control all technological features and intellectual property rights.

The door remains open for international engine-makers to get involved in the national fighter jet project, Demir added.

He noted that development of the unique engine will be a long process, nearly 10 years, and today’s agreement will serve as a framework in this process.

“Our red line is an engine that belongs fully to us. We will work with those who want to produce an intermediary engine,” Demir said.

Within the scope of TF-X Program, Turkey will become one of the few countries to possess the necessary technologies, engineering infrastructure and production capabilities. Once the engineering activities on all the critical technologies are accomplished (e.g. increased situational awareness, sensor fusion, low observability, weapon bay, …etc), which are needed by a 5th generation (or beyond) jet fighter aircraft.

Since 2019 beyond the design and development of TF-X Aircraft, engineering capabilities, technology development activities (for key sensors like radar, electronic warfare..etc.), test infrastructures establishment and certification processes will be performed and extensive capabilities for a new generation jet fighter design, development and production will be gained by Turkish industry.

According to TAI, the production of the first batch of a prototype of newest Turkish fighter jets could begin starting in 2020 after production planning and tool design.

It is expected that the first prototype of TF-X aircraft to make its maiden flight in 2023.

The mass production process of new fighter jets is expected to start between 2032 and 2035.

TF-X aircraft is planned to be kept operational in the TurAF inventory until 2070s and will be interoperable with other critical assets of TurAF such as F-35As.



46254613_1774536379323916_629147064583847936_n.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 480
113
First Turkish 5th generation fighter to be ready for delivery by 2032

Turkish Aerospace Industries (TAI) has released details of timeline for its Turkish Fighter (TF) project, also known as TF-X.

The TF-X project is a twin-engine 5th generation all-weather air superiority fighter being developed by TAI with technological assistance from BAE Systems, Chinese AVIC, and European Aeronautic Defence and Space Company (EADS).

A few days ago, the Presidency of Defense Industries (SSB) and an affiliated company signed a deal in the first step to develop a unique turbofan fighter jet engine in Turkey for TF-X aircraft.

An outline agreement was signed with TR Motor, a company established by the SSB to develop engines which would be used in the TF-X project.

SSB President Ismail Demir said the final goal is that the engine would not face limitations from foreign countries in terms of use and exports, and for Turkey to control all technological features and intellectual property rights.

The door remains open for international engine-makers to get involved in the national fighter jet project, Demir added.

He noted that development of the unique engine will be a long process, nearly 10 years, and today’s agreement will serve as a framework in this process.

“Our red line is an engine that belongs fully to us. We will work with those who want to produce an intermediary engine,” Demir said.

Within the scope of TF-X Program, Turkey will become one of the few countries to possess the necessary technologies, engineering infrastructure and production capabilities. Once the engineering activities on all the critical technologies are accomplished (e.g. increased situational awareness, sensor fusion, low observability, weapon bay, …etc), which are needed by a 5th generation (or beyond) jet fighter aircraft.

Since 2019 beyond the design and development of TF-X Aircraft, engineering capabilities, technology development activities (for key sensors like radar, electronic warfare..etc.), test infrastructures establishment and certification processes will be performed and extensive capabilities for a new generation jet fighter design, development and production will be gained by Turkish industry.

According to TAI, the production of the first batch of a prototype of newest Turkish fighter jets could begin starting in 2020 after production planning and tool design.

It is expected that the first prototype of TF-X aircraft to make its maiden flight in 2023.

The mass production process of new fighter jets is expected to start between 2032 and 2035.

TF-X aircraft is planned to be kept operational in the TurAF inventory until 2070s and will be interoperable with other critical assets of TurAF such as F-35As.



46254613_1774536379323916_629147064583847936_n.jpg


image_258960-min-750x422.jpg


https://defence-blog.com/news/first...fighter-to-be-ready-for-delivery-by-2032.html
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 981
113
Ne essunk hasra ettöl, a Tamiya es a többi makettgyarto is elö tudja a kulsö format allitani, ami itt is a szokasos F-22/F-35 elemek összegyurasa, nulla sajat lathato ötlettel. Itt viszont kifullad a terv, mert Törökorszag beszelhet 5. generaciorol, de mivel az elsö negyet is csak vasaroltak/szervizeltek, igy kizart, hogy ezt öneröböl megugorjak. Ha meg kulföldröl vesznek mindent, akkor reszben ertelmetlen elsö török akarmiröl beszelni, mert mi török benne, masreszt kinek erdeke, hogy a törökök sajat vadaszgepet gyartva önallosodjanak tovabb a tersegben? Az USA-nak biztos nem, mert akkor mivel zsarolja a törököt? Az EU is kiabrandult a törökökböl, itt is max titokban egyezkedhetnek mindenre kaphato cegekkel, hivatalosan nem annyira. Az oroszok nyilvan örulnenek ha a török jönne hozzajuk kerni, de szerintem a törökök egyaltalan nem akarjak boritani az asztalt az USA-val es a NATO-val (szerintem az Sz-400 uzlet se jön össze vagy csak a forma kedveert atvesznek egy minimalis darabszamot, amit az oroszok a vegletekig lebutitanak, es akkor mindenki megnyugodhat.) Kinai kapcsolat ugyanez, Kina lehet, hogy akarna, de a törökök nem fogjak akarni igazan, ök ezzel csak riogatnak.
Ennek a szep makett kitolasanak most az a celja, hogy az USA-nak uzenjenek, hogyha nem adtok F-35-öt, akkor tudunk mi magunknak csinalni.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Most olvasom hogy a hírek szerint csak ez a mock-up több mint $2 millió dollárba került…:rolleyes:
mennyi lesz a kész repülőgép?
Persze hogy rohadt drága, hiszen egyedi, egyetlen példány, még ha fából faragták akkor is drága. Kész repülőgép meg szerintem közel se biztos hogy lesz belőle, a török ipar gázturbinás hajtóművet nem tud tervezni/gyártani, így kérdés hogy ki ad el nekik korszerű új hajtóművet - hogy az üzleti konkurenciát hizlalja vele?!! Más országok példájából is láthatjuk hogy egy stealth-harcigép kifejlesztése és gyártása még a nagyoknak se megy csak úgy kisujjból, hol vannak ehhez a törökök anyagi és ipari lehetőségei?
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Rotten878

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 981
113
Persze hogy rohadt drága, hiszen egyedi, egyetlen példány, még ha fából faragták akkor is drága. Kész repülőgép meg szerintem közel se biztos hogy lesz belőle, a török ipar gázturbinás hajtóművet nem tud tervezni/gyártani, így kérdés hogy ki ad el nekik korszerű új hajtóművet - hogy az üzleti konkurenciát hizlalja vele?!! Más országok példájából is láthatjuk hogy egy stealth-harcigép kifejlesztése és gyártása még a nagyoknak se megy csak úgy kisujjból, hol vannak ehhez a törökök anyagi és ipari lehetőségei?
.
.
Az önálló stealth gép összehozása még olyan gazdasági és műszaki alapok, és létező saját repülőgépipar mellett is rezeg, mint Japán vagy Dél-Korea.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and emel

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 675
32 311
113
Persze hogy rohadt drága, hiszen egyedi, egyetlen példány, még ha fából faragták akkor is drága. Kész repülőgép meg szerintem közel se biztos hogy lesz belőle, a török ipar gázturbinás hajtóművet nem tud tervezni/gyártani, így kérdés hogy ki ad el nekik korszerű új hajtóművet - hogy az üzleti konkurenciát hizlalja vele?!! Más országok példájából is láthatjuk hogy egy stealth-harcigép kifejlesztése és gyártása még a nagyoknak se megy csak úgy kisujjból, hol vannak ehhez a törökök anyagi és ipari lehetőségei?
Hajtomu mar eldolt ki is csengettek erte az osszeget. Az orkup is megvan mar sok eve a gep tervezesebe egyebkent a aab segedkezett a szelcsatornas tesztek is ott voltak tobb maketten meg kivalasztas elott.//
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 675
32 311
113
Plusz ugye f35 bol is fertek hozza bizonyos dolgokhoz fejlesztes ideje alatt... /bar szerintem egy j31 el jobban jarnanak de azt csak fu alatt lehtne rendezni mert az elso gepk megjelemesevel vilszlat nato./
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Megjegyzem normális minőségben a sokkal fejlettebb Dél-Koreának sem sikerült.
Mi az akadálya, hogy megvegyék a Motor Szics legjobbját?
Megjegyzem, Csaucseszku is itt bukott el. A PFSZ lopott nekik egy francia tankot, amit le akartak másolni. Persze a motorjához hozzá se tudtak szagolni. Hanem volt nekik egy német licenszük egy gyakorló harckocsimotorhoz. Állítólag csak az olajrendszerét kellett volna áttervezni, hogy tankhoz méltó dőlés-szögekben is működjön, de nem sikerült nekik. A Rábának végig nem sikerült megcsinálni a licensz MAN motor tükörképét. Állítólag már a blokk leöntésével sem boldogultak. A blokkon 20 év alatt semmit sem tudtak változtatni.
Mellesleg el se tudom képzelni, hogy működik a rendre előkerülő X motorok olajrendszere. A csillagmotorokét sem értem.
 

Bleroka

Well-Known Member
2019. március 16.
365
1 066
93

Tehát 2023-ban beindul a gyártás
Kevesebb mint három év alatt legyártanak 8-10 prototipust,amivel több ezer óra berepülési program alatt,kikisérletezik a végleges formát+megoldásokat.és beinditják a török 5-ik generációs vadászgép sorozatgyártást.
Power point légierö:)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7