Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

Ez sikerült :)




Apropó, nem kellene egy Katinai AI thread?
Ha egy optimalizáció céljait, peremfeltételeit, a szimulált környezet paramétereit rosszul állítod fel, akkor ide vezet. Valószínűűleg direkt csinálták így valami politikai céllal, pl. hogy az emberes repülés lobbiját erősítsék. Szép hommázs a 2001: Űrodusszeiához, de vagy "fake and gay". (mondja egy "MI szkeptikus", aki szerint már most olyan pályán van ez a technológia, hogy többet fog ártani, mint használni rövid-közép távon, hosszú távon pedig megjósolhatatlan, hogy hova fut ki)
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle
Ha egy optimalizáció céljait, peremfeltételeit, a szimulált környezet paramétereit rosszul állítod fel, akkor ide vezet. Valószínűűleg direkt csinálták így valami politikai céllal, pl. hogy az emberes repülés lobbiját erősítsék. Szép hommázs a 2001: Űrodusszeiához, de vagy "fake and gay". (mondja egy "MI szkeptikus", aki szerint már most olyan pályán van ez a technológia, hogy többet fog ártani, mint használni rövid-közép távon, hosszú távon pedig megjósolhatatlan, hogy hova fut ki)
végéről lemaradt:

, vagy a média nem fejti ki az igazság minden részletét, ahogy mondani szokás.
 
Fighter pilot shares Top Ten Myths about 1-v-1 Air Combat...

image-12.png
image-1.png
image-2.png
image-5.png
 
Egyébként tényleg nem volt benne semmi különleges. Egyedül a hatótáv adatok a hasznosak számomra.
Reméltem, hogy tartalmaz hasonló diagrammokat, mint az amcsi és orosz manuálok, de ezek a németek még erre sem képesek :D
És gondold el ez a talicska lenne a top fighter az EU NATO államaiban míg a világ világ ha nem lenne az USA mindenre is jó F35-je ! LOL
 
És gondold el ez a talicska lenne a top fighter az EU NATO államaiban míg a világ világ ha nem lenne az USA mindenre is jó F35-je ! LOL

Ez annyiban nem állja meg a helyét, hogy a top fighter az EU-ban a Rafale :D (F-35 most már)
Jobb, mint az EF, pedig nem sok ország fejlesztette, hanem csak a franciák önállóan :rolleyes:
 
Ez annyiban nem állja meg a helyét, hogy a top fighter az EU-ban a Rafale :D (F-35 most már)
Jobb, mint az EF, pedig nem sok ország fejlesztette, hanem csak a franciák önállóan :rolleyes:

Az lett a jobbik európai technika, amelyikbe nem engedték be a amerikai-ügynököt(UK) a konkurenciától. :oops:

Ez szinte meglepő!

.
 
Az lett a jobbik európai technika, amelyikbe nem engedték be a amerikai-ügynököt(UK) a konkurenciától. :oops:

Ez szinte meglepő!

.

Meg vadászgép fejlesztésben a franciák nagyon jók voltak a HH alatt.
Az USA-Szovjet páros mögött a stabil harmadikok.
Ellenben az angol/olasz/német/spanyol repipar nem sok használhatót adott ki magából.
Valahol Európa történelmi bűne az is, hogy fokozatosan áttértek az USA technikára miközben ott volt a francia is.
 
Meg vadászgép fejlesztésben a franciák nagyon jók voltak a HH alatt.
Az USA-Szovjet páros mögött a stabil harmadikok.
Ellenben az angol/olasz/német/spanyol repipar nem sok használhatót adott ki magából.
Valahol Európa történelmi bűne az is, hogy fokozatosan áttértek az USA technikára miközben ott volt a francia is.
EF egyszerűen elkésett,ahogy a Rafale is.EF eredetileg egy Dornier koncepcióterv még a 70es évekböl.Ha mondjuk 85re kiérlelt sorozatgép lett volna,akkor az időben a világ legjobb vadászgépe lett volna.De mire tényleg sorozatgyártásba került,már megjelent az F22,ami mellett labdába se rughat az elsőségért.Még mindig lehetett volna egy jó multifunkci gép,de mire kiérlelődött,addigra el is avult.
Franciák meg igazábol az oroszokkal együtt követték csak az amerikai repipart.MiG21/Mirage III az F104re volt válasz,mire megjelentek,az amcsik már az F4nél tartottak.És ennentől végig megvan ez a lemaradás.F14/15 gépek már a 4G nyitánya,mikor megjelenik a Mirage F1.F15 francia párja lehetett volna a Mirage 4000-15 évvel az amcsi gép után,mikor azok már az F22/23 tervezésével voltak elfoglalva.A helyzet az,hogy a Su35,EF,Rafale a 30 évvel ezelötti amerikai szinvonalat hozzák,valamivel jobb elektronikával.Persze,jobbak mint a 60as évek végén,70es évek elején tervezett amcsi 4G gépek,de nem jelentősen.
Fene se gondolta volna 30 éve,de most a kinaiak vannak a 2. helyen a még nem tökéletes,de már sorozatgyártott J20al,és a hamarosan sorozatgyártható J35el.
 
EF egyszerűen elkésett,ahogy a Rafale is.EF eredetileg egy Dornier koncepcióterv még a 70es évekböl.Ha mondjuk 85re kiérlelt sorozatgép lett volna,akkor az időben a világ legjobb vadászgépe lett volna.De mire tényleg sorozatgyártásba került,már megjelent az F22,ami mellett labdába se rughat az elsőségért.Még mindig lehetett volna egy jó multifunkci gép,de mire kiérlelődött,addigra el is avult.
Franciák meg igazábol az oroszokkal együtt követték csak az amerikai repipart.MiG21/Mirage III az F104re volt válasz,mire megjelentek,az amcsik már az F4nél tartottak.És ennentől végig megvan ez a lemaradás.F14/15 gépek már a 4G nyitánya,mikor megjelenik a Mirage F1.F15 francia párja lehetett volna a Mirage 4000-15 évvel az amcsi gép után,mikor azok már az F22/23 tervezésével voltak elfoglalva.A helyzet az,hogy a Su35,EF,Rafale a 30 évvel ezelötti amerikai szinvonalat hozzák,valamivel jobb elektronikával.Persze,jobbak mint a 60as évek végén,70es évek elején tervezett amcsi 4G gépek,de nem jelentősen.
Fene se gondolta volna 30 éve,de most a kinaiak vannak a 2. helyen a még nem tökéletes,de már sorozatgyártott J20al,és a hamarosan sorozatgyártható J35el.

Az amerikaiak elől jártak, de amit írtál nem teljesen fedi a valóságot. :rolleyes:
Az F4 Phantom 1961-ben mutatkozott be, de ennek a szovjet párja a Szu-15-ös, ami 1965-ös. 4 év lemaradás a két hajtóműves, BVR képes vadászgép kategóriában.
Az F-104-es az 1958-as, a MIG-21-es meg 1959-es. A Mirage III 1961-es. Egy hajtóműves könnyű elfogó kategória.
Az F-14-es párja a MIG-25-ös. Előbbi 1974-es, utóbbi 1970-es. ;) Két hajtóműves, nehéz elfogó vadászgép kategória.
Az F-15-nek sokáig nem volt párja. (Légifölény vadászgép)
De! 1 hajtóműves könnyű, többcélú vadászgépben az F-16-os 1978-as, míg a MIG-23M 1972-es, a Mirage F1 pedig 1973-as. Utóbbi kettő BVR képes vadászgép a HH idején is!
Szóval ehhez hasonló tárgyi tévedésekkel van tele ami írsz! :cool:
 
Az amerikaiak elől jártak, de amit írtál nem teljesen fedi a valóságot. :rolleyes:
Az F4 Phantom 1961-ben mutatkozott be, de ennek a szovjet párja a Szu-15-ös, ami 1965-ös. 4 év lemaradás a két hajtóműves, BVR képes vadászgép kategóriában.
Az F-104-es az 1958-as, a MIG-21-es meg 1959-es. A Mirage III 1961-es. Egy hajtóműves könnyű elfogó kategória.
Az F-14-es párja a MIG-25-ös. Előbbi 1974-es, utóbbi 1970-es. ;) Két hajtóműves, nehéz elfogó vadászgép kategória.
Az F-15-nek sokáig nem volt párja. (Légifölény vadászgép)
De! 1 hajtóműves könnyű, többcélú vadászgépben az F-16-os 1978-as, míg a MIG-23M 1972-es, a Mirage F1 pedig 1973-as. Utóbbi kettő BVR képes vadászgép a HH idején is!
Szóval ehhez hasonló tárgyi tévedésekkel van tele ami írsz! :cool:
Nem.Az F4 az egyszerre képviselte a légvédelmi (flotta),légifölény és a vadászbombázó kategóriát.60as években egyszerűen nem volt USAF könnyűvadász (F104 gyorsan kikopott,F5C marginális mennyiség volt Vietnámban).USAF szempontjábol az F104 egy gyorsan múló epizód,nem használták tömegesen.Ennek megfelelője a MiG21 és a Mirage III-mikor már gyakorlatilag nincs USAF könnyűvadász,egy komplett kategóriával elmaradnak az amcsi főtipustol....Su15 (nagy teljesitményű honi légvédelmi vadász) párja az F106,már nem is gyártják,mire megjelenik a Su.MiG25 párja az F108 vagy az F12 lett volna....ha gyártották volna.Az F14 párja a MiG31.
Francik a 3G és 4G nemzedékben is két tipust csináltak (kisérleti gépektől most tekintsünk el).Korai 3G a Mirage III,késői az F1.4G ugyanigy,korai az M2000,késői a Rafale.
F16 meg egy optimista fejlesztési tervezés miatt nem kapott BVR fegyverzetet.Ugyanis eredetileg megkapta volna a Verebet,a kisérleti lövészeteket sikeresen tejesitette is a Sparrowal.
aag.jpg

Sporolásbol nem kapta meg,mert úgy gondolták,hogy 84ben sorozatgyártásra fog kerülni az AMRAAM,és majd az lesz a Falcon BVR fegyverzete-igy is lett végűl,10 év késéssel.(maroknyi F16ADF megkapta a Sparrowt végül).
 
Az F4 az egyszerre képviselte a légvédelmi (flotta),légifölény és a vadászbombázó kategóriát.60as években egyszerűen nem volt USAF könnyűvadász (F104 gyorsan kikopott,F5C marginális mennyiség volt Vietnámban).USAF szempontjábol az F104 egy gyorsan múló epizód,nem használták tömegesen.Ennek megfelelője a MiG21 és a Mirage III-mikor már gyakorlatilag nincs USAF könnyűvadász,egy komplett kategóriával elmaradnak az amcsi főtipustol....Su15 (nagy teljesitményű honi légvédelmi vadász) párja az F106,már nem is gyártják,mire megjelenik a Su.MiG25 párja az F108 vagy az F12 lett volna....ha gyártották volna.Az F14 párja a MiG31.

Hát ezt eléggé rosszul látod.
Az F-4 az egy két hajtóműves vadászrepülőgép. Ahogyan a Szu-15-is.
Mind kettő hasonló repülési paraméterekkel bírt. Mind kettő BVR képes volt, és mind a kettő a saját korában viszonylag nagy G terhelésű manőverekre volt képes.
Mind az F-4 mind a Szu-15 képes volt földháttérben repülő légicélok leküzdésére a fejlesztéseik során.
Mind két gép képes volt földi célpontokat támadni.
Ehhez képest az F-106-os egy alacsonyabb G képességű, mindössze 2 db légvédelmi rakétát hordozó, semmi más hordozására nem alkalmas repülőgép volt.
Az F-4-est és a Szu-15-öst tervezték manőverező harcra, vadászgépek ellen, az F-106-os kizárólag bombázók ellen volt bevethető.
Sajnálom, de nem ismered a típusokat!

Su.MiG25 párja az F108 vagy az F12 lett volna....ha gyártották volna.Az F14 párja a MiG31.

A mi lett volna ha és a mi a valóság az két külön dolog.
Mind az F-14-est, mind a MIG-25-öst nagy magasságon, nagy sebességgel végrehajtott elfogásra tervezték, elsősorban bombázók és felderítő gépek ellen.
Mind a kettő csúcskategóriás BVR fegyverzettel bírt, olyannal ami hatótávolságban felülmúlta a többi vadászgép BVR fegyverzetét.
Viszont mind a kettő közepes G terhelésre volt csak méretezve a manőverező harc terén. Ennek oka pedig, hogy nem tervezték őket alacsony magasságon manőverező légiharcra, nagy magasságra meg a 6.5 illetve az 5 G is bőven elég.
Amúgy az Irak-Iráni háború két győztes típusáról beszélünk.
Megint ott tartunk, hogy nem ismered ezeket a repülőgép típusokat!
A MIG-31 a MIG-25 utódja ugyan arra a feladatra. Az F-14-est magasan felülmúlja, ami nem meglepő, későbbi tervezés.
Ettől még ezen gépek sorrendje funkciójuk, megjelenésük és képességeik szerint: MIG-25/F-14/MIG-31.

Francik a 3G és 4G nemzedékben is két tipust csináltak (kisérleti gépektől most tekintsünk el).Korai 3G a Mirage III,késői az F1.4G ugyanigy,korai az M2000,késői a Rafale.

És a generációkat sem ismered.....
A Mirage III az 2. generációs repülőgép, egy feladatos, hangsebesség fölötti típus.
Mirage F1, az 3. generációs, egy feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus.
Mirage 2000C: 4. generációs típus, egy feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus ,rendkívüli manőverező képességgel.
Mirage 2000-5 és Rafale azok 4+ generációs típusok, több feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus ,rendkívüli manőverező képességgel.
Csak példának:
2. Gen: F-104, MIG-21, Mirage III
3. Gen: F-4 Phantom, Szu-15, MIG-25, Mirage F1, F-14
4. Gen: F-15, Szu-27, MIG-29, F-18, Mirage 2000, EF2000 Trache 1
4. Gen mínusz: F-16A, Gripen A (BVR nélkül), MIG-31 (nagy manőverezési képesség nélkül)
4. Gen+: Mirage 2000-5, F-16C/E, F-18C/E, Rafale, EF2000 Trache 2, Gripen C, Szu-30/34/35, MIG-29SMT
5. Gen: F-22/35, Szu-57, J-20

Sporolásbol nem kapta meg,mert úgy gondolták,hogy 84ben sorozatgyártásra fog kerülni az AMRAAM,és majd az lesz a Falcon BVR fegyverzete-igy is lett végűl,10 év késéssel.(maroknyi F16ADF megkapta a Sparrowt végül).

Magyarán nem volt az F-16A BVR képes a HH alatt, főleg nem Európában. Ahol viszont a MIG-23-as és Mirage F1-es az volt ;)
 
Hát ezt eléggé rosszul látod.
Az F-4 az egy két hajtóműves vadászrepülőgép. Ahogyan a Szu-15-is.
Mind kettő hasonló repülési paraméterekkel bírt. Mind kettő BVR képes volt, és mind a kettő a saját korában viszonylag nagy G terhelésű manőverekre volt képes.
Mind az F-4 mind a Szu-15 képes volt földháttérben repülő légicélok leküzdésére a fejlesztéseik során.
Mind két gép képes volt földi célpontokat támadni.
Ehhez képest az F-106-os egy alacsonyabb G képességű, mindössze 2 db légvédelmi rakétát hordozó, semmi más hordozására nem alkalmas repülőgép volt.
Az F-4-est és a Szu-15-öst tervezték manőverező harcra, vadászgépek ellen, az F-106-os kizárólag bombázók ellen volt bevethető.
Sajnálom, de nem ismered a típusokat!



