F-16 Fighting Falcon (General Dynamics/Lockheed Martin)

Amúgy ez az igazi minimum radius turn:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A pilóta eleve egy harcfordulószerű manőverrel oldja meg a lehető legkisebb sebességgel a legkisebb fordulósugár elérését. Lendületből egy enyhe emelkedő fordulóba kezd, majd onnan visszamerülve biztosítja, hogy a gép ne csússzon le szárnyirányba.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
Nem lehet, hogy a 16-osnál pont, hogy az állásszögkorlát miatt ez egyben a minimum radius turn is?

De továbbmegyek, a videó készítője itt semmiben sem lúdas, hiszen magát a show elemet a Viper Demo Team nevezi úgy, hogy "minimun radius turn".
Náluk kell érdeklődni a hogy és miért tekintetében.
Nem, ez egyszerű fizika.
Mindig kis sebességnél van a min. radius turn.
Amúgy ez az igazi minimum radius turn:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A pilóta eleve egy harcfordulószerű manőverrel oldja meg a lehető legkisebb sebességgel a legkisebb fordulósugár elérését. Lendületből egy enyhe emelkedő fordulóba kezd, majd onnan visszamerülve biztosítja, hogy a gép ne csússzon le szárnyirányba.
Ezen a videón is látszik.
De elég csak megnézni egy Seb - Turn rate diagramot, ahol látszik a Ps és jelölve is van.

Egész egyszerűen már kis sebességnél is el lehet érni számottevő forduló sebességet. Hiába csak 2-3G túlterhelés a plafon, ha az 300 km/h-ál csinálja.
Lehet 9G 900 km/h-nál csak háromszor nagyobb sebességnél alig kétszeres a forduló szögsebesség.

ui. Valahogy az összes videós sértődékeny f*sz. Leírja az ember levezetve, hogy pontatlan a cím, eddig 3-ból 3 moderált ki.
Vastaps. Terjedjen csak a hülyeség.


file.php
 
Nem, ez egyszerű fizika.
Mindig kis sebességnél van a min. radius turn.

Ezen a videón is látszik.
De elég csak megnézni egy Seb - Turn rate diagramot, ahol látszik a Ps és jelölve is van.

Egész egyszerűen már kis sebességnél is el lehet érni számottevő forduló sebességet. Hiába csak 2-3G túlterhelés a plafon, ha az 300 km/h-ál csinálja.
Lehet 9G 900 km/h-nál csak háromszor nagyobb sebességnél alig kétszeres a forduló szögsebesség.

ui. Valahogy az összes videós sértődékeny f*sz. Leírja az ember levezetve, hogy pontatlan a cím, eddig 3-ból 3 moderált ki.
Vastaps. Terjedjen csak a hülyeség.


file.php
Igen, de én látom, hogy hol van a turpisság.
Maga a bemutató program úgy van összerakva, hogy a "min radius turn"-nek mondott 360-fokos húzott fordulóból indítják a függőleges figurát, átmenet nélkül.
Namost a diagram szerint a 22 fok per másodperc legnagyobb szögsebességű forduló is csak kb Mach 0.5-nél van és ez bizony nem a Viper kedvenc területe. Ez a Szu-27-esek és MiG-29-esek jellemző manővertartománya, illetve talán annál csak egy kicsivel gyorsabb.
Azonban a legszűkebb forduló sugara (amihez a kb 12 fok per másodperces forduló szögsebesség tartozik) még ennél is kisebb sebességnél, Mach 0.25-nél van.
Ami kb a MiG-29 - F/A-18C Hornet világa. De semmiképp sem az F-16C-é.
Egy 0.25 Mach-ig elhúzott sebességű fordulóból semmiféle 360 fokot nem fog a 16-os összehozni, mert a FbW nem fogja engedni, de továbbmegyek, - ebből hatalmas tolóerő ide vagy oda - nem fogja kiadni a végére az ugárshoz a kellő energiát.

Ez jön ki a diagramból, ez az amit te, vagy a pilóta biztosan tud, de az átlag néző nem.
Ezért hívják a Mach 0.6 - 0.7 körüli fordulót "minimum radius turn"-nek.

Ahogy Vári Gyula mondta: "minden manőver kezdő sebessége és magassága az előző manőver végsebessége és magassága kell, hogy legyen".
Ez úgy minimális fordulósugár az F-16-osnak, hogy a végére a szép nagy belerántás és ugrás is biztonsággal kijöjjön.
És még ez is alaposan túl van tervezve, amolyan USAF-osan. Safety first!
 
Azzal, hogy az F-16-os is az evolúciója során elnehezült, a maximális tolóerő folyamatos hozzáigazításával ugyanúgy járt, mint a MiG-21-es család.
A szépen repülhetőből átevolválódott az erőből repülhetővé.
Ennek a káros jelenségnek azonban érdemi negatív hatása mégsincs a gép használhatóságára.
Kellő erőfelesleggel ugyanis a harcászatilag jobban realizálható gyorsulás és emelkedőképesség, nameg a hasznos teher az, ami javul.
Az elnehezült sárkány miatt megnövekedett felületi terhelés tipikusan olyan területeken jelentkezik, amelyeket a pilóták, mint repülőgépvezetők és nem mint harcoló katonák érzékelnek.
Ilyen jellemző jelenségek a leborítás magasságszükségletének növekedése, a fordulóbavitel, vagy bármilyen irányváltás dinamikussága.
Például, egy földközeli manőverezésnél ezen állhat, vagy bukhat, hogy a manőver belefér-e.
A MiG-21MF és bisz közötti kb fél tonna differencia a leborítás magasságigényét 500 méterrel toldotta meg a nehezebb verziónál.
Az R-25-ös hajtómű viszont nagyon erős volt.
És itt nem csak a legendás, de nagyon is csak alkalmi CsR-re gondolok, hanem olyan “nyalánkságokra”, minthogy a normál max forszázs tolóerejét is - gépe válogatta - 10-15 százalékkal tudták feljebb szabályozni.
Tehát erő az volt dögivel…

Jó, de kérdezhetnénk, hogy ha a block 50-essel repülő Viper Demo Team az erőből repülés magasiskolája, milyen lehetett a “szépen repülésé?”

F-16B, 1979 Le Bourget:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

10:02-nél indul. Az akkori repülésre jellemző sebességeket ma inkább egy finn Hornet-nél, vagy egy Szu-30-asnál láthatunk, de ilyen elegáns, könnyed balett ma már nem lehetséges. Egyrészt, mert a gépek elnehezültek, másrészt az FbW limitek is csak magasabb minimum sebességet és kisebb állásszög maximumot engednek a típusnak.
A 78-0162 gép maga amúgy az első európai F-16-os volt, a belgák szerelték össze, náluk is tepült:


Egy gép volt még ennél is durvább, az YF-16-os a maga 1.4-es tolóerő/tömeg arányával. Az igazi Lightweight Fighter, amit Neil Anderson mutatott be Le Bourget-ban, 1977-ben (itt csak a felszállás van megörökítve):

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A Kínai Köztársaság (Tajvan) Honvédelmi Minisztériuma arról számolt be, hogy a Kínai Népköztársaság légierejének Lockheed Martin F-16A vadászgépeinek száma, amelyeket a tajvani Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC) korszerűsített F-16V verzióra, 2021. október végére elérte a 60 darabot. ... 2016-ban a Kínai Köztársaság (Tajvan) Nemzeti Védelmi Minisztériuma 3,8 milliárd dolláros szerződést kötött a Lockheed Martinnal a Tajvani Légierő 142 F-16A/B Block 20-as vadászgépének F-16V verzióra történő korszerűsítésére, a munkálatokat 2017-2022 között fejezik be az AIDC taichungi létesítményeiben.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Taiwanese Aerospace Industrial Development Corporation F-16V.jpg
 
The Hellenic Air Force (HAF) has lost a F-16 on Nov. 18 when the fighter veered off the runway during landing at Andravida air base.
The pilot ejected safely and was transferred to University General Hospital of Patras for observation.
 
Sidestick of F-16A that struck Osirak nuclear reactor put up for auction

A sidestick controller from F-16A #78-0322 is up for auction. The former Israeli Air Force fighter was one of the six that bomb the Osirak nuclear reactor in Iraq back in 1981. It was flown by Col. Hagai Katz during that mission and the jet was known as Netz 129 in Israeli service.
 

Az összes új F-16-os repülőgép egyes alkatrészeit Lengyelországban gyártják majd​


"A lengyelek gyártják majd a repülőgép törzsének alkatrészeit, az utastérben lévő vezérlőpaneleket, de a pilótafülke alkatrészeit is. Ezután a dél-karolinai Greenville-be szállítják őket, ahol a Lockheed Martin birtokolja az F-16-os összeszerelő létesítményt."

Azt írjàk a romàn gépek M.5.2R. konfiguráció jelenleg. M.6.X-re lesznek modernizàlva amely folyamat az Aerostar Bacăuban fog lezajlani.