Top Gun Archívum

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Hogy tetszik?

  • Szerintem felesleges.

    Votes: 0 0,0%

  • Összes szavazó
    6

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 822
47 149
113
.
.
A téma onnan jött elő fentebb, hogy anno a Top Gun / Aranysas, ahogy akkor éppen hivták, tele volt a repülőgépgyártók egészoldalas hirdetésével. Erre Allesmor előjött valami magyarázattal, hogy ez a 90-es évek naivitása, nem is fogadtak el pénzt, meg naiv szivjóság volt az egész reklámosdi.
Erre válaszul irtam most, hogy a jelenlegi lap teljes hátsó boritója is egy értelmetlen Gripen hirdetés, ráadásul a Google translator szintű kifejezésekkel, mint "légi-földi szkennelés"
.
Aeromagazint nem olvasok, de ha ott is telibe hirdetnek ugyanigy, az is ugyanolyan objektivitást rontó gyakorlat, és két hiba nem oltja ki egymást.
(Csak az érvelés módszere kapcsán irom, jellegében nyilván más a dolog, hogy ez a politikában gyakori taktika, hogy egyik pártról kiderül, hogy loptak, erre azok válaszul közlik, hogy a másik is lopott, és akkor rendben vagyunk, a két lopás kioltotta egymást, ahelyett, hogy egyik se csinálná.)
(Ugyanez a dilemma amúgy az autós újságoknál, műsoroknál is, hogy az autógyár, vezérképviselet támogatja a lapot, akkor mitől lehet elvárni, hogy az autó gyengeségei se legyenek elhallgatva, kerüljük-e a konkurrens jobb tipussal az összehasonlitó teszteket, stb.)
.
.
Na, mindegy, offf, hagyjuk.
De most őszintén!
Mit vársz, ki fog hirdetni egy Aranysasban?
Valami csempe, vagy horgászfelszerelés bolt? Esetleg felcsatolható pipi? Talán terhesjóga tanfolyamok....
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 616
6 105
113
Nem teljesen értem, hogy mi a problémád. Több mint 15 éve Gripen van, még legalább 15 évig Gripen lesz (mert aláírták a +10 év support szerződést), ráadásul marad a C/D. Így kb. mindegy hogy mit reklámoznak
.
Tényleg utolsó a témában, de nem tudom kihagyni a poént, hogy ne kérdezzek vissza....
"Nem teljesen értem, hogy mi a problémád. Több mint 15 éve Gripen van, még legalább 15 évig Gripen lesz (mert aláírták a +10 év support szerződést), ráadásul marad a C/D. " Így kb MINEK KELL reklámozniuk?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 746
34 536
113
.
Tényleg utolsó a témában, de nem tudom kihagyni a poént, hogy ne kérdezzek vissza....
"Nem teljesen értem, hogy mi a problémád. Több mint 15 éve Gripen van, még legalább 15 évig Gripen lesz (mert aláírták a +10 év support szerződést), ráadásul marad a C/D. " Így kb MINEK KELL reklámozniuk?
Mert a Saab PR-osok Svédországban szocializálódtak,ahol nem olyan nagy divat magasrol szarni az adófizetőkre
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and Vogon

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 822
47 149
113
.
Tényleg utolsó a témában, de nem tudom kihagyni a poént, hogy ne kérdezzek vissza....
"Nem teljesen értem, hogy mi a problémád. Több mint 15 éve Gripen van, még legalább 15 évig Gripen lesz (mert aláírták a +10 év support szerződést), ráadásul marad a C/D. " Így kb MINEK KELL reklámozniuk?
www.saab.com
Javaslom tanulmányozni a portfoliót!
Nem csak Gripent gyártanak (és akarnak eladni), de mondjuk egy Barracuda álcaháló nem biztos, hogy benedvesíti az Aranysas célközönség "szemét". Ugyanakkor maga a márkanév akkor is megjelenik, és annak is reklámértéke van.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 871
82 422
113
Aeromagazint nem olvasok, de ha ott is telibe hirdetnek ugyanigy, az is ugyanolyan objektivitást rontó gyakorlat, és két hiba nem oltja ki egymást.
Ha olvasnád az Aeromagazint is, akkor egyértelmű lenne hogy melyik lap van támogatva a gyártók által.
(Ugyanez a dilemma amúgy az autós újságoknál, műsoroknál is, hogy az autógyár, vezérképviselet támogatja a lapot, akkor mitől lehet elvárni, hogy az autó gyengeségei se legyenek elhallgatva, kerüljük-e a konkurrens jobb tipussal az összehasonlitó teszteket, stb.)
Azért pl. Kövári Laci írásaiban gyakran visszatérő szófordulat volt hogy "egyes közép-európai országokban rendszeresített típusnál ez nem így van". De valami azért lehet abban, amit írsz, mert nagyon Gripen ellenes cikkre azért nem emlékszem. Azok inkább politikai lapokban jelentek meg. Ha jól emlékszem, egyszer annyit mondtak erről hogy "nem illik a fészekbe sz@rni", de lehet hogy azt a HM/MH-val kapcsolatban mondták.

