[HUN] AERO L-39 Skyfox

Béla Bátya
@jogalappal
CSak azért lehet ez a gyors reakció, mert úgy néz ki (ezt a htka-s saját Maróth podcast is bizonyítja) direkt kontak van Maróth és a HTKA.hu, valamint Maróth és @Green Leader (a portfolio hadügyi újságírója) között.
 
fff
Az L-39 nem "xar" csak háborúzni meg képzett Gripen pilótát továbbképezni meg gyarorlatban tartani alkalmatlan. Szvsz.
Ha az európai képzési rendszerbe akarunk integrálódni velük, az jól hangzik. De akkor így kellett volna tálalni a dolgot, nem úgy, hogy veszünk kiképzőgépeket és pont.
.
.
Egyebkent ha gyakorlogep beszerzes, miert nem lehetett ezt a temat TENDEREZTETNI elöbb, mielött gyarat veszunk, es elkötelezzuk magunkat a legrosszabb opcio mellett?
Vagy meginkabb beszallni valamelyik mar most is letezö NATO kikepzöprogramba ahelyett, hogy 14 Gripenre inditunk egy kikepzöprogramot.
 
Nem a Gripenen való repüléshez kell gyakorlatban tartani, hanem a repüléshez. Nem minden hajózó Gripenen repül, vagy talán nincs igazam?
Pilóta aspiráns kiképzéséjez kell.De ha már rákerült a típusára,onnantól a saját tipusan kell gyakorlatoznia.Gripene való repülést nem gyakorolhatja Albaval.Vezethetsz rengeteget személykocsik,attól nem leszel gyakorlott Forma 1es pilóta.
 
Egyebkent ha gyakorlogep beszerzes, miert nem lehetett ezt a temat TENDEREZTETNI elöbb
harckocsit miért nem tendereztettünk szerinted?
mielött gyarat veszunk, es elkötelezzuk magunkat a legrosszabb opcio mellett?
nem ez volt a legrosszabb opció, miért mondod ezt?
Vagy meginkabb beszallni valamelyik mar most is letezö NATO kikepzöprogramba
ki lett mondva már miért nem
hogy 14 Gripenre inditunk egy kikepzöprogramot.
nem 14 gripenre indítunk kiképzőprogramot
 
fff

.
.
Egyebkent ha gyakorlogep beszerzes, miert nem lehetett ezt a temat TENDEREZTETNI elöbb, mielött gyarat veszunk, es elkötelezzuk magunkat a legrosszabb opcio mellett?
Vagy meginkabb beszallni valamelyik mar most is letezö NATO kikepzöprogramba ahelyett, hogy 14 Gripenre inditunk egy kikepzöprogramot.
Szerinted az mennyire reális, hogy tendereztetjük a "sugárhajtású kiképzőgép gyártási potenciállal rendelkező vállalat részvényeinek vásárlása" szándékot?
Nem így működik a világ, megnyílt egy ajtó beléptünk. Stratégiai célok vannak, haderőt hadiipart kell fejleszteni. Ez egy lehetőség, megragadták, nyílván van benne kockázat.
Az aknavető gyár, vagy épp az izraeli műholdas komm. cég is hasonló.
 
Xar AV, L39NG....
Nem mondtuk, hogy Xar. Két dolgot hánytorgat fel az ellenzők jó része:
1. Alkalmatlan a mai harctereken könnyű támadó/CAS/felderítő feladatokra, a tervezésében sem volt szempont az ilyesmire való alkalmasság, különben lenne öntömítő üzemanyagrendszere, infra- és dipolszórója, besugárzásjelzője. Ezek utölagos beépítésével pont az árelőnye veszne el.
2. Nekünk feleslegesnek tűnik a 14 gépes légierőhöz 8 gépes kiképzőgép-mennyiség. A 4 "felderítő" meg a fenti gondolatmenet okán pont elveszíti az olcsósága adta előnyt. Ha sikerül kihasítani egy szeletet az általad bemutatott európai képzési rendszerből, akkor talán lesz létjogosultsága a gépszámnak. De pont a csehekkel szemben? Ahol 6 géppel kínálnak a sajáton kívül nemzetközi képzést is?
Szóval arra, amire tervezték, biztosan jó a gép, még ha idejemúlt design is (az oroszok is simán dobták a hasonló kialakítású Mig-AT-t a Jak-130-al szemben), de itt és most pont nem hiányzott senkinek ez a beszerzés. Nem hiánypótló, mert a pilótaképzés megoldott, a pénznek meg igen sok helye lenne még a hadseregfejlesztés más területén.
 
