Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Remélem az új l200-al lassan fognak haladni és még megmarad jó ideig ez :D
/az új, az én ízlésemnek túl modernus előlről :/ /
Video-Capture-20221211-133453.jpg
 
Remélem meg is hozzák és nem csak beszélnek róla

Amúgy szerintem simán ki lehetne alakítani valami "többlépcsős" díjrendszert is, a szennyezés mértékének elve szerint. Pl. egy E-up szerintem akár parkolhatna is ingyen, de egy 2,5 tonnás SUV az fizessen mint az állat, akkor is, ha zöld rendszámos. De a belső égésűekből is a kisautók simán fizethetnék csak a felét, mint a nagy 30-40 millás terepjárók, vagy a nagy luxusautók.

valahogy így pl, ahol most 600Ft az alaptarifa:
full elektromos kisautó: 0 Ft/h
full elektromos nagyautó: 300/h
hibrid kisautó: 300/h
hibrid nagyautó: 450/h
belső égésű kisautó: 450/h
belső égésű nagyautó: 900/h
Nyilván a konkrét értékeken lehetne vitatkozni, de egy lépcsős rendszert tuti meg lehetne csinálni nem túl bonyolultan.
 
Amúgy szerintem simán ki lehetne alakítani valami "többlépcsős" díjrendszert is, a szennyezés mértékének elve szerint. Pl. egy E-up szerintem akár parkolhatna is ingyen, de egy 2,5 tonnás SUV az fizessen mint az állat, akkor is, ha zöld rendszámos. De a belső égésűekből is a kisautók simán fizethetnék csak a felét, mint a nagy 30-40 millás terepjárók, vagy a nagy luxusautók.

valahogy így pl, ahol most 600Ft az alaptarifa:
full elektromos kisautó: 0 Ft/h
full elektromos nagyautó: 300/h
hibrid kisautó: 300/h
hibrid nagyautó: 450/h
belső égésű kisautó: 450/h
belső égésű nagyautó: 900/h
Nyilván a konkrét értékeken lehetne vitatkozni, de egy lépcsős rendszert tuti meg lehetne csinálni nem túl bonyolultan.
De miért a vélt CO2 kibocsájtás alapján akarsz parkolóhelyet fizettetni? Elvégre is az inkább a mérettől (hossztól) kéne, hogy függjön, meg aztán amikor épp parkol az autó akkor végképp nem bocsájt ki semmit ;)
 
De miért a vélt CO2 kibocsájtás alapján akarsz parkolóhelyet fizettetni? Elvégre is az inkább a mérettől (hossztól) kéne, hogy függjön, meg aztán amikor épp parkol az autó akkor végképp nem bocsájt ki semmit ;)

Parkolás közben az autó nem fogyaszt, de parkolás előtt és után viszont igen. ;) Aki városban parkol, az városban is használja a kocsiját.
Városban a CO2 kibocsájtás nem igazán a mérettől függ, hanem inkább a tömegtől, ezért a nehezebb autókat jobban sarcolnám.
Amelyik viszont takarékos/bébifókakímélő/nemhelybenszennyező hajtással üzemel, ott adnék kedvezményt, de ésszel.
Egyébként a rendelkezésre álló parkolóhelyek kihasználtsága is kisautók esetén a jobb. Ahova 6 SUV fér be egymás mögé, oda 8 Yaris/UP/Citigo is odafér.

A helyi lakosok éves "parkolójegyénél" is amúgy simán lehetne differenciálni, ezzel arra sarkallva a tulajokat, hogy a városban az oda való autókat használják az emberek.
 
Parkolás közben az autó nem fogyaszt, de parkolás előtt és után viszont igen. ;) Aki városban parkol, az városban is használja a kocsiját.
Igen, de attól még parkolásnál és közlekedésnél a hely a szűkös erőforrás, amit elvileg kompenzálni lehetne egy ilyen parkolási díj sávozással.
Városban a CO2 kibocsájtás nem igazán a mérettől függ, hanem inkább a tömegtől, ezért a nehezebb autókat jobban sarcolnám.
Továbbra is a méret az elsődleges probléma.
Amelyik viszont takarékos/bébifókakímélő/nemhelybenszennyező hajtással üzemel, ott adnék kedvezményt, de ésszel.
Szerintem ez tökegyszerű: ami villanyos, az eleve más sávba kerül (méret szerint ott is lehetne tovább osztályozni), a full-hibridek egy másik kategória, az full-ICE meg a harmadik.
Egyébként a rendelkezésre álló parkolóhelyek kihasználtsága is kisautók esetén a jobb. Ahova 6 SUV fér be egymás mögé, oda 8 Yaris/UP/Citigo is odafér.
Ezért írtam, amit.
A helyi lakosok éves "parkolójegyénél" is amúgy simán lehetne differenciálni, ezzel arra sarkallva a tulajokat, hogy a városban az oda való autókat használják az emberek.
Japánban ezt csinálják és működik.
Illetve személyautóba senki nem vesz dízelt (idehaza sajnos messze nem ez a helyzet).
 
Igen, de attól még parkolásnál és közlekedésnél a hely a szűkös erőforrás, amit elvileg kompenzálni lehetne egy ilyen parkolási díj sávozással.
Továbbra is a méret az elsődleges probléma.

A méret is probléma, meg a szennyezés is. A parkolási díjak forgalomszervezési okokból lettek (elvileg) bevezetve, mindkettő szempont (helyszükséglet és szennyezés) fontos tényező. Egyébként meg azért a méret és a tömeg elég jól korrelál egymással, és az autó értékével is. (azaz is kicsit az is megvalósulna, hogy a nagyobb jövedelmű állampolgárok kicsit nagyobb mértékben járulnának hozzá a befizetésekhez)

Szerintem ez tökegyszerű: ami villanyos, az eleve más sávba kerül (méret szerint ott is lehetne tovább osztályozni), a full-hibridek egy másik kategória, az full-ICE meg a harmadik.
Ezért írtam, amit.

Illetve személyautóba senki nem vesz dízelt (idehaza sajnos messze nem ez a helyzet).

Azért a dízelnek is van létjogosultsága, csak nem elsősorban városban.
(mondom ezt dízel tulajként, szóval hazabeszélek :) , de nem véletlenül nem benzinest vettem)
 
Azért a dízelnek is van létjogosultsága, csak nem elsősorban városban.
(mondom ezt dízel tulajként, szóval hazabeszélek :) , de nem véletlenül nem benzinest vettem)
A dízel sokkal több odafigyelést igényel a benzinesél és nem is biztos, hogy főleg városban vagy kevés (<10k km/év) használat mellet megtérül az árkülönbözet.
 
Mondjuk ez alapján a híd vízelvezetése is igencsak kívánnivalókat hagy maga után... Ennyi víznek nem szabadna megállnia az útfelületen, szóval itt az útkezelő is jócskán saras.
És igen, a csúszós út tábla lehet levédi a seggüket, mert sajnos megtehetik, hogy javítás helyett évekig kint vannak az ilyen táblák... de ez akkor sem OK így.
vagy nyárigumi hidegben esőben sokk vízzel nem jó kombó
 
A dízel sokkal több odafigyelést igényel a benzinesél és nem is biztos, hogy főleg városban vagy kevés (<10k km/év) használat mellet megtérül az árkülönbözet.

A nagyobb odafigyelés az így van, igyekszem rá figyelni is.
Nekem mindenképp megtérül, mert évente van pár nagyobb utam 700 kilós utánfutóval...
Egyébként nem is elsősorban az éves futás (pl. 10k km/év) számít, hanem, hogy annak milyen az eloszlása. Nem mindegy, hogy valaki egy évben 300 napon megy 2x15km-t (ennek a felét mindig hideg motorral), vagy havonta megy 2x 400km-es utat egyben, pedig az éves futás kb egyenlőre jön ki.

Extrém példa, ha valaki minden évben megy egyetlen 5000km-es körtúrát lakókocsival maga mögött, akkor neki biztosan a dízel a jobb megoldás, még akkor is, ha ez csak évi 5000km. Egy napjában sok rövid utat városban megtevő embernek meg évi 25ezer km-re is jöhet ki a kis benzines jó vételnek.
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu
A nagyobb odafigyelés az így van, igyekszem rá figyelni is.
Nekem mindenképp megtérül, mert évente van pár nagyobb utam 700 kilós utánfutóval...
Egyébként nem is elsősorban az éves futás (pl. 10k km/év) számít, hanem, hogy annak milyen az eloszlása. Nem mindegy, hogy valaki egy évben 300 napon megy 2x15km-t (ennek a felét mindig hideg motorral), vagy havonta megy 2x 400km-es utat egyben, pedig az éves futás kb egyenlőre jön ki.

Extrém példa, ha valaki minden évben megy egyetlen 5000km-es körtúrát lakókocsival maga mögött, akkor neki biztosan a dízel a jobb megoldás, még akkor is, ha ez csak évi 5000km. Egy napjában sok rövid utat városban megtevő embernek meg évi 25ezer km-re is jöhet ki a kis benzines jó vételnek.
Most, hogy a munkahelyen VII-es e-Golffal dolgozom, különösen látom, hogy napi 2X15 kilométert (ennek a felét mindig hideg motorral) megtenni akár még benzinmotorral sem ideális. Ehhez tényleg jobb v o l n a még a nem túl combos (hatótáv, teljesítmény) e-Golf is:
Azonnal van utastérfűtés; egy perc múlva már tökéletes a komfortérzet (+szélvédő, ülésfűtés). Azonnal van teljes teljesítmény, nem téma a félútig hideg motorolaj, az addig nyers, zajos járás, a kelletlenebb teljesítményprodukció.
S persze a reggeli, délutáni tortúrákban (dugók, araszolás, helyezkedés, dolgoztatása a tengelykapcsolónak, váltóműnek) nincs ideálisabb az elektromos autónál.
A hibrid sem, mert ott is a belsőégésű motor (meg kipufogó) vagy eléri leállításig az üzem meleg állapotot vagy nem.

...és sem a viszonylag faék; hengerenként két szelepes, szívócsőbefecskendezéses (ráadásul olasz, tehát rühelli a hideg üzemállapotot) kézi váltós eddigi, sem az utóda, ami dowsizing, turbó, direktbenzinbefecskendezős, meg hiper-szuper szelepvezérléses, meg 0w20, meg duplakuplungos nem kedveli sem a reggeli, délutáni tortúrát, sem a velejáró hideg blokkos/motorolajos üzemet.

...csak az a v o l n a ne lett volna (hogy a klasszikust idézzem).
Amikor ki akarnál mozdulni - csak a megyéből.
De még az sem:
Amikor hirtelen jön-ne egy mondjuk 30 kilométeres váratlan utazás:rolleyes:, s az elektromos autóban már csak 10 kilométernyi - elugrok a boltba háromszor - hatótáv van azon az ötvenen felül, amikor már gyakorlatilag minden fogyasztótól elvonja a delejt...
Mert ekkor szembesülnél azzal, hogy nem tudsz a töltőállomáson csak 5 percet vesztve átlagemberi tűrőképességet jelentő hatótávot felvenni. Azonnal. Akár.

Tehát kéne egy másik autó, ami jó lenne a havi 2X400, egy évben egy 5000 kilométeres útra.

Vagy van még egy lehetőség:
Mindenki hozzon (magával még egy embert) magának egy embert (mondjuk egy Bjanit;)), aki tart dízelt, vagy egy benzines autót.
S persze oda is adja önzetlenül.

Tudod mit róka? Rohaggy meg a fűnyíróddal együtt...

Na ezért nem alternatíva az elektromos autó az emberek többségének.
S akkor még anyagi vonzatokról, vagy az évente csak kétszer beindított autó, mint időzített (műszaki problémaforrás) aknáról nem is beszéltünk.
 
napi 2X15 kilométert (ennek a felét mindig hideg motorral) megtenni akár még benzinmotorral sem ideális.
Nekem fix tervem, hogy ha egyszer az életben sikerül fingszűz autót vennem, akkor rakatok bele elektromos állófűtést úgy, hogy ne csak a hűtővizet melegítse, hanem a motorolajat is. Családi házban lakom, villany nem gond.
Biztosan megoldható, mert skandináv országokban gyárilag van. Tutkeráj, hogy megnöveli a motorélettartamot és csökkenti a fogyasztást.
Másik bolondériám, hogy kéne bele elektromos olajszivattyú, hogy már indítás előtt meglegyen az olajnyomás a motorkopás csökkentéséért.
 
Most, hogy a munkahelyen VII-es e-Golffal dolgozom, különösen látom, hogy napi 2X15 kilométert (ennek a felét mindig hideg motorral) megtenni akár még benzinmotorral sem ideális. Ehhez tényleg jobb v o l n a még a nem túl combos (hatótáv, teljesítmény) e-Golf is:
Azonnal van utastérfűtés; egy perc múlva már tökéletes a komfortérzet (+szélvédő, ülésfűtés). Azonnal van teljes teljesítmény, nem téma a félútig hideg motorolaj, az addig nyers, zajos járás, a kelletlenebb teljesítményprodukció.
S persze a reggeli, délutáni tortúrákban (dugók, araszolás, helyezkedés, dolgoztatása a tengelykapcsolónak, váltóműnek) nincs ideálisabb az elektromos autónál.
A hibrid sem, mert ott is a belsőégésű motor (meg kipufogó) vagy eléri leállításig az üzem meleg állapotot vagy nem.

...és sem a viszonylag faék; hengerenként két szelepes, szívócsőbefecskendezéses (ráadásul olasz, tehát rühelli a hideg üzemállapotot) kézi váltós eddigi, sem az utóda, ami dowsizing, turbó, direktbenzinbefecskendezős, meg hiper-szuper szelepvezérléses, meg 0w20, meg duplakuplungos nem kedveli sem a reggeli, délutáni tortúrát, sem a velejáró hideg blokkos/motorolajos üzemet.

...csak az a v o l n a ne lett volna (hogy a klasszikust idézzem).
Amikor ki akarnál mozdulni - csak a megyéből.
De még az sem:
Amikor hirtelen jön-ne egy mondjuk 30 kilométeres váratlan utazás:rolleyes:, s az elektromos autóban már csak 10 kilométernyi - elugrok a boltba háromszor - hatótáv van azon az ötvenen felül, amikor már gyakorlatilag minden fogyasztótól elvonja a delejt...
Mert ekkor szembesülnél azzal, hogy nem tudsz a töltőállomáson csak 5 percet vesztve átlagemberi tűrőképességet jelentő hatótávot felvenni. Azonnal. Akár.

Tehát kéne egy másik autó, ami jó lenne a havi 2X400, egy évben egy 5000 kilométeres útra.

Vagy van még egy lehetőség:
Mindenki hozzon (magával még egy embert) magának egy embert (mondjuk egy Bjanit;)), aki tart dízelt, vagy egy benzines autót.
S persze oda is adja önzetlenül.

Tudod mit róka? Rohaggy meg a fűnyíróddal együtt...

