• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 658
46 642
113
Így van ezért remélem, hogy a spec kohászat is áttelepül a németektől.
Alapvetően a gépipar hatalmas fejlődésen van túl.
A digitalizáció miatt sokkal kevésbé probléma az, hogy beszántották korábban az üzemeket.
Nyilván lenne előnye, ha olyan emberek is rendelkezésre állnának, akik analóg gépeken tanulták a szakmát, de azért nem megugorhatatlan feladat az újraiparosítás. Sokba kerül? Jah. De megugorható. Nyilván csak akkor van értelme, ha a tudunk mögé építeni egy folyamatosan bővülő piacot.
Az lenne a jó, ha a frissen beszerzett gépparkot a civil szférában is tudnánk hasznosítani.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and Giskard

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 543
5 183
113
Na látod a lényeget le is írtad, nem engedtek be. Én jártam a stratégiai üzemekben egy párban a 90 es években. Ott elég modern technológiával dolgoztak, azok nem átlagos felszereléssel nyomták hanem nyugati technológiához is hozzájutottak.
Mindenesetre ami a Digépből láttunk, az elég siralmas volt. Pár nap különbséggel voltunk a Rábánál, hát ég és föld volt a két cég.
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
399
1 332
93
Nem igaz mert a gvozgyinkákhoz is gyártották a lövegeket!
Kiemelve a problémát és a hazaárulókat akik beszántották ezért a stratégiai céget.
"Az egyetlen hazai löveggyárnál nem a megrendelések hiánya, hanem éppen ellenkezőleg, a túlvállalás vezetett a vállalat pénzügyi megroggyanásához. A DIGÉP válságos helyzetbe kerülését a rossz vállalatvezetői döntések, az eltaktikázott nemzetközi megállapodások és az árproblémák együttesen okozták. A műszaki vezetők javaslata ellenére Diósgyőr vállalta két eltérő jellegű fegyver egyidejű gyártását (Vasziljok, illetve Gvozgyika lövegrész) úgy, hogy közben a dollárbevétel fokozása érdekében változatlanul gyártásban maradt a korábbi fő terméke (Sz-60-as). Már a dokumentáció átadásától sorozatos csúszások voltak, majd a gyártásbevezetés technológiai és szervezési problémák miatt késett. Az automata aknavető, majd a lövegrész kiviteléhez hiába kapott a vállalat állami szubvenciót, adósságspirálba sodródott, és csak sorozatos banki engedményekkel lehetett szanálni az üzemet."
A Gvozdika lövegrész gyártásához a gépeket nyugatról szerezték be a DIGÉP-nek. Lehet, hogy éppen a Rheinmetalltól, vagy valamelyik jogelődjétől.
Vasziljok aknavető, Gvozgyika lövegrész, az egész történetről röviden ennyit:
mindegyikről rövidesen kiderült, hogy adott feltételek mellett gazdaságtalan hazai előállításuk. Presztízsokokból és a DIGÉP távlati leterhelése érdekében Magyarország aztán mégis elvállalta a két löveggyártási feladatot, és vele együtt a szükséges ártámogatást.
A műszaki vezetők javaslata ellenére Diósgyőr vállalta a két eltérő jellegű fegyver egyidejű gyártását, úgy, hogy közben a dollárbevétel fokozása érdekében változatlanul gyártásban maradt korábbi fő termékük az SZ-60 gépágyú. A két új terméknél már a dokumentáció átadásától sorozatos csúszások voltak, majd a gyártás bevezetés technológiai és szervezési problémák miatt késett. Az automata aknavető, majd a lövegrész kiviteléhez hiába kapott a vállalat állami szubvenciót, adósságspirálba sodródott és csak sorozatos banki engedményekkel lehetett szanálni az üzemet.
Fentiekre forrás: A magyar hadiipar története a kezdetektől napjainkig, Zrínyi kiadó 2016

A sokasodó gondokat a következők okozták: a párhuzamosan indított fejlesztések és a korábbi termékek gyártásban tartása túl nagy terhet róttak a vállalatra. Ráadásul a Gvozgyika lövegcső-huzagoló gépeit a szovjet ipar csak 1982-ben tudott volna szállítani, tehát azt Nyugatról kellett beszerezni.

A Honvédelmi Bizottság végül hozzájárulását adta a programmódosításhoz, a beruházási keret megemeléséhez, és kezdeményezte a szállítási szerződések módosítását. A DIGÉP vesszőfutása azonban a meghozott intézkedések ellenére folytatódott. A módosított terv 1977. november 17-i elfogadásával egy időben HB-határozattal 150 katonát vezényeltek a DIGÉP-hez a munkaerőgondjainak enyhítésére. A lemaradás azonban mindezek ellenére fokozódott, és Diósgyőr csúszásaiból 1978 végére már nemzetközi bonyodalmak is születtek. A bolgár fél sürgős intézkedést kért.

A DIGÉP szorult helyzetéből egyre kevéssé tudott kijutni. A lövegrész gyártásával ugyanis hiába sikerült sok nehézség után 1979. első félévében eljutni a 6 db-os nullsorozatig és a sorozatgyártás beindításáig, az elfajuló árvita miatt a vállalat nem rendelkezett magánjogi szerződéssel. A Honvédelmi Bizottság tervutasításként előírta számára 45 db tarack előállítását, de nem volt, aki átvegye a készterméket, hiszen Bulgáriával csak az államközi egyezmény köttetett meg a kooperációról, a tényleges, árat is tartalmazó szállítási (magánjogi) szerződés nem. A bolgár fél - a Gvozgyika 335 000 rubeles végtermékára alapján - 65000 rubeltért kívánta átvenni a lövegrészt, a magyar fél viszont ragaszkodott az előzetesen bejelentett 82000 rubel/db exportárhoz. Az álláspontok megmerevedése miatt a vállalatnak tovább nőtt a forgóeszköz-szükséglete, és elérte a 118 millió Ft-ot, amelyet a Magyar Nemzeti Banktól várt. A vita miatt a vállalat visszafogta a lövegrész előgyártását, emiatt az 1980-ra tervezett 200 db lövegrész helyett 80 db leszállítását látta reálisnak Diósgyőr. A fejlesztés lezárásához pedig még 19,9 millió Ft-ra volt szüksége az áremelkedések miatt. A Honvédelmi Bizottság szeptember 20-i határozatában engedélyezte a pluszberuházást a Gvozgyika-programhoz, utasította az MNB elnökét, hogy rövid lejáratú hitelt folyósítson a DIGÉP-nek a termelés fenntartásához, és a vállalatra vonatkozó fejlesztési program benyújtását várta a KGM-től.

A cikk Germuska Pál: A magyar középgépipar című művéből adott ízelítőt, a szerző engedélyével
Forrás https://lazarbibi.blog.hu/2016/05/0..._gyartasa_magyarorszagon_a_szocialista_eraban
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 154
13 564
113
A Gvozdika lövegrész gyártásához a gépeket nyugatról szerezték be a DIGÉP-nek. Lehet, hogy éppen a Rheinmetalltól, vagy valamelyik jogelődjétől.
Vasziljok aknavető, Gvozgyika lövegrész, az egész történetről röviden ennyit:


Fentiekre forrás: A magyar hadiipar története a kezdetektől napjainkig, Zrínyi kiadó 2016


Forrás https://lazarbibi.blog.hu/2016/05/0..._gyartasa_magyarorszagon_a_szocialista_eraban
Ha nem vetted volna észre én is ezt a forrást tettem be másik verzióban Germuska Pál munkája. De ha elolvastad, pedig ki is emeltem a rossz politikai döntések vitték csődbe nem a megrendelés hiánya.
De a lényeg, hogy fikázták a Digépet, hogy szar cég volt és korszerűtlen. De ezzel ugyan azt mondod mint én korszerű volt megfelelő szakember gárdával és megfelelő rendelés állománnyal, de a komcsi politikusoknak sikerült csődbe vinni. Ennyi
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 130
36 623
113
A rm-tól ezt mindenképpen ki kell hajtani, hogy a csőgyártást ide hozza. Szerintem ezen nagyon dolgoznak a fiúk és akkor máris nem is lesz olyan drága az a cső. ;)
1. Szerintem meg nem fogja idehozni.
2. Nem csövön műlik hanem a lőszeren és tűzvezető számítógépen. Olvasd el ismét az azóta szerkesztett és kibővített kommentem...
 

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 181
2 458
113
A rm-tól ezt mindenképpen ki kell hajtani, hogy a csőgyártást ide hozza. Szerintem ezen nagyon dolgoznak a fiúk és akkor máris nem is lesz olyan drága az a cső. ;)
Ember, idehozatjuk a csőgyártást, azaz kell egy gyár, megmunkált gép, kemence, labor, anyamtyukja, és nem lesz olyan drága a cső? Ezt a beruházást meg az egész fenntartását szerinted nem teszik bele az árban?
 

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 181
2 458
113
Ha nem vetted volna észre én is ezt a forrást tettem be másik verzióban Germuska Pál munkája. De ha elolvastad, pedig ki is emeltem a rossz politikai döntések vitték csődbe nem a megrendelés hiánya.
De a lényeg, hogy fikázták a Digépet, hogy szar cég volt és korszerűtlen. De ezzel ugyan azt mondod mint én korszerű volt megfelelő szakember gárdával és megfelelő rendelés állománnyal, de a komcsi politikusoknak sikerült csődbe vinni. Ennyi
De hát erről szólt az egész átkos meg emiatt akartunk rendszerváltást...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Giskard

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 154
13 564
113
Hát, a D 20 esetében a 17410 m max cél térképtáv esetén (emlékein szerint) 51 mp teljes töltettel, ami kb 450-500 m/s átlagsebesség. Az általad említett idővel ez 2000 m/s átlagsebesség, amit még a hk ágyúk sem tudnak . A tarackok eleve a huzagolt cső miatt kb. 700-800 m/s kezdősebességgel bírnak teljes tölteten. Az átlagsebesség itt sem lehet több 450-500 m/s-nál, de inkább kevesebb.
A Pzh lőtábláját ugyan nem láttam, de ez akkor is irreális.
Szia, szeretném kérni a megnyilvánulásodat csőgyártás tekintetében. Mennyi csőre van szükség egy db ágyúhoz tartalékostul mindenestül? Olyan intenzív háborúban mint az orosz mennyi időnként kell csőcsere? stb kellene e nekünk ez a csőgyártás és mennyire?
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
756
1 465
93
Újra létrehozod a digépet?
Nem Én: "2014 tavaszán megállapodás született arról, hogy a Digép Ipari Park területén új, 320 ezer tonna kapacitású miniacélmű és hengermű épül, amely 320 embert foglalkoztat majd. A beruházás azonban a nem megfelelő előkészítés miatt nem valósult meg."
- Vagyis nem tartott ott még a hadipar hogy keljen egy nehézipari gépgyár!
- Olvasd el mit gyártottak: Diósgyőri Gépgyár (Digép)

- Ha nem lett volna rendszerváltás akkor nem is zárták volna be az üzemet! 10000 ember dolgozott ott. Érted amit akarok mondani. Most 52 Kft dolgozgat ott. Na de ez más topikba való téma.
- Ugyanakkor szerintem az ott termelt áruk a mai napig jók volnának ha másra nem más üzemek alapeszköz ellátására, gépekkel! Haladna az ország fejlődése, nem totyognánk mint a tojógalamb!
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 051
92 107
113
Liberty Dunaújváros fogadta az Audi Hungaria képviselőit. Felmérték az autógyár és a korábbi Dunaferr alapjain létrejött társaság majdani együttműködésének lehetőségeit.

A Liberty Dunaújváros menedzsmentje csütörtökön a dunaújvárosi gyárában fogadta Fábián Gergely államtitkárt és Alfons Dintnert, az Audi Hungaria Zrt. igazgatóságának elnökét. A látogatás célja a közlemény szerint a kapcsolatfelvétel és az volt, hogy megkezdődjenek az egyeztetések a jövőbeli együttműködésről.

Az Audi Hungaria megismerhette a Liberty Dunaújváros hosszú távú terveit a nemzetközi autóipari felhasználásra szánt, kiváló minőségű acéltermékeivel, valamint a zöldacél gyártására vonatkozó elképzeléseit.

 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 962
36 007
113
Ezt meg honnét veszed???
Papperger ilyet nem mondott.


alapvető? mihez???
A 24 PZH-hoz meg 40-50 Leoparhoz.

Az RM gyártja az összel Leopard-jához meg összes PZH-jához a csövet és évi kevesebb mint 50-re van igény!
Erre akarsz te gyártást?!? :D

Ukrénok konkrétan háborúznak, intenzíven: Kb. annyi Leopard-2-jük meg PZH-juk lehet mint nekünk lesz. Erre mondja Pappi, hogy ilyen intenzív használat mellett kell az ukránoknak évi 50-100 cső. Ez sem ér meg egy gyárat!
Pláne hogy az alapanyagot sem tudjuk legyártani hozzá, mert az ehhez szükséges technológiánk sincs.
A szerbek hasonló kategória, mint mi és gyártanak lövegcsöveket, tüzérségit is meg tankhoz is. Háború esetén az ágyú csövei elhasználódnak és cserélni kell őket. A 24 pzh 2000 az nem elég, annál jóval több lövegre van szükségünk, nem kéne mindent a reiszmetállal csináltatni, a késedelmes hiúzgyártás miatt nincs bennük bizodalmam.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 130
36 623
113
A szerbek hasonló kategória, mint mi és gyártanak lövegcsöveket, tüzérségit is meg tankhoz is. Háború esetén az ágyú csövei elhasználódnak és cserélni kell őket. A 24 pzh 2000 az nem elég, annál jóval több lövegre van szükségünk, nem kéne mindent a reiszmetállal csináltatni, a késedelmes hiúzgyártás miatt nincs bennük bizodalmam.
A szerbeknek azért van csőgyártásuk mert konkrét saját kész termékük is van hozzá.
Nekünk meg nincsen: mi csak karbantartáshoz tudnánk csöveket csinálni, arra meg nincs akkora igény. RM kapacitás sincs kihasználva, pedig nekik több mint ezer harcjárműhöz kell alkatrészt gyártani.
Olcsóbb minden löveghez betárolni 2-3-4 pótcsövet. Pappi mondta hogy 1-2 millió euró egy löveg cső: Ha minden cucchoz veszünk 3-at, az is olcsóbb mint egy gyár!
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 962
36 007
113
A szerbeknek azért van csőgyártásuk mert konkrét saját kész termékük is van hozzá.
Nekünk meg nincsen: mi csak karban tartáshoz tudnánk csöveket csináni, arra meg nincs igény.
Olcsóbb minden löveghez betárolni 2-3-4 pótcsövet. Pappi mondta hogy 1-2 millió euró egy löveg cső: Ha minden cucchoz veszünk 3-at, az is olcsóbb mint egy gyár!
A reiszmetállba nekem mán nincs bizodalmam lebőgtek a hiúzok nem szállításával.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 130
36 623
113
A reiszmetállba nekem mán nincs bizodalmam lebőgtek a hiúzok nem szállításával.
Én sem ragaszkodnék ennyire hozzájuk, de a saját cső gyártás más termékéhez hülyeség!
Inkább vennék ATMOS-t helyi gyártással/összeszereléssel - románok is ezt teszik (legalábbis tervezik).