Na, mindegy, offf, hagyjuk.
Majd áthelyezem a Magazinok topikba...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
.
.
A téma onnan jött elő fentebb, hogy anno a Top Gun / Aranysas, ahogy akkor éppen hivták, tele volt a repülőgépgyártók egészoldalas hirdetésével. Erre Allesmor előjött valami magyarázattal, hogy ez a 90-es évek naivitása, nem is fogadtak el pénzt, meg naiv szivjóság volt az egész reklámosdi.
Erre válaszul irtam most, hogy a jelenlegi lap teljes hátsó boritója is egy értelmetlen Gripen hirdetés, ráadásul a Google translator szintű kifejezésekkel, mint "légi-földi szkennelés"
.
Aeromagazint nem olvasok, de ha ott is telibe hirdetnek ugyanigy, az is ugyanolyan objektivitást rontó gyakorlat, és két hiba nem oltja ki egymást.
(Csak az érvelés módszere kapcsán irom, jellegében nyilván más a dolog, hogy ez a politikában gyakori taktika, hogy egyik pártról kiderül, hogy loptak, erre azok válaszul közlik, hogy a másik is lopott, és akkor rendben vagyunk, a két lopás kioltotta egymást, ahelyett, hogy egyik se csinálná.)
(Ugyanez a dilemma amúgy az autós újságoknál, műsoroknál is, hogy az autógyár, vezérképviselet támogatja a lapot, akkor mitől lehet elvárni, hogy az autó gyengeségei se legyenek elhallgatva, kerüljük-e a konkurrens jobb tipussal az összehasonlitó teszteket, stb.)
.
.
Na, mindegy, offf, hagyjuk.
Nem értem a logikád. Én a 30 évvel ezelőtti Top Gun el nem kötelezett, útkereső, naív-romantikus, elhivatott korszakáról írtam, ezt akarod te cáfolni a mostani Aranysasban megjelent fizetett hírdetés tényével.
Hogy cáfolja az egyik a másikat?
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 153
9 326
113
A sok hozzászóláshoz egy kis polémia. Aki magyaron kívül mást is olvas az sokszor került szembe, hogy az AFM, COTS, Air International stb. repülő magazinokban, Airbus EF/ Sikorsky, EADS, Leonardo, sőt Mil és MiG hirdetés is. teljesen normális hogy ilyen hirdetéseknek helyett ad egy repülőmagazin. Azoknál a repeszközöknél, amely már a saját országban rendszerben áll, időnként kell egy is PR (PIÁR) hogy igen nemzet szárnyai, igen modernizált szárnyak, és még sokáig szárnyat adnak a vágyainknak :)
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 616
6 105
113
Saab pénze mióta adófizetői pénz?
.
.
A svéd állam nyomja folyamatosan beléjük a pénzt, és az FMV (Försvarets Materielverk) folyamatosan köti a különféle szerződéseket velük, továbbfejlesztés, megrendelése, valami karbantartás, szervizszolgáltatások, tehát nyugodtan mondható, hogy az adófizetők pénzét költik.
 
  • Vicces
Reactions: pöcshuszár

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 746
34 536
113
.
.
A svéd állam nyomja folyamatosan beléjük a pénzt, és az FMV (Försvarets Materielverk) folyamatosan köti a különféle szerződéseket velük, továbbfejlesztés, megrendelése, valami karbantartás, szervizszolgáltatások, tehát nyugodtan mondható, hogy az adófizetők pénzét költik.
Mivel a komolyabb fegyverzetet államok vásárolják,igy ezt bármelyik komolyabb fegyverzeti eszközt gyártó cégről elmondható ilyen alapon.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 746
34 536
113
.
.
Na, akkor értsük egymást, akkor csak ott vagyunk, hogy az adófizetők pénzét költik.
Inkább reklámbefektetés,ha sikerül külföldre eladni.És mivel a svédeknél nem az a természetes,hogy az állam szarik az emberekre,mikor az adófizetői pénzét költi,igy számukra ez a nálunk különben felesleges PR népszerűsitő reklám számukra természetes az adófizetői közösség irányába.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

Lupus80

Well-Known Member
2020. december 20.
278
749
93
De ez megint nem válasz a kérdésemre.
Kővári Laci és a Gál Józsi 1992-ben kezdett írogatni a "Típusváltás, lépésváltás, rendszerváltás" cikksorozattal és különbözött össze egyből a téma addigi feddhetetlen és megkerülhetetlen hazai főszakértőjének avanzsált Szentesi Györggyel.
A Top Gun 1990 és 92 közöttig a Szentesi-féle amolyan Bill Gunston és Jane's Defence Weekly fordításokkal meg mellé Flug Revue fotókkal operált.
Hazai bázislátogatós fotói jobbára csak a Tőrösnek voltak, aki meg csak tanulta a témát ekkoriban.
1992-ig kb ebben merült ki a Top Gun szakmaisága.
De 1993 nyaráig is még nagyon vegyes volt a kép.
Mondjuk úgy, hogy a magát szakmaként aposztrofáló közeg a Top Gun-t amatőr okoskodóknak, színes civil magazinnak tartották, ami véleményben azért volt igazságalap is, egy jó nagy adag fölényesség mellett.

Az év fő szenzációját jelentő 29-es beszerzést egyszerre elemezte az erősen F-16 párti Kővári Laci, akinek legalább voltak kiskunlacházi közvetlen emlékei,melyeket idehaza elsőként olvashattunk egy újságban leírva.
És ennek ellenpontjaként a "nagyrakétás" múltjából repülőszakértővé vált Szentesi György, aki meg AMX meg Hawk párti volt. Akkoriban ő volt az, aki kifejtette, hogy nekünk még a MiG-21 is sok, minek akkor a 29-es?
Ez volt akkor a Top Gun szakértelmének két szélsőértéke.
Akkoriban, tizenéves fejjel aranyat ért, de ma már látszik, hogy ez alapján ítélkezdtek a katonák is.

Csak egy példa:
1990-es induló számban Tőrös István interjút készített Urbán Jánossal, akit megkérdezett arról, hogy igaz-e, hogy a Magyar Néphadsereg hamarosan MiG-29-est és Szu-25-öst fog beszerezni? (Merthogy ezt lehetett már olvasni a külföldi szaklapokban rólunk)
Válasz: "Nem igaz. Az egyetlen MiG-29-es, ami nekünk van, az ez a makett az íróasztalomon, amit a szovjet látogatóinktól kaptam. Ami pedig a Szu-25-öst illeti, arról még makettem sincs..."
Erre mondják, hogy diplomatikus válasz, mert tény, hogy hamarosan nem szereztük be őket és a makettek ténye se volt valótlan. Csakhogy mégis erősen tervben volt mindkettő, csak nem volt nyilvános az infó. Oké, mondhatnánk, hogy a Gerecse után egy évvel ez nemhogy a szélesebb szakma előtt se volt ismert, de még csak nem is lett volna életszerű se. De jól látszott, hogy a kedves civil érdeklődő újságírók világképe természetes, hogy messze van a valóságtól, hiszen ők csak buta civilek.
Nekik bátran lehet mondani akármit.
Teljesen természetes volt, hogy egy szaklapnak kikiáltott színes újságban, ha azt civil írja, akkor színes, érdekes, de buta dolgok lehetnek csak.

Ezek után az volt szokatlan, mikor az egyik legelső - már a Laci által írt - MiG-23-as cikkre, amiben az ominózus "kitekerem-betekerem" futómű hibáit firtatta, egy aktív katonától, Magasdi Györgytől jött a méltatlankodó olvasói levél, ami új szintet hozott a hazai repülős szaklapok világába.
A katonák először adták jelét, hogy eddig tűrték a civilek amatőr találgatásait és mint profik, úgymond ki akartak végre szólni a reptér kerítései közül. Azt persze nem sejthették, hogy - bár távolról sem volt előre kitervelt provokatív mesterterv a dolog - pont ez lesz az, ami a Top Gun-nak kell. Végre kezdjenek beszélni a szakmáról maguk a katonák is!
Az 1990-ben indult magazin kezdeti bázis túráinak interjúalanyai ugyanis még nagyon "igazszósan" kommunikáltak, csak a szépet, csak a jót, a haditechnikáról lehetőleg semmit, mert az úgyis titkos.
Egyszerűen nem volt idehaza semmiféle rutinja annak, hogy egy katona a szakmai dolgokról mit mondhat.
A hivatásról, az életmódról lehetett nyilatkozni, lásd Ég Katonái, a néhai Edelényi Gábor riportfilmje, de ennél többről nemigen.

Amiről te beszélsz, az ennek a kérdéskörnek a másik, átellenes oldala. Történt ugyanis - ahogy te is írod - hogy ezek a fránya, "buta civilek" a külföldi szaksajtó rendszeres forgatása mellett elkezdtek aktívan járni nem csak külföldi repülőnapokra, parádékra, de katonai szakkiállításokra is. Ez kompletten hiányzott a hazai katonai szakma életéből, a fejükre ülő politikai garnitúráról nem is beszélve. Na azok meg aztán tényleg bántóan világtalanok voltak, de ezt csak most, mi, az utókor látjuk át. Akkoriban, az "állambácsi" kultuszból frissen kijövet az, hogy egy felelős beosztású politikus se tudja, hogy miről beszél, vagy, hogy mi lesz akárcsak fél év múlva, elképzelhetetlen volt.

Tehát a frissen kialakuló, agilis, önfinanszírozó szakújságírás egyre mélyebb összefüggéseket kezdett boncolgatni az egyre színvonalasabbá váló cikkekben.
Ezzel elkezdett kialakulni egy olyan szakmai tudásbázis, ami jellegét tekintve kezdett felnőni a katonák szigorúan vett belső szakismeretéhez, de olyan témákban, aminek idehaza nem volt hagyománya.
Én ismertem ugyan olyan KöRÜ-ben dolgozó katonát, aki hihetetlenül komoly mélységig tájékozott volt még a kilencvenes évekbeli szovjet-orosz haditechnikában is, függetlenül attól, hogy ezen ismeretanyag bő 80 százaléka idehaza nem is volt releváns, de mondjuk úgy, hogy nem ez volt a jellemző.
De még ez is csak a szovjet-orosz technika volt, nem a nyugati.

A nyugati haditechnikával kapcsolatosan jártasnak, érdeklődőnek, nyitottnak nagyon kevés katonánk mutatkozott, talán egyedüliként kiemelhetjük azt a csapatot, akik a külföldi vadászgépek kipróbálásában részt vettek.

Mennyire számított az ő munkájuk? Ma már láthatjuk, kb annyira volt fontos, mint a MiG-29-eseink BVR képessége. Kb semennyire se. Csak parádé legyen, meg "világbajnoki trófea", aztán minden rendben lesz.

Ez volt a 90-es évek.
Most, hogy ezt elolvastam ezt, és most hogy összepakoltam a gyerekeimnek papírgyűjtésre az elmúlt 3x év TopGun&Aranysas gyűjteményét, kifejezetten nem tudom hogyan érezzem magamat....
De mivel még az Aviator meg AeroHistoria magazinokból is pakoltam a darálóba, hát....egyre inkább arra emlékszem, mennyire vártam az újabb és újabb számokat, mivel máshonnan semmi de semmi infó nekem volt.
Laci bácsi legalább írt valamit ami sztem egy generációnak adott olyat amit más nem. Sokakat inspirált, nemcsak a technikai érdeklődésre hanem az írásra is.
Az más kérdés, hogy az internet világában a 30évvel ezelőtti cikkek validak vagy sem.
A lényeg : közel 32év TG& AS gyűjtemény, Haditechnikai, Kaliber, Modell és Makett meg ~120db külföldi szaklap a papírgyűjtésben több mint 140kg.
És amikor felajánlottam mindezt ingyen bárkinek aki eljön érte, a kutyát nem érdekelte.
 

norbi

New Member
2012. február 22.
1
0
1
Most, hogy ezt elolvastam ezt, és most hogy összepakoltam a gyerekeimnek papírgyűjtésre az elmúlt 3x év TopGun&Aranysas gyűjteményét, kifejezetten nem tudom hogyan érezzem magamat....
De mivel még az Aviator meg AeroHistoria magazinokból is pakoltam a darálóba, hát....egyre inkább arra emlékszem, mennyire vártam az újabb és újabb számokat, mivel máshonnan semmi de semmi infó nekem volt.
Laci bácsi legalább írt valamit ami sztem egy generációnak adott olyat amit más nem. Sokakat inspirált, nemcsak a technikai érdeklődésre hanem az írásra is.
Az más kérdés, hogy az internet világában a 30évvel ezelőtti cikkek validak vagy sem.
A lényeg : közel 32év TG& AS gyűjtemény, Haditechnikai, Kaliber, Modell és Makett meg ~120db külföldi szaklap a papírgyűjtésben több mint 140kg.
És amikor felajánlottam mindezt ingyen bárkinek aki eljön érte, a kutyát nem érdekelte.
Én most olvastam. Már késő?