Na ezért nem alternatíva az elektromos autó az emberek többségének.
S akkor még anyagi vonzatokról, vagy az évente csak kétszer beindított autó, mint időzített (műszaki problémaforrás) aknáról nem is beszéltünk.
Ismerős vett az asszonynak elektromos valamit. Azt mondja, hogy megyén belül már inkább lenyúlja. Soha nem volt még vele olyan táv, ami nem volt tervezhető, menedzselhető. Persze, ez legalább egy két autós felállás; de a családok jelentős részénél amúgy is a két autó nem kirívó. Persze más kérdés, hogy az olcsó rohangálós kisautónak áránál fogva nem alternatíva az elektromos autó, de felhasználásban az lenne.
 
Amúgy szerintem simán ki lehetne alakítani valami "többlépcsős" díjrendszert is, a szennyezés mértékének elve szerint. Pl. egy E-up szerintem akár parkolhatna is ingyen, de egy 2,5 tonnás SUV az fizessen mint az állat, akkor is, ha zöld rendszámos. De a belső égésűekből is a kisautók simán fizethetnék csak a felét, mint a nagy 30-40 millás terepjárók, vagy a nagy luxusautók.

Ezzel tényleg annyi a gond hogy parkoláskor, mivel a parkolóhelyek szabvány méretűek, a kis E-up pontosan ugyanannyi parkolóhelyet "fogyaszt" el mint a 2,5 tonnás Audi Q7 - egyet.

Akkor meg mire föl fizessen többet? Kétségtelenül visszataszító trend a nagy batár SUV mánia (megjegyzem a legtöbb azért nem ez a kategória és a brutál megjelenés ellenére inkább egyformák vagy éppen rövidebbek, mint az átlag személyautó), de ez a teljesen irracionális boszorkányüldézésük méginkább az. Ízlést nem lehet az emberekre kényszeríteni.
 
Ezzel tényleg annyi a gond hogy parkoláskor, mivel a parkolóhelyek szabvány méretűek, a kis E-up pontosan ugyanannyi parkolóhelyet "fogyaszt" el mint a 2,5 tonnás Audi Q7 - egyet.

Nagyon sok belvárosi utcában párhuzamos parkolás van, ahol nincsenek egyenként felfestve a helyek! Itt bizony igenis számít a kocsik mérete.

A SUV-os meg nem csak a nagyobb méret, hanem a nagyobb szennyezés miatt is fizessen többet. Szerintem.
Egyébként a SUV-őrület azért az csak részben lett magától divat, jó részt meg azért is, mert az autógyártók profitja, ill. az elérendő CO2 kibocsájtás így "optimálisabb" számukra. Ami persze a hülye szabályzás miatt (is) van így.
 
Ezzel tényleg annyi a gond hogy parkoláskor, mivel a parkolóhelyek szabvány méretűek, a kis E-up pontosan ugyanannyi parkolóhelyet "fogyaszt" el mint a 2,5 tonnás Audi Q7 - egyet.

Akkor meg mire föl fizessen többet? Kétségtelenül visszataszító trend a nagy batár SUV mánia (megjegyzem a legtöbb azért nem ez a kategória és a brutál megjelenés ellenére inkább egyformák vagy éppen rövidebbek, mint az átlag személyautó), de ez a teljesen irracionális boszorkányüldézésük méginkább az. Ízlést nem lehet az emberekre kényszeríteni.
Elméletben. A valóságban akkorák ezek a szarok, hogy a felfestett helyeken gyakran látni, hogy két nagy kocsi egymás mellé áll úgy, hogy 3 helyet foglal, mert máskülönben nem lehet kiszállni kocsiból.

De olyat is láttam már, hogy a Petőfi S. utca beállt, mert a SUV-os jó nagy ráhagyással parkolt és a busz már nem fért el mellette...
Ha engem kérdezel a SUV-okat ki kéne tiltani a fenébe egy rakás helyről. Nem alkalmasak a városi közlekedésre normálisan,

De ha VALÓBAN érdekelné az EU-t a környezetvédelem, akkor valahol a 4 személyes autó tömegét maximalizálnia kéne bőven 2 tonna alatt.
Nevetséges az, hogy lassan pre WWII kisharckocsik mennek az utakon tömeget nézve.