Urbanisztika, építészet (múlt, jelen, jövő)

Ez jó

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Érdekes ahogy egy laikus próbálja a problémát megérteni, megmagyarázni és megoldani. Az egész ennél azért jóval összetettebb. Mind az ok amiért valamit szépnek látunk, mind az ok amiért olyat építünk és nem olyat az összetettebb. De vannak benne alapvető igazságok.

Lakóépületeknél pl. tipikus eset:

  • Ki a f*sz fogja azt kifizetni, hogy „olyan” legyen?
  • Ha meg van pénz, az nem néz ki jól a marketing anyagokon, hogy egyszerű, beleillik a környezetébe és gyakorlatilag olyan, mint a többi, régi. Valami ütős kell, ami eladja magát a honlapon háttérként. Mert a parasztnak parasztvakítás kell! Igen a lakóépületek kinézete azért is olyan igénytelen, mint a használtautó piac mert az emberek F*SZOK! Ez kell nekik. Ütős látványtervek, szar alaprajzokkal.
  • És még ott nem is tartunk, hogy valami mitől szép vagy nem szép. És általában ide soha nem is jut el semmi.
Általánosságban meg sajnos elmondható, hogy építész szakmai körökben mindent letarolt a „tömegformálásos látásmód”. Minden egy tömeg, tömegeket raknak, toldanak, faragnak stb. Struktúra mögüle az teljesen hiányzik. Olyan tárgyként fogja fel a szakma nagy része az épületet, mint egy telefon, vagy egy autó. Jobb esetben bútor. De valójában környezet hoz létre, nem egy tárgyat a környezetben.

Van ezzel probléma rendesen…
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Gyakorlatilag ugyan azt mondja amit itt mi is. Miért ronda a legtöbb mai épület?
1. Harmat gyengék a mai építészek
2. A megrendelő a legtöbb esetben csak a költség hatékonyság mentén gondolkodik. Így meg a végeredmény csak egy kocka lehet díszitések nélkül
3. Ha a megrendelő szeretne is szépet, akkor újra belép az 1.-s pont. Ilyenkor csak a számítógépes sablonokra hagyatkoznak, a látványtervnek meg köze nincs a valósághoz, hiszen a CGI-nál úgy világítják meg ahogyan akarják. Nem pedig a valós fényviszonyoknak megfelelően stb...

Ezek önmagukban elegendőek a ronda épületek elkészítéséhez.

Amúgy modern építészettel is lehet szépet építeni, lásd Szingapúr:
iu

iu

iu

iu
Az kellene még az épületeknek, hogy ész nélkül elkezdjük díszíteni! Díszítés nem megoldás semmire! Környezetpusztító tévút.
 
Gyakorlatilag ugyan azt mondja amit itt mi is. Miért ronda a legtöbb mai épület?
1. Harmat gyengék a mai építészek
2. A megrendelő a legtöbb esetben csak a költség hatékonyság mentén gondolkodik. Így meg a végeredmény csak egy kocka lehet díszitések nélkül
3. Ha a megrendelő szeretne is szépet, akkor újra belép az 1.-s pont. Ilyenkor csak a számítógépes sablonokra hagyatkoznak, a látványtervnek meg köze nincs a valósághoz, hiszen a CGI-nál úgy világítják meg ahogyan akarják. Nem pedig a valós fényviszonyoknak megfelelően stb...

Ezek önmagukban elegendőek a ronda épületek elkészítéséhez.

Érdekes ahogy egy laikus próbálja a problémát megérteni, megmagyarázni és megoldani. Az egész ennél azért jóval összetettebb. Mind az ok amiért valamit szépnek látunk, mind az ok amiért olyat építünk és nem olyat az összetettebb. De vannak benne alapvető igazságok.

Lakóépületeknél pl. tipikus eset:

  • Ki a f*sz fogja azt kifizetni, hogy „olyan” legyen?
  • Ha meg van pénz, az nem néz ki jól a marketing anyagokon, hogy egyszerű, beleillik a környezetébe és gyakorlatilag olyan, mint a többi, régi. Valami ütős kell, ami eladja magát a honlapon háttérként. Mert a parasztnak parasztvakítás kell! Igen a lakóépületek kinézete azért is olyan igénytelen, mint a használtautó piac mert az emberek F*SZOK! Ez kell nekik. Ütős látványtervek, szar alaprajzokkal.
  • És még ott nem is tartunk, hogy valami mitől szép vagy nem szép. És általában ide soha nem is jut el semmi.
Általánosságban meg sajnos elmondható, hogy építész szakmai körökben mindent letarolt a „tömegformálásos látásmód”. Minden egy tömeg, tömegeket raknak, toldanak, faragnak stb. Struktúra mögüle az teljesen hiányzik. Olyan tárgyként fogja fel a szakma nagy része az épületet, mint egy telefon, vagy egy autó. Jobb esetben bútor. De valójában környezet hoz létre, nem egy tárgyat a környezetben.

Van ezzel probléma rendesen…


Egy tíz évvel ezelőtti vita azalábbi bejegyzáés kommentjeiben. ==T== én lennék.



Az Amatőr ill. Locassen nevű nickek elég jókat írnak.


Amatőr 2013.12.26. 15:29:37
A háború utáni magyar építészet olyan, mint a Jancsó filmjei; a produktumok magas művészi értékkel bírnak, de a Jóisten mentsen meg tőlük!
Nem hiszem, hogy az elmúlt fél évszázadban épült Budapesten bármi is, amit érdemes lenne megemlíteni egy bedekker lapjain. Én már annak is örülnék, ha legalább lopnának jó ötleteket!

******

Amatőr 2014.01.20. 11:40:44
Úgy vélem, hogy a Kiskirálylány, illetve a Pocakos rendőr című szobrok több örömet okoztak a város lakóinak és az idelátogatóknak, mint a Szoborpark összes műalkotása. Kossuth-díjjakkal terhelten!


****

Amatőr 2014.01.20. 14:16:40
A közízlést úgysem lehet megerőszakolni. A legplasztikusabb példa erre a film.
Néhány, hm, kevésbé szerencsés kezű rendezőnk egyes alkotásainak látogatottsága az ötezres nézőszámot sem érte el. Úgy sem, hogy kerekítettek, úgy sem, hogy a honor egy része jegyvásárlásra ment el. Fantomnézőkre.
Magyarázatok persze születhetnek:
Mondjuk a nézők nem elég érettek a műhöz.
Vagy esetleg megelőzte a korát.
Vagy esetleg ..... egyszerűen csak sz@r.
De mi a helyzet egy köztéri alkotással? Hogyan lehet az alkotó tudtára adni, hogy nem itt van a legjobb helyen a mű? Hogy tárolják jobb időkre várva mostanság egy múzeum raktárában!
Le kell önteni festékkel? Vagy megglosszázni az ÉS-ben?
Nos, talán a prevenció lenne az egyedül hatásos eljárás. Különben várhatunk a következő kurzusváltásra!

******
Amatőr 2014.01.20. 15:33:28
@Mária: "De tudom ezeket a produkciókat a helyükön kezelni,..."

Azt hiszem, hogy ez a fél mondat a vita kulcsa! Nincsenek a dolgok a helyükön! Míg egyes műveknek a tankönyvekben van a helyük, addig másoknak meg az olvasók kezében.
Hogy egy plasztikus példával érzékeltessem plebejusi álláspontomat; ha lehet, akkor a reggeli első pillantásomat szívesebben vetném a "Gombolyaggal játszó cicák" című fércműre, mint a "Guernica" reprójára.
Tehát az én általam vágyott lakóhelyen éppúgy nem fér el ez az oszlopos izé, mint a Dózsán az a két förmedvény. Vagy a terror és környéke. Nem ott a helyük!
Akkor sem, ha politikailag és művészileg kiemelkedő alkotások. Mások szerint.
És ha szabad, akkor had ítéljem meg magam, hogy nekem mi tetszik és mi az értékes. Mert én inkább a szememnek hiszek.
******


+ Hamster két indexes hozzászólása:


