Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Lehet hogy mégsem ez a mekkmester szinvonalú összeszerelés a legjobb taktika űrhajót építeni?
Hát lehet hogy ez a fejlesztési fliozófia lesz a nyerő, de én úgy látom hogy egy akármilyen új technikai eszköznél vanVolt egy podcast, ahol Robert Zubrin és Elon Musk beszélgettek. Az egyik dolog, amit Musk elkotyogott, hogy a Starship árának (feltehetően hajtóművek nélkül) 5 millió dollárból ki kell jönnie, és havi kettőt kellene gyártani belőle. Ezek olyan számok, amiken az űripari nagyok is röhögnek egy sort. Csakhogy a SpaceX-ről beszélünk, akik az újrahasznosítható, mindenki másnál olcsóbb Falcon 9-el megreformálták a hordozó-rakéta ipart.
Nézd meg egymás mellett a Starship Mk.1-et és az SN1-et:
Az SN1 fényévekkel minőségibb kidolgozású, mint az Mk.1, pedig az SN1 nagyjából 3 hónap alatt jutott el oda, ahova az Mk.1 6 hónap alatt. Szó szerint éjjel-nappal dolgoznak.
Ez a "Mekkmester" szint a kísérletezésről szól. Amit egy autószerelő a garázsban csinálna, hogy gyári versenyautókkal felérő járművet hozzon összes századakkora pénzből. Ők ezt rakétákkal csinálják.
Már el van döntve, hogy a hegesztések gépesítve lesznek, méghozzá egyedileg legyártott hegesztőgéppel. De ahogy eddig, itt is az van, hogy megcsinálják, megnézik működik-e, ha működik, hurrá, következő lépés, ha nem, akkor egy lépés hátra, miként lehet a kívánt célt elérni.
Nézd meg a másik oldalról. Jelenleg a Starship a legnagyobb átmérőjű hordozórakéta, ami fejlesztés alatt van. A Blue Origin féle New Glenn "csak" 7 méter átmérőjű, a Starship 9m. A Saturn V első fokozat 10,1 méter volt, de az egy másik világ.
A Raptor az első metán hajtóanyagú modern rakétahajtómű. A Blue Origin ott van a nyomábana Be-4-el. A többiek a kanyarban sincsenek. Az ESA tavaly szavazta meg, hogy a Prometheus megkaphassa végre (5 év után) a kért költségvetést. Az Ariane 6-hoz már túl késő, annak a sokkal drágább Vulcain 2.1-el kell repülnie. Szóval az Ariane Next (Ariane 7, ha tartják a számozást) majd valamikor 2030 körül várhatóan tudhatja azt, amit legkésőbb a 2020-as évek közepén a Starship és a New Glenn fog hozni. Szóval "csak" olyan 5-7 év elmaradásban lesznek. A többiek? Nagyjából sehol...
Nekem különben volt egy olyan érzésem a kísérlet láttán, mintha szándékosan pukkantották volna el. A NASA ugye nemrégiben szintén csinált egy ilyen tesztet.Volt egy podcast, ahol Robert Zubrin és Elon Musk beszélgettek. Az egyik dolog, amit Musk elkotyogott, hogy a Starship árának (feltehetően hajtóművek nélkül) 5 millió dollárból ki kell jönnie, és havi kettőt kellene gyártani belőle. Ezek olyan számok, amiken az űripari nagyok is röhögnek egy sort. Csakhogy a SpaceX-ről beszélünk, akik az újrahasznosítható, mindenki másnál olcsóbb Falcon 9-el megreformálták a hordozó-rakéta ipart.
Nézd meg egymás mellett a Starship Mk.1-et és az SN1-et:
Az SN1 fényévekkel minőségibb kidolgozású, mint az Mk.1, pedig az SN1 nagyjából 3 hónap alatt jutott el oda, ahova az Mk.1 6 hónap alatt. Szó szerint éjjel-nappal dolgoznak.
Ez a "Mekkmester" szint a kísérletezésről szól. Amit egy autószerelő a garázsban csinálna, hogy gyári versenyautókkal felérő járművet hozzon összes századakkora pénzből. Ők ezt rakétákkal csinálják.
Már el van döntve, hogy a hegesztések gépesítve lesznek, méghozzá egyedileg legyártott hegesztőgéppel. De ahogy eddig, itt is az van, hogy megcsinálják, megnézik működik-e, ha működik, hurrá, következő lépés, ha nem, akkor egy lépés hátra, miként lehet a kívánt célt elérni.
Nézd meg a másik oldalról. Jelenleg a Starship a legnagyobb átmérőjű hordozórakéta, ami fejlesztés alatt van. A Blue Origin féle New Glenn "csak" 7 méter átmérőjű, a Starship 9m. A Saturn V első fokozat 10,1 méter volt, de az egy másik világ.
A Raptor az első metán hajtóanyagú modern rakétahajtómű. A Blue Origin ott van a nyomábana Be-4-el. A többiek a kanyarban sincsenek. Az ESA tavaly szavazta meg, hogy a Prometheus megkaphassa végre (5 év után) a kért költségvetést. Az Ariane 6-hoz már túl késő, annak a sokkal drágább Vulcain 2.1-el kell repülnie. Szóval az Ariane Next (Ariane 7, ha tartják a számozást) majd valamikor 2030 körül várhatóan tudhatja azt, amit legkésőbb a 2020-as évek közepén a Starship és a New Glenn fog hozni. Szóval "csak" olyan 5-7 év elmaradásban lesznek. A többiek? Nagyjából sehol...
Hát lehet hogy ez a fejlesztési fliozófia lesz a nyerő, de én úgy látom hogy egy akármilyen új technikai eszköznél van
- mérnöki kockázat(valami hamarabb megy tönkre mint ahogy azt számoltàk)
- gyártási kockázat (valami mégsem olyan minőségben készül el ahogy azt a mèrnökök szeretnék)
Egy űrjhajó meglehetősen összetett szerkezet amiben sok ezer 'mission critical" alkatrész van (pl.az összes hegesztési varat...)
A kockázatok a rendszeren belül összeadódnak. Ha minden ilyen kritikus elemet 99%-os biztonsággal készítenek el akkor az azt jelenti hogy az eredő kockázat csapnivaló lesz (jó ha 50%)
Ahhoz hogy az eredő kockázat 90% fölött legyen mind a több ezer kritikus ponton 99.99..% biztonságra van szükség.
Ebbe a 99.99..% ba nem nagyon fér bele a kézi hegesztés meg nagykalapácsos egyengetés (láttunk ilyen videót is...)
Nekem különben volt egy olyan érzésem a kísérlet láttán, mintha szándékosan pukkantották volna el. A NASA ugye nemrégiben szintén csinált egy ilyen tesztet.
A videón egyértelműen látszik, hogy a elvileg a teljes magasságában feltöltötték a mélyhűtött anyaggal.
A deresedés végig látszott henger falán.
Viszont furcsa volt, hogy a legalsó részen, mintha nem lett volna a hűtött anyagból. Viszont pont a legalsó részen kezdett el jelentkezni a deformáció.
Nem vagyok benne biztos különben, hogy hegesztési probléma volt, mert elvileg már - szerintem - a szükséges nyomást elérték, mivel a henger tetején egy szelep már jóval a robbanás előtt elkezdte leereszteni a túlnyomást.
Bő egy héten belül a harmadik tűzgömb:
https://www.idokep.hu/hirek/fenyes-tuzgomb-szelte-at-a-nappali-egboltot
Már hogy abban tévedek, hogy feltöltötték, és elérték a nyomást, vagy hogy elkezdték elengedni a nyomást?Őőőő... Bocsi, de tévedsz. A fő tartálynak nincs hőszigetelése, feltöltötték folyékony nitrogénnel, ami ugye elkezdett forrni, az így keletkezett gázt pedig egy szelepen át kivezetik és kiengedik. Ez teljesen normális és minden hasonló, mélyhűtött (cryogenic) hajtóanyagot használó rakétafokozatnál megfigyelhető.
Hány rész van még belőle? Én leálltam az olvasással, mert sok rész kimaradt, de egyszer egyben végigolvasnám, ha egybeteszed pdf-be.
Hány rész van még belőle? Én leálltam az olvasással, mert sok rész kimaradt, de egyszer egyben végigolvasnám, ha egybeteszed pdf-be.
Word lenne a legjobb és akkor megformázom mindenki számára. Van benn gyakorlatom.Ez a tavalyi és idei történtekről szól.
Te a Szovjet és Orosz Űrhajózás Történelme cikksorozatról beszélsz. Az most picit parkolópályára került.
Ha nagyon nincs kedved blogon nézni, akkor jelezd mailben és átküldöm egy formázatlan PDF-ben...