Azzal, hogy az F-16-os is az evolúciója során elnehezült, a maximális tolóerő folyamatos hozzáigazításával ugyanúgy járt, mint a MiG-21-es család.
A szépen repülhetőből átevolválódott az erőből repülhetővé.
Ennek a káros jelenségnek azonban érdemi negatív hatása mégsincs a gép használhatóságára.
Kellő erőfelesleggel ugyanis a harcászatilag jobban realizálható gyorsulás és emelkedőképesség, nameg a hasznos teher az, ami javul.
Az elnehezült sárkány miatt megnövekedett felületi terhelés tipikusan olyan területeken jelentkezik, amelyeket a pilóták, mint repülőgépvezetők és nem mint harcoló katonák érzékelnek.
Ilyen jellemző jelenségek a leborítás magasságszükségletének növekedése, a fordulóbavitel, vagy bármilyen irányváltás dinamikussága.
Például, egy földközeli manőverezésnél ezen állhat, vagy bukhat, hogy a manőver belefér-e.
A MiG-21MF és bisz közötti kb fél tonna differencia a leborítás magasságigényét 500 méterrel toldotta meg a nehezebb verziónál.
Az R-25-ös hajtómű viszont nagyon erős volt.
És itt nem csak a legendás, de nagyon is csak alkalmi CsR-re gondolok, hanem olyan “nyalánkságokra”, minthogy a normál max forszázs tolóerejét is - gépe válogatta - 10-15 százalékkal tudták feljebb szabályozni.
Tehát erő az volt dögivel…
Jó, de kérdezhetnénk, hogy ha a block 50-essel repülő Viper Demo Team az erőből repülés magasiskolája, milyen lehetett a “szépen repülésé?”
F-16B, 1979 Le Bourget:
10:02-nél indul. Az akkori repülésre jellemző sebességeket ma inkább egy finn Hornet-nél, vagy egy Szu-30-asnál láthatunk, de ilyen elegáns, könnyed balett ma már nem lehetséges. Egyrészt, mert a gépek elnehezültek, másrészt az FbW limitek is csak magasabb minimum sebességet és kisebb állásszög maximumot engednek a típusnak.
A 78-0162 gép maga amúgy az első európai F-16-os volt, a belgák szerelték össze, náluk is tepült:
Egy gép volt még ennél is durvább, az YF-16-os a maga 1.4-es tolóerő/tömeg arányával. Az igazi Lightweight Fighter, amit Neil Anderson mutatott be Le Bourget-ban, 1977-ben (itt csak a felszállás van megörökítve):