[HUN] Antonov An-26 Curl

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 234
61 541
113
Csak abból indultam ki, hogy a soron álló gépekről készült fotókon a MiG-eknél voltak rendszerint leponyvázva a deklik. Az F-akárhányasok meg nem. Mondjuk ez lehetett csak PR miatt.
Abban van igazad, hogy Nyugaton mindig jobb minőségű plexit csináltak, mint a szovjetek.
A MiG-21-esek plexijét a PG-ben Mitsubishi márkájú plexire cserélték, amiről fogalmam sincs, hogy került az országba, de azok a plexik még ma is átlátszóak.
A bolgárok a 23-asaink szovjet plexijét vagy nem cserélték, vagy ugyanolyanra cserélték és az eredmény közismert.
Elvileg a 29-esek plexije ennél jobb, de mindenképpen tropára mentek a Jurassic-parkban.
Hanem az amerikaiak nem véletlenül takarják le az AMARC-ban a gépek kabintetejét is, mikor szakszerű tartós tárolásba helyezik azokat.
Egy tartósan leállított gép kabintetejének nem tesz jót, ha nincs megóvva a naptól.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 703
3 962
113
A MiG-21-esek plexijét a PG-ben Mitsubishi márkájú plexire cserélték, amiről fogalmam sincs, hogy került az országba, de azok a plexik még ma is átlátszóak.
Valószínűleg a japók is megb@szták volna az anyjukat két jenért akkoriban, Cocom lista ide- vagy oda. :)
Talán még valamilyen csapágyakat emlegettek, hogy a japánok voltak a beszállítók a 21-esekhez (bár a szovjet repipari csapágyak is nagyon jók)
A bolgárok a 23-asaink szovjet plexijét vagy nem cserélték, vagy ugyanolyanra cserélték és az eredmény közismert.
Szerintem az vagy saját bolgár termék volt, vagy nem tiszta biznisz eredménye...
Még MiG-15-ös plekók sem szoktak ennyire gatyán kinézni (sőt), pedig azok legalább 15-20 évvel régebb óta állnak a napon, mint a 23-asok.
Hanem az amerikaiak nem véletlenül takarják le az AMARC-ban a gépek kabintetejét is, mikor szakszerű tartós tárolásba helyezik azokat.
Egy tartósan leállított gép kabintetejének nem tesz jót, ha nincs megóvva a naptól.
Ha már itt tartunk, feltűnt, hogy az izraeliek a múzeumi gépeiken úgy próbálják késleltetni a plekó öregedését, hogy befóliázzák kék átlátszó fóliával... (szerintem azt a fóliát hasznosítják újra, ami a sík plexitáblák mindkét oldalára szokott felkerülni gyártáskor a sérülésállóság növelésére) ez sok esetben azzal jár, hogy egy idő után ráég a fólia a plexire, vagy elkezdi levedleni a repülő a fóliát elég gyászos kinézettet produkálva. Amelyiken pedig nincs ilyen fóliázás, ott lehet tanulmányozni az UV-állóságot, legyen az Mirage F1, Phantom, A4, MiG-23, vagy akár F-16.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
560
1 387
93
Valószínűleg a japók is megb@szták volna az anyjukat két jenért akkoriban, Cocom lista ide- vagy oda. :)
Talán még valamilyen csapágyakat emlegettek, hogy a japánok voltak a beszállítók a 21-esekhez (bár a szovjet repipari csapágyak is nagyon jók)

Szerintem az vagy saját bolgár termék volt, vagy nem tiszta biznisz eredménye...
Még MiG-15-ös plekók sem szoktak ennyire gatyán kinézni (sőt), pedig azok legalább 15-20 évvel régebb óta állnak a napon, mint a 23-asok.

Ha már itt tartunk, feltűnt, hogy az izraeliek a múzeumi gépeiken úgy próbálják késleltetni a plekó öregedését, hogy befóliázzák kék átlátszó fóliával... (szerintem azt a fóliát hasznosítják újra, ami a sík plexitáblák mindkét oldalára szokott felkerülni gyártáskor a sérülésállóság növelésére) ez sok esetben azzal jár, hogy egy idő után ráég a fólia a plexire, vagy elkezdi levedleni a repülő a fóliát elég gyászos kinézettet produkálva. Amelyiken pedig nincs ilyen fóliázás, ott lehet tanulmányozni az UV-állóságot, legyen az Mirage F1, Phantom, A4, MiG-23, vagy akár F-16.
Amerikai szabad téri gépeknél mintha lelenne festve a plexi kékre. Megnem mondom, de pár képet már láttam így gépekről. Mig a teremben, hangárban lévő gépeknél nincs így, ott átlátszó plexi van.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 703
3 962
113
Ha már a múzeumi gépeknél tartunk, nem lehetne valódi üveggel helyettesíteni a plexit?
Amúgy sem fog többé repülni.
Ha síklapokból áll, ami azért ritka (An-2-es, Me-109), akkor esetleg — ugye nem véletlenül hívják Pittsburgh-féle úsztatott üvegnek az ablaküveget is.
Aztán meg az is ott van, hogy nehéz és könnyen törik,... ha pedig hajlított kell és ne is törjön, ráadásul, csak egy-két darab; azt nem tudod megfizetni szerintem (főleg múzeumok nem, ahol jellemzően sosincs pénz semmire [mármint nálunk]).
Plexihez kell sablon jellemzően fából, néhány fogó, meg egy kemence, amiben felmelegíted + pár muksó, aki ráfeszíti a sablonra és olyan alakúra csinálod, amilyenre akarod (akár házilag is de ez manapság már nem jellemző).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 234
61 541
113
Csak, hogy a számok is beszéljenek: az Aeroparkban található 41-es bisz eredeti szovjet plexijét a PG-ben 1989-ben cserélték le japán gyártmányúra (a PG-ben húzták formára a Mitsubishi emblémás plexi táblákat), a gép ezzel a dekkel repült 1998 áprilisáig, majd volt még hadműveleti tartalékban 2000 novemberéig. Kb ezután került le végleg róla a kabintakaró, ha csak nem már korábban elhagyták róla.
2000-től 2019 végéig nem volt egyátalán letakarva a dekk, csak állt a napon, hóban-fagyban- tűző napsütésben és csak azóta van újra letakarva.
A plexi helyenként már repedezett, de még teljesen átlátszó.
Valamit tudnak a japánok...
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 719
2 263
113
A kecskeméti parancsnok alapból ott volt , de meghívott volt a szolnoki parancsnok valamint a MH LEP megbízott parancsnoka is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed