[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 278
100 550
113
Gracy is Szerbiába került:
EXKLUZÍV: A Szerb Légierő és Légvédelmi Erők tizenötödik MiG-29-esét Batajnicán tartják
P8280182-1600x900.jpg

A szerb légierő és légvédelem 2024 nyara óta újabb, tizenötödik MiG-29-est kap – erősítette meg a Tango Six portálnak Dr. Nenad Miloradović , az anyagi erőforrásokért felelős védelmi miniszter-helyettes .

Ez egy korábbi Magyar Légierő vadászgép a 9.12B verzióban, ugyanaz, mint a JNA RV és PVO eredeti Huszonkilenc.

A gép nagy valószínűséggel alkatrészadóként fog szolgálni . A repülőgép feltűnő, mert különleges magyar emlékfestési séma szerint van festve.

Ahogy Miloradović elmondta a Tango Six-nek az IDEX fegyver- és katonai felszerelési vásáron Abu Dhabiban, a repülőgép leszállítása a két ország katonai együttműködésének része :

– Véleményünk szerint jó munkát végeztünk a Magyarországgal amúgy is nagyon jó együttműködés keretében. Nagyon kedvező feltételek mellett szereztünk be nagy mennyiségű különféle felszerelést, köztük légiközlekedési eszközöket is. A fent említett egyetlen repülőgép a fent említett beszerzés kisebb részét képezi. Hogy konkrétan lesz-e több gép, hamarosan kiderül . –

Miloradović azt is megismételte, hogy a felújított és korszerűsített MiG-29SM+ repülőgépek állapotukban történő karbantartására való átállás – pontosabban mondta – lehetővé teheti e repülőgépek egy részét (az adott repülőgép korától függően) , valamint további munkával, hogy 2030 után is a légierőnél és a légvédelmi erőnél szolgáljanak .

mig29_huaf11_sample_1400.jpg



Katonai együttműködés Magyarországgal
A bejelentésre, valamint a magyarországi fegyverek és katonai felszerelések beszerzéséről szóló konkrét megállapodásra tavaly januárban került sor. Miután Aleksandar Vučić szerb elnök bejelentette, hogy páncélozott járműveket vásárolnak, két héttel később a honvédség és a légierő legfelső sárgarézei is a magas rangú politikai és katonai delegációban szerepeltek, ami jelezte, hogy a csomag az ilyen típusú szerb fegyveres erőknek szánt felszerelést is tartalmazni fog .

Emellett Miloš Vučević akkori védelmi miniszter kijelentette, hogy valami konkrétat és a légierő és a légierő számára hasznosat is vásárolnak. A szerb delegáció összetétele alapján feltételezhető, hogy ezek a MiG-29-es vadászrepülőgépek alkatrészei is lehetnek , amit Nenad Miloradović az IDEX-en megerősített nekünk.

A Magyarországról vásárolt BTR-80A páncélozott szállítójárműveket a „Fire Strike 2024” hadgyakorlaton láthatták először , a nagyközönség előtti bemutatókon pedig a „Zastava 2024” kiállításon 32 darabot találtak belőlük a batajnicai repülőtéren . Hivatalosan nem jelentették be, hogy hányat szállítanak ki. Nem hivatalosan 50-100 transzporter van , amelyek nehézfegyverzetük miatt gyalogsági harcjárművek közé sorolhatók .

Ami a magyar MiG-29-eseket illeti, a Tango Six figyelemmel kísérte Magyarország 2010 és 2018 közötti értékesítési törekvéseit . Szerbia is érdeklődött ekkor a vásárlás iránt . Magyarország 28 MiG-29-et (22 együléses MiG-29B és 6 kétüléses MiG-29UB) üzemeltetett. A repülőgépet 1993-ban kapta meg , az utolsót pedig 2010 végén vonták ki az üzemből .
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 314
85 351
113
Gracy is Szerbiába került:
A szpotter közösség már elég régen ezen méltatlankodik, hogy miért épp ezt a gépet kell odaadni... állítólag azért mert már csak ez az egy volt olyan állapotban, mert ez a kivonás óta hangárban volt tartva, mint "múzeumi gép".
 

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 389
8 472
113
Pedig mennyit pofázik a díszhuszárunk a hagyományokról, múlt megőrzése meg miafaszról.... s közbe szarnak magasról a múlt valódi megbecsülésére... Mert olyan rohadt sokba kerülne egy rendes beltéri múzeum felépítése ahol az ilyenek állhatnának.....ehelyett ez mind gyűlölt "szovjet vas" amitől megszabadulunk . Rohadtul szomorú
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 025
68 586
113
Pedig mennyit pofázik a díszhuszárunk a hagyományokról, múlt megőrzése meg miafaszról.... s közbe szarnak magasról a múlt valódi megbecsülésére... Mert olyan rohadt sokba kerülne egy rendes beltéri múzeum felépítése ahol az ilyenek állhatnának.....ehelyett ez mind gyűlölt "szovjet vas" amitől megszabadulunk . Rohadtul szomorú
Ezek a gépek még repülhetnének.
Ha rendesen üzemeltetve lettek volna.
Ha rendesen, hangárokban kerültek volna.
Ha rendesen nagyjavítva lettek volna.
Ha 2003-ban korszerűsítve lettek volna.
Ha 2010 után mégegyszer nagyjavítva és üzemidő hosszabbítva lettek volna.
Ha utána is korszerűsítve lettek volna.

Volna, volna, volna...

De persze ha 1995-98 között beszereztünk volna 40+ darab F-16C/D block 50-est, ha a sárkányt az Aeroplex és a DR Rt nagyjavította volna Ferihegyen és Tökölön, ha a hajtóművet a GE Veresegyházon, akkor most csak upgrade-elni kellene őket block 70-re és még egy ekkora darabszám mellett is olcsóbbra jött volna ki az elmúlt 25+ év, mint ahogyan végül alakult.
Ennyike.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 382
9 307
113
Ezek a gépek még repülhetnének.
Ha rendesen üzemeltetve lettek volna.
Ha rendesen, hangárokban kerültek volna.
Ha rendesen nagyjavítva lettek volna.
Ha 2003-ban korszerűsítve lettek volna.
Ha 2010 után mégegyszer nagyjavítva és üzemidő hosszabbítva lettek volna.
Ha utána is korszerűsítve lettek volna.

Volna, volna, volna...

De persze ha 1995-98 között beszereztünk volna 40+ darab F-16C/D block 50-est, ha a sárkányt az Aeroplex és a DR Rt nagyjavította volna Ferihegyen és Tökölön, ha a hajtóművet a GE Veresegyházon, akkor most csak upgrade-elni kellene őket block 70-re és még egy ekkora darabszám mellett is olcsóbbra jött volna ki az elmúlt 25+ év, mint ahogyan végül alakult.
Ennyike.

2010-ben legalább a hajtóműveket ki kellett volna szerelni a félretolás előtt, volt amelyikben még volt üzemidő rendesen és bolgárok, szlovákok, lengyelek esetleg azokat megvették volna.
 

Lupus80

Well-Known Member
2020. december 20.
280
761
93
Ezek a gépek még repülhetnének.
Ha rendesen üzemeltetve lettek volna.
Ha rendesen, hangárokban kerültek volna.
Ha rendesen nagyjavítva lettek volna.
Ha 2003-ban korszerűsítve lettek volna.
Ha 2010 után mégegyszer nagyjavítva és üzemidő hosszabbítva lettek volna.
Ha utána is korszerűsítve lettek volna.

Volna, volna, volna...

De persze ha 1995-98 között beszereztünk volna 40+ darab F-16C/D block 50-est, ha a sárkányt az Aeroplex és a DR Rt nagyjavította volna Ferihegyen és Tökölön, ha a hajtóművet a GE Veresegyházon, akkor most csak upgrade-elni kellene őket block 70-re és még egy ekkora darabszám mellett is olcsóbbra jött volna ki az elmúlt 25+ év, mint ahogyan végül alakult.
Ennyike.
Ezt a hangár dolgot nem èrtettem règen se meg most se.
Gyakorlatilag egy darab hajtómű árából fel lehetett volna èpíteni 2db olyan csarnokot ami -nem, nem bombabiztos, de fedett(időjárás ellenálló) ès temperálható környezetet biztosított volna 6-8gèpnek egy időben.
1996-2000 környékén.
Az amerikai fedett csarnokok se valami extra nagy valamik.
Most se èrtem.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 025
68 586
113
Ezt a hangár dolgot nem èrtettem règen se meg most se.
Gyakorlatilag egy darab hajtómű árából fel lehetett volna èpíteni 2db olyan csarnokot ami -nem, nem bombabiztos, de fedett(időjárás ellenálló) ès temperálható környezetet biztosított volna 6-8gèpnek egy időben.
1996-2000 környékén.
Az amerikai fedett csarnokok se valami extra nagy valamik.
Most se èrtem.
Volna.
De ne félj, ezt már akkor se értette senki.
Idehaza nagyon primitív szemlélet uralkodott, ami alapvetően MiG-21-centrikus és a kádári takarékláng-Néphadsereg öröksége volt.
Egyetlen egy alkalommal készült érdemi infrastruktúra egy adott repülőtechnikához, ez pedig a pápai fedezékek esete, a MiG-23-asok miatt.
De ez is magyaros lett.
Mert miközben a szovjet megerősített fedezékek célja a gépállomány egyesével történő szétpakolása volt, addig nálunk nagyméretű, szögletes keresztmetszetű hangárokat építettek, de, hogy olcsó legyen olyat, amibe egyszerre be kellett férnie két MiG-23-asnak és három 21-esnek.
Azaz egy bombatalálat esetén egyszerre ennyi gép ment volna tönkre.
És amíg a szovjet a saját megerősített, félköríves profilú, tehát gépindításra is alkalmas fedezékeit a szétbontakoztatott kutyanyelvekre építette, addig mi a reptér kiszolgáló területének a közepére, ami amúgy is egy támadás célpontja.
Gondoljunk bele abba, hogy pl Kunmadarason a reptéren kiépített fedezékek kétharmada a központi munkaterülettől légvonalban két- sőt helyenként akár közel 3km-re is van!
Pápán meg a magassági épiület, a tiszti épület és a torony kb 500m-es körzetébe épült az összes.

Na és akkor beérkeztek a 29-esek az ország legszegényesebb infrastruktúrájú repterére. Hova máshova...

Szóval ilyen alapok után nyilván magyarázni kellett a bizonyítványt ezért született meg a ridegtartást bíró szovjet vas buta legendája.
Pedig az ezt firtató kérdés a civilektől jött.
És pláne a 95-ös Bokros csomag idején vette volna furcsán ki magát, hogy ki és miért akart volna Kecskeméten költséges repülőfedezékek után ácsingózni, ha egyszer Tököl, Sármellék, Debrecen, Lacháza, vagy Kunmadaras tele volt akkor még teljesen ép fedezékkel. Akkor miért van még az ezred Kecskeméten?
Ezt nyilván egyetlen kecskeméti tiszt se akarta volna hangosan propagálni.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 329
9 903
113
Itt most ha nem is arról írunk, hogy mi lehetett volna tenni a Nagívasainkkal, hanem, hogy a repüléstörténet egyik mondjuk igy jó állapotban lévő példányát, bagóért eladták a regnáló kormányzat döntéshozói. (kérdezem, ha Puskás Ferenc egyik lábszárvédőjét kérte volna Vucsis, azt is eladta volna a sugárhajtású békemalac??) Mert a repülőgép eladásához az Ő aláírása is kellett. És vszeg a díszhuszár miniszterré.... És még náhány embere.. Szégyen, szégyen szégyen...
Ennyi..
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 314
85 351
113
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 314
85 351
113
És pláne a 95-ös Bokros csomag idején vette volna furcsán ki magát, hogy ki és miért akart volna Kecskeméten költséges repülőfedezékek után ácsingózni, ha egyszer Tököl, Sármellék, Debrecen, Lacháza, vagy Kunmadaras tele volt akkor még teljesen ép fedezékkel. Akkor miért van még az ezred Kecskeméten?
Ugyan nem megerősített fedezék minden egyes gépnek, de azért épült hangár Kecskeméten az 1994-1998 időszakban...

"1995. szeptember 1-én, a honvédelmi miniszter jelenlétében az 1. harcászati repülőszázadot is ünnepélyesen harckészültségbe helyezték. Közben elkezdődtek egy 1352 négyzetméteres hangár építési munkálatai. A létesítményt egy évvel később adták át, tehát 1996-ban. Addigra elkészült a müszaki állomány részére a központi kiszolgáló zónaépület. átépítették a központi üzemanyagtöltő rendszert."

Az 1998-2002 időszakban is épülhetett volna valami, de végül csak a 2002-2006 közötti időszakban épültek újabb hangárok a Gripeneknek, amelyekben utána a MiG-29-eseket is tárolták egy ideig.

Arra emlékszel hogy a készenléti géppár felé a lefedés mikor épült meg?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 025
68 586
113
Ugyan nem megerősített fedezék minden egyes gépnek, de azért épült hangár Kecskeméten az 1994-1998 időszakban...

"1995. szeptember 1-én, a honvédelmi miniszter jelenlétében az 1. harcászati repülőszázadot is ünnepélyesen harckészültségbe helyezték. Közben elkezdődtek egy 1352 négyzetméteres hangár építési munkálatai. A létesítményt egy évvel később adták át, tehát 1996-ban. Addigra elkészült a müszaki állomány részére a központi kiszolgáló zónaépület. átépítették a központi üzemanyagtöltő rendszert."

Az 1998-2002 időszakban is épülhetett volna valami, de végül csak a 2002-2006 közötti időszakban épültek újabb hangárok a Gripeneknek, amelyekben utána a MiG-29-eseket is tárolták egy ideig.

Arra emlékszel hogy a készenléti géppár felé a lefedés mikor épült meg?
Ha jól emlékszem, 96 telén jártam az új nagyhangárban, de oda csak a javítások idejére húzták be a gépeket, mert egyébként a szabad ég alatt tárolták őket.
A készenléti géppár lefedése az 1999-es NATO-csatlakozás idején már megvolt:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 329
9 903
113
Egyébként széles körben tudott volt, hogy a 11-es Batajnicára került, de a Tango Six cikke előtt nem illet megszellőztetni az ügyet... Senkinek...
 

dragonman

Well-Known Member
2013. április 3.
556
2 659
93
Szóval eladták az utolsó jó állapotú gépet, ami pont egyben az utolsó díszfestésű már múzeumi értékű példány volt. Nem rohad ott elég gép amiből tudtak volna adni 5-6 darabot alkatrésznek eladni? Miért ezt kellett? Látszik, hogy erről is politikus döntött! Remélem a ReTár-i 05-öst nem akarják majd odaajándékozni a szerbeknek! :eek:

Nem lehetett volna ott Kecskemétek kiszerelni belőle a nekik kellő alkatrészeket és maga a kaszni meg maradt volna itt későbbi restaurálásra a roncs példányokból? Tényleg szükséges volt erre basszák meg? :mad: :mad: :mad: :(:(:(