[HUN] Harci eszközök új álcázó festése

Esetleg @krisss vagy @dudi tudna a RAL kódok kérdésében nyilatkozni szárazföldi technika kérdésében.
Vagy akinek van színkódL mintája és lehetősége van testközelbe kerülni valamelyik cuccal, megnézhetné. Gidrán, Leo2A7+, PZH2000 esetében van lehetőség inkább érintés közelségbe kerülni egy kiállítás során :)
Helikopterek esetében max megkérni a mellette álló személyzetet, hogy nézze meg nekünk :)
A cég egyszer megadta Facebookon a Leopardok RAL kódját.
 
Esetleg @krisss vagy @dudi tudna a RAL kódok kérdésében nyilatkozni szárazföldi technika kérdésében.
Vagy akinek van színkód mintája és lehetősége van testközelbe kerülni valamelyik cuccal, megnézhetné. Gidrán, Leo2A7+, PZH2000 esetében van lehetőség inkább érintés közelségbe kerülni egy kiállítás során :)
Helikopterek esetében max megkérni a mellette álló személyzetet, hogy nézze meg nekünk :)
A Leo kódjai. ugyanaz van és lesz az A4 és A7+-on

base color (40-50%) NATO-green (RAL 6031);
2. (20-25%) the "grayish-brown" (RAL 7013);
3. first auxiliary color (5-10%) anthracite grey (RAL 7016);
4. second auxiliary color (5-10%) the beige or sand color (RAL 1001).

A PzH esetében a százalék változhat de a RAL megegyezik a Leókkal
 
Időszak függő.
Lehet, hogy többet inkább sárgás, mint zöld a növényzet, a fásszárúakra pedig ez még inkább igaz.

Tapasztalat és optikai kísérletek alapján mondom:
Nincs a magyar tájban sárga (a pitypangon kívül).
Homok barna, barnás szürke van. A kiszáradt növényzet, fa, cserje.
Az uralkodó szín a közép zöld, mely az élénk árnyalatból (tavasztól) a vegetáció kezdetétől folyamatosan világosodva, kissé homok ármyalatúvá, néhol szürkés világos barna színűvé válik. Sok helyen, kevésbé aszályos évben viszont vilagos zöld marad a növényzet lombhullásig.
A sárga talán a tarló, meg a repce. Ezek viszont egybefüggő, nagy felületek, tankra family frost sárga ezért nem jó ötlet. :)
A helipoktereink korábbi közepzöld, homok barna kombó jó volt. Én egyenes vonalú törésekkel azt ujitanám fel, mert a magyar mezőgazdaságilag művelt, szabdalt terület felett iszonyat jól rejtene.
 
  • Vicces
Reactions: megazez
Tapasztalat és optikai kísérletek alapján mondom:
Nincs a magyar tájban sárga (a pitypangon kívül).
Homok barna, barnás szürke van. A kiszáradt növényzet, fa, cserje.
Az uralkodó szín a közép zöld, mely az élénk árnyalatból (tavasztól) a vegetáció kezdetétől folyamatosan világosodva, kissé homok ármyalatúvá, néhol szürkés világos barna színűvé válik. Sok helyen, kevésbé aszályos évben viszont vilagos zöld marad a növényzet lombhullásig.
A sárga talán a tarló, meg a repce. Ezek viszont egybefüggő, nagy felületek, tankra family frost sárga ezért nem jó ötlet. :)
A helipoktereink korábbi közepzöld, homok barna kombó jó volt. Én egyenes vonalú törésekkel azt ujitanám fel, mert a magyar mezőgazdaságilag művelt, szabdalt terület felett iszonyat jól rejtene.
Az érett tábla tarló, az elszáradt fű a kettő közt meg a kukorica-napraforgó sárgája az kb. szalmasárga különböző árnyalatai.Tehát elég sok ilyen színárnyalat van a természetben. A fák lobjai is sárgás-barnás árnyalatúak mikor kezdenek hullani. Nem véletlen volt a két világháború közti és utóbbi alatti katonai ruházat inkább barnás-homokszín, mint sem zöld. De a kubinkai múzeum gyűjteményének gépein sem véletlenül van annyi sárgás (okkeresebb barna) árnyalat (sokszor természetesen a barna mellett).*

De továbbra is tartom eddigi véleményem, hogy kicsit túl van spilázva a szín is, a festés formája is, mert pár nap után (vagy annyi sem kell) úgyis olyan vastag helyi jellegű por és sárréteg lesz rajta, hogy már önmagában ez is ignorálja a kérdést. De, hogy tovább helyezzük a palettán a kérdés fontosságát, ugye minden épeszű kezelőszemélyzet elkezdi a helyi anyagokkal és vegetációnak, környezetnek megfelelően álcázni az eszközt és ehhez hozzá jön még, hogy több technikára megfelelő, modern álcázás lesz. És akkor ugye a felderítés technikai oldala még szóba sem került.

*Érdekesség képen érdemes összevetni a II. világháborús és a mostani festéseket (figyelembe véve a képek másabb színösszetételeit):
fortepan_263374.jpg

fortepan_210276.jpg

fortepan_266539.jpg

fortepan_8559.jpg

fortepan_73955.jpg
 
Az összes helikopterünknek, belértve a Mi-24-est is, jobban állna ez az olive drab szín, mint a szürke.
Ez tévedés. A földön állsz és felnézel: Mi a feltűnőbb? Egy szürke vagy egy olajzöld? Szürke lehet az égbolt, olajzöld sosem.
Szerintem a magyar H-225M színe eléggé közelíti az ideálisat, de majd ha itthon látjuk bemutatókon, vagy pár év múlva megkopva, akkor lehet csak okosabbat mondani.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag
Tapasztalat és optikai kísérletek alapján mondom:
Nincs a magyar tájban sárga (a pitypangon kívül).
Homok barna, barnás szürke van. A kiszáradt növényzet, fa, cserje.
Az uralkodó szín a közép zöld, mely az élénk árnyalatból (tavasztól) a vegetáció kezdetétől folyamatosan világosodva, kissé homok ármyalatúvá, néhol szürkés világos barna színűvé válik. Sok helyen, kevésbé aszályos évben viszont vilagos zöld marad a növényzet lombhullásig.
A sárga talán a tarló, meg a repce. Ezek viszont egybefüggő, nagy felületek, tankra family frost sárga ezért nem jó ötlet. :)
A helipoktereink korábbi közepzöld, homok barna kombó jó volt. Én egyenes vonalú törésekkel azt ujitanám fel, mert a magyar mezőgazdaságilag művelt, szabdalt terület felett iszonyat jól rejtene.
A smiley előtti résszel egyetértek.
A helikopteres résszel viszont nem. A régi homoksárga - zöld kombó a földről nézve borzasztó feltűnő egy repülőn. Azt is megkockáztatom, hogy támadó, vagy bármilyen helikoptereket gyakrabban és többször láthatnak a földi erők lentről, mint a vadászgépek fentről. Tehát elsősorban a földről nézve kell rejtettnek lennie az ég háttere előtt. Amennyit pedig egy vadász láthatja fentről, arra a szürke is megteszi. Ha nem veri vissza a fényt - márpedig ez matt festés - akkor nem csillan meg, és egy több száz km/h-val száguldó gépből nézve nem lesz feltűnő.
Pláne azért sem, mert létezik az úgynevezett "levegő perspektíva", azaz a tárgyak a levegő páratartalma és a távolság következtében szürkévé válnak. Nézz meg egy távolabbi hegyet. Hiába zöldek rajta a fák, szürkésnek látod.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
A smiley előtti résszel egyetértek.
A helikopteres résszel viszont nem. A régi homoksárga - zöld kombó a földről nézve borzasztó feltűnő egy repülőn. Azt is megkockáztatom, hogy támadó, vagy bármilyen helikoptereket gyakrabban és többször láthatnak a földi erők lentről, mint a vadászgépek fentről. Tehát elsősorban a földről nézve kell rejtettnek lennie az ég háttere előtt. Amennyit pedig egy vadász láthatja fentről, arra a szürke is megteszi. Ha nem veri vissza a fényt - márpedig ez matt festés - akkor nem csillan meg, és egy több száz km/h-val száguldó gépből nézve nem lesz feltűnő.
Pláne azért sem, mert létezik az úgynevezett "levegő perspektíva", azaz a tárgyak a levegő páratartalma és a távolság következtében szürkévé válnak. Nézz meg egy távolabbi hegyet. Hiába zöldek rajta a fák, szürkésnek látod.

Ezzel abszolút egyetértek. A világos szürke jobb opció.
A halak mintája lehet jó példa. Felülről sötét, alulról világos.
 
  • Tetszik
Reactions: beat
Ez tévedés. A földön állsz és felnézel: Mi a feltűnőbb? Egy szürke vagy egy olajzöld? Szürke lehet az égbolt, olajzöld sosem.
Szerintem a magyar H-225M színe eléggé közelíti az ideálisat, de majd ha itthon látjuk bemutatókon, vagy pár év múlva megkopva, akkor lehet csak okosabbat mondani.

Ha az olívzöld/tereptarka/hupilila helikoptered alját lefested valami világos szürkére, mint pl az orosz vasainkon is volt, akkor máris megoldva a felnézős problémád
 
Ha az olívzöld/tereptarka/hupilila helikoptered alját lefested valami világos szürkére, mint pl az orosz vasainkon is volt, akkor máris megoldva a felnézős problémád
Igen, részben. A Mihu alulról világoskék volt. De a gép alakjából adódóan nagyobb arányban látszódott az oldala. Mi-8-nál dettó.
A II. vh-s német vadászok festése elég jó volt. Felülről tereptarka, lentról szürkéskék, a gép oldalán pedig átmenet, a lenti színén a fenti szín szerinti foltokkal. De próbáljon meg valaki manapság eladni egy olyan festést, aminek 1944-es Luftwaffe analógiája lenne... Másrészt ez is csak földközelben jó. Egy 10 ezer méteren repülő gép (no nem helikopter) esetében már nem túl szerencsés, ha mondjuk homogén felhőzet van alatta.
Szerintem a szerbek például elég rosszul csinálták, mert náluk a tereptarka festés van a gép alján is (H-145M). Elég agyalágyult dolognak tartom.
 
Ezt csak úgy beteszem, mint egy közép-keleteurópai ország álcázófestését. Nincs benn sárga, de van alakmásító hatás. o_O
Nekem a zöld nagyon tetszik, telitalálat az uralkodó növényzethez.

AA15GZ66.img
Megtudná valaki mondani, hogy milyen jármű látható a képen? Először a BMP- re tippeltem, de annak hat futókereke van.
 
Amúgy továbbra sem értem hogy a szárazföldi festés, hogy született mert a szakmai felelős aki egy tanulmányt is készített az akkori mh pk megbízásából, egy egyszínű a belorusz libafosnál kicsit sötétebb barnàba hajló zöldet ajánlott.

Mivel azt könnyű bármikor évszakhoz illően kiegészíteni.
 
Amúgy továbbra sem értem hogy a szárazföldi festés, hogy született mert a szakmai felelős aki egy tanulmányt is készített az akkori mh pk megbízásából, egy egyszínű a belorusz libafosnál kicsit sötétebb barnàba hajló zöldet ajánlott.

Mivel azt könnyű bármikor évszakhoz illően kiegészíteni.

A "belorussian bmp" szóra ezt dobta ki nekem. Emlékeztet valamire.
bmp-2.jpg
 
Amúgy továbbra sem értem hogy a szárazföldi festés, hogy született mert a szakmai felelős aki egy tanulmányt is készített az akkori mh pk megbízásából, egy egyszínű a belorusz libafosnál kicsit sötétebb barnàba hajló zöldet ajánlott.

Mivel azt könnyű bármikor évszakhoz illően kiegészíteni.
Az a libafos szín vh-s szovjet szín, voltak olyan T-34-esdek is.
 
  • Tetszik
Reactions: endre