Szerinted az mennyire reális, hogy tendereztetjük a "sugárhajtású kiképzőgép gyártási potenciállal rendelkező vállalat részvényeinek vásárlása" szándékot?
.
Magat a kikepzö repulögepet kellett volna tendereztetni, mondjuk jönnek be ajanlatok kulönfele gepekre, egyuttmuködesi lehetösegekre. Azutan ha az orszagnak az a legjobb ajanlat tenyleg, hogy a lerobbant Aero gyarat kell megvenni az adofizetök penzeböl a NER-nek, meg a lepkefing ereju hajtomuvel downgradelt L-39NG-t, hat akkor ez lett a vege.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Fejsd ki,hogy miért nem?
Ez egy kis teljesitményű sugárhajtású oktatógép.Pont ezt a kategóriát szoritják ki a nagy teljesitményű turbopopok.Miután a növendég tuljutott ezen a fázison,nincs különösebb értelme repkednie vele.Egy Gripen,KC390,A319 teljesen más reptulajdonságokkal rendelkezik,nem pótolja az Albán való repkedés az adott tipussal való gyakorlatozást.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Nem én írtam le, hogy jó lesz CAS és felderítő feladatokra, itt előttem sokan már küldenék vele a pilótákat élesben tapasztalatot szerezni...
Kicsit olvass vissza...
- Szerintem nem is erről van szó!

- Szerintem a Grippenek repidejét szeretnék csökkenteni. Tartalékolni.... kell a repülési időt!

- A 4db NG (felderítő), kis hazánk területén az elalvó személyszállító gépek bejellenkezés elmulasztás értesítésére kellenek. Ne Grippen szaladgáljon fel szólni a trehány török pilótáknak, napjában 3-szor. Lehet hívni ezt a ténykedést is felderítésnek. ;) Ha jól tudom 11000 m-re fel megy az NG. Ez a 4db folyamatosan szolgálatban állna. Nem kell radar, nem kell "-semmi-" rávezetés lesz. Ha prücök van, megy a Grippen utána, úgy is ketten vannak szolgálatban tudtommal. Ennyi.

- A másik 8db marad kiképző gépnek. Itt lehet arról is szó, -(Nem tudom, ne harapjátok le a fejem)- hogy nem csak egy egy gép bombaledobálását lehetne gyakorolni, hanem kötelék repülésben csapat légiharcot, repüllő - repüllő elleni harcászatot. . Esetleg különböző formációkban, 4-4 ellen, 3-4 ellen 2-4 ellen, 1-1ellen, 2-2 ellen. Vagyis harci helyzeteket.

- Itt van mellettünk lévő országban a háború, gyakorolni kell a különböző helyzeteket, rutint szerezni. Ezeket azért nem kellene Grippenekkel végrehajtani, szerintem sokba kerülne. Meg ugye nagyon szaporodna a repidő!
Nem tudom, ám ha a cseheknél a rep. útvonalat végig lehetne követni s rögzíteni az egész kiadott feladat alatt, akkor utólag kilehetne értékelni a végrehajtott gyakorlatot. Ki hogyan teljesített, mit rontott el. Hogyan kellett volna alkalmazkodni a másikhoz.... stb...stb. Erre volnának jók ezek a gépek. Vagyis itt valós térben, valós gépen repülnek a pilóták s gyakorolhatnák a harci feladatokat olyan konfigurációban amilyen gépre van kiképzése. Ennyi.
- Ugyanakkor belehetne mutatni más országok katonai vezetőinek, pilótáinak is a lehetséges alkalmazások, lehetséges begyakorlási lehetőségeit.
- Kilehetne alakítani valami Gyakorló rep. központot. Európa közepén vagyunk.

S nem harctérre kellene küldeni ezeket a gépeket, misszióba sem.

- Többen írtátok miért pont ezt a gépet választották! Ez jó kérdés.
Szerintem azért mivel magyar többségi tulajdonban volt az üzem. S nagyon örülnék egy magyar repülőgépgyárnak. Az alkalmazottaknak nagyon jó volna a gyakorlásra, mérnököknek tanulásra, fejlődésnek.
- Írta valaki hogy nem lehet tovább fejleszteni. Mindent lehet csak gondolkodni s akarni kell, ha nem akarom akkor nem lehet. Megszűnt a másikra várás időszaka, itt nekünk kell lépni, tudatosan előre látó szemmel.
Kicsi a pénztárcánk, ám mégis próbáljunk meg lépkedni, ám csak előre!

- Aki nagyot akar markolni, az keveset fog! - Mondá a közmondás -.

Más:

- Valaki említette hogy a KC-390-es is milyen szar vétel volt.

- Én nem tartom annak. Nézzük meg, a világ 3. legnagyobb repülőgép gyártójától vettünk gépet. Szerintem megfelelő többcélú gép. ( Itt lehet olvasni róla. )

KC-390_cockpit.png

Hogyan kapcsolódik mégis ide ebbe a topikba, Embraer cég s termékei lehet olvasgatni.
Talán térképen meg lehetne nézni Brazíliát, kb 15 magyar országnyi terület.
- Nekik volt olyan észrevételük hogy talán jó volna nekik Lynx. Más topikban lehet róla olvasni.
- Megnéztem az Embraer katonai piacra szánt termékeit s találtam ott ( egy szubszonikus, könnyű vadászbombázót. ) Ez az AMX Vadászbombázó: Ahogy olvastam az olaszokkal kooperációban fejlesztették ki az 1980-as évek végére. Szerintem egy továbbfejlesztés nem ártana neki. ;) Szóval megfordult az agyamba hogy nem-e lehetne-e a leendő repülőgyárunkba egy hasonló kooperációs gépet előállítani, fejleszteni a jövőben. Ez további előrelépés volna számunkra. S valami üzlettársítási cserekereskedelmet is lelehetne bonyolítani.

1024px-Italian_Air_Force_AMX_fighter.jpg


- Lehetne valami 21. századi profilt rátenni. Átnézni a 40 éves lemaradását, mit tudunk belőle kipréselni.

Én így látom előrevetítve a hazai repülőgépgyártás fejlesztését.
A világ 3. repülőgépgyártójával együtt fejleszteni nem rossz dolog, szerintem. S előreviszi mérnökeink gondolkodását, tudását szerintem.

- Elméletileg alumíniumunk van, s nem orosz kotlát gyártanánk belőle. Esetleg más ország gyárt belőle eladható terméket. :(

Remélem nem harapjátok le a fejemet ezért a kis előregondolásért, mivel lesz itt aki jobban hozzáért s remélem elmondja a véleményét is. :rolleyes::oops:
 
ehhez annyira nem értek, ezért kérdem: mit csinál ez a radar? Mire jó?
Megmondja valami mozog valamerre? Nem jobb erre a hőkamra?
jobb mint a hőkamera. azt csinálja amit az összes többi modern földfelszini radar. detektál osztályoz. egy teherautot 40 km ről egy személyautót 25 km ről egy embert 10 km ről lát... folyamatosan képes 360 ba pásztázni nem köti le egy cél a figyelmét úgymond mint egy kamerarendszerét ami ha egyvalamire zumol mást nem tud nyomonkövetni... pusz képes célzottan "zavarni" bizonyos frekvenicia tartományokba... és egyéb elektronikai képességel is rendelkezik... ezeket hőkamera nemigazán tudja. emelett távolságot mér térképez stb. képes átlátni bozoton pl köd pára nem okoz problémát vagy teljesítmény csökkenést. persze kamerával kombinálva az igazi de pro patria azt is ad.
 
ez ha talál valamit a térképen m re pontosan tudod hol van. pl (egyböl) vagy hogy milyen irányba halad pontosan és milyen sebességel. kamera ezt meg nem mondja max saccolja elég nagy hibahatárokkal. visszaverődéés alapján megmondja hogy mi is az... persze nem azt hogy hylux vagy ranger de azt igen hogy pick up. mondjuk vagy g merci.

mivel térképez megmondja a változásokat is.
 
Last edited:
Maróth úr a Bázisugráson
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
jobb mint a hőkamera. azt csinálja amit az összes többi modern földfelszini radar. detektál osztályoz. egy teherautot 40 km ről egy személyautót 25 km ről egy embert 10 km ről lát... folyamatosan képes 360 ba pásztázni nem köti le egy cél a figyelmét úgymond mint egy kamerarendszerét ami ha egyvalamire zumol mást nem tud nyomonkövetni... pusz képes célzottan "zavarni" bizonyos frekvenicia tartományokba... és egyéb elektronikai képességel is rendelkezik... ezeket hőkamera nemigazán tudja. emelett távolságot mér térképez stb. képes átlátni bozoton pl köd pára nem okoz problémát vagy teljesítmény csökkenést. persze kamerával kombinálva az igazi de pro patria azt is ad.
Milyen radar, mert eltűnt @Xpert hozzászólása...