 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and zulu
  • Tetszik
Reactions: enzo and Crusader
Na lehet tippelni hogy a Végső Utazás következő része hol lesz élőbben. Ilyen trágya munkát ennyi pénzért.....
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Hűha
Reactions: tarzaan
 
  • Tetszik
Reactions: tarzaan
ok, de a műemlékvédelem normális esetben nem egyéni preferencia vagy szubjektivitás kérdése
Igen, ez egy jó elv lenne.
Ehelyett ma az egyetlen preferencia, hogy legyen öreg, vagy az aktuális vezetés nünükéje tervezze.
Makovecz fa romjai se nem igazán különlegesek, se nem fenntarthatóak, se nem funkcionálisak, el kell őket engedni.
Megjegyzem skanzenpest gangos romjainak a nagyobb részét is, és még sok egyéb épületet is, ami valamiért védett lett, és most se kiköpni, se lenyelni nem tudjuk, de legalább elaprózzák a keretet, vagy akár komoly kézzelfogható károkat okoznak. Avagy a Lampart csődje, és a hádeezipariműemléknemfejleszthetsz esete a mindenkori magyar állámmal.
 

Pontosan, és most azok ágálnak a "NER-es" építkezések ellen (NIMBY alapon), akik nyaraló- vagy akár villatulajdonosok, vagy örökölték, vagy a kádárizmus alatt jutottak hozzá valamilyen módon olcsó vízparti telekhez. Bár 1945 után a villatulajdonosok nagy része vagy eltűnt vagy elvették tőle a villát. Esetleg "kárpótlásként" kapott egy vityillót, mint a balatoni egykori telekszomszédunk felmenője. Persze a nádas kivágása ellen is csak akkor vannak, ha nem az épp a vízparti házuk előtti öblöt nőtte be túlságosan a nád, és nem tudnak bemenni a vízbe. Akkor ugyanők követelik a kivágást az önkományzattól (megtörtént eset, ugyanők: de ne épüljön semmi a 200 m-rel odább lévő parlagon maradt vízparti telekre, mert akkor kivágják majd előtte a nádast a rohadék neresek).
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and fip7
Igen, ez egy jó elv lenne.
Ehelyett ma az egyetlen preferencia, hogy
hogy nincs rendes műemlékvédelem. En bloc.
Pontosan, és most azok ágálnak a "NER-es" építkezések ellen (NIMBY alapon), akik nyaraló- vagy akár villatulajdonosok, vagy örökölték, vagy a kádárizmus alatt jutottak hozzá valamilyen módon olcsó vízparti telekhez. Bár 1945 után a villatulajdonosok nagy része vagy eltűnt vagy elvették tőle a villát. Esetleg "kárpótlásként" kapott egy vityillót, mint a balatoni egykori telekszomszédunk felmenője. Persze a nádas kivágása ellen is csak akkor vannak, ha nem az épp a vízparti házuk előtti öblöt nőtte be túlságosan a nád, és nem tudnak bemenni a vízbe. Akkor ugyanők követelik a kivágást az önkományzattól (megtörtént eset, ugyanők: de ne épüljön semmi a 200 m-rel odább lévő parlagon maradt vízparti telekre, mert akkor kivágják majd előtte a nádast a rohadék neresek).
ettől még nem jó a ner-es kisajátításos, Tihanyt beépítős stb baromkodás sem
 
Pontosan, és most azok ágálnak a "NER-es" építkezések ellen (NIMBY alapon), akik nyaraló- vagy akár villatulajdonosok, vagy örökölték, vagy a kádárizmus alatt jutottak hozzá valamilyen módon olcsó vízparti telekhez. Bár 1945 után a villatulajdonosok nagy része vagy eltűnt vagy elvették tőle a villát. Esetleg "kárpótlásként" kapott egy vityillót, mint a balatoni egykori telekszomszédunk felmenője. Persze a nádas kivágása ellen is csak akkor vannak, ha nem az épp a vízparti házuk előtti öblöt nőtte be túlságosan a nád, és nem tudnak bemenni a vízbe. Akkor ugyanők követelik a kivágást az önkományzattól (megtörtént eset, ugyanők: de ne épüljön semmi a 200 m-rel odább lévő parlagon maradt vízparti telekre, mert akkor kivágják majd előtte a nádast a rohadék neresek).
Én erre csak annyit mondok hogy az egyszerű ember, de még a gazdag is maximum átjárót nyit a nádasban. A NER-es hotel..etc építők nem átjárót nyitnak hanem teljes mértékben kiszedik.
És igen rohadt neresek. Mert nekik semmi sem szent.
Kurva kevés nádas van. A déli parti prolik már tönkrevágták az övéiket és csak a kisemberek kijáróinál maradt fenn . Most terítékre került az északi part és itt is nyerészkedi akar a nagytőke ami abból lett nagytőke hogy az adófizetők pénzét kiutalták nekik.

Mert feljön a proli Budapesti a Balatonra és zavarja a nádas, a hínár, a szúnyog úgyhogy basszuk tönkre a tavat ás a faunát már sokadszorra mert a büdös proli, szemét minőségű tengeri halat akar zabálni a túlárazott szobájának balkonján s a drogos gyerekei meg teli akarják hugyozni a tavat mert budinak tekintik.

Van miért utálni a Telexet, de most igazuk van.
 
Én erre csak annyit mondok hogy az egyszerű ember, de még a gazdag is maximum átjárót nyit a nádasban. A NER-es hotel..etc építők nem átjárót nyitnak hanem teljes mértékben kiszedik.
És igen rohadt neresek. Mert nekik semmi sem szent.
Kurva kevés nádas van. A déli parti prolik már tönkrevágták az övéiket és csak a kisemberek kijáróinál maradt fenn . Most terítékre került az északi part és itt is nyerészkedi akar a nagytőke ami abból lett nagytőke hogy az adófizetők pénzét kiutalták nekik.

Mert feljön a proli Budapesti a Balatonra és zavarja a nádas, a hínár, a szúnyog úgyhogy basszuk tönkre a tavat ás a faunát már sokadszorra mert a büdös proli, szemét minőségű tengeri halat akar zabálni a túlárazott szobájának balkonján s a drogos gyerekei meg teli akarják hugyozni a tavat mert budinak tekintik.

Van miért utálni a Telexet, de most igazuk van.
Nahát, hogy Veled is egyet értünk vmiben :D
Egyébként a cikk megjelenhetett volna bárhol (OK, a pártmédiában nem), érdekes kis történelmi vázlat, érdemes
végig olvasni.
 
  • Vicces
Reactions: L.O.B

Szép válogatás.
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér
egy ismerős írta...

Elbontották a Budavári palota A épületét. Nem mintha a kedvencem lett volna, főleg a mauzóleumra emlékezetető belseje, de mégis furcsa módja a műemléki felújításnak, hogy ami van azt előbb teljesen lebontjuk. Az épület falai túlélték a II. világháborút és néhány hete még álltak, mára mégis áldozatai lettek a nagy akaratnak. Jó hír, hogy lehet jelentkezni bontott tégláért, mert ugye nem abból építik fel az új épületet, amely miben is hordozza majd a régi emlékét?
456968892_10161784630076392_3442691685159453175_n.jpg


Ugyanakkor ezt is írták. Valaki alá tudja támasztani esetleg, aki otthon van a Vár történetében?

Azért kellett elbontani, mivel ez a tömb az 1945 utáni felújítás során az eredetitől eltérő méretben és arányokban lett újjáépítve, a déli tömb szimmetrikus párjaként, miközben az eredeti jóval keskenyebb volt (lásd a mellékelt képet). Tehát az eredeti visszaállítása csak úgy lehetséges, ha a nagy részét elbontják. Falkutatással megvizsgálták az egész tömböt, és a megmaradt eredeti részeket mind meghagyták. Tehát 1. nem bontották el teljesen, az eredeti kb. 15 százalék megmaradt 2. falai nem élték túl a II. világháborút, mert minden, amit elbontottak, az 1960 után épült.
 
  • Szomorú
Reactions: tarzaan