[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 831
80 313
113
Varga Ferenc a facebook oldalán belekezdett egy visszaemlékezésbe a 30 éves évforduló kapcsán....
(A linkek hosszabb írások, képekkel. A hozzászólásokat is érdemes elolvasni.)

"Belekezdek itt egy kis sorozatba, naplózásba, egy most 30. évfordulójához érkezett történettel kapcsolatban. Lehet, lesz valami méltó központi megemlékezés is, megemlíti a miniszter, vagy valami ilyesmi, de "láttam én már karón varjút!" /idézet K.A. altábornagytól, akkori főnökömtől/.

Így kezdődött:
1993 júniusában már fél éve, hogy repülőfőnök-helyettesként dolgoztam Veszprémben a Légvédelmi Parancsnokságon. Egy szokásos hétfő délután történt, a repülőalakulatokkal túl voltunk a tájékoztatáson, feladatszabáson és a saját felkészülésünkön. Csörgött a telefon, a légvédelmi parancsnokhelyettes hivatott magához. Nem sűrűn hívják ide az embert, a lépcsőn felfelé én is végigpörgettem rövid életemet, - hogy mit követhettem el - de nem találtam magamban kivetnivalót. Zsuzsa, a titkárnő kérdezte, kérek-e valamit, de mondtam, először várjuk meg mi lesz, attól függően majd vizet, vagy esetleg valami erősebbet. Kopogtatás, köszönés után a vezérőrnagy szokásához híven tömören rátért a lényegre. „Június 30-tól MiG-29-es átképzés, Oroszország, három és fél hónap. Vállalod? - Igen. - Addig még van több mint egy heted, de kalkuláld be, abból három nap ROB, mert friss orvosival kell kimenni!” Aztán ő is megkérdezte, kérek-e valamit, néztem az órámat, öt óra, s mivel kérdően nézett rám Zsuzsa is, az Unicumot választottam.
Még röviden elhangzott, hogy a csapat zöme Kecskemétről megy. Ott a parancsnok már össze is állította a névsort, tőlük 17 főt, vegyesen kiválogatva idősebbeket és a legfiatalabbakat, két további hajózó jön még a Repülő Szemlélőségről és a Repülő Műszaki Intézettől. A hajózó csoportban voltak többen is akik már Szlovákiában végeztek, erős szlovák, de alig orosz nyelvismerettel. A csapat - több mint száz fő - zömét a műszaki állomány képezte, minden szakág képviseletében a legalkalmasabb személyeket jelölték ki. Lázas munka folyt Kecskeméten, a két ország között nyélbeütött szerződésről előzetesen semmit nem tudtunk, nem sok idő maradt a készülődésre. A parancsnoknak az állomány kiválogatása után meg kellett szervezni az elutazók itthon maradt beosztásában a feladatok, a napi munka ellátását, egy másfél éve széthullott Szovjetunió területén a több mint száz fő alap egészségügyi ellátását (vittünk egy hatalmas láda gyógyszert), a híradást (akkor még nem volt mobiltelefon. Pontosabban később utánunk hoztak egyet, de ez egy bőrönd méretű egység volt, parabola antennával együtt egy köbméter.) Meg kellett szervezni az itthon maradt feleségeknek is a család logisztikáját - három és fél hónapra előre. A csomagolásnál derült ki, tíz karton cigit kellene vinnem, de annyi helyem nem volt. A lányomtól amúgy is cigiről leszoktató rajzokat kaptam már karácsonyra, s ez megkönnyítette az elhatározást: csak egy dobozt tettem be az útra. Kiutazás előtt még kaptunk egy gyorstalpaló tájékoztatást az elöljárótól a kinti várható "nem túl kényelmes" körülményekről, figyelmeztettek bennünket a lakossággal és a katonákkal való kapcsolattartás szabályaira. Ennyi.
Az utolsó napokban még erős vasalással és hevederzárral láttam el lakásajtónkat. Ebben az időben már nem aludtunk nyitott ajtók mögött mint régen, amikor a szomszéd gyerek reggel hálózsákban még átugrált hozzánk kakajóért .... Oroszországban növendékkorunkból jól ismert repülőtérre visznek bennünket az Ancsák.


Itt, és a továbbiakban felhasználom azokat a gondolatokat, amelyeket öt éve az Aranysas magazinban Karmazsin Sándor ezredessel, az átképzős csoport parancsnokával közösen írtunk.
...
Az elszállásolás rendben megtörtént, semmi nem változott az elmúlt 20 év alatt - akkor jártunk itt utoljára. Az étkezde is ugyanaz volt és ugyanazt a borscs levest és blincsikit (palacsinta) kaptuk, mint 20 évvel ezelőtt. Jöttek a szürke hétköznapok, elkezdődött az elméleti oktatá. Probléma csak azzal adódott, hogy úgy kezeltek bennünket, mint főiskolai hallgatókat és nem úgy, mint felnőtt embereket, tiszteket, tiszthelyetteseket...
...
Az átképzés során egyik nap a főiskola parancsnoka magához kéretett. A parancsnok a megérkezésünkkor a beléptetést irányító KGB-s főtiszttel várt az irodájában...
...
A legnagyobb problémát a víz és az élelmiszer hiánya okozta. Szerencsére ez utóbbi bennünket nem érintett, nem mondható, hogy mennyei kaját kaptunk, de nem éheztünk. Magyaros ízekre vágyva hétvégeken főztünk is magunknak. A vízhiányt annál inkább éreztük mi is...
...
Megkezdődött a földi előkészítés, repkörzet ismeret, légterek, korlátozások, mentőeszközök és még sorolhatnám. Megismerkedtünk a kiképző oktatóinkkal is, akik nagyon rendesek, intelligensek, segítőkészek és kulturáltak voltak. Végre elérkezett tehát a nagy nap, és feldübörgött alattunk a „nagyvas”...
...
Korábban már említettem az élelmiszerhiányt, az éhezést. Ez persze az orosz kiképzőpilótáinkat is keményen sújtotta, magyarán: nem volt a családnak mit enni. Mint pilóták rendes ellátást kaptak. Az étkezdében négyen ültek egy asztalnál és négy szelet kenyeret kaptak...
...
A repülő átképzést a meghatározott feladatokkal a meghatározott időben befejeztük, utaztunk vissza Krasznodárba a kibocsájtó ünnepségre. Kézzelfoghatóvá vált tehát a hazautazás időpontja... "

356639906_3547534228798951_6656574566404874768_n.jpg
355484695_3543135095905531_8201564126155068832_n.jpg
355484545_3543768919175482_7420377531392218419_n.jpg
356097786_3544455739106800_1561291584213190058_n.jpg


 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 831
80 313
113
Láttam tegnap a facebook egy fényképet, amin egy emléktábla volt az összes magyar MiG-29-es pilóta nevével, de nem találom. Valaki nem találkozot vele?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 831
80 313
113
Láttam tegnap a facebook egy fényképet, amin egy emléktábla volt az összes magyar MiG-29-es pilóta nevével, de nem találom. Valaki nem találkozot vele?
Megtaláltam...

"Most 30 éve, 1993-ban kezdődött a magyar légierő MiG-29-es korszaka. A kijelölt 20 fő pilóta, (sok más műszaki és biztosító katonával együtt) Oroszországban 1993. augusztus 24-én kezdte meg a repülőkiképzést ezen a típuson, majd az október 15.-i magyarországi beérkezését követően további 55 pilótát képeztek át erre a gépre, akik több mint 17 éven keresztül látták el a haza légvédelmének repülőgépes készenléti szolgálatát. Ennek a 75 pilótának a nevét tartalmazza ez a tábla..."

374741412_3589283967957310_6275994939135203599_n.jpg


17 év, 28 gép, 75 pilóta.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 516
26 227
113
Nem tudom, hogy hová kellene beilleszteni.

Beszélgetés Vári Gyulával, bár sokszor feleslegesen belé fojtják a szót (videó hozzászólásaiban kifejtik többen).

 
  • Tetszik
Reactions: enzo and fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 831
80 313
113
...
1993. augusztus 24-én az Oroszországba kiküldött magyar pilóták megkezdték a repülő kiképzésüket MiG-29-es típuson. Az ezt megelőző több, mint ötvennapos elméleti kiképzés megviselt bennünket, egyrészt azért, mert többségünk régen ült már iskolapadban, a hőség se hiányzott, és már nagyon türelmetlenek voltunk...
...
1993. október 5-én repültünk utoljára az átképzés keretében, maradt a csomagolás, és a türelmetlen várakozás. Ezt a filmet itt nem én készítettem, talán Varga Sándor, vagy valaki más a kecskeméti ezredtől. Szerkesztve van, a miniszteri látogatás és az utolsó repülések felvételei keverednek, ahogy ettől kezdve már én is a maradék filmeket már az időbeni sorrend mellőzésével teszem majd fel...
...
1993. október 15-én ilyenkor már haza is értem Veszprémbe, Maci és Slampi is, akik Oroszországból az első MiG-29-eseket orosz pilótákkal együtt Magyarországra repülték, majd négy hónap teltével végre családjuk körében vacsorázhattak...

391610297_3617599825125724_6921236697576960068_n.jpg
391615716_3617600231792350_2827592881357408459_n.jpg

391625767_3617599851792388_4440007835862241978_n.jpg
391611186_3617599978459042_8140200455660034039_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 753
8 594
113
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 859
6 030
113

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
485
2 005
93
Az ábráról tudsz valamit? Mi az és miért került rá?
A történet valóságtartalmáért nem kezeskedem, lehet, hogy csak legenda, de én úgy hallottam, hogy az ábra eredetileg egy nemzetközi gyakorlat záróéjszakáján, a jó hangulatú hangárparti után került fel a gépre a holland résztvevők jóvoltából, a gép mechanikusának tudta nélkül. A hollandok századjelvényében levő párducot ábrázolja. A kecskemétiek értették a viccet, és a gép így repült egy ideig. A főnökségnek viszont nem volt humorérzéke, leszedették. Más meg úgy tudja, hogy a gépek új, NATO színvilágú átfestésének esett áldozatul. Valaki, aki berkeken belül volt akkor, talán megírja az igazat.