Harckocsi páncélok és lőszerek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 783
77 885
113
Így néz ki egy harckocsiágyúból indítható ATGM:
1881ffe7e04d46ac5fe3d6082a83a49b.jpg


UI.: Alaki igazán lefordíthaná.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
A másik gond, amit nagyon nagyon nagyon nagyon sokan elfelejtenek, hogy az alumínium bizony nagyon rideg tud ám lenni. Persze, a vékony alumínium még -200C-n is szívós, csak aztán a vastagság növekedésével jönnek elő a belső hibák meg a szemcsék bemetsző hatása.

Hetekig vitatkoztam egy pöcs mérnökkel Németországban, hogy én bizony nem lennék olyan nyugodt a 110mm vastag alumíniumból kimart központi futóműalkatrészre a hullámvasút esetében - mert lehet, az anyag nem olyan szívós és erős, mint gondolni tecccik.

A válasz annyi volt, hogy nincs doktorim, tehát nem értek hozzá. A vége az lett, hogy kirúgással fenyegettek, ha nem számolom ki "jóra" az alkatrészt. Mondtam is, semmi gond, majd elbeszélgetek a szakértőkkel és olyan irányba fogom elvinni az egész ügyet, hogy a végén már 20 millió €-t is fizettek, csak hogy kussoljak és ne kelljen az elmúlt 15 évben általatok "jóváhagyott" szarokat azonnal felülvizsgálni a TI költségetekre.

Ez nem egy brazil gát, ahol lehet mutogatni.. 2 hónapig csend, majd kiderült, hogy a 110mm alumínium szilárdsága a feszültség szempontjából kritikus részen 40%-a a névleges feszültségnek és olyan szemcsedurvulás van az anyagban, hogy a ridegtörési hőmérséklet a mag részen +39 fokon bekövetkezik, plusz 30 fokon majdnem zéró ütőmunkával...
sajnos a szakma kapcsán, ugyan idahzulról, de teljesen hasonló a tapasztalat.... mint ha látvány pékség lenne, bizonyos magukat mérnöknek mondó emberek úgy viselkednek hogy nulla felelősség érzet, max saját haszon..... VISZONT !! nem is ezért ragadtam billentyűzetet, pont a cinkes ötvözet kapcsán. Kérdés: mi a véleményed a ragasztással történő fém kötésekről? Ami számomra baromi érdekes volt, egy nem is fiatal, a Lotus sportkocsik gyártásával kapcsolatos filmben azt mutatták, hogy sztenderd szakító vizsgálat, két fél pálca, középen átlaplással ragasztva, és nem a ragasztásnál ért véget a szakító vizsgálat, hanem az egyik oldali pálca rész kontrahált és szakadt...... annál is inkább, mert az aluminium az baromira nem hegesztő barát, de ez lehet egy új út egy alu strukturált alkatrész készítéséhez.....
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 767
17 867
113
sajnos a szakma kapcsán, ugyan idahzulról, de teljesen hasonló a tapasztalat.... mint ha látvány pékség lenne, bizonyos magukat mérnöknek mondó emberek úgy viselkednek hogy nulla felelősség érzet, max saját haszon..... VISZONT !! nem is ezért ragadtam billentyűzetet, pont a cinkes ötvözet kapcsán. Kérdés: mi a véleményed a ragasztással történő fém kötésekről? Ami számomra baromi érdekes volt, egy nem is fiatal, a Lotus sportkocsik gyártásával kapcsolatos filmben azt mutatták, hogy sztenderd szakító vizsgálat, két fél pálca, középen átlaplással ragasztva, és nem a ragasztásnál ért véget a szakító vizsgálat, hanem az egyik oldali pálca rész kontrahált és szakadt...... annál is inkább, mert az aluminium az baromira nem hegesztő barát, de ez lehet egy új út egy alu strukturált alkatrész készítéséhez.....
sok helyen ragasztanak. A probléma a ragasztásnál az, hogy itt a legeslegesleges "külső" felületek vesznek részt. Ehhez megfelelő felületi előkészítés kell és ragasztáshelyes kialakítás. Itt ugyanaz a játék van, mint a forrasztásnál.

A húzóvizsgálat amúgy csalóka, mert húzásra tényleg jó, viszont a hajlítás már egy másik kérdés. A ragasztás/forrasztás nagyon fejlődik - de mivel ezen a vékony határfelületen történik az erőátadás, ezért nagyon sok múlik a minőség. Komoly gond, hogy a kötést nem lehet vizsgálni. Ahol ragasztanak, ott ragasztórobot csinálja a mókát...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Szegényített Urán páncél (DU)

A kibányászott uránércből kinyert uránt U₃O₈ - szakzsargonban sárga pogácsa - „yellow cake” a dúsításhoz gáz halmazállapotú vegyületté alakítják, ami az urán-hexafluorid (UF₆), beceneve „hex”, ami németül boszorkányt jelent, mivel nagyon agresszív anyagról van szó. A dúsítás során a „hex” gázban 0.72%-ban megtalálható ²³⁵UF₆ izotóp nagy részét kivonják és a folyamat végén maradó szegényített „hex” UF₆ gázt tartályokban letárolják.

2021-11-09-17-22-58-Uranium-Tails-Storage-Yard-At-Nuclear-Fuel-Plant-Photograph-by-Us-Department-Of.jpg

szegényített urán "hex" gázt (UF₆) tároló gáztartályok

A 70-es években az Új-Mexikói Los Alamos laboratórium részletesen vizsgálta a különféle szegényített uránból titán, molibdén, és nióbium ötvözőkkel készült anyagok tulajdonságait, és lehetséges felhasználásukat, mivel nagy mennyiségben rendelkezésre állt a hadsereg különleges harckocsipáncél igényeinek kielégítéséhez, szemben más nagy keménységű fémekkel a volfrámkarbiddal és más volfrámötvözetekkel, amiket nagyrészt a tengerentúlról kellett beszerezni, és ráadásul sokkal drágábbak is voltak mint a szegényített urán. 2000-re az USA már félmillió tonna szegényített uránt tárolt lassan rozsdásodó tartályokban.

Első lépésben szegényített urán-hexafluorid (UF₆) „hex” gázból függőleges vegyi reaktorban hidrogén gáz hozzáadásával urán-tetrafluoridot (UF₄) nyernek, aminek a neve „green salt”.
UF₆ + H₂ -> UF₄ + 2 HF

Uranium-tetrafluoride.jpg

urán-tetrafluorid (UF₄) „green salt”

Második lépésben az urán-tetrafluoridot (UF₄) magnéziummal keverik össze, és addig hevítik, amíg spontán exoterm reakció nem indul be, amely urán mellett magnézium-fluorid mellékterméket eredményez.
UF₄ + 2 Mg -> 2 MgF₂ + U

Az így kapott szegényített urán (U) kódja „derby”, és sugárzó ²³⁵U izotópjának aránya 0.2% alatti, ami a természetes urán negyede.

2021-11-09-12-01-07-DU-la-5238-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg

4000 font befogadóképességű speciális öntödei vákuum kemence, „derby” anyag öntéséhez

Harmadik lépésben a szegényített urán „derby” anyagot ötvözőivel együtt, 1450°C hőmérsékleten, vákuumban hengeres formába (bugába) öntik, majd 4 órán át 1000°C-on tartják.

A Specifikus Gyártási Képességek (SMC) üzem az Idaho Nemzeti Mérnöki Laboratóriumban (INEL) található és a Lockheed Martin Idaho Technologies Co. (LMIT) által az Energiaügyi Minisztérium (DoE) megbízásából az Egyesült Államok M1A1 Abrams harckocsi különleges nehéz páncélzatát gyártja. Az SMC üzem építése 1983-ban kezdődött, mint "fekete" projekt, szigorúan minősített nemzetbiztonsági szabályok mellett. Az 1980-as évek eleji tervezés idején az Energiaügyi Minisztériumban (DoE) egyre nagyobb hangsúlyt fektettek az alkalmazottak biztonságára, a sugárzás folyamatos ellenőrzésére és a környezettudatosságra. Ez a szándék a biztonsági és termelési követelményekkel együtt arra sarkallta a tervezőket, hogy az automatizálásra, az elszeparálásra és a számítógép alapú vezérlésre összpontosítsanak minden munkafázisban. Az eredmény egy (abban az időben) korszerű, teljesen automatizált üzem lett, amelyet úgy terveztek, hogy szegényített urán (DU) páncél csomagokat gyártson gyakorlatilag emberi érintés nélkül. 1988 és 1995 között az SMC üzem több mint 2600 páncélcsomagot szállított le, miközben 12 millió font szegényített uránt (DU) munkált meg.

SMC.jpg

SMC üzem gyártási folyamatábrája

A szegényített urán (DU) bugákat első lépésben hármas karbonát eutektikus sófürdőben 630°C-ra melegítik, majd egy 2500 tonnás hengerlőgépen 38 hüvelyk széles, és 155 hüvelyk hosszú lemezeket készítenek belőlük. Ezeket a szükséges három méretfajtára vágják majd 260°C-on egy Herr-Voss görgős kiegyenlítővel tökéletesen simára lapítják. Salétromsavval pácolják, majd nagynyomású vízzel tisztítják meg az ekkorra már maximum 30 hüvelyk széles, 90 hüvelyk hosszú, és fél hüvelyk vastag páncéllapokat. A tisztítás után a szegényített urán páncéllapok külső felületei olyan tiszták, hogy azok tárolása innentől normál, nem sugárzás-ellenőrzött raktárterületeken történik.

RICBNmEk.jpg

különleges nehéz (szegényített urán) páncél elrendezése az M1A1(HA) harckocsin

85”x30”x1/2” méretű páncéllapokból álló páncélcsomag a test alsó homlokpáncéljába került beépítésre, mindössze az első öt M1A1(HA) harckocsi példány esetén. A további M1A1(HA) és M1A2 példányokon már csak a torony homlokfelületének két oldalára került egy-egy összesen 2.1t súlyú, fél hüvelyk (12.7mm) vastag lemezekből álló páncélcsomag. A 650BHN keménységű szegényített urán (DU) páncéllemez az acélhoz képest 2.5x-os sűrűségű, és az általa nyújtott páncélvédelem a jelenleg elérhető legkorszerűbb MIL-DTL-32332 (UHH) 600+ BHN keménységű acélpáncélét is meghaladta 40 évvel ezelőtt.

Teljes harci javadalmazás (DU lőszerek) betöltése esetén a harckocsi parancsnoka, az irányzó és a töltő egyenként 0.01-0.02 mrem/óra sugárterhelés éri. A vezető 0.13 mrem/óra sugárterhelést kap, ha a páncél éppen a feje felett van, vagy 0.03-0.05 mrem/óra-t, ha a lőszertároló van a feje felett. Nem valószínű, hogy az USA területén mérhető 310mrem/év átlagos háttérsugárzás szintjét bármelyik harckocsi legénység túllépné békeidőben vagy háborús műveletek során.


folytatásban még keményebb páncélok...
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 541
14 306
113
Ez nem egy brazil gát, ahol lehet mutogatni.. 2 hónapig csend, majd kiderült, hogy a 110mm alumínium szilárdsága a feszültség szempontjából kritikus részen 40%-a a névleges feszültségnek és olyan szemcsedurvulás van az anyagban, hogy a ridegtörési hőmérséklet a mag részen +39 fokon bekövetkezik, plusz 30 fokon majdnem zéró ütőmunkával...
Szeretném felhívni a figyelmed arra hogy ez egy magyar nyelvű fórum.
Köszönöm.
:D
 
  • Vicces
Reactions: Pogány and Fundin

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 541
14 306
113
Kérdés: mi a véleményed a ragasztással történő fém kötésekről? Ami számomra baromi érdekes volt, egy nem is fiatal, a Lotus sportkocsik gyártásával kapcsolatos filmben azt mutatták, hogy sztenderd szakító vizsgálat, két fél pálca, középen átlaplással ragasztva, és nem a ragasztásnál ért véget a szakító vizsgálat, hanem az egyik oldali pálca rész kontrahált és szakadt...... annál is inkább, mert az aluminium az baromira nem hegesztő barát, de ez lehet egy új út egy alu strukturált alkatrész készítéséhez.....
Rád is vonatkozik Csaba.
:D
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Rád is vonatkozik Csaba.
:D
mi a bajod azzal hogy Ozy-val MAGYAR szakmai nyelven társalgunk és ráadásul passzol a témához is? Mert akár lehet a jövő például ragasztott szerkezet is egy páncél anyag tekintetében vagy egy aluminium struktúra harci jármű esetében ami nem hegeszett..... fejtsd már ki hogy mit akarsz tőlünk, mert nem értem.....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 783
77 885
113
Ha már páncéltechnológia. A 42SM acélt a T-72 80+105+20 páncélzatában* a 80mm vastag és a 20mm vastag lemezek esetében is 302-31BHN keménységgel használták (maga az acél elvben lehetett volna keményebb is maximum 340BHN, természetesen nem minden vastagságban). A vh-ban a Panther 80mm vastag teknő frontpáncélja 309BHN keménységet is elérhette, a 40mm-es teknő oldalpáncél pedig 324BN is lehetett.

*Maga a 42MS acé a T-72 idejében már nem volt mai gyerek hisz ezt használták a T-54 teknőjénél is, de a leváltására 1976-ig kellett várni amikor is a BTK-1 HHS váltotta fel.
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 541
14 306
113
mi a bajod azzal hogy Ozy-val MAGYAR szakmai nyelven társalgunk és ráadásul passzol a témához is? Mert akár lehet a jövő például ragasztott szerkezet is egy páncél anyag tekintetében vagy egy aluminium struktúra harci jármű esetében ami nem hegeszett..... fejtsd már ki hogy mit akarsz tőlünk, mert nem értem.....

tudod, ha Ozy nem Magyar szakmai nyelven írt volna, akkor az acél kapcsán azt írta volna hogy: Grain Border Engeneering, de megtette azt a szivességet CSAK NEKED hogy termo mechanikus kezelést írt.....
Irónia volt csupán, igyekeztem jelezni a smiley val.
Élem mikor elkezdtek társalogni, igaz külön szótár kell hozzátok egy földi halandónak, de pont a téma miatt mindig megmosolygom magam hogy mennyire nem beszélem a saját anyanyelvem.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 767
17 867
113
mi a bajod azzal hogy Ozy-val MAGYAR szakmai nyelven társalgunk és ráadásul passzol a témához is? Mert akár lehet a jövő például ragasztott szerkezet is egy páncél anyag tekintetében vagy egy aluminium struktúra harci jármű esetében ami nem hegeszett..... fejtsd már ki hogy mit akarsz tőlünk, mert nem értem.....
Nem beszélünk ám olyan csunyán, csak furcsán írunk néha dolgokat
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 726
55 704
113
Szeretném felhívni a figyelmed arra hogy ez egy magyar nyelvű fórum.
Köszönöm.
:D
Tök hülye vagyok a témàhoz (is), de hol a probléma ? Egy szakember leirja, hogy az aluminiumnál gond lehet a szilàrdsàggal a nagy mértékü szemcsedurvulàs miatt, amely következtében az anyag ridegsege már " normàlis" hőmérsekleten is kritikus lehet, azaz törik. Hiba azt hinni, hogy az anyag ugyis homogén. Ez kûlönösen gond lehet az blokkból kimart alkatrészeknél.
Nekem ez jött le.Remélem, nem nagyon tevedtem. :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 783
77 885
113
Ha már páncéltechnológia. A 42SM acélt a T-72 80+105+20 páncélzatában* a 80mm vastag és a 20mm vastag lemezek esetében is 302-31BHN keménységgel használták (maga az acél elvben lehetett volna keményebb is maximum 340BHN, természetesen nem minden vastagságban). A vh-ban a Panther 80mm vastag teknő frontpáncélja 309BHN keménységet is elérhette, a 40mm-es teknő oldalpáncél pedig 324BN is lehetett.

*Maga a 42MS acé a T-72 idejében már nem volt mai gyerek hisz ezt használták a T-54 teknőjénél is, de a leváltására 1976-ig kellett várni amikor is a BTK-1 HHS váltotta fel.
Természetesen 311 nem pedig 31BHN.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 783
77 885
113
Még egy kis acél info. A BT-70SH acél (1980) a nyugati ATI-5000-MIL acéllal (nem tudom ióta létezik) megegyező acélfajta.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Még egy kis acél info. A BT-70SH acél (1980) a nyugati ATI-5000-MIL acéllal (nem tudom ióta létezik) megegyező acélfajta.

Ilyen nevű nyugati acél szabványról nem tudok.
Ezek vannak:
MIL-DTL-12560J rolled homogeneous armor (RHA) - 241 to 460 BHN;
MIL-DTL-46100E high hard (HHS) armor - 477 to 534 BHN
MIL-DTL-32332 ultra high hard (UHH) armor - >570 BHN
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 767
17 867
113
Korábban volt szó a kettős keménységű páncélról...
... megvan a modern katonai változata: az előlap 710BHN, a hátlap 530BHN.
Imhol a szabványa: MIL-A-46099C.
Elvileg 18mm vastag is lehet.
:D
Klasszikus bimetál. Ebben az esetben meg az a trükk, hogy két, különböző összetevőjű anyagot hengerelnek össze melegen, majd a hengerlési hőmérsékleten, hűtött hengerekkel és vizzel leedzik, majd kap egy megeresztést.

Jól kell összejátszani az időt, mert ezen a hőmérsékleten van széntelenedés, ami meg csökkenti a keménységet - de biztos vagyok benne, hogy van ott azért egy pár ötvöző.

A mérettartomány ezt a teóriát erősíti, mivel a hengerek között durva lehűlési sebességet lehet elérni - az meg hatással van a keménységre, viszont a lemez nem deformálódik, mert a hengerek tartják...

Ezt is az olajipartól lopták. Tipikus
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Klasszikus bimetál. Ebben az esetben meg az a trükk, hogy két, különböző összetevőjű anyagot hengerelnek össze melegen, majd a hengerlési hőmérsékleten, hűtött hengerekkel és vizzel leedzik, majd kap egy megeresztést.

Jól kell összejátszani az időt, mert ezen a hőmérsékleten van széntelenedés, ami meg csökkenti a keménységet - de biztos vagyok benne, hogy van ott azért egy pár ötvöző.

A mérettartomány ezt a teóriát erősíti, mivel a hengerek között durva lehűlési sebességet lehet elérni - az meg hatással van a keménységre, viszont a lemez nem deformálódik, mert a hengerek tartják...

Ezt is az olajipartól lopták. Tipikus

Titán ötvözeteket nézegettem még katonai vonalon: MIL-T-9046J_9518
Ha jól értelmezem a 180ksi az úgy 350BHN-nek felel meg, 100mm vastagságban, szóval ez inkább RHA kategória csak könnyebb / drágább.