[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 390
85 537
113
Remélem a ReTár-i 05-öst nem akarják majd odaajándékozni a szerbeknek! :eek:
Azt csak nem. Viszont van Szolnokon a bázison egy másik gép, a 18-as, az lehet még viszonylag jobb állapotban, mert amíg nem kezdtek el érkezni az új helikopterek, addig az is tető alatt volt. Még azt is el tudom képzelni, hogy a 11-es a végén majd a szerbeknél fog múzeumba kerülni. Persze ha valamiért megromlik a szerb-magyar viszony, akkor aligha lesz jó sorsa.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 344
9 970
113
Egy nagyon jó ismerősömmel beszélgettünk, milyen repülőgépeknek kéne lenni múzeumban. Nos abban egyetértettünk, hogy 29-esből illene két példánynak tető alatt lenni egy szép múzeumban. Egy harci és egy UB változatnak. Az egyik a régi orosz, a másik a Gripen/NATO festéssel. Ami a díszfestésűt illeti, mivel egyedül ez maradt meg, ennek lett volna még létjogosultsága. (ezt már csak én gondolom).
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
918
2 557
93
Egy nagyon jó ismerősömmel beszélgettünk, milyen repülőgépeknek kéne lenni múzeumban. Nos abban egyetértettünk, hogy 29-esből illene két példánynak tető alatt lenni egy szép múzeumban. Egy harci és egy UB változatnak. Az egyik a régi orosz, a másik a Gripen/NATO festéssel. Ami a díszfestésűt illeti, mivel egyedül ez maradt meg, ennek lett volna még létjogosultsága. (ezt már csak én gondolom).
Az itthon maradt harci is megkaphatja azt a festést amit most a 11 visel. Külföldi múzeumoknál se sok esetben az eredeti festést jelzéseket viseli a gép, mint amit a szériaszáma alapján kéne.

És, hogy milyen gépeknek kéne múzeumban lenni amit használt a Magyar Légierő, s a hadsereg is? Az össesből kéne legalább egy példány.
Pl mi a helyzet azzal az IL-28-al ami Kecson van gyakorló célként a tűzoltóknak?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 390
85 537
113
Még az is lehet,hogy 15 db van,vagy lesz Szerbiában :oops:
Ezzel együtt lett most nekik 15 gépük. A szerb fórumozók nagyon szeretnék hogy a meglévők mellé legyen még 14 gépük... de nehezen tudom elképzelni hogy a 30+ éves, szabadban tartott gépeinkből még lehetne / lenne értelme repülőképeset csinálni úgy hogy max. 40 év lehet a gépek naptári üzemideje. A 14 gép üzemidőhosszabbítása is már 20 éve volt. Ha jól emlékszem, a 2010-es években volt egy olyan legenda hogy jártak itt a gyártó emberei és szerintük 6 gépet lehetne viszonylag olcsón újra repülőképes állapotba hozni, de annak is már lassan 10 éve. Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy az 1-2 jobb állapotú mellé ingyen odaadják a többit is, hogy csak vigyék innen, mert kell a hely a reptéren. Hamis célpontoknak most is jók lennének nekik, ha véletlenül megint úgy alakulna, mint 26 évvel ezelőtt.
 

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
584
1 252
93
Ezzel együtt lett most nekik 15 gépük. A szerb fórumozók nagyon szeretnék hogy a meglévők mellé legyen még 14 gépük... de nehezen tudom elképzelni hogy a 30+ éves, szabadban tartott gépeinkből még lehetne / lenne értelme repülőképeset csinálni úgy hogy max. 40 év lehet a gépek naptári üzemideje. A 14 gép üzemidőhosszabbítása is már 20 éve volt. Ha jól emlékszem, a 2010-es években volt egy olyan legenda hogy jártak itt a gyártó emberei és szerintük 6 gépet lehetne viszonylag olcsón újra repülőképes állapotba hozni, de annak is már lassan 10 éve. Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy az 1-2 jobb állapotú mellé ingyen odaadják a többit is, hogy csak vigyék innen, mert kell a hely a reptéren. Hamis célpontoknak most is jók lennének nekik, ha véletlenül megint úgy alakulna, mint 26 évvel ezelőtt.
Hely nagyon kell Kecskeméten és a gépek értéke összes megmaradt cuccal együtt kb 3-4 millárd. Csak kocsmákra fognak 1 milliárdot locsolni ne soroljam a többit szóval nem lesz nagy mínusz,ha pénz nem jár érte
 

