Tornado (Panavia)

Azért valahol elképesztő, hogy pont a legfejlettebb Tornado gépeket vonják ki először...
 
"Előfordulhat" hogy azokból fogyott ki legelőször a max élettartam, vagyis az ángliusok - ha már van - akkor használták is becsülettel, nem csak a piros vonalon porosodtak! :):hadonaszos:
A hadrafohatóságuk nem volt a csúcson, brit topicok szerint minimális darabszámmal repültek otthon- a spotterek nézték az oldalszámokat, (ez lehetett takarékosság is, mert azért áttelepüléseket még utolsó ideőkig végrehajtottak).
A britektől nem meglepő, hogy képességeket hagynak el, lásd a Harrierek kivánosra (akár a Sea Harrier mk2-k kivonása, mely kvázi légvédelem nélkül hagyta a hordozóikat. aztán az GFR7/9 Harrierek kivonása melyek viszont kiváló alkatrészbázisok lettek az usákoknak. (utóbbit nagyon meg is bánták a britek, de már nem tudták visszavásárolni kis részüket sem. A Cometből kialakított Nimród parvédelmi, járőrgép kivonása - aztán szinte napjainkig a GIUK-ot nem volt brit gép amely ellenőrizze. A Franciák vették át Atlantic-al, meg az amcsik.. Előtte is voltak ilyen húzásaik.
 
Hang a lényeg. :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Szép gesztus volt a háromgépes országjárás, de azért hiányérzetem volt.... ez azért már elég jól nézett ki.

(De még mindig nem értem, hogy a RIAT-on ezt miért nem volt a program része. Amikor előtte néhány nappal London felett is megcsinálták.)


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


52877823_2275946159314749_8660229230811938816_o.jpg


53089507_2275946645981367_3663716376045944832_o.jpg


53160392_2275946182648080_7510345724077277184_o.jpg
 
Én nagyon bírom ezt a gépet ... sajnálom hogy sokszor mostohán bánnak vele.....Mindig az jut eszembe róla mintha az F111 földimalac kis öccse lenne:)
 
Szép gesztus volt a háromgépes országjárás, de azért hiányérzetem volt.... ez azért már elég jól nézett ki.

(De még mindig nem értem, hogy a RIAT-on ezt miért nem volt a program része. Amikor előtte néhány nappal London felett is megcsinálták.)


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


52877823_2275946159314749_8660229230811938816_o.jpg


53089507_2275946645981367_3663716376045944832_o.jpg


53160392_2275946182648080_7510345724077277184_o.jpg
Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.

Én nagyon bírom ezt a gépet ... sajnálom hogy sokszor mostohán bánnak vele.....Mindig az jut eszembe róla mintha az F111 földimalac kis öccse lenne:)
Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
 
Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.


Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
Konkrétan Buccaneer gépek végezték a célkijelölést a Pave Spike konténerekkel.
 
A helyzet még ennél is rosszabb, a bevethető Tájfunk gépek száma mindösszesen 37 db.
Ez azt jelenti, hogy a német légierő mindössze 29+37= 66 darab részben(!!!) korszerűnek mondható harci géppel rendelkezik.
Ehhez képest az oroszok csak idén több új vadászgépet állítottak rendszerbe, mint a bevethető teljes német légierő!!!
http://www.globoport.hu/141832/ocskavasakkal-bombaznak-az-iszlam-allamot/
Tartok tőle, hogy összNATO szinten sem sokkal jobb a valós helyzet, főleg az európai hatalmakat illetően.
Persze hogy Trump ki van akadva az Európai NATO államokat.
 
A 90-es évek közepén volt egy olasz film sorozat a Tornado-kat repülő pilótákról. Nem emlkszik valaki a címére?
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75
Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.


Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
Úgy tudom, a Bucaneerek végezték a megvilágítást a Tornadoknak.
 

Nincs többé "forgószél" Albion felett


"A brit Royal Air Force 40 év szolgálatot követően 2019 márciusában kivonta állományából a Tornado (forgószél) típusú csapásmérő repülőgépeket."
Azért Kővári is mostanában ír olyanokat, hogy pislogok...

Nem értem, hogy miért kezeli aerodinamikailag elavultnak a Tornado-t a cikk. Attól, mert az F-14-et leszámítva minden 4. gen gép nem variaszárnyas, attól még csapásmérők számára nagyon is megfelelt, mert nem tépték annyira a gépeket.

A '70-es évek elején meg senki nem tudta, hogy a variaszárny elavult lesz. Konkrétan éppencsak megkezdte szolgálatát mind a MiG-23, mind az F-14-es.
Az F-111 méretének és variaszárnyának köszönhetően akkora hatósugárral bírt, amit azóta is visszasírnak. Majd egyszer megpróbálom összehasonlítani, de az AWPJ ökölszámként azt írta le, hogy az F-15E-hez képest az F-111F hatósugara valami 40%-kal (!) volt nagyobb low level konfigban 4 db 2000 fontossal. Ok, hogy egy 21,5 tonnás gépet mérek egy CFT-vel is legfeljebb 14,5 tonnáshoz, de ebben vastagon benne volt a variaszárny is. Egy csapásmérő az nem dogfightol, ezért a variaszárny strukturális hátrányai vajmi keveset érnek. Manőverező légi harcra termett vadászok szemüvegén keresztül veti össze az aerodinamikáját az egyfeladatos csapásmérőnek. Fogalmazzunk úgy, hogy ennek értelme semmi...

Az F-111F 4 db nagy tökkel sokkal gyengébb tolóerő tömeg aránnyal (ez is mutatja, hogy mennyire nem jó érték) 600 csomó feletti sebességet hozott utánégető nélkül. 1/3 keróval kismagasságon képes volt átlépni a hangsebességet is utánégető nélkül.
A Tornado is ehhez közeli paraméterekkel bír. Ennyire "elavult" a variaszárny. Remekül elvan vele a Tu-22M, a Tu-160 és a Szu-24 is, mert nem vadászgépek.