Orosz cikk a Type 093-s atom tengeralattjárórol.
Type 093" többcélú nukleáris tengeralattjárók (Kína)
"093" tengeralattjáró a tengeren
A KNK a mai napig meglehetősen nagy méretű tengeralattjáró-flottát épített, amely minden szükséges osztályú hajóval felszerelt. Az ilyen erők alapja jelenleg a 093-as típusú többcélú atom tengeralattjárók. Legalább hat ilyen hajó üzemel, feltehetően három módosítással. A különböző változatú tengeralattjárók képesek harcolni a víz alatti és a felszíni célok ellen, valamint az ellenséges földi célpontok ellen is.
Projekt és fejlesztése
A hetvenes évek közepén a KNK haditengerészet megkapta első atom tengeralattjáróját - ez volt a "091" projekt hajója (meg található a "09-I" jelöléssel is). A következő évtized elején megkezdődött a többcélú nukleáris tengeralattjárók második generációjának kidolgozása, később ez a projekt a "093" ("09-III") számot kapta. Szintén használták a "Shang" vagy Shang-osztályú titkosítást is. Céljuk az volt ezzel a hajóosztállyal, hogy technológiákat fejlesszenek egy fejlettebb vadász tengeralattjáró létrehozására.
Az új nukleáris tengeralattjáró közvetlen tervezése csak 1994-n kezdődött meg, és több évig tartott. A nagy bonyolultság miatt azonban tengeralattjáró csak 2003-n kezdte el a tengeri próbákat. Ezt követően az új projektról a nyugati média hamar értesült, és az ígéretes tengeralattjáró átmenetileg az egyik fő téma lett az ezzel a területről foglalkozó médiában.
Abban az időben megjelent egy olyan információ is, amely szerint az új kínai projektben szovjet / orosz technológiákat alkalmaztak, és a tengeralattjáró kialakításában hasonló a 671 RTM vagy a 971 projekthez. Kína azonban mindig hangsúlyozza ennek a hajó osztálynak a technikai függetlenségét..
2007 közepén jelentette be hivatalosan Peking az új nukleáris tengeralattjárót. Az egyik kiállításon bemutatták a projekt néhány anyagát, majd a tengeralattjáró haditengerészetbe történő bevezetése alkalmából ünnepségére került sor.
2009-n a projekt harmadik tengeralattjárója állt szolgálatba. Külföldi adatok szerint ezt már a frissített 093A típusú projekt alapján építették. A fő különbségek a rakétafegyverek szélesebb körében voltak.
Az elmúlt években a projekt két új változatának létezéséről számoltak be. A "093B" atom tengeralattjárókat a tervezés és a fedélzeti berendezések általános javulása különbözteti meg, de alapvetően nem különböznek az A tipusú tengeralattjáróktól. A 093G típus a függőleges indítótubusok beépítésében tér el legfőképpen a korábbi verzióktól. Nincsenek pontos adatok a "B" és "G" hajók építéséről. Egyes jelentések szerint a 093G típust építésénél, megváltoztatták a gyártás alapvető metódusait.
Műszaki jellemzők
A "093-as típusú" atom tengeralattjárók hossza kb. 107-110 m, szélessége legfeljebb 10-11 m. A víz alatti vízkiszorítását 7 ezer tonnára becsülik. A "G" módosításnál a hosszúság és a vízkiszorítás megnő az új rakétatér megjelenése miatt. Amely a torony mögé került, és a fedélzet felett egy kis púpot képez.
Becsült hajóelrendezés
A hajóosztály hosszúkás hajótesttel, lekerekített orral és kúpos farral rendelkeznek. A far függőleges és vízszintes kormányokat hordoz. Pontos információk a hajótest felépítéséről, típusáról és jellemzőiről stb. hiányosak.
Kínai adatok szerint a "093" hajók ismeretlen kapacitású gáz hűtésű grafit- reaktorral vannak felszerelve(ami valószínűtlennek tűnik). Idegen forrásokban egy vagy két nagynyomású vizes reaktort említenek. Ami biztosnak tűnik,hogy a reaktorok különböznek a korábbi "091-s típusban alkalmazott reaktoroktól". A meghajtáshoz egy hétlapátos propellert használnak. A tengeralattjáró képes akár 30 csomós víz alatti sebesség elérésére is, és korlátlan cirkálási hatótávolsággal rendelkezik.
A fedélzeti berendezések pontos összetétele nem ismert. Ugyanakkor biztos egy magas tulajdonságokkal rendelkező komplex hidro akusztikus rendszer jelenléte. Ezzel a rendszerrel a "093" tengeralattjáró képes figyelni az "első félgömböt" és az oldalai mellett található területeket a H / SQC-207 oldalsó szonárral , ami drámai módon növeli a helyzetismeretet.
A 093-as projekt első verzióiban a fegyverzet csak hat 533 mm-s torpedócsövet tartalmazott az orrba, két sorban. A korai tengeralattjárók csak a kínai gyártmányú torpedókat használhatták. A későbbi verziók megkapta az YJ-82 rakétarendszert. Rakétája egy torpedócsövön keresztül indul, és akár 30-35 km-s távolságban is képes a felszíni célpontok elérésére.
A 093G típusnál megtartották a torpedócsöveket, és a fegyverrendszer bővült a sokoldalú függőleges pozíciójú rakétaindító tubusokkal is ,amelyek 12 különböző típusú rakétát képesek befogadni. A hajóellenes képességeket az YJ-18 rakéta bővíti ki akár 540 km hatótávolsággal. Ez a típus a földi célpontok megtámadásának képességével is rendelkezik - ehhez egy CJ-10 cirkáló rakétát használnak, amelynek hatótávolsága meghaladja az 1500 km-t.
A "093" tengeralattjárók zajszintjének kérdését aktívan vitatják külföldi körökben. Kínai és külföldi publikációkban arról számoltak be, hogy az első ilyen típusú hajók 110 dB-s szinten keltettek zajt. Ez megfelel a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján létrehozott amerikai vagy szovjet tengeralattjáróknak
-2009-ben az USN ONI a 093-s típust zajosabbnak minősítette
, mint az 1979-n szolgálatba lépett 671 RTM (a NATO kódnév Victor III).-
A kínai fél viszont azzal érvelt, hogy az új "093G" hajó(a megváltozott hajótest miatt ) sokkal halkabb, mint a korábbi verziók, de ezzel kapcsolatban semmilyen részletesebb információt nem közöltek. Lehetséges, hogy a kínai technológia fejlődése lehetővé tette, hogy a kínai atomtengeralattjáró jellemzői az újabb külföldi modellek szintjére kerüljenek - de minden bizonnyal nem érik el a legfejlettebb és a legmodernebb modellek szintjét.
Az atomflotta magja
1974 és 1991 között a PLA haditengerészet öt 091 típusú tengeralattjárót kapott. Közülük kettőt eltávolítottak a flottából, az egyik múzeumhajó lett. A fennmaradó tengeralattjárók státusza nem világos - szolgálatban maradtak, vagy már tartalékba helyezték őket erről nincs pontos információ. A "091" helyett új "093" tengeralattjárókat hoztak létre - amelyekből hat egységet építettek. Vannak információk egy új "095" projekt kidolgozásáról is, - egyes források szerint -ez az új típus már építés alatt áll.
Különböző módosítású tengeralattjárók összehasonlítása. A későbbi verziókat a korábbi verzióktól a rakétatér jellegzetes védőpúpja különbözteti meg.
Valójában ez a hat 093 típusú tengeralattjáró az egyetlen többcélú nukleáris tengeralattjáró a kínai flottában. A régebbi modelleket már valószínűleg tartalékba helyezték,az újabbak pedig még egyáltalán nem jelentek meg, vagy még csak nem számottevő mennyiségben vannak jelen a kínai flottában.
A 093-s tengeralattjáróknak köszönhetően a PLA haditengerészet a 2000-s évek végén képes volt harci őrjáratokat megszervezni veszélyes területeken az ellenséges tengeralattjárók és felszíni erők felkutatása és megsemmisítése érdekében. A „093G” tengeralattjárók megjelenése a kínai flottában ,kibővíti a feladatok körét, és lehetővé teszi a kínai atom tengeralattjárók számára, hogy földi célpontokat érjenek el.
Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy mivel csak hat többcélú(3 db A,B és 3 db G) 093-s nukleáris tengeralattjáróval rendelkeznek ez jelenleg súlyosan korlátozza a kínai tengeralattjáró erők potenciálját. A dízel-elektromos tengeralattjárók továbbra is a haditengerészetük ezen elemének középpontjában állnak -a dízel-elektromos tengeralattjárók ismert problémáival és korlátaival.
A "Type 093" család projektjeinek története azt mutatja, hogy a kínai katonai hajógyártás képes különféle osztályú nukleáris tengeralattjárók építésére, ideértve a többcélú atom tengeralattjárókat is. Ugyanakkor a nagyüzemi és gyors gyártás képességével még mindig nem rendelkeznek . Talán az új "095" projekt megváltoztatja ezt a helyzetet - de az ilyen eredmények még mindig messze vannak.