Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 918
91 557
113
Ilyen kompok és katamaránok fognak közlekedni 2022-ben a Balatonon

balatoni-hajozasi-zrt-uj-komp-2022-bahart-tihany-szantod-kompmenetrend-hajozas-csodalatosbalaton-768x432.jpg

bahart-balatoni-hajozasi-zrt-uj-katamaran-2022-hajozas-csodalatosbalaton-768x428.jpg


2 db 45 méteres kompot és 2 db 35 méteres katamaránt szerez be a BAHART közel 5,7 milliárd forintból. A beruházás a hajózási társaság 2030-ig tervezett teljes modernizációs folyamatának első üteme.
 

Huba

Active Member
2018. november 13.
64
181
33
Jelentősen drágul a vasúti áruszállítás Magyarországon.

"A MÁV az RCH-val azt közölte, hogy az áram tőzsdei árából számolt 2022-es átlagár 92,32 forint lesz kilowattóránként, ami 10-30 százalékkal ingadozhat." Most 33,9 Ft/kWh körül mozog. Egy 2000 tonnás vonat emlékeim szerint 1 kWh/km-át fogyaszt. De már elég rég láttam, és az emlékeim megkoptak.
"A növekedés annak fényében még drasztikusabb, hogy költségeikből 10-30 százalék jut a vontatási energiára."
„Nem kötünk kereskedelmi megállapodást, ha a fuvaroztató nem fogadja el az energiaár-változás miatti díjnövekedést” - Horváth Ottó, CER vezérigazgató

MOL, Dunaferr, erdészetek, konténerterminálok, autógyár esetében ez érezhető változás lesz, csakhogy néhányat megemlítsek.

S közben még ott van a többi probléma. Erről van egy jó összefoglaló Nyíri András által (RCH üzemeltetési igazgató). Igaz fél éves, de még mindig aktuális.

 

Huba

Active Member
2018. november 13.
64
181
33
Ebben a kórházban kapott a gyermekem vérmérgezést! Jól ismerem sajnos.
Remélem maradandó károsodás nélkül felépült a gyereked.

Köszi! Nagyon tetszett!

De ez Magyarországon nem megvalósítható.
Két okból.
S látod Ausztriában sem nagyon életképes. Akkor kezdték kiépíteni, mikor még a lovak jelentették a szárazföldi szállítás gerincét. Utána is csak azért használták, mert már kiépült. Aztán így is utolérte a végzete.
 
M

molnibalage

Guest
Ez nekem nagyon kevésnek tűnik.
Ez nagyon erősen terepfüggő.
Egy sík terepen egy több ezer tonnás szerelvény 80 km/h sebességgel embertelen távolságra gurul el...

Tegyük fel, hogy

  • 10 perc gyorsítással éri el
  • a 80 km/h sebességet
  • és ehhez kell 2x5000 LE mozdony csutka gázon

  • A 10000 LE az 750 kW.
  • 10 perc alatt ez 125 kWh
  • Ezek után, ha csak tized teljesítmény kell a vontatás fenntartásához, akkor óránként 75 kWh.
  • Legyen 320 km a táv, akkor 300/80 = 4h
  • Akkor a vontatási igény 75*4 = 300 kWh.
Gyorsítás + vontatás = 300+125 kWh = 425 kWh

Akkor ez 425/320 = 1,32. Ez csak 30%-kal tér el az idézett 1-es értéktől.
Nem tűnik elrugaszkodottnak. Főleg, hogy szerintem egy 2000 tonnás szerelvény nem gyorsít 10 percig csutka gázon. Akkor a gyorsítás igény lehet, hogy csak 75 kWh és a mutató már inkább közelebb van 1-hez.

Mert hogyan máshogy jönne ki a 2.5 US cent / t*km?
Ez mai árfolyamon 7,77 Ft/km.
Bakker, 1 kWh áram mennyi is?


ui: Ezért nem kéne sem a fizikát sem a realitásérzéket a sarokba ülteni és akkor nem basszák át az embert.
De hát a sötétzöldek és sokaknak a középiskolás fizika és matek is megugorhatatlan szint. Vagy a kereső használata és két gondolatot összerakni.
(Ez nem neked szólt.)

A fenti számításhoz semmi más nem kell, mint megnézni két mozdony teljesítményét és azt, hogy azok mekkora szerelvényt húznak.
Vagy aki vezet. Gyorsításkor mennyi is a kocsi teljesítmény igénye? Aztán mikor beállsz egyenletes 110-re akkor mennyi is? A 100-150 lóerős kocsi megy 20-30 lóerőn...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and enzo

Huba

Active Member
2018. november 13.
64
181
33
Ez nekem nagyon kevésnek tűnik.
Előkotortam egy régi táblázatomat. Igazad van, kb. 25kWh/km a fogyasztás. (Most olvasom amit írtatok. Ez az érték egy átlag. Rengeteg tényező befolyásolja. pl: domborzat, csapadék, szél erőssége és iránya, ívviszonyok, elegytömeg, kocsik típusa, üres vagy rakott, haladási sebesség, forgalom, lassú szakaszok eloszlása, forgalmi szolgálattevő ébersége, mv. stílusa, gép műszaki állapota stb.)

Vagyis egy Záhony - Hegyes 2000 tonnás tehervonat pályahasználati díja és villamosenergia-költsége:
2021 év végén (33,9 HUF/kWh): 579 568 HUF + 520 000 HUF = 1 099 568 HUF
2022 év elején (92,3 HUF/kWh): 579 568 HUF + 1 416 000 HUF = 1 995 568 HUF

Közel megduplázta vonattovábbítás árát. Ebben még nincs benne a mozdony+mozdonyvezető + overhead költség.
 
Last edited:
M

molnibalage

Guest
Elírtad/számoltad, 7500-nak jobb lesz.
Upsz, tényleg.
A lényeg az, hogy a gyorsítás kerül iszonyatosan sok energiába, nem a sebesség fenntartása.
Iszonyatosan kis homlokfelülete van egy szerelvénynek és moderált sebességgel haladva a nagy oldalfelület általi légellenállás a szerelvény tömegéhez képest picsafüst.

Csak, hogy lásd élesben. Ez egy szutyok HÉV, nincs 400 tonna sem. Gyakorlatilag nem érzékelsz lassulást.

Akkor képzeld el, hogy egy 2000 tonnás szerelvény mennyit meg lendületből.
Nekem olyat meséltek régen, hogy ha az érdi lejtőn elindulna egy 10-12 kocsis szerelvény - ha lenne ott vasút - és 120-ra gyorsulna, akkor lendületből szélcsendben Fehérvár és Siófok között állna meg valahol.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
9 894
30 651
113
Havas-latyakos-jeges téli úton sötétben? Esetleg nap 2x20-30 km-t?
Aha... Imádom. Hajnalban Pvvár-Fehérvári u. 1óra. Vissza Hűvösvölgy-Solymár-Pvvár kicsit több időben. 1óra 15-20 perec. :D
Szerinted mért költöztem be Bp-re?
Mert az agglomerációból nincs üdvözítő megoldás jelenleg kevés szerencsés kivételtől.
A kerékpár? :oops:
Olyan ez is, mint a biciklizés meg a szex...
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 031
32 469
113
Na megint lemerült a kocsi aksija (44 Ah), mondjuk legalább 4-5 éves, nem meglepő nagyon, bár most már 1 évig megúsztam, de állt pár napot és hidegebb is az idő. Egy régi trafós töltőm van itthon, ez 3 és 6 A között kapcsolható át (meg 6 és 12 V), eddig mindig óvatosságból 3A-val használtam, de majdnem egy napig töltve, most gondolkodtam rajta, hogy gyorstöltök 6A-val, csak félek ha elmegyek aludni közben túlmelegszik, inkább visszakapcsoltam, talán 12 óra is elég lesz. Vagy csak túlaggódom?
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán