[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése


Az interneten keringő városi legendák szerint a szovjet haditengerészet egyik ördögi elképzelése inspirálta a rendszer kifejlesztését. A hidegháború idején, az egyik admirális ugyanis azt eszelte ki, hogy a szovjet csapásmérő tengeralattjárók egy részét Norvégia északi fjordjaiban rejtsék el. Az atomrakétákkal felszerelt szovjet búvárhajók ugyanis a NATO legkeresettebb célpontjai lettek volna, ha kitör a harmadik világháború. Hatalmas hadigépezet vadászott ezekre a mélyben rejtőzködő hajókra, hiszen közülük akár egy is elképzelhetetlen pusztításra lett volna képes.

De ki keresne szovjet tengeralattjárókat a nyugati katonai szövetség területén? A szárazföldbe hosszan benyúló, mély vizű öblök ideális rejtekhelynek ígérkeztek főleg, hogy Norvégia északi területei rendkívül gyéren lakottak. Ezért az itteni fjordok szemmel tartása is komoly kihívást jelent, nemhogy a védelmük. Erre leginkább a légierő alkalmas, ezért a szovjetek komoly repülőerőket vontak össze, hogy háború esetén uralhassák az északi norvég területek feletti légteret.

Válaszul a norvégok a légvédelem fejlesztésébe kezdtek. Ám a múlt század kilencvenes éveiben még csak olyan rendszerek léteztek, amelyeknél a felderítő, illetve a tűzvezető lokátorokat az irányítóközpont közvetlen közelébe telepítették és az egészet az elhárító rakéták indítóinak gyűrűje vette körül. Az ilyen koncentrált légvédelmi rendszer viszont egyrészt sebezhető, másrészt csak egy viszonylag szűk területet tud védelmezni. Ilyen felépítésű légvédelemmel lehetetlen lett volna észszerű költségek mellett megóvni az elhagyatott északi norvég vidéket.

Valami egészen új kellett
Meg leginkább olyan megoldásra volt szükség, ami viszonylag olcsó is. A norvég Kongsberg hadiipari vállalat már komoly nemzetközi hírnévre tett szert korábban is, főleg az elektronikai fejlesztései révén. Kézenfekvő volt, hogy ez a hazai vállalat alkosson meg egy komputertechnikára épülő, hálózat alapú, integrált rendszert. Fontos szempont volt a költséghatékonyság mellett, a lehető legnagyobb lefedettség és az, hogy a rendszer távirányítással, minél kevesebb emberrel működhessen.

Az első nagy ötlet az volt, hogy a kilövőállásokat széthúzták a rakéták hatótávolságának széléig. A rendszer elemei akár 25 kilométerre is lehetnek egymástól, amivel a korábbiaknál nagyságrendekkel nagyobb területet tudnak lefedni. A fegyverek irányzásához szükséges felderítési adatokat pedig az indítóktól messze elhelyezett lokátorok szolgáltatják. Mindent a távolból tudnak vezérelni és a részegységeket akár hosszabb időre is magukra lehet hagyni. Csak az áramellátásukról kell gondoskodni és arról, hogy a zavartalan legyen köztük az adatkapcsolat. Ez a legújabb változat esetében kábellel legfeljebb 8, titkosított rádió kapcsolattal pedig nagyjából 25-30 kilométer lehet. Ráadásul a rendszer működtetéséhez elég egy tucatnyi katona is.

A másik korszakalkotó ötlet

Ez akkor született, amikor a mérnökök azon tanakodtak, hogy milyen fegyvereket alkalmazzanak. Teljesen új légvédelmi rakétákat kifejleszteni hosszadalmas és nagyon költséges lett volna. Ellenben a norvég légierő akkor már rendelkezett az amerikai AIM-120 AMRAAM rakétákkal. Ezek ugyan légiharc-fegyvernek készültek, de tökéletesen megfeleltek az új rendszer céljainak is.

Az AIM-120-AMRAAM egy úgynevezett félaktív, lokátorirányítású eszköz, amely forradalmasította a légi háborúkat. A korábbi rakétákkal ellentétben ez a fegyver nem igényli, hogy az indító repülőgép folyamatosan repülési adatokkal lássa el. Elég csak megadni a cél térbeli helyzetét és mozgásának paramétereit, ezekből a rakéta komputere már kiszámolja azt a pontot, ahol a legvalószínűbb a találkozás. Mindezt persze a másodperc tört része alatt. Indulást követően, nagyjából a röppálya felénél, még van egy adatfrissítés, de utána már teljesen önállóan repül a rakéta. A cél közelébe érve bekapcsolja a saját, miniatűr lokátorát, megkeresi vele az ellenséget, és megsemmisíti.

Repülőgépről indítva az AIM-120 AMRAAM hatótávolsága meghaladja akár negyven kilométert, ezért is nevezik látóhatáron túli légiharc-fegyvernek. De ha földről startol, akkor ez a távolság már jócskán lecsökken. Egyrészt a fegyver nulláról indul, vagyis hiányzik a repülőgép adta kezdősebesség. Másrészt a föld felszínén sűrűbb a levegő, így nagyobb a közegellenállás is, harmadrészt le kell győzni a gravitációt. Mindezek dacára az AIM-120 AMRAAM tökéletesen megfelelt a fejlesztők igényeinek.

Az is jó, ami már nem repülhet
Az sem mellékes, hogy az időközben NASAMS (Norwegian Advanced Surface to Air Missile System, magyarul Norvég Fejlett Föld-levegő Rakéta-rendszer) névre keresztelt eszköz olyan rakatékat is használhat, amelyek repülőgépekre már nem függeszthetők, ugyanis lejárt az az idejük, amit a levegőben tölthettek. Ettől persze még hibátlanul működnek, kár is lenne leselejtezni bármelyiket, egy földi indítóállásból biztonsággal kilőhetők.

Idővel persze a NASAMS számos fejlesztésen esett át. Korszerűbbek lettek a felderítő lokátorok és a radarok mellé elektro-optikai felderítő rendszereket társítottak. Ezekkel már kisugárzás nélkül, passzívan is lehet célpontokat keresni. Ezenkívül újabb rakétatípusokat is integráltak, így többféle irányítórendszerrel ellátott fegyver is betölthető egy-egy, jellemzően hatrakétás indítóállásba. Ráadásul a NASAMS telepíthető fixen és járművekre is. Utóbbiak típusát szintén a megrendelő választhatja ki.

A NASAMS rendszer kiválóságát már éles helyzetben is bizonyította. Az amerikaiak néhány üteget átadtak az ukrán hadseregnek, amely a legfontosabb létesítményeket védi velük. Amikor Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt a rendszer eredményességéről kérdezték, csak annyit mondott: "Tízből tíz!" Vagyis szerinte minden rakéta célba talált. Bár ebben lehet némi udvarias túlzás, azért az is sokatmondó, hogy az Egyesült Államok fővárosát, Washingtont is ilyen fegyverek védik.

 
A másik korszakalkotó ötlet

Ez akkor született, amikor a mérnökök azon tanakodtak, hogy milyen fegyvereket alkalmazzanak. Teljesen új légvédelmi rakétákat kifejleszteni hosszadalmas és nagyon költséges lett volna. Ellenben a norvég légierő akkor már rendelkezett az amerikai AIM-120 AMRAAM rakétákkal. Ezek ugyan légiharc-fegyvernek készültek, de tökéletesen megfeleltek az új rendszer céljainak is.

Az AIM-120-AMRAAM egy úgynevezett félaktív, lokátorirányítású eszköz, amely forradalmasította a légi háborúkat. A korábbi rakétákkal ellentétben ez a fegyver nem igényli, hogy az indító repülőgép folyamatosan repülési adatokkal lássa el. Elég csak megadni a cél térbeli helyzetét és mozgásának paramétereit, ezekből a rakéta komputere már kiszámolja azt a pontot, ahol a legvalószínűbb a találkozás. Mindezt persze a másodperc tört része alatt. Indulást követően, nagyjából a röppálya felénél, még van egy adatfrissítés, de utána már teljesen önállóan repül a rakéta. A cél közelébe érve bekapcsolja a saját, miniatűr lokátorát, megkeresi vele az ellenséget, és megsemmisíti.

Repülőgépről indítva az AIM-120 AMRAAM hatótávolsága meghaladja akár negyven kilométert, ezért is nevezik látóhatáron túli légiharc-fegyvernek. De ha földről startol, akkor ez a távolság már jócskán lecsökken. Egyrészt a fegyver nulláról indul, vagyis hiányzik a repülőgép adta kezdősebesség. Másrészt a föld felszínén sűrűbb a levegő, így nagyobb a közegellenállás is, harmadrészt le kell győzni a gravitációt. Mindezek dacára az AIM-120 AMRAAM tökéletesen megfelelt a fejlesztők igényeinek.

Az is jó, ami már nem repülhet
Az sem mellékes, hogy az időközben NASAMS (Norwegian Advanced Surface to Air Missile System, magyarul Norvég Fejlett Föld-levegő Rakéta-rendszer) névre keresztelt eszköz olyan rakatékat is használhat, amelyek repülőgépekre már nem függeszthetők, ugyanis lejárt az az idejük, amit a levegőben tölthettek. Ettől persze még hibátlanul működnek, kár is lenne leselejtezni bármelyiket, egy földi indítóállásból biztonsággal kilőhetők.

Idővel persze a NASAMS számos fejlesztésen esett át. Korszerűbbek lettek a felderítő lokátorok és a radarok mellé elektro-optikai felderítő rendszereket társítottak. Ezekkel már kisugárzás nélkül, passzívan is lehet célpontokat keresni. Ezenkívül újabb rakétatípusokat is integráltak, így többféle irányítórendszerrel ellátott fegyver is betölthető egy-egy, jellemzően hatrakétás indítóállásba. Ráadásul a NASAMS telepíthető fixen és járművekre is. Utóbbiak típusát szintén a megrendelő választhatja ki.

A NASAMS rendszer kiválóságát már éles helyzetben is bizonyította. Az amerikaiak néhány üteget átadtak az ukrán hadseregnek, amely a legfontosabb létesítményeket védi velük. Amikor Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt a rendszer eredményességéről kérdezték, csak annyit mondott: "Tízből tíz!" Vagyis szerinte minden rakéta célba talált. Bár ebben lehet némi udvarias túlzás, azért az is sokatmondó, hogy az Egyesült Államok fővárosát, Washingtont is ilyen fegyverek védik.

A NASAMS új korszakot nyit nálunk is​

A Magyar Honvédségnél a még a múlt század hatvanas éveiben tervezett, szovjet 2K12 Kub közepes hatótávolságú csapatlégvédelmi rakétákat fogja felváltani a NASAMS rendszer. Nemcsak nagyságrendekkel nagyobb terület tud majd védelmezni, hanem egyszerre akár 72 légi cél ellen is képes harcolni. Mivel a rendszer elemei jókora távolságra vannak egymástól, a túlélőképessége óriási. Ha el is pusztul egy-egy indító vagy lokátor, a közelben lévők azonnal átveszik a feladatát, a rés rögtön bezárul.

A NASAMS nagyszerűségét az is mutatja, hogy a felhasználó igényeinek megfelelően sokféle eszköz illeszthető hozzá. Így a Magyar Honvédség például izraeli eredetű lokátorokat fog alkalmazni, az eredeti AIM-120 AMRAAM rakétáknak pedig a megnövelt hatótávolságú változata is rendszerbe áll majd nálunk. Az AMRAAM-ER jelzésű fegyver annyiban tér el a repülőgép-fedélzeti változattól, hogy egy indítófokozattal látták el, így a jóval távolabb lévő célok ellen is kilőhető.

Mint a hagymahéj
A NASAMS beérkezésével igazán korszerű, többrétegű légvédelme lehet Magyarországnak is. Ebben az egyes elemek, mint a hagymahéjak, úgy illeszkednek egymáshoz. A legmesszebb lévő célokat nagy hatótávolságú, 3D-s lokátorok derítik fel és ellenük a JAS-39 Gripenek harcolhatnak. De a vadászgépek saját lokátorai ugyancsak részt vesznek a felderítésben, valós idejű adatokat szolgáltatva a légi helyzetről. Ami átjut ezen a védvonalon, az ellen vethetők be a NASAMS különböző távolságban hatékony radarjai és rakétái. A közel légvédelmet pedig a MISTRAL rakéták, illetve az ezeket is magába foglaló, Skyranger komplexumok látják majd el. Utóbbiak az itthon készülő Lynx lövészpáncélosokra telepítve, a kategória legjobbjainak számítanak. Természetesen ez a többrétegű védelmi rendszer nemcsak repülőgépekkel és helikopterekkel szemben hatékony, hanem alkalmas a drónok elleni harcra is.

Persze ahhoz, hogy a légvédelem jól működjön, szükség van egy olyan irányítóközpontra, amely képes az elemeket egységes rendszerbe összefogni. Ezt a feladatot Airbus Defence & Space által gyártott SAMOC Légvédelmi Rakéta Műveleti Központ (Surface-to-Air Missile Operations Center) látja el.
 

A NASAMS új korszakot nyit nálunk is​

A Magyar Honvédségnél a még a múlt század hatvanas éveiben tervezett, szovjet 2K12 Kub közepes hatótávolságú csapatlégvédelmi rakétákat fogja felváltani a NASAMS rendszer. Nemcsak nagyságrendekkel nagyobb terület tud majd védelmezni, hanem egyszerre akár 72 légi cél ellen is képes harcolni. Mivel a rendszer elemei jókora távolságra vannak egymástól, a túlélőképessége óriási. Ha el is pusztul egy-egy indító vagy lokátor, a közelben lévők azonnal átveszik a feladatát, a rés rögtön bezárul.

A NASAMS nagyszerűségét az is mutatja, hogy a felhasználó igényeinek megfelelően sokféle eszköz illeszthető hozzá. Így a Magyar Honvédség például izraeli eredetű lokátorokat fog alkalmazni, az eredeti AIM-120 AMRAAM rakétáknak pedig a megnövelt hatótávolságú változata is rendszerbe áll majd nálunk. Az AMRAAM-ER jelzésű fegyver annyiban tér el a repülőgép-fedélzeti változattól, hogy egy indítófokozattal látták el, így a jóval távolabb lévő célok ellen is kilőhető.

Mint a hagymahéj
A NASAMS beérkezésével igazán korszerű, többrétegű légvédelme lehet Magyarországnak is. Ebben az egyes elemek, mint a hagymahéjak, úgy illeszkednek egymáshoz. A legmesszebb lévő célokat nagy hatótávolságú, 3D-s lokátorok derítik fel és ellenük a JAS-39 Gripenek harcolhatnak. De a vadászgépek saját lokátorai ugyancsak részt vesznek a felderítésben, valós idejű adatokat szolgáltatva a légi helyzetről. Ami átjut ezen a védvonalon, az ellen vethetők be a NASAMS különböző távolságban hatékony radarjai és rakétái. A közel légvédelmet pedig a MISTRAL rakéták, illetve az ezeket is magába foglaló, Skyranger komplexumok látják majd el. Utóbbiak az itthon készülő Lynx lövészpáncélosokra telepítve, a kategória legjobbjainak számítanak. Természetesen ez a többrétegű védelmi rendszer nemcsak repülőgépekkel és helikopterekkel szemben hatékony, hanem alkalmas a drónok elleni harcra is.

Persze ahhoz, hogy a légvédelem jól működjön, szükség van egy olyan irányítóközpontra, amely képes az elemeket egységes rendszerbe összefogni. Ezt a feladatot Airbus Defence & Space által gyártott SAMOC Légvédelmi Rakéta Műveleti Központ (Surface-to-Air Missile Operations Center) látja el.
Kevés...
 
Az első nagy ötlet az volt, hogy a kilövőállásokat széthúzták a rakéták hatótávolságának széléig. A rendszer elemei akár 25 kilométerre is lehetnek egymástól, amivel a korábbiaknál nagyságrendekkel nagyobb területet tudnak lefedni. A fegyverek irányzásához szükséges felderítési adatokat pedig az indítóktól messze elhelyezett lokátorok szolgáltatják.
-“Kilövőállás”
-Fegyverek “irányzása”
Az AIM-120-AMRAAM egy úgynevezett félaktív, lokátorirányítású eszköz, amely forradalmasította a légi háborúkat. A korábbi rakétákkal ellentétben ez a fegyver nem igényli, hogy az indító repülőgép folyamatosan repülési adatokkal lássa el. Elég csak megadni a cél térbeli helyzetét és mozgásának paramétereit, ezekből a rakéta komputere már kiszámolja azt a pontot, ahol a legvalószínűbb a találkozás. Mindezt persze a másodperc tört része alatt. Indulást követően, nagyjából a röppálya felénél, még van egy adatfrissítés, de utána már teljesen önállóan repül a rakéta. A cél közelébe érve bekapcsolja a saját, miniatűr lokátorát, megkeresi vele az ellenséget, és megsemmisíti.

Repülőgépről indítva az AIM-120 AMRAAM hatótávolsága meghaladja akár negyven kilométert, ezért is nevezik látóhatáron túli légiharc-fegyvernek. De ha földről startol, akkor ez a távolság már jócskán lecsökken. Egyrészt a fegyver nulláról indul, vagyis hiányzik a repülőgép adta kezdősebesség. Másrészt a föld felszínén sűrűbb a levegő, így nagyobb a közegellenállás is, harmadrészt le kell győzni a gravitációt. Mindezek dacára az AIM-120 AMRAAM tökéletesen megfelelt a fejlesztők igényeinek.
-“Megkeresi az ellenséget”
-“Félaktív lokátorirányítású”
“Röppálya felénél van egy adatfrissités”
-“Meghaladja akár a negyven kilómétert”…
A Magyar Honvédségnél a még a múlt század hatvanas éveiben tervezett, szovjet 2K12 Kub közepes hatótávolságú csapatlégvédelmi rakétákat fogja felváltani a NASAMS rendszer. Nemcsak nagyságrendekkel nagyobb terület tud majd védelmezni, hanem egyszerre akár 72 légi cél ellen is képes harcolni. Mivel a rendszer elemei jókora távolságra vannak egymástól, a túlélőképessége óriási. Ha el is pusztul egy-egy indító vagy lokátor, a közelben lévők azonnal átveszik a feladatát, a rés rögtön bezárul.

A NASAMS nagyszerűségét az is mutatja, hogy a felhasználó igényeinek megfelelően sokféle eszköz illeszthető hozzá. Így a Magyar Honvédség például izraeli eredetű lokátorokat fog alkalmazni, az eredeti AIM-120 AMRAAM rakétáknak pedig a megnövelt hatótávolságú változata is rendszerbe áll majd nálunk. Az AMRAAM-ER jelzésű fegyver annyiban tér el a repülőgép-fedélzeti változattól, hogy egy indítófokozattal látták el, így a jóval távolabb lévő célok ellen is kilőhető.
-“KUB közepes hatótávolságú csapatlégvédelmi rakéták”
-“Ha el is pusztul..”
-Izraeli eredetű lokátorokat fog alkalmazni
-AMRAAM ER= AMRAAM+ gyorsito fokozat

Teljesen fogalmatlan a szerző a fogalmakról, szakkifejezésekről, tele van pontatlansággal, arról nem is beszélve, hogy közel sem nem érti hogy hogy működik az egész rendszer.
 
-“Kilövőállás”
-Fegyverek “irányzása”

-“Megkeresi az ellenséget”
-“Félaktív lokátorirányítású”
“Röppálya felénél van egy adatfrissités”
-“Meghaladja akár a negyven kilómétert”…

-“KUB közepes hatótávolságú csapatlégvédelmi rakéták”
-“Ha el is pusztul..”
-Izraeli eredetű lokátorokat fog alkalmazni
-AMRAAM ER= AMRAAM+ gyorsito fokozat

Teljesen fogalmatlan a szerző a fogalmakról, szakkifejezésekről, tele van pontatlansággal, arról nem is beszélve, hogy közel sem nem érti hogy hogy működik az egész rendszer.
Tényleg nem szaknyelven fogalmaz és vannak pontatlanságok, de így is az egyik legjobb ismeretterjesztő "nem szakcikk" amit eddig olvastam a magyar sajtóban! Ennél sokkal nagyobb f.szságokat szoktak írni.
Nem rég valamelyik újság felvetette, hogy vajon a Mistral rakétákat a HIMARS helyett vettük-e!
Ehhez tessék mérni! :D
 
Tényleg nem szaknyelven fogalmaz és vannak pontatlanságok, de így is az egyik legjobb ismeretterjesztő "nem szakcikk" amit eddig olvastam a magyar sajtóban! Ennél sokkal nagyobb f.szságokat szoktak írni.
Nem rég valamelyik újság felvetette, hogy vajon a Mistral rakétákat a HIMARS helyett vettük-e!
Ehhez tessék mérni! :D
Ezzel csak az a baj, hogy valaki leir egy pontatlanságot/ hülyeséget amit a többi helyen meg nekiállnak szentírásként osztogatni, pl. hogy a NASAMS indítók IRIS-T-t is tudnak indítani vagy hogy az ELTA radarokat fogjuk a NASAMSszel használni akkor a pontos infó is elveszik a sok hülyeség között.

Igaz, azzal nem lenne akkora baj, hogy kilövőt ír az indítóállvány helyett, de hogy pl. az AMRAAM rakéta félaktív önirányítást alkalmaz azzal már nagyon is.
 
Ezzel csak az a baj, hogy valaki leir egy pontatlanságot/ hülyeséget amit a többi helyen meg nekiállnak szentírásként osztogatni, pl. hogy a NASAMS indítók IRIS-T-t is tudnak indítani
Ezt az infót Makkmarci (@acorn ) terjeszti itt a fórumon, csak semmi bizonyíték nincs rá...
A Kongsberg mind a Sidewinder-X mind az AMRAAM-ER indításáról közöl sajtóhírt meg videót, IRIS-T-ről meg sosem!

vagy hogy az ELTA radarokat fogjuk a NASAMSszel használni akkor a pontos infó is elveszik a sok hülyeség között.
Ezt az infót, amúgy Maróth Gáspár adta elő egy rádió műsorban. Mivel elvileg minden hálózatba lesz kötve, így az ELTA radar által felderített célra is tudna rakétát indítani a NASAMS akár a Sentinel bekapcsolása nélkül is...
Szóval nem látom ez mért akkora hülyeség...
 
Ezt az infót, amúgy Maróth Gáspár adta elő egy rádió műsorban. Mivel elvileg minden hálózatba lesz kötve, így az ELTA radar által felderített célra is tudna rakétát indítani a NASAMS akár a Sentinel bekapcsolása nélkül is...
Szóval nem látom ez mért akkora hülyeség...
Nem ez a mondanivaló lényege, de konkrétan arra gondolok aki úgy gondolja hogy a sentinel helyett ELTA lesz.

A lényeg hogy rengeteg féinfo meg faszság terjed amik így kezdődnek el, hozzáértőnek tűnő ujságcikkek meg angol szövegértés hiányából eredő akaratlan dezinformáció.
 
Nem ez a mondanivaló lényege, de konkrétan arra gondolok aki úgy gondolja hogy a sentinel helyett ELTA lesz.
Tényleg lehetett így is érteni, de azóta kiderült, hogy biztosan veszünk Sentinelt: az USA adott ki hozzá kapcsolódó export engedélyt Magyarországnak, meg Bobo is fotozkodott ilyennel a háttérben a Kongsbergnél...
Kevés is lenne az ELTA mennyisége 6 üteghez...
 
Nem ez a mondanivaló lényege, de konkrétan arra gondolok aki úgy gondolja hogy a sentinel helyett ELTA lesz.

A lényeg hogy rengeteg féinfo meg faszság terjed amik így kezdődnek el, hozzáértőnek tűnő ujságcikkek meg angol szövegértés hiányából eredő akaratlan dezinformáció.
Tök jó lenne, ha pl a HTKA-n megjelennének valódi hozzáértők által írt cikkek, mondjuk a NASAMS hazai integrációjáról.

(Nálam egyébként ez a hurráoptimista, “légiharcrakétát a tubusba, micsoda innováció!” vonal verte ki a biztosítékot)
 
Tök jó lenne, ha pl a HTKA-n megjelennének valódi hozzáértők által írt cikkek, mondjuk a NASAMS hazai integrációjáról.
Majd a Haditechnikában biztos lesz ilyen és akkor ide is belinkelik.
(Nálam egyébként ez a hurráoptimista, “légiharcrakétát a tubusba, micsoda innováció!” vonal verte ki a biztosítékot)
Aspide és a Sea Sparrow is már ilyen volt a 70-es években, de a Sidewindernek is volt földi változata Chaparral néven...
 
  • Tetszik
Reactions: perceptron
Tényleg nem szaknyelven fogalmaz és vannak pontatlanságok, de így is az egyik legjobb ismeretterjesztő "nem szakcikk" amit eddig olvastam a magyar sajtóban! Ennél sokkal nagyobb f.szságokat szoktak írni.
Nem rég valamelyik újság felvetette, hogy vajon a Mistral rakétákat a HIMARS helyett vettük-e!
Ehhez tessék mérni! :D
Így van, a cikk lenyege, hogy az átlagember megertse, nem más, @Kruglóf elvtars csak okoskodik.

Ezzel csak az a baj, hogy valaki leir egy pontatlanságot/ hülyeséget amit a többi helyen meg nekiállnak szentírásként osztogatni, pl. hogy a NASAMS indítók IRIS-T-t is tudnak indítani vagy hogy az ELTA radarokat fogjuk a NASAMSszel használni akkor a pontos infó is elveszik a sok hülyeség között.
A baj inkabb az, hogy láthatóan fogalmad nincs a konkrét tenyekrol, de a mellényed akkora, hogy nem fér be a forumajton sem, mikozben még olvasni sem tudsz, ugye... Az angol szovegertesedet meg inkabb hagyjuk, mert...


Ezt az infót Makkmarci (@acorn ) terjeszti itt a fórumon, csak semmi bizonyíték nincs rá...
A Kongsberg mind a Sidewinder-X mind az AMRAAM-ER indításáról közöl sajtóhírt meg videót, IRIS-T-ről meg sosem!

As of 2022, NASAMS 3 is the latest upgrade; deployed in 2019, it adds capability to fire AIM-9X Sidewinder, IRIS-T SLS and AMRAAM-ER missiles, and introduces mobile air-liftable launchers. NASAMS has proven interoperability with longer range systems such as Patriot.[8]

Az minimum szórakoztató, hogy @Aladeen, mint a (gyakran téves) magyar wikis szocikkek legnagyobb termelője és örökös idegen tollakkal hangosan parádézó kartars az angol wiki szocikkig nem jutott el legalább az elmúlt 2-3 nap alatt. :)

A tesztinditast majd megkeresem, ha lesz ra időm, nekem konkrétan remlik, hogy valamit linkeltunk is...

Ezt az infót, amúgy Maróth Gáspár adta elő egy rádió műsorban. Mivel elvileg minden hálózatba lesz kötve, így az ELTA radar által felderített célra is tudna rakétát indítani a NASAMS akár a Sentinel bekapcsolása nélkül is...
Szóval nem látom ez mért akkora hülyeség...
Dehogy hülyeség. A hulyeseg az, amit @Kruglóf sugall itt, miszerint hogy a NASAMS csak a sajat radarjaval mukodne, na az hulyeseg. Az egy tracking radar, persze hogy támaszkodnak az Eltakra, amelyek a felderitest, osztalyozast celazonositast stb vegzik.

Nem ez a mondanivaló lényege, de konkrétan arra gondolok aki úgy gondolja hogy a sentinel helyett ELTA lesz.
Konkrétan hol is hangzott el ilyen?

A lényeg hogy rengeteg féinfo meg faszság terjed amik így kezdődnek el, hozzáértőnek tűnő ujságcikkek meg angol szövegértés hiányából eredő akaratlan dezinformáció.
Jaja, peldaul amikor egyesek meg wikipedias szocikket sem tudnak elolvasni angolul, de angol szovegertesrol okoskodnak, meg átlagembernek szóló ismeretterjesztő cikkeket probalnak kritizálni...
 
Tök jó lenne, ha pl a HTKA-n megjelennének valódi hozzáértők által írt cikkek, mondjuk a NASAMS hazai integrációjáról.

(Nálam egyébként ez a hurráoptimista, “légiharcrakétát a tubusba, micsoda innováció!” vonal verte ki a biztosítékot)
Egyrészt a MH esetén igaz, másrészt az atlagember számára ez egy jó megfogalmazás. A lényeg, hogy pozitív érdeklődést keltsen a fejlesztés es a katonai innováció kapcsán, gondolom, nem kell magyarazni, miért fontos ez...
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974
Molnibalage csinált ilyeneket régebben.
Molni emlékeim szerint inkább a régebbi rendszerekről írt és csinál(t) videókat.
Itt most arra gondoltam elsősorban, hogy a kurrens, bevezetés alatt álló rendszerekről lenne jó összeszedettebben olvasni (ami ismerhető), én ugyanis úgy látom, hogy:
  • a MH a szokásos “inkább ne mondjunk semmit, de ha mégis, akkor valami generikus baromságot” módon jár el
  • a média úgy általában fogalmatlan
  • külföldi forrásokból annyi van, mint a szemét, ráadásul a jobbak - tapasztalataim szerint - mindig “el vannak dugva”, tehát pl egy fórum mélyén ülnek

A HTKA fórumon meg rengeteg a zaj meg a hitvita.
 
A tesztinditast majd megkeresem, ha lesz ra időm, nekem konkrétan remlik, hogy valamit linkeltunk is...

Nem olvastam vissza a vita előzményeire, de nekem az 19-es ausztrál tender van meg, hogy ott már promózták a házasitást:
nasams_pdf-1024x768.jpg

https://theleadsouthaustralia.com.a...-to-develop-nasams-for-australia-in-adelaide/

"NASAMS was the first application of a surface-launched AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile). NASAMS 2 is an upgraded version of the system capable of using Link 16, which has been operational since 2007. NASAMS 3 is the latest upgrade deployed in 2019; it adds capability to fire AIM-9 and IRIS-T SLS short-range missiles and AMRAAM-ER extended range missiles, and introduces mobile air-liftable launchers."
https://militaryleak.com/2022/06/10...mk-2-cannister-launchers-arrive-in-australia/

Aztán azóta ki tudja mi volt meg mi nem volt...már én sem emlékszem végül volt-e teszt, vagy sem.
 
Nem olvastam vissza a vita előzményeire, de nekem az 19-es ausztrál tender van meg, hogy ott már promózták a házasitást:
nasams_pdf-1024x768.jpg

https://theleadsouthaustralia.com.a...-to-develop-nasams-for-australia-in-adelaide/

"NASAMS was the first application of a surface-launched AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile). NASAMS 2 is an upgraded version of the system capable of using Link 16, which has been operational since 2007. NASAMS 3 is the latest upgrade deployed in 2019; it adds capability to fire AIM-9 and IRIS-T SLS short-range missiles and AMRAAM-ER extended range missiles, and introduces mobile air-liftable launchers."
https://militaryleak.com/2022/06/10...mk-2-cannister-launchers-arrive-in-australia/

Aztán azóta ki tudja mi volt meg mi nem volt...már én sem emlékszem végül volt-e teszt, vagy sem.
Elméletileg megoldható a IRIS-T SLS kilövése a NASAMS indítójából, csak némi szoftverfejlesztés meg pár teszt indítás kérdése.
Hogy ez ténylegesen megtörtént-e az a kérdéses számomra. Ha valaki konkrétan megrendeli akkor gondolom megcsinálják...

A fentebb bemutatott önjáró IRIS-T indítónak sok köze nincs a NASAMS-hez: vélhetően csak a szoftver meg az infokomm rendszer ugyanaz. Mind a radar mind az indító teljesen más.
Mondjuk ez alapján vélhető hogy a szoftveres rész rendben van vagy legalábbis már dolgoznak rajta.

Amire kíváncsi lennék az egy tesztindítás: a nálunk is rendszerben álló Canister Launcher Mk.2 indítóból volt e már teszt lövés.
Szerintem nem, de majd @acorn által ígért anyag hátha meggyőz erről. :)

Nem lenne rossz amúgy nekünk IRIS-T a NASAMS-be. Bár fele annyi a hatótávja (kb. 12 km), de az ára harmada negyede az AMRAAM árának és európai gyártású vagyis biztosabban elérhető, beszerezhető. Emellett a Gripenre is jó.