dzsoniboj

Well-Known Member
2011. július 14.
137
402
63
Hely nagyon kell Kecskeméten és a gépek értéke összes megmaradt cuccal együtt kb 3-4 millárd. Csak kocsmákra fognak 1 milliárdot locsolni ne soroljam a többit szóval nem lesz nagy mínusz,ha pénz nem jár érte
Mi van az R-73 és R-27 készlettel? Egyáltalán még van bennük valós üzemidő?
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 424
30 543
113
nehezen tudom elképzelni hogy a 30+ éves, szabadban tartott gépeinkből még lehetne / lenne értelme repülőképeset csinálni
Régi mig-15-öt, Delfint, stb. tesznek újra repülőképessé. A szabadon tárolás a legkisebb probléma, a beltartalom rohad szét, lényegében a sárkányon kívül más használható eleme nem sok marad egy idő után!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 040
68 737
113
Mi van az R-73 és R-27 készlettel? Egyáltalán még van bennük valós üzemidő?
Üzemidőőő?

A teljes szovjet eredetű rakétakészet meg lett semmisítve az isaszegi inkurrenciaraktár 2012-es felszámolásakor.
Ehhez képest az R-27-eseket éleslövészet nélkül vontunk ki a hadrendből a lejárt üzemidő miatt valamikor 2003-2004 körül, mert a naptári üzemidejük 10 év volt.
Most 2025 van.

Csak viszonyításképpen, a MiG-29-eseink fő fegyverzetét kitevő R-27R rakétákból nem volt soha a teljes ezredre elegendő egyszeri javadalmazás se meg, de hogy milyen módon is volt kezelve a típus, azt jó mutatja, hogy az eggyel korábbi vadászbeszerzés, a MiG-23-as idején, 1979-ben annak fő fegyverzetéből, az R-23R és T rakétákból verziónként volt 108-108 darab.
Az egyszázadnyi gépmennyiségre.

Nyilván, mert 79-ben még úgy látszott, hogy lesz még egy 23MF század, sőt, mellé később talán még egy ML is. Illetve a szovjetek szerették volna az MLD-t is eladni. Szóval az egy másik világ volt.
És mindehhez tegyük hozzá, hogy bár a 23-asokat 1997-ben még úgy vonták ki a hadrendből, hogy teljesen kirepülték az üzemidjeüket, ezek a rakéták végig, 2012-ig megvoltak az isaszegi raktárban.
Ehhez képest értelmezzük, hogy a 29-es flotta idehaza még az első nagyjavításig se jutott el és még így is, a kivonásuk előtt 6-7 évvel már elveszítették a fő fegyverzetüket.
Ami persze többféleképpen is pótolható lett volna, csak nem volt rá szándék.
 

dragonman

Well-Known Member
2013. április 3.
557
2 664
93
Aztán mit kezdtek volna a szerbek egy szétrohadt géppel? Nekik használható alkatrész kellett, az pedig szétrohadt gépből nem szerelsz ki.
Ami pedig a morális részét illeti, ha érdekelné őket az ilyesmi anno ez a gép ment volna a Reptárba nem egy másik....
Akkor tőled is kérdem!

"Nem lehetett volna ott Kecskemétek kiszerelni belőle a nekik kellő alkatrészeket és maga a kaszni meg maradt volna itt későbbi restaurálásra a roncs példányokból?" Ennyi kérlek! De hát esze nincs senkinek!

Lehet kellett volna neki ott is fedett hely, csak a Reptár második üteme valószínűleg soha sem fog már megépülni.
Lett volna második ütem? Erről van valami infó, mi lett volna az?

Még azt is el tudom képzelni, hogy a 11-es a végén majd a szerbeknél fog múzeumba kerülni. Persze ha valamiért megromlik a szerb-magyar viszony, akkor aligha lesz jó sorsa.
Na az lesz csak a szégyen! A 70 éves a Magyar Légierő díszfestésű gép egy szerb múzeumban! Mint valami rossz tréfa! Ilyen "trianon" szintű háborús trófea úgy venné ki magát! :mad::(

Akkor már inkább vásárolja vissza valami civil szervezet ha évek múlva már a szerbeknek nem kell a kaszni.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 384
9 309
113
Ezt a hangár dolgot nem èrtettem règen se meg most se.
Gyakorlatilag egy darab hajtómű árából fel lehetett volna èpíteni 2db olyan csarnokot ami -nem, nem bombabiztos, de fedett(időjárás ellenálló) ès temperálható környezetet biztosított volna 6-8gèpnek egy időben.
1996-2000 környékén.
Az amerikai fedett csarnokok se valami extra nagy valamik.
Most se èrtem.

Halkan megkérdezem, hogy az új és elég kicsi H-145-osok kaptak már hangárt Szolnokon?
Nem gondolok komolyabbra, csak valami könnyű szerkezetesre.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 390
85 537
113
Régi mig-15-öt, Delfint, stb. tesznek újra repülőképessé.
Hogy utána évente 3-4 repülőnapon csináljanak vele néhány áthúzást, mert ennyi lehet a bemutató a korlátoások miatt. Egy hangsebesség feletti gép harci felhasználásához azért ennél több kell.
A szabadon tárolás a legkisebb probléma, a beltartalom rohad szét, lényegében a sárkányon kívül más használható eleme nem sok marad egy idő után!
Ezért kellett 10 év után a MiG-29-nél pl. a függőleges vezérsíkok bekötését megerősíteni...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 638
86 956
113
Akkor tőled is kérdem!

"Nem lehetett volna ott Kecskemétek kiszerelni belőle a nekik kellő alkatrészeket és maga a kaszni meg maradt volna itt későbbi restaurálásra a roncs példányokból?" Ennyi kérlek! De hát esze nincs senkinek!


Lett volna második ütem? Erről van valami infó, mi lett volna az?


Na az lesz csak a szégyen! A 70 éves a Magyar Légierő díszfestésű gép egy szerb múzeumban! Mint valami rossz tréfa! Ilyen "trianon" szintű háborús trófea úgy venné ki magát! :mad::(

Akkor már inkább vásárolja vissza valami civil szervezet ha évek múlva már a szerbeknek nem kell a kaszni.
1 egész gépet vettek, nem darabokat.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 390
85 537
113
Üzemidőőő?

Ehhez képest az R-27-eseket éleslövészet nélkül vontunk ki a hadrendből a lejárt üzemidő miatt valamikor 2003-2004 körül, mert a naptári üzemidejük 10 év volt.
Nyírteleknek volt valami karbantartó képesssége, még mindig fel vannak sorolva a rakéták között.
A teljes szovjet eredetű rakétakészet meg lett semmisítve az isaszegi inkurrenciaraktár 2012-es felszámolásakor.
Akkor nem Szlovákiába és Ukrajnába lettek eladva egy kft-n keresztül, ahogy az R-60-asok is?
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 384
9 309
113
Na az lesz csak a szégyen! A 70 éves a Magyar Légierő díszfestésű gép egy szerb múzeumban! Mint valami rossz tréfa! Ilyen "trianon" szintű háborús trófea úgy venné ki magát! :mad::(

Akkor már inkább vásárolja vissza valami civil szervezet ha évek múlva már a szerbeknek nem kell a kaszni.

A Bodrog monitort Margitai Becht András megtalálta Szerbiában mint kavics tároló uszalyt, de mégis Belgrádban lett múzeum hajó és nem pedig Budapesten. Pedig simán haza lehetett volna hozni még a lelet szétkurtolese élőtt.
 
  • Tetszik
Reactions: senki

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 026
12 969
113
Üzemidőőő?

A teljes szovjet eredetű rakétakészet meg lett semmisítve az isaszegi inkurrenciaraktár 2012-es felszámolásakor.
Ehhez képest az R-27-eseket éleslövészet nélkül vontunk ki a hadrendből a lejárt üzemidő miatt valamikor 2003-2004 körül, mert a naptári üzemidejük 10 év volt.
Most 2025 van.

Csak viszonyításképpen, a MiG-29-eseink fő fegyverzetét kitevő R-27R rakétákból nem volt soha a teljes ezredre elegendő egyszeri javadalmazás se meg, de hogy milyen módon is volt kezelve a típus, azt jó mutatja, hogy az eggyel korábbi vadászbeszerzés, a MiG-23-as idején, 1979-ben annak fő fegyverzetéből, az R-23R és T rakétákból verziónként volt 108-108 darab.
Az egyszázadnyi gépmennyiségre.

Nyilván, mert 79-ben még úgy látszott, hogy lesz még egy 23MF század, sőt, mellé később talán még egy ML is. Illetve a szovjetek szerették volna az MLD-t is eladni. Szóval az egy másik világ volt.
És mindehhez tegyük hozzá, hogy bár a 23-asokat 1997-ben még úgy vonták ki a hadrendből, hogy teljesen kirepülték az üzemidjeüket, ezek a rakéták végig, 2012-ig megvoltak az isaszegi raktárban.
Ehhez képest értelmezzük, hogy a 29-es flotta idehaza még az első nagyjavításig se jutott el és még így is, a kivonásuk előtt 6-7 évvel már elveszítették a fő fegyverzetüket.
Ami persze többféleképpen is pótolható lett volna, csak nem volt rá szándék.

Az ilyeneket jó lenne összegyűjteni, egyszer hátha alapja lehet egy vádiratnak.
 

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
584
1 252
93
Nyírteleknek volt valami karbantartó képesssége, még mindig fel vannak sorolva a rakéták között.

Akkor nem Szlovákiába és Ukrajnába lettek eladva egy kft-n keresztül, ahogy az R-60-asok is?
Nem akartam beleokoskodni, de egy msáik Országban kötöttek azok ki.... még a mennyiség sem stimmel . Fogadja el mindenki, hogy a Wikipedia és bizonyos katonák által esetlegesen megosztott rész információk nem fedik a valóságot, mert nem is tudhatja csak, azt hiszi, hogy tudja! Sokszor "kirándulnak" fegyverek több okból kifolyólag.
Még egyszer kitérve a Wikipediára, így általánosságban aki abból tájékozódik, köszönő viszonyban sincs a valósággal totálisan engedje el mindenki.
Rengeteg dolog, ment ki az országból a háború előtt a Csehekhez, Ukránokhoz és a US-be.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 040
68 737
113
Nyírteleknek volt valami karbantartó képesssége, még mindig fel vannak sorolva a rakéták között.
Nyírteleken az R-27-esekkel és R-73-asokkal nem csináltak semmit.

Akkor nem Szlovákiába és Ukrajnába lettek eladva egy kft-n keresztül, ahogy az R-60-asok is?
De, a Solar Kft-n keresztül mentek ki Ukrajnába megsemmisítésre.
Mielőtt bárki üzleti titkok okoskodó kifecsegésével vádolna engem, a fenti darabszámok és a konkrét cégnevek, illetve megsemmisítések annó a Magyar Közlönyben szerepeltek.

Nem akartam beleokoskodni, de egy msáik Országban kötöttek azok ki.... még a mennyiség sem stimmel . Fogadja el mindenki, hogy a Wikipedia és bizonyos katonák által esetlegesen megosztott rész információk nem fedik a valóságot, mert nem is tudhatja csak, azt hiszi, hogy tudja! Sokszor "kirándulnak" fegyverek több okból kifolyólag.
Még egyszer kitérve a Wikipediára, így általánosságban aki abból tájékozódik, köszönő viszonyban sincs a valósággal totálisan engedje el mindenki.
Rengeteg dolog, ment ki az országból a háború előtt a Csehekhez, Ukránokhoz és a US-be.

Így van, csak itt nem a wikipedia kontra valóságról van igazából szó, hanem arról, hogy mi szerepelt a Magyar Közlönyben.
Természetesen ne legyenek illúzióink, hogy a Magyar Közlöny netán tévedhetetlen szentírás lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed