Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

Azt kéne felfogni, hogy nem az a lényeg, hogy amíg fel tudja nagy távolsagból deríteni pl a Nyebó addig nagy távolságból tüzet is tudnak rá vezetni. Na ebben előrelépés az 5.gen. és emiatt nem repkednek a közelébe se az ellenséges légvédelembek a 4.gen. gépek.
Fasza.De tényleg.Ès mi fér bele a szűkre szabot bomba kamrába? Belé mögyen egy 1500kilós?De várjá má!Ha a nyugati radarok és légvédelem ilyen állat,akkor mè nem baxák lè a ki oldott "ejtölöszereket"?
 
Ja igen, a bal oldalán hiányzik egy H-31P/PD rakéta. :) Látom te sem értetted meg mit akart kifejezni- milyen értemezést várt el a posztoló. Itt az SVO zónában való bevetésekről van szó. Tehát R-74-kis, R-77-1-közepes, R-37M -nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéták , mellette H-31P/PD radargyilkos levegő-föld rakéta és természetesen "Hibini-M" EW rendszer. Ez a teljes fegyverzet a Szu-35Sz számára, amit hordoz az SVO zónában.

Az, hogy az szakirodalom szerint milyen levegő-levegő,levegő-föld rakétákat és milyen légi indítású bombákat indíthat az Szu-35Sz az egy másik téma és a komolyabb tudással rendelkező fórumozók is ismerik. Tudom te erre az általános fegyverzetre gondoltál.
Naugye.

Nyilván a teljes fegyverzet van a képen, amit általában az SVO zónában a gépre felszállás előtt ráraknak (elvégre még nem lőtt el belőle egyet se) és nyilván nem ez a teljes fegyverzet, amit egyébként a gép hordozni képes.

És igen, az, hogy mi a gép (vagy úgy általában egy gép) teljes fegyverzete, az a feladat és jószerivel az üzemeltetők kreatív fantáziájának, nomeg a gép fizikai terhelhetőségének függvénye.
 
A reálitásról,Bátya.Tömören:idáig a #nemnato inasba van tève.Comprende?
Ha inasba nem is - ne túlozzunk, semmi értelme, kiváló cuccaik vannak a nyugatiaknak is, főleg nem neer pear ellenfél ellen aratnak - de nem látom azt a marha nagy tech fölényt, amit folyamatosan zengett a nyugati fősodor.
Negan, egyet felejtesz csak el, hogy mindenből mennyiség kell. A régi, új eszközök aránya mindig is egy komoly háborúban (és nem olyanban, amit a nyugati szakértők megszak(g)értenek), a régebbiek javára billen. Az eddig beharangozott csoda fegyverek közül egyik sem bizonyította be, hogy az lenne. A Szu-35 (és hasonló keleti, nyugati repülőgépek) nem azért kell a frontra, hogy F-22/35 repülőgépeket lövöldözzenek le vele, hanem, hogy a rájuk szabott feladatokat végrehajtsák. Attól még a 4+ és 4++ repülőgépek nagyon is potensek, hogy vannak már tőlük korszerűbb típusok is. Attól még nem lesznek elavultak, csak bizonyos feladatokra lesznek tőlük jobbak. Se az F-22, se az F-35, se a Szu-57 és a kínai 5. generációs repülőgépek nem csodafegyverek. Az, hogy a NYEBO és más méteres hullámhosszú lokátor állomások milyen távolságból derítik őket, nem igazán publikus, viszont azt tudni lehet, hogy a maximális hatótávolságuk csökkenése legfeljebb 12-20% (szerintem nem 100km). Ez az ukrán balhé is sok tutinak mondott tézist megdöntött már meg. Tehát az 5. generációs repülőgépek nagyon potensek, korszerűbbek, mint az elődeik, de, hogy azok már feleslegesek és elavultak legyenek az egyszerűen nem igaz. A két generációs repülőgépek elegye fogja meghatározni a korszerű légierők hadműveleteit. Azt már nem is említem, hogy mivel mindenből komoly mennyiség kell és az 5. generációs repülőgépek ára a 4+, 4++ repülőgépekhez képest sokkal, de sokkal drágábbak, ezért a régebbiekre még nagyon sokáig szükség lesz. Nem kellene mindig túlzásokba esni, mert a valóság nagyon is pofán tud vágni.
twd5vz3oaxygryd764zpmfawn8hi2c36.jpg

b0d7e9a9-efc09e7b434df51cde881b3cd0e0957a.jpeg
Ugyan ezt látom én is, ennyire szépen nem bontottam ki telóról, de igen, 100%-ban egyetértünk.
 
Az, hogy jelenleg a Szu-35Sz repülőgépből mennyit gyártanak, nem igazán fogja tudni szerintem itt a fórumon (de máshol se nagyon) megmondani senki sem. Az F-22 gyártása már lefutott, az F-35 repülőgépet több helyen, több ország gyártja. Közben az oroszoknál ott van a Szu-57, ráadásul talán most már az M szériát gyártják, a Szu-34 is már az M változatban kezd felfutni. Akkor még nem is beszéltünk a kínai 4+, 4++, 5. generációs típusokról. Mert szerintem most már nem NATO - orosz relációról beszélünk, hanem NATO - orosz-kínai-ról, ami egy kicsit felborítja a bilit. A gyártást is. Az oroszoknál nem a repülőgépek összeszerelése a szűk keresztmetszet, hanem a bennük lévő berendezések gyártása. A légvédelem hatékonysága pedig még szóba se került a két oldalt vizsgálva. Az az orosz katonai vezető, aki az F-35 ellen a 4++ generációs repülőgépeket vetné be, az előtte vagy sokat inna, vagy éppen agyi leépülésben szenvedne.
A nyugati országoknak még méteres hullám tartományú lokátor állomásai sincsenek. Mindenesetre szerintem nem biztos, hogy a nyugati országok jó úton járnának azzal, hogy a 4+, 4++ repülőgépeiket kivonják a légi erejükből, lesz még ennek böjtje. A kis hadseregek hamar mennének a levesbe.
Még annyit, hogy az egyre modernebb repülőgépek egyre bonyolultabb és nagyobb logisztikai kiszolgálást igényelnek, főleg a nyugatiak. Az 5. generációsoknál meg ez hatványozottan jelentkezik.
Irbisz fedélzeti lokátor állomás
4bsg45902dd779mh4uf2ff9vujwtl39q.jpg
 
Szerintem az elsődleges probléma úgyis az volna és döntene, hogy semelyik fél sem tudná közelebb hozni a légi támaszpontjait, mint a cmek és ballisztikus rakéták hatótávja. És ezeket is lehet meglepetés szerűem előretopni. Ez most is így van. Gerilla returjegy nélküli légi akciók nem sok vizet zavarnak, még ha sikeresek is.


Persze értem én, hogy ez az utolsó amiben még lehet hinni nyugaton.. a légifölény. Muszáj ebbe kapaszkodni, mert nincs más. Cmek, Bmek hatótávján belül pedig ma már a hordozók is csak eliszkolnak a hatótávból ahogy tudnak, 3. világ beli ellenféllel szemben.
De legalább az el tud menni. Pl egy lengyel reptér viszont nem.
 
repülőgépek nagyon is potensek, hogy vannak már tőlük korszerűbb típusok is. Attól még nem lesznek elavultak, csak bizonyos feladatokra lesznek tőlük jobbak.
Szia,

Alapvetoen a fenti mondat igaz a MIG-21-re es az F-104-re, megis levaltottak ezeket. :)

Komolyra forditva a szot: mitol lesz elavult egy vadaszgep, ha nem attol, hogy van tole jobb?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and dudi
Szia,

Alapvetoen a fenti mondat igaz a MIG-21-re es az F-104-re, megis levaltottak ezeket. :)

Komolyra forditva a szot: mitol lesz elavult egy vadaszgep, ha nem attol, hogy van tole jobb?
Szerintem akkor elavult, ha már nem rúg labdába egy átlagos harctéren. Pl. az F-18 jobb volt, mint az aktuális F-16, mégis mindkettő használható volt és még ma is az.
 
Szia,

Alapvetoen a fenti mondat igaz a MIG-21-re es az F-104-re, megis levaltottak ezeket. :)

Komolyra forditva a szot: mitol lesz elavult egy vadaszgep, ha nem attol, hogy van tole jobb?
Mitől lesz bármi elavult, ha nem attól, hogy van modernebb?
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Anno a II. vh. idején is a Tigris és a Királytigris voltak az ászok. A németek büszkék is voltak magukra, ám totálisan alaptalanul: pusztán csak azt felejtették el (mint ahogy azt a molni-stonefort-negan-dudiadmirális-mac(-stb) csapat is teszi), hogy egy háborút kell megnyerni, nem pedig egy sz*ros kártyapartit.
Jó-jó, hát végül a Leók és az Abramsek is eljutottak Moszkvába - ezt el kell ismerni -, bár eredetileg holtbiztosan nem így tervezték. :D
 
Anno a II. vh. idején is a Tigris és a Királytigris voltak az ászok. A németek büszkék is voltak magukra, ám totálisan alaptalanul: pusztán csak azt felejtették el (mint ahogy azt a molni-stonefort-negan-dudiadmirális-mac(-stb) csapat is teszi), hogy egy háborút kell megnyerni, nem pedig egy sz*ros kártyapartit.
Jó-jó, hát végül a Leók és az Abramsek is eljutottak Moszkvába - ezt el kell ismerni -, bár eredetileg holtbiztosan nem így tervezték. :D
Nem szeretnél te úgy nyerni, ahogy az átlag szovjet ember érezte a győzelmet. Ettől persze győzelem volt ez tagadhatatlan.
 
Az a fogalom, hogy elavult, nagyon viszonylagos, mint pl. az. hogy mi a normális. Pl. nézzük a hadászati rakéta hordozó repülőgépeket. Attól, hogy az egyiknél van modernebb és sokkal modernebb, pl. a B-52, még is van létjogosultsága a másik kettő mellett. Annyi minden körülmény befolyásolja a rendszerben tartást amit figyelembe kell venni, hogy szerintem egyértelműen nem lehet általánosítani. Véleményem szerint akkor válik valami teljesen elavultá, amikor már egyértelműen nem éri meg a rendszerben tartani, ez pedig függ az adott helytől, döntéshozóktól, kiszolgálástól, adott feladatok végrehajtásának megfelelésétől és még lehetne sorolni. Tehát az, hogy egy 5. generációs repülőgépektől a 4+ generációs repülőgépek elavultá válnak és le kell őket cserélni, nagyon sok mindentől függ. Csak azért mert bizonyos tulajdonságokban többet tudnak, még nem jelenti azt, hogy a többit már ki kell dobni. A plusz képességek még önmagukban kevesek, ha más tulajdonságokban meg nem jobbak, sőt lehet, hogy rosszabbak. A történelemben nem egy eset van, amikor az alacsonyabb generációs repülőgépek túl élték a magasabbakat.
 
Az a fogalom, hogy elavult, nagyon viszonylagos, mint pl. az. hogy mi a normális. Pl. nézzük a hadászati rakéta hordozó repülőgépeket. Attól, hogy az egyiknél van modernebb és sokkal modernebb, pl. a B-52, még is van létjogosultsága a másik kettő mellett. Annyi minden körülmény befolyásolja a rendszerben tartást amit figyelembe kell venni, hogy szerintem egyértelműen nem lehet általánosítani. Véleményem szerint akkor válik valami teljesen elavultá, amikor már egyértelműen nem éri meg a rendszerben tartani, ez pedig függ az adott helytől, döntéshozóktól, kiszolgálástól, adott feladatok végrehajtásának megfelelésétől és még lehetne sorolni. Tehát az, hogy egy 5. generációs repülőgépektől a 4+ generációs repülőgépek elavultá válnak és le kell őket cserélni, nagyon sok mindentől függ. Csak azért mert bizonyos tulajdonságokban többet tudnak, még nem jelenti azt, hogy a többit már ki kell dobni. A plusz képességek még önmagukban kevesek, ha más tulajdonságokban meg nem jobbak, sőt lehet, hogy rosszabbak. A történelemben nem egy eset van, amikor az alacsonyabb generációs repülőgépek túl élték a magasabbakat.
Egyáltalan nem bonyolult fogalom. Az az elavult ami már nem teljesíti teljeskörűen a legmodernebb igényeket. Tehát 2024-ben kivétel nélkül minden 4. generációs repülő elavult.
 
Az F117-es lopakodó gép pilótája is ezt hitte Belgrád felett 1999. március 27-én...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Sok értelme már -szerintem- nem lesz a közeljövőben a minimális RCS hajszolásnak. Évekkel ezelőtt más sem értette meg azt, h a számítógépes kapacitás, zavarszűrés, érzékelők mellé becsöppenő mesterséges intelligencia már minden lopakodó gépet érzékelni/követni képes.
Lehet olyan jövő a repülésben, mint a harckocsiknál: passzív védelem helyett aktív.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Sok értelme már -szerintem- nem lesz a közeljövőben a minimális RCS hajszolásnak. Évekkel ezelőtt más sem értette meg azt, h a számítógépes kapacitás, zavarszűrés, érzékelők mellé becsöppenő mesterséges intelligencia már minden lopakodó gépet érzékelni/követni képes.
Lehet olyan jövő a repülésben, mint a harckocsiknál: passzív védelem helyett aktív.
Aha....
Csak azt tudnám,hogy akkor a kinaiak miért ölnek csilliárdokat a lopakodó gépek fejlesztésébe.......?
 
Oké, legyen elavult, ha van jobb. De egy elavult autóval járok, egy elavult számítógépen nézem ezt a fórumot, egy elavult házban élek és egy (nagyon) elavult munkahelyre járok dolgozi egy elavult úton elevult ruhában és elavult telefonnal :). Magyarán a világ 99%-a elavult. De attól még használható. A 4G gépek akkor lesznek teljesen elavultak, ha nagyrészt ellehetetlenítik a használatukat az ellen 5g gépei vagy légvédelme.- De ha ott ilyen nincs, akkor nincs jelentősége ennek az elavulásnak.
 
Oké, legyen elavult, ha van jobb. De egy elavult autóval járok, egy elavult számítógépen nézem ezt a fórumot, egy elavult házban élek és egy (nagyon) elavult munkahelyre járok dolgozi egy elavult úton elevult ruhában és elavult telefonnal :). Magyarán a világ 99%-a elavult. De attól még használható. A 4G gépek akkor lesznek teljesen elavultak, ha nagyrészt ellehetetlenítik a használatukat az ellen 5g gépei vagy légvédelme.- De ha ott ilyen nincs, akkor nincs jelentősége ennek az elavulásnak.

Ha az életed valóban (nem közvetve, néha, hanem üzemszerűen nap mint nap közvetlenül) ezen múlna, akkor is elavult lenne pl az autód?
Mert üdvhadsereget, kirakathadsereget lehet bármivel fenntartani, de akkor elveszik a lényeg vagyis a harc megvívásának képessége.