A mi lett volna ha és a mi a valóság az két külön dolog.
Mind az F-14-est, mind a MIG-25-öst nagy magasságon, nagy sebességgel végrehajtott elfogásra tervezték, elsősorban bombázók és felderítő gépek ellen.
Mind a kettő csúcskategóriás BVR fegyverzettel bírt, olyannal ami hatótávolságban felülmúlta a többi vadászgép BVR fegyverzetét.
Viszont mind a kettő közepes G terhelésre volt csak méretezve a manőverező harc terén. Ennek oka pedig, hogy nem tervezték őket alacsony magasságon manőverező légiharcra, nagy magasságra meg a 6.5 illetve az 5 G is bőven elég.
Amúgy az Irak-Iráni háború két győztes típusáról beszélünk.
Megint ott tartunk, hogy nem ismered ezeket a repülőgép típusokat!
A MIG-31 a MIG-25 utódja ugyan arra a feladatra. Az F-14-est magasan felülmúlja, ami nem meglepő, későbbi tervezés.
Ettől még ezen gépek sorrendje funkciójuk, megjelenésük és képességeik szerint: MIG-25/F-14/MIG-31.



És a generációkat sem ismered.....
A Mirage III az 2. generációs repülőgép, egy feladatos, hangsebesség fölötti típus.
Mirage F1, az 3. generációs, egy feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus.
Mirage 2000C: 4. generációs típus, egy feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus ,rendkívüli manőverező képességgel.
Mirage 2000-5 és Rafale azok 4+ generációs típusok, több feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus ,rendkívüli manőverező képességgel.
Csak példának:
2. Gen: F-104, MIG-21, Mirage III
3. Gen: F-4 Phantom, Szu-15, MIG-25, Mirage F1, F-14
4. Gen: F-15, Szu-27, MIG-29, F-18, Mirage 2000, EF2000 Trache 1
4. Gen mínusz: F-16A, Gripen A (BVR nélkül), MIG-31 (nagy manőverezési képesség nélkül)
4. Gen+: Mirage 2000-5, F-16C/E, F-18C/E, Rafale, EF2000 Trache 2, Gripen C, Szu-30/34/35, MIG-29SMT
5. Gen: F-22/35, Szu-57, J-20



Magyarán nem volt az F-16A BVR képes a HH alatt, főleg nem Európában. Ahol viszont a MIG-23-as és Mirage F1-es az volt ;)
Generációs besorolásrol lehet vitázni,mert attol függ,hogyan számitjuk.Az elterjedt 1G-IIvh utáni jetek,MiG15/17,F84/86,Hunter.2G,korai hangsebességű jetek,F100,MiG19,Super Etendard.3G a z F104el nyit,és a MiG23 zárja.4G F14/15/16/18,M2000,EF,Rafale,MiG29633/35,Su27/30/35.
De valóban van más generációs besorolási minta is.
Persze a generáción belül van fejletségbeli különbség (akár tipuson belül is,korai F4 és a késői változat között is elég nagy különbség van,minden téren).
Su15 egy honi légvédelmi vadászgép,fasorban sincs az F4hez képest-bizony az F106 megfelelője,méretben és teljesitményben is (F106 meg különben elég jó manőverezőképessége volt,a maga korában).Az,hogy az amcsi gép 1 nagy hajtóművet használ két kisebb helyet,az csak egy dolog.(különben 4 AIM4est vitt a szolgálati ideje negyrészén,belteresen,és M61gá-t is vitt a fegyvertérben-Su15nek nincs gá,és külső függesztéssel vitte a rakétáit)
MiG25 egy nagy sebességű és magasságú elfogó,párjuk a félbehagyott F108 és F12 gépek-csak azoknál gyengébb valamivel.(csak az F108 végül meg se épült,F12 meg prototipus szinten törölve lett,mint feleslegesek)
F14 és a MiG31 nagy hatósugarú rakétafegyverzetű járöröző területvédelmi vadászok.Egy másfajta koncepció,mint a MiG25 gyors elfogó harcmódja.
F14 ugyan az F15/16,MiG29/Su27 gépekhez képest sokkal rosszabbul manőverezett,de azért a MiG23M/MF gépeket gyakorlatban,háborúban bizonyitottan ki tudták manőverezni-ami azt illeti,az iraki Mirage F1ekkel is fel tudták venni a versenyt manőverezésben.
 
Dehogy méret és funkciók szerint is tiszták legyenek a repülőgép kategóriák:
F-5/MIG-21/Mirage III/F-104/Draken
F-16/MIG-23/Mirage F1/Gripen/Mirage 2000/Vigen/Jaguar
F-18/MIG-29/Rafale/EF 2000
F-15/Szu-27
F-14/MIG-25/MIG-31
F-111/Tornado/Szu-24/A-6 Intruder
A-10/Corsair/Jaguar/Szu-17/Szu-25
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Negan and LMzek 2.0
Generációs besorolásrol lehet vitázni,mert attol függ,hogyan számitjuk.

Igazából nem. Leírtam alapvetően hogyan nézzük ;)

Su15 egy honi légvédelmi vadászgép,fasorban sincs az F4hez képest-

Még mindig nem ismered az adott gépet... inkább a butaság szajkózása helyet nézz már utána annak a szerencsétlen Szu-15-nek!
A honi légvédelmi vadász annyit jelent magyarul, hogy export tiltott technológia!
Ha a MIG-25-el nem szöknek át Japánba az is export tiltott marad!

MiG25 egy nagy sebességű és magasságú elfogó,párjuk a félbehagyott F108 és F12 gépek-csak azoknál gyengébb valamivel.(csak az F108 végül meg se épült,F12 meg prototipus szinten törölve lett,mint feleslegesek)
F14 és a MiG31 nagy hatósugarú rakétafegyverzetű járöröző területvédelmi vadászok.Egy másfajta koncepció,mint a MiG25 gyors elfogó harcmódja.

Nem ismered a repülőgépeket!
Szerinted az F-14 poénból volt varriaszárnyas? o_O
Mind 3 repülőgép, nagy hatótávolságú, nagy sebességű elfogó gép, nagy hatótávolságú BVR fegyverzettel!

F14 ugyan az F15/16,MiG29/Su27 gépekhez képest sokkal rosszabbul manőverezett

Igen, mivel 3. generációs, elfogó vadásznak tervezett repülőgép az F-14-es, míg a többi 4. generációs repülőgép.
de azért a MiG23M/MF gépeket gyakorlatban,háborúban bizonyitottan ki tudták manőverezni-ami azt illeti,az iraki Mirage F1ekkel is fel tudták venni a versenyt manőverezésben.

Talán mert azok is 3. generációs repülőgépek. Ezen még nem gondolkodtál el? :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Igazából nem. Leírtam alapvetően hogyan nézzük
Te hogyan nézed.Az elterjedt meg nam az.
Még mindig nem ismered az adott gépet... inkább a butaság szajkózása helyet nézz már utána annak a szerencsétlen Szu-15-nek!
A honi légvédelmi vadász annyit jelent magyarul, hogy export tiltott technológia!
Ha a MIG-25-el nem szöknek át Japánba az is export tiltott marad!
Ismerem.Egy elfogó vadász.Akár az F106.Ami spec szintén nem lett exportálva.
Nem ismered a repülőgépeket!
:)
Szerinted az F-14 poénból volt varriaszárnyas?
Nem,a fel és leszállási jellemzők,és a NAGY JÁRŐRŐZÉSI IDŐ és a nagy elfogási sebesség biztositása végett lett variaszárnyas.Bár a nagy sebességet igazábol nem nagyon használta ki.
Mind 3 repülőgép, nagy hatótávolságú, nagy sebességű elfogó gép, nagy hatótávolságú BVR fegyverzettel!
Nem,a MiG25 nem egy járöröző területvédelmi,hanem egy gyors elfogó.Más koncepció.
MiG25/31 még az F14hez képest is semmirevaló manőverező képességűek.
Igen, mivel 3. generációs, elfogó vadásznak tervezett repülőgép az F-14-es, míg a többi 4. generációs repülőgép.
Igazábol egy átmeneti tipus.Monthatnánk 3G+,vagy 4G- gépnek is.Variaszárny súlytöblete nélkül,és a gyártásakor már elérhető F100 hajtóművekkel egyértelműen 4G tipus lenne,de igy inkább csak a 4G előfutára,szerintem is.
Ennek ellenére a 4G gépek közé szokás sorolni.
Talán mert azok is 3. generációs repülőgépek. Ezen még nem gondolkodtál el?
Ezzel szemben a MiG25/31 tipusok köré egy Mirage F1 masnikat tudna repülni,annyira pocsék manőverezési képességüek.
A két MiG külső hasonlósága ellenére nagyon más légi harcászati harcmódot képvisel.MiG25 egy nagysebességű elfogó,ami a földről indul bevetésre,és földi rávezetést igényel.MiG31 viszont egy járöröző területvédelmi gép,saját önálló célfelderitési képességgel-joggal nevezik egy repülő S300 ütegnek.MiG25 radarjának önálló célkeresési,légtérellenörzési képessége fasorban sincs a 31 Zaslon radarjához képes,ahogy az F14 radarjaihoz képest is.31 és az F14 képes egy légtérszektor önnáló ellenörzésére,ez tervezési kritérium volt náluk.25 meg nem,nem is arra tervezték.Ami azt illeti,a 25 az 50es évek jenki technológiáját képviselő F106 tervtől is elmarad,minden téren.A vele kb egyidőben tervezett F12höz mérten meg egy elmaradott vasdarab.(F12 az ASG18 radarral és az AIM47 rakétával 64ben már 200kmről elkapta a 24+km repülési magasságbol inditva a 400méter magasságon repülő célt.....MiG25 soha,MiG31 ezt csak az R37 rakétával tudta megcsinálni-évtizedekkel később)
 
A-10/Corsair/Jaguar/Szu-17/Szu-25
A7/Jaguár/Su17 harcászati vadászbombázók
A10/Su25 meg csatarepülőgépek
NEM EGY HARCÁSZATI KATEGÓRIA?SZEREPKÖR.
F-111/Tornado/Szu-24/A-6 Intruder
Tornádó egy mérettel kisebb,A6 meg megint kilóg a sorbol,technológiailag
F-14/MIG-25/MIG-31
MiG25 teljesen más bevetési koncepció.F14 valójában a kezdetektől technikailag többfeladatú tipus (bár a Bombcat megjelenéséig ezt nem használták ki,ahogy az USAF F15A/C gépin se-IDF kihasználta a Sasok valójában meglévő csapásmérő képességét).F14 még a 4G gépekhez képest rossz manőverező képességével is masnikat repül a két orosz köré.....
F-18/MIG-29/Rafale/EF 2000
F-15/Szu-27
F-5/MIG-21/Mirage III/F-104/Draken
Ezek kb rendben vannak.Bár a Mirage III és az F104nek már volt BVR képessége (francinak mondjuk erős jóindulattal a C egy szál Matra rakétájával,amit az IAF röviden rakat szarként jellemzett).
F-16/MIG-23/Mirage F1/Gripen/Mirage 2000/Vigen/Jaguar
Ezek viszont elég jol egymásra lettek dobálva......Jaguár meg MiG23......