[HUN] L-39ZO Albatrosz

Kadarkút a Fly-Coop "bázisa". Ez a cég üzemelteti a budaörsi repülőteret is. Szerintem nem Kadarkúton lesz kiállítva az Alba, hanem a restaurálás után inkább Budaörsön. Az "alapítvány" pedig ez lehet:

Tévedtem, ez az alapítvány az:

 
Még a régi, de jó állapotban
65282be41323c037058163.jpg
65282be42a185629428310.jpg
 
Na, akkor, hogy legyen még valami a témában, nézzétek meg az utolsó festésmintát!

 
Na, akkor, hogy legyen még valami a témában, nézzétek meg az utolsó festésmintát!

2109-11.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Loken
Egy kis érdekesség egy 1999-es cikkből...

[1] Aero Vodochody Ltd. - Aerotechnika Rt.: Ajánlat a Magyar Honvédség sugárhajtóműves kiképző repülőgépeinek cseréjére L-39ZO típusról L-39ZA típusra (Aerotechnika M &T Budapest, 1996. December)

Meggondolás tárgyát képezi a cseh ajánlat figyelembe vétele, azaz L-39ZO típus lecserélése L-39ZA -ra [1]. Ennek indokai a következők:

Az MH állományában lévő L-39 ZO kiképző repülőgépek:

• 1978 évben gyártott típusok (NDK részére készültek);
• jelenleg érvényes teljes technikai üzemidejük 4500 óra/20 év, ami 1997-1999 években egyébként is esedékes ipari javítása során legfeljebb 7,5 évvel hosszabbítható meg;
• navigációs és kommunikációs felszereltségük a régi, Orosz (szovjet) előírásnak megfelelő, közöttük több alacsony megbízhatósággal működő - már
elavultnak tekinthető- található;
• fegyverzetük a szárny alatti tartókra függeszthető rakétából és bombákból áll, de Németországgal kötött egyezmény révén erre a hadi célra nem alkalmazható;
• A repülőgép további üzembentartásához el kell végezni az ipari javítást, a teljes naptári üzemidő hosszabítását, a naptári üzemidő függvényében esedékes
berendezések cseréjét, aminek eredményeképpen csak 2005-ig maradhat rendszerben. Figyelembe véve a NATO csatlakozást -együttműködést-, el kell
végezni a fedélzeti kommunikációs és navigációs berendezések cseréjét ICAO (NATO) - kompatibilisre. További rendszerben tartásuk csak tetemes anyagi
ráfordítással lehetséges.


A felajánlott L-39 ZA repülőgép:

• 1992 évi gyártásúak (üzembe helyezve még nem voltak);
• teljes technikai üzemidejük: 4500 óra/30 év;
• üzemidejük az első javításig: 1500 óra/10 év;
• a repülőgép ICAO-kompatibilis kommunikációs és navigációs berendezésekkel van ellátva, ami -törzs alá szerelt gépágyúval együtt- nagyban megnöveli alkalmazásuk lehetőségeit a L-39 ZO típussal szemben;
• a jelenleg már kidolgozott modernizációs tervek lehetővé teszik az installálásukat (a zárt tenderben szereplő repülőgépek) az F-16, F-18, Mirage-
2000 és a JAS-39 harcászati repülőgépekhez.

Véleményünk szerint a cseh gyártótól kapott ajánlattal [1] -ami több kedvezménnyel is párosul- a MH előnyös cserét hajthatna végre, melynek eredményeképpen gazdaságosan, a valószínűsíthető fejlesztéseket is figyelembe véve hosszabb távon üzemben tartható, több célra alkalmazható repülőgépek birtokába juthat. Ez annál is inkább kézenfekvő, mert az ezredforduló után már a MIG-21 típussal nem számolva, számottevően a kiképzésben csak a MIG-29 mellett csak az L-39 (ZO vagy ZA) típussal lehet számolni. Ezért tartjuk fontosnak a fenti ajánlat megfontolását, mert számítani lehet arra is, hogy új korszerű vadászrepülőgépek beszerzése és rendszerbe állítása akár 10 évre is elhúzódhat. Addig is biztosítani kell valamilyen típussal a kiképzést és ezen

keresztül hazánk légterének védelmét, és akkor nem beszélve arról a tényről, hogy a helikoptereink cseréje is (a közeli jövőben) aktuálissá válik.


Üzemeltetési költségek:
L-39 -> 1000 $/óra;

19 db L-39 (ZO vagy ZA) kiképző repülőgép;

A kiképzésben résztvevő pilóták létszáma (figyelembe véve a MIG-29B -re vonatkozó 1,5 személyzet szorzót, és az UTI változat személyzetét, valamint rgv. elöljárókat): 50 fő;

L-39: 80 óra/fö
 
Egy kis érdekesség egy 1999-es cikkből...

[1] Aero Vodochody Ltd. - Aerotechnika Rt.: Ajánlat a Magyar Honvédség sugárhajtóműves kiképző repülőgépeinek cseréjére L-39ZO típusról L-39ZA típusra (Aerotechnika M &T Budapest, 1996. December)

Meggondolás tárgyát képezi a cseh ajánlat figyelembe vétele, azaz L-39ZO típus lecserélése L-39ZA -ra [1]. Ennek indokai a következők:

Az MH állományában lévő L-39 ZO kiképző repülőgépek:

• 1978 évben gyártott típusok (NDK részére készültek);
• jelenleg érvényes teljes technikai üzemidejük 4500 óra/20 év, ami 1997-1999 években egyébként is esedékes ipari javítása során legfeljebb 7,5 évvel hosszabbítható meg;
• navigációs és kommunikációs felszereltségük a régi, Orosz (szovjet) előírásnak megfelelő, közöttük több alacsony megbízhatósággal működő - már
elavultnak tekinthető- található;
• fegyverzetük a szárny alatti tartókra függeszthető rakétából és bombákból áll, de Németországgal kötött egyezmény révén erre a hadi célra nem alkalmazható;
• A repülőgép további üzembentartásához el kell végezni az ipari javítást, a teljes naptári üzemidő hosszabítását, a naptári üzemidő függvényében esedékes
berendezések cseréjét, aminek eredményeképpen csak 2005-ig maradhat rendszerben. Figyelembe véve a NATO csatlakozást -együttműködést-, el kell
végezni a fedélzeti kommunikációs és navigációs berendezések cseréjét ICAO (NATO) - kompatibilisre. További rendszerben tartásuk csak tetemes anyagi
ráfordítással lehetséges.


A felajánlott L-39 ZA repülőgép:

• 1992 évi gyártásúak (üzembe helyezve még nem voltak);
• teljes technikai üzemidejük: 4500 óra/30 év;
• üzemidejük az első javításig: 1500 óra/10 év;
• a repülőgép ICAO-kompatibilis kommunikációs és navigációs berendezésekkel van ellátva, ami -törzs alá szerelt gépágyúval együtt- nagyban megnöveli alkalmazásuk lehetőségeit a L-39 ZO típussal szemben;
• a jelenleg már kidolgozott modernizációs tervek lehetővé teszik az installálásukat (a zárt tenderben szereplő repülőgépek) az F-16, F-18, Mirage-
2000 és a JAS-39 harcászati repülőgépekhez.

Véleményünk szerint a cseh gyártótól kapott ajánlattal [1] -ami több kedvezménnyel is párosul- a MH előnyös cserét hajthatna végre, melynek eredményeképpen gazdaságosan, a valószínűsíthető fejlesztéseket is figyelembe véve hosszabb távon üzemben tartható, több célra alkalmazható repülőgépek birtokába juthat. Ez annál is inkább kézenfekvő, mert az ezredforduló után már a MIG-21 típussal nem számolva, számottevően a kiképzésben csak a MIG-29 mellett csak az L-39 (ZO vagy ZA) típussal lehet számolni. Ezért tartjuk fontosnak a fenti ajánlat megfontolását, mert számítani lehet arra is, hogy új korszerű vadászrepülőgépek beszerzése és rendszerbe állítása akár 10 évre is elhúzódhat. Addig is biztosítani kell valamilyen típussal a kiképzést és ezen

keresztül hazánk légterének védelmét, és akkor nem beszélve arról a tényről, hogy a helikoptereink cseréje is (a közeli jövőben) aktuálissá válik.


Üzemeltetési költségek:
L-39 -> 1000 $/óra;

19 db L-39 (ZO vagy ZA) kiképző repülőgép;

A kiképzésben résztvevő pilóták létszáma (figyelembe véve a MIG-29B -re vonatkozó 1,5 személyzet szorzót, és az UTI változat személyzetét, valamint rgv. elöljárókat): 50 fő;

L-39: 80 óra/fö
És ebből lett a "További rendszerben tartásuk csak tetemes anyagi ráfordítással " opció...
 
  • Tetszik
Reactions: endre