[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 745
88 112
113
Nyírteleken az R-27-esekkel és R-73-asokkal nem csináltak semmit.
Hogy ők csinálták-e vagy csak kiküldték valahová, az ebből nem derül ki, de ezt állítják magukról:

Néhány rakéta típus, melyek esetében a HM ARZENÁL Zrt. elvégezte az üzemidő meghosszabbítást:
Repülőgép fedélzeti R27R1, R73E, SZ5K, KO, KP, M, MO

De, a Solar Kft-n keresztül mentek ki Ukrajnába megsemmisítésre.
Mielőtt bárki üzleti titkok okoskodó kifecsegésével vádolna engem, a fenti darabszámok és a konkrét cégnevek, illetve megsemmisítések annó a Magyar Közlönyben szerepeltek.

Így van, csak itt nem a wikipedia kontra valóságról van igazából szó, hanem arról, hogy mi szerepelt a Magyar Közlönyben.
Természetesen ne legyenek illúzióink, hogy a Magyar Közlöny netán tévedhetetlen szentírás lenne.
Azért elég nagy különbség van a "megsemmisítették" és az "eladták megsemmisítésre" között, főleg ha a bevétel-kiadás oldalát nézzük. De a lényeg az, amit mindig írni szoktál ezzel kapcsolatban, hogy ezek egy részét éleslövészeteken el is lehetett volna lőni.

Ha valaki megtalálja ezt a közlönyt, linkelje már be.

(Úgy tűnik, hogy a parlamenti adatbázisok elérhetőségét is korlátozták, már csak 2022-ig visszakereshető. Pedig előző évben még simán visszakereshető volt Hende Csaba egyik írásbeli válasza, amiben benne volt hogy az ő ideje alatt pl. két részletben eladtak összesen 80 db T-72-est is.)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 179
69 901
113
Hogy ők csinálták-e vagy csak kiküldték valahová, az ebből nem derül ki, de ezt állítják magukról:

Néhány rakéta típus, melyek esetében a HM ARZENÁL Zrt. elvégezte az üzemidő meghosszabbítást:
Repülőgép fedélzeti R27R1, R73E, SZ5K, KO, KP, M, MO
Ez nagyon szépen rímel az egész 29-es sztorival.
Volt 28 darab gép, amiből csak 3 darab semmisült meg. Ezek is időrendben elosztva, egy darab még a 28 darabos állomány és kettő a 2003 utáni 14 darabos állomány idején. De papíron mindig megvolt a 14 darab, mert "meg volt rá a lehetőség".
Közben meg ismert. hogy a 28 darab gép már jóval 2003 előtt se volt meg, csak a fele.
Hajtómű is volt, de mégis eszement korlátzásokat vezettek be, ugyanakkor úgy voltak vele, hogy ha kell, akkor van, de legalábbis biztosan lesz valahonnan.
Isaszegen álltak beládázva, nagy halomban a nulla repült órás RD-33-asok.

Ténylegesen valamikor 2003-2005 körül kerültek le a keszi gépekről az éles R-27-esek, mert lejárt az üzemidejük -> ehhez képest nem értem, hogy akkor Nyírtelek (vagy az ukrán alvállakozója) milyen üzemidőhosszabbítást végezhetett el, de az is igaz, hogy a normál kiképzési repülésken még 2008-ban is fent voltak az R-27-es gyakoroló súlymakettjei.
Azaz, volt egy ígéret, hogy ha majd kell, akkor majd lesz, csak kérdés, hogy csak ukrán körbélyegzős, szép pecsétes volt az üzemidő hosszabbítás, vagy tényleges. Mindegy, mert mindenki úgy volt vele, hogy "fenn" az okosok úgyis tudnak mindent, amúgy is hadititok, hogy miből mennyi van. Illetve, főleg, hogy mennyi nincs.

Volt olyan An-26-os avionikai berendezés, amit a KÖRÜ-ből leplombálva küldtek ki az ukránokhoz, mikor nagyjavításra kiment egy gépünk Kievbe és amely berendezésről ismert volt a nagyjavtási technológia, azaz az ukránnak azt rendesen szét kellett volna szedni. Ehhez képest a sértetlen kecskeméti plombával jött vissza, de a papírjain már újra üzemképesen.
A lengyelek is gyorsan megszabadultak az An-26-osoktól, mikor már bejöttek az új, nyugati gépek, mert nekik az egyik gépük úgy jött vissza a kievi nagyjavításról, hogy szét se szedték, csak teddy hengerrel átmázolták, helyenként.
A horvátok is sokat tudnának mesélni az ő MiG-21-eseikről...
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 984
9 208
113
Azt írja az ukrán defence-ua.com, hogy a szerbek tavaly vettek tőlünk MiG-29-est….
Már nem (vissza)olvasom rendszeresen a fórumot, nem tudom, volt-e itt hír ebből, de azért linkelem:

 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 230
13 463
113
Azt írja az ukrán defence-ua.com, hogy a szerbek tavaly vettek tőlünk MiG-29-est….
Már nem (vissza)olvasom rendszeresen a fórumot, nem tudom, volt-e itt hír ebből, de azért linkelem:


Igen volt, az előző oldalakon.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 745
88 112
113
Azt írja az ukrán defence-ua.com, hogy a szerbek tavaly vettek tőlünk MiG-29-est….
Már nem (vissza)olvasom rendszeresen a fórumot, nem tudom, volt-e itt hír ebből, de azért linkelem:

Ha érdekel, mit írtak erről a többiek, akkor itt kezdődött a beszélgetés egy szerb cikk alapján: 2025. március 1.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 179
69 901
113

"...Magyar MiG-29, csak Oroszországban indított R-27 közepes hatótávolságú (látóhatáron túl alkalmazható) rakétát. Az R-27-ből lokátorvezérlésú (SARH) és R-27T típusjelzéssel infravörös hőkövető változat is rendelkezésre állt..."

Az R-27-ből valóban rendelkezésre állt az infravörös önrávezetéses R-27T csak nem a MiG-29-eshez, így nekünk ilyen rakétánk nem is volt, ahogy más MiG-29-es üzemeltetőnek se. Még a szovjeteknek-oroszoknak se volt a 29-eseken R-27T, ez ugyanis csak a Szu-27-es változatokra volt integrálva.

Ami pedig a magyar rakétaindítást illeti, amennyire én tudom, magyar hajózó még az oroszoknál (ahol a típussal csak egyszer, az első átképzett állomány repült, az átképzés során, 1993 július - október között) se indított R-27-est.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 971
11 821
113
Ó, mesélj erről, kérlek! :D
A kis ország Magyarország. Csak az alapokat tudom, de ez talán még a Top Gun-ban írásban is megjelent. Rácz Zsolt alezredes repülőkatasztrófája után a magyar vizsgálók elmentek Szlovákiába, az ottani szimulátorban reprodukálni a történteket. Aztán valaki rákérdezett, hogy nem lenne e egyszerűbb itthon reprodukálni a történteket, és Magyaroroszágnak van e egyáltalán MiG-29-es szimulátora?! Aztán elmondták, hogy igen, van, az oroszok adtak, csak dobozban van, nem lett összerakva. A katasztrófa 1998-ban történt, a 29-esek pedig 1993-ban jöttek, tehát már 5 éve repültek.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 230
13 463
113
A kis ország Magyarország. Csak az alapokat tudom, de ez talán még a Top Gun-ban írásban is megjelent. Rácz Zsolt alezredes repülőkatasztrófája után a magyar vizsgálók elmentek Szlovákiába, az ottani szimulátorban reprodukálni a történteket. Aztán valaki rákérdezett, hogy nem lenne e egyszerűbb itthon reprodukálni a történteket, és Magyaroroszágnak van e egyáltalán MiG-29-es szimulátora?! Aztán elmondták, hogy igen, van, az oroszok adtak, csak dobozban van, nem lett összerakva. A katasztrófa 1998-ban történt, a 29-esek pedig 1993-ban jöttek, tehát már 5 éve repültek.

Csodálatos!
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 443
11 370
113
A kis ország Magyarország. Csak az alapokat tudom, de ez talán még a Top Gun-ban írásban is megjelent. Rácz Zsolt alezredes repülőkatasztrófája után a magyar vizsgálók elmentek Szlovákiába, az ottani szimulátorban reprodukálni a történteket. Aztán valaki rákérdezett, hogy nem lenne e egyszerűbb itthon reprodukálni a történteket, és Magyaroroszágnak van e egyáltalán MiG-29-es szimulátora?! Aztán elmondták, hogy igen, van, az oroszok adtak, csak dobozban van, nem lett összerakva. A katasztrófa 1998-ban történt, a 29-esek pedig 1993-ban jöttek, tehát már 5 éve repültek.
Sose rakták össze.
1999-ben már azon gondolkodtak hogy miként lehet FSM-el pótolni:
fhttps://real-j.mtak.hu/20044/1/rtk_1999_11_1_.pdf
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 745
88 112
113
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 179
69 901
113
Sose rakták össze.
1999-ben már azon gondolkodtak hogy miként lehet FSM-el pótolni:
fhttps://real-j.mtak.hu/20044/1/rtk_1999_11_1_.pdf
Azt már írtam itt korábban, hogy pár éve találkoztam a magyar MiG-29-esekhez beszerzett szimulátorral. Darabokban volt és igen, soha nem rakták össze, soha nem üzemelték be.

Egész pontosan amit láttam, az a nagy műszerfal pult volt, ahol a tréner tudta ellenőrizni a kabin műszereit, illetve gombokkal hibákat tudott generálni.
Gondolom, kellett, hogy legyen egy, a pápai 23-as szimulátorhoz hasonló 1:1-es kabinszekció is, katapultüléssel, bottal, gázkarral, mindennel, amiben a gyakorlatot végző személy "repül".
És itt adja is magát a kérdés, hogy ha ez volt a rendszer, akkor vajon mivel lett volna megoldva a kivetítés. Mert a 23-asnál három darab 90 fokban elfordított fekete-fehér TV volt a kijelző, ami egy másik szobában levő terepasztal felett sínen mozgó kamera képét jelenítette meg (ültem benne).
Ez viszont már 1993-ban is teljesen elavult volt, de ekkoriban normális PC-s szimulátor meg még nem létezett errefelé.
Az USAF, vagy a franciák is csak kísérleteztek a normális, használható megjelenítésű katonai repülő szimulátorokkal, melyekhez ekkoriban még csúcstechnológia kellett.

Szóval igen, nálunk nem üzemelték be a 29-es szimulátorát, de nem tudom, hogy ez mennyire volt baj a 90-es években, amikor a régi analóg megoldás már nagyon elavult volt, az új, számítógépes grafika meg még túlságosan gyerekcipőben járt.

Érdemes belegondolni, hogy manapság egy minden tekintetben élethű vizualizációt biztosító szimulátor, mint szoftver sima lakossági termék, jóformán csak a hardvert, a kabint, kivetítő, az infrastruktúrát kell kiépíteni hozzá.

Harminc évvel ezelőtt viszont ha lett volna értelme beüzemelni a 29-es szimulátort, akkor az leginkább a műszeres repülés (éjszakai és/vagy bonyolult idős) és a BVR elfogások miatt lett volna hasznos, repóra helyettesítő.
Ha innen nézzük, akkor igen, így lett volna haszna.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 745
88 112
113
Azt már írtam itt korábban, hogy pár éve találkoztam a magyar MiG-29-esekhez beszerzett szimulátorral. Darabokban volt és igen, soha nem rakták össze, soha nem üzemelték be.

Egész pontosan amit láttam, az a nagy műszerfal pult volt, ahol a tréner tudta ellenőrizni a kabin műszereit, illetve gombokkal hibákat tudott generálni.
Gondolom, kellett, hogy legyen egy, a pápai 23-as szimulátorhoz hasonló 1:1-es kabinszekció is, katapultüléssel, bottal, gázkarral, mindennel, amiben a gyakorlatot végző személy "repül".
És itt adja is magát a kérdés, hogy ha ez volt a rendszer, akkor vajon mivel lett volna megoldva a kivetítés. Mert a 23-asnál három darab 90 fokban elfordított fekete-fehér TV volt a kijelző, ami egy másik szobában levő terepasztal felett sínen mozgó kamera képét jelenítette meg (ültem benne).
Ez viszont már 1993-ban is teljesen elavult volt, de ekkoriban normális PC-s szimulátor meg még nem létezett errefelé.
Az USAF, vagy a franciák is csak kísérleteztek a normális, használható megjelenítésű katonai repülő szimulátorokkal, melyekhez ekkoriban még csúcstechnológia kellett.

Szóval igen, nálunk nem üzemelték be a 29-es szimulátorát, de nem tudom, hogy ez mennyire volt baj a 90-es években, amikor a régi analóg megoldás már nagyon elavult volt, az új, számítógépes grafika meg még túlságosan gyerekcipőben járt.

Érdemes belegondolni, hogy manapság egy minden tekintetben élethű vizualizációt biztosító szimulátor, mint szoftver sima lakossági termék, jóformán csak a hardvert, a kabint, kivetítő, az infrastruktúrát kell kiépíteni hozzá.

Harminc évvel ezelőtt viszont ha lett volna értelme beüzemelni a 29-es szimulátort, akkor az leginkább a műszeres repülés (éjszakai és/vagy bonyolult idős) és a BVR elfogások miatt lett volna hasznos, repóra helyettesítő.
Ha innen nézzük, akkor igen, így lett volna haszna.

Idézet a belinkelt cikkből:

"A jelenlegi MIG-29 szimulátort nem véletlenül nem használják. Számítógép program és hardver rendszere elavult, berendezések elmaradnak a
világszínvonaltól. ( Lásd Dr. Óváritól vett idézetet az orosz szimulátorokkal kapcsolatban). A korszerű szimulátorok „C” vagy „D” kategóriájúak, míg az
orosz adósság fejében kapott 28 db MIG-29 -es repülőgéphez küldött szimulátor nem éri el ezt a szintet. Bár korszerűsítése elvileg megoldható lenne, de a
felmerülő kompatibilitási és egyéb, a régi berendezések alkalmazásából eredő problémák miatt, gazdasági megfontolásból nem biztos, hogy megérné (ez
komolyabb szakmai és gazdasági vizsgálat tárgyát képezi!).

A MIG-29 -es repülőgép pilótáink ki- és továbbképzésére csak Full Mission Simulator jöhet számításba. Figyelembe véve kollégáim , valamint saját magunk
külföldi tapasztalatait, megvizsgálva beszerzési lehetőségeket -véleményünk szerint- a szlovák gyártású FSM-29 szimulátor beszerzése tűnik a legcélszerűbbnek. Javaslatunk megtétele az alábbi tényezők, tapasztalatok összértékelése alapján történt:
• A gyártók magyarországi képviselőivel történt -többszöri- személyes kapcsolatfelvétel és beszélgetés;
• A szimulátort gyártó VRM (Virtual Reality Media) csoport referenciái;
....
• A szimulátor -kedvező- beszerzési ára (kb. 7,5 millió $)"
------------


Ha jól emlékszem, a kecskeméti Silicon Dreams Kft a 2000-es évek elején fejlesztett egy MiG-29 szimulátort. Az csak játékra volt jó vagy más volt a fejlesztés eredeti célja? Végül szimulátorbajnokságokat rendeztek vele és ha jól emlékszem később a Reptárba került.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz