Katonai repülőterek Magyarországon

2024.02.01.:
Ez a téma néhány hónaponta előjön itt.
Magyarország tele van kihasználatlan betonos repterekkel, 10+ olyan reptér van, ahonnan a Gripen üzemelni tudna, sokkal egyszerűbben, mint egy autópálya szakaszról. Bőven elég, ha ezek használatára előkészülnek.
Nekem az pl. kifejezetten tetszett, hogy az adaptív huszár alatt Sármelléket és Debrecent is igénybe vették. Még pár ilyen, és lesz annyi tapasztalatuk, hogy kb bárhova települhetnek, az már nem lesz nagy gond vagy újdonság nekik. És ez a lényeg.

A fegyverzet bővítés illetve az elektronikai képességnövelés meg a must have kategória!


2022.12.06.:
Ferihegy, Pápa, Debrecen, Kecsó, Sármellék, ahogy említed.

Ezen felül Sármellék, Szentkirály, Kalocsa, Lacháza, Tököl, Pér, Szolnok, Kunmadaras, Mezőkövesd.
Neccesen még Pécs, Békéscsaba, Szeged.
Annyira azért nem szar a helyzet!
(És igen, tudom, hogy ezek egy része infrastruktúra nélküli, de egy lezárt autópálya szakasz "komfortját" simán hozza bármelyik.)
 
Egyébként érdekes, hogy ez az autópályát használjunk a Gripeneknek téma ez kb. évente előjön... Teljesen értelemtlen és felesleges, tele van az ország kihasználatlan és/vagy felújítható repterekkel.
Az autópályás üzemeltetésnek az előnye, hogy az ellenség sosem tudja hol a reptér, mert fél-egy naponta máshol van: a komplett több ezer km-es autópálya-hálózatot meg nem lehet szétlőni. Ezért foglalkoznak ezzel a svédek is.
Lehet néhány tucat (bár inkább sokkal kevesebb) repterünk, ami alkalmas vadászgépek üzemeltetésére - ezek gyorsan szétlőhetők, mert fixen tudni hol vannak.
 
Az autópályás üzemeltetésnek az előnye, hogy az ellenség sosem tudja hol a reptér, mert fél-egy naponta máshol van: a komplett több ezer km-es autópálya-hálózatot meg nem lehet szétlőni. Ezért foglalkoznak ezzel a svédek is.
Lehet néhány tucat (bár inkább sokkal kevesebb) repterünk, ami alkalmas vadászgépek üzemeltetésére - ezek gyorsan szétlőhetők, mert fixen tudni hol vannak.
Az autopályás üzemeltetésnek ilyen előnye biztos nincs, mivel speciálisan előkészített szakaszok kellenek hozzá. Ez ma a műholdak/drónok korában csak plusz pár célpont a rakétás erőknek.
Amikor a svédek ezt a képességet rendelték még ez egyáltalán nem volt törvényszerű.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and BJani
Klementinát teljesen újjá kellene építeni. egyébként meg tavaly, vagy tavalyelőtt ki is jelölték ipari parknak.
A kifutót nem, és az a lényeg. Amúgy kb. '23 októberében megvette Leisztinger, aki kétlem, hogy ne látná a milliárdos összeg belátható időn belüli megtérülésének kulcsát.

De lennének jobb felújítandó repterek, védelmi szempontból kedvezőbb adottságokkal.
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér
Klementinát teljesen újjá kellene építeni. egyébként meg tavaly, vagy tavalyelőtt ki is jelölték ipari parknak.
Ezt az ipari parkot nem tudom, de tavaly tavasszal volt ott repülönap ilyen föleg oldtimer gépekkel, mint pl az aztán tragikus módon pont Börgöndön lezuhant Trojan.
 
"Teszkó gazdaságos", de már használható légierő nálam így nézne ki:
  • 24 Gripen-C
  • 4 Gripen-D
  • 12 Skyfox (ha már megvettük), de mindegyik legyen önvédelmi rendszerrel felszerelve illetve tudja alkalmazni a MX-15D gömböket, lézerbombákat, SDB-ket. Ha már nincs komoly légvédelem (m.ax MANPADS) , akkor tehermentesítheti a Gripeneket levegő-föld viszonylatban.
  • Komoly fegyverzet a Gripenekre: 100-nál több Meteor, legalább SPICE integráció, Rampage és Brimstone is kellene. Ezek mellé 1000 körüli SDB és GBU-49.
  • 9 HERMES-900 felderítő
  • 3 KC-390
  • 2 felderítő Businessjet (SIGINT + SAR radar) - izraeli vonal van bőven kínálat ezekből.Pl. ELI-3120 vagy ELI-3150
  • Minden Airbus helikopter kapjon maximális HFORCE-ot és önvédelmi rendszert!
  • 6 üteg NASAMS (300+ AMRAAM, 200+ AMRAAM-ER)
  • 3 üteg SKYCEPTOR/DAVIDS SLING (legalább 100 elfogó rakéta)
  • 10+ üteg lézeres/gépágyús/olcsó rakétás VSHORD rendszer drónok ellen

Regionálisan (szomszédokhoz képest!) tényleg meghatározó légierő:

  • 36 Gripen-C
  • 6 Gripen-D
  • 12 Skyfox (ha már megvettük), de mindegyik legyen önvédelmi rendszerrel felszerelve illetve tudja alkalmazni a MX-15D gömböket, lézerbombákat, SDB-ket. Ha már nincs komoly légvédelem (max MANPADS) , akkor tehermentesítheti a Gripeneket levegő-föld viszonylatban.
  • Komoly fegyverzet a Gripenekre: 100-nál több Meteor, legalább SPICE integráció, Rampage és Brimstone is kellene. Ezek mellé 1000 körüli SDB és GBU-49.
  • 15 HERMES-900 felderítő
  • 4 KC-390
  • 3 felderítő Businessjet (SIGINT + SAR radar) - izraeli vonal van bőven kínálat ezekből.Pl. ELI-3120 vagy ELI-3150
  • Minden Airbus helikopter kapjon maximális HFORCE-ot és önvédelmi rendszert!
  • 8 üteg NASAMS (500+ AMRAAM, 300+ AMRAAM-ER)
  • 5 üteg SKYCEPTOR/DAVIDS SLING (legalább 200 elfogó rakéta)
  • 10+ üteg lézeres/gépágyús/olcsó rakétás VSHORD rendszer drónok ellen
Ami "kimaradt" a bádogos hangárok helyett lehetnének tisztességes vasbeton hangárok/fedezékek.Mert így "filléres" drogokkal túlterhelve a légvédelmi néhány kazettás BM/CM el le lehet nullázni a magyar légierőt(jelenleg a NASAMs-on kívül nincs komolyabb légvédelmi ütegünk).Nyílván ezek se védenek mindentől.De PL a Sivatagi Vihar idején az Iraki vasbeton repülőgép fedezékek biztos átütéségez 2 darab 1 tonnás precíziós bombát dobtak egy célpontra az F111-esek.Adott esetben még a légvédelmen átjutó CM/BM közvetlen találat esetén is megvédhetik a bennük tárolt eszközöket/gépeket.
 
Ami "kimaradt" a bádogos hangárok helyett lehetnének tisztességes vasbeton hangárok/fedezékek.Mert így "filléres" drogokkal túlterhelve a légvédelmi néhány kazettás BM/CM el le lehet nullázni a magyar légierőt(jelenleg a NASAMs-on kívül nincs komolyabb légvédelmi ütegünk).Nyílván ezek se védenek mindentől.De PL a Sivatagi Vihar idején az Iraki vasbeton repülőgép fedezékek biztos átütéségez 2 darab 1 tonnás precíziós bombát dobtak egy célpontra az F111-esek.Adott esetben még a légvédelmen átjutó CM/BM közvetlen találat esetén is megvédhetik a bennük tárolt eszközöket/gépeket.
A legjobb megoldás a széttelepítés és a rendszeres mozgatás. Pl. az ukrán gépek gyakran ingáznak: egyik reptérről felszáll de már nem oda tér vissza. Állandóan mozgásban vannak, ezzel illetve erős légvédelemmel érik el, hogy a háború 3. évének végén is vannak még repülőgépeik.

A vasbeton fedezékkel az a baj hogy tudható hol van, garantáltan célpont lesz. Annyit nem ér szerintem.
Erős légvédelem kell meg széttelepítés. Inkább kellene még 4-5 nyugat-magyarországi repteret felfejleszteni (pl Sármelléket), megvenni oda is a kiszolgáló infrát, hogy legalább egy század Gripent ki tudjanak szolgálni.
Az a legjobb ha az ellenség sosem tudja hogy hol vannak a gépek vagy hol nincsenek. Mire műholddal felderítik őket és elindul rájuk egy CM vagy BM az akár fél nap is lehet - addigra már máshol lesznek, áttelepülnek.
Ez a legjobb védelem.

Persze kell hozzá földi légvédelem is, hogy lehetőleg ne jussanak át a kilőtt CM-ek és BM-ek.
Az nem igaz hogy csak a NASAMS van: a MISTRAL ATLAS pl. repterek védelmére kiváló. CM-eket simán lelövi, ahogy ez Ukrajnában sokszor demonstrálták.
NASAMS-ből is van/lesz annyi hogy pl. Duna vonalát végig lehet rakni velük határtól határig.
Az ABM rendszer hiányzik csak, de szerintem néhány éven belül az is meg lesz véve - úgy hallani hogy ez is prioritás...
 
Ami "kimaradt" a bádogos hangárok helyett lehetnének tisztességes vasbeton hangárok/fedezékek.
Ennyit érnek a vasbeton fedezékek manapság:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


A videón egy "szaros" 110 kilos SDB-bombát látsz! Nem egy egytonnás bunkerrombolót vagy egy fél tonnás harcirészű 4-5 Macchal érkező SRBM-et!
A beton fedezék ma már szinte semmitől nem véd meg. Az egyetlen megoldás ha gép nincs már ott ahová lőnek.
 
Ennyit érnek a vasbeton fedezékek manapság:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


A videón egy "szaros" 110 kilos SDB-bombát látsz! Nem egy egytonnás bunkerrombolót vagy egy fél tonnás harcirészű 4-5 Macchal érkező SRBM-et!
A beton fedezék ma már szinte semmitől nem véd meg. Az egyetlen megoldás ha gép nincs már ott ahová lőnek.
1 tonnás GBU 24-nek azért nagyobb az átütőereje mind az sbd-nek.
Idézet élenjáró haditechnika F111 "sorozatból".
F-111-eseknek. Kuvaitban is támadtak célokat, ahol különösen megerősített betonfedezékekkel is el kellett bánniuk. Ez csak úgy sikerült, hogy nagyon kis – a leírás szerint pár századmásodperc – elkülönítéssel indítottak két, függőleges becsapódásra beállított GBU-24-est. Az első áttörte a fedezékek tetejét, és a második a lyukon át behatolva, belül robbant. Ezt az eljárást „egymást követő csodáknak” nevezték.
A legjobb megoldás a széttelepítés és a rendszeres mozgatás. Pl. az ukrán gépek gyakran ingáznak: egyik reptérről felszáll de már nem oda tér vissza. Állandóan mozgásban vannak, ezzel illetve erős légvédelemmel érik el, hogy a háború 3. évének végén is vannak még repülőgépeik.

A vasbeton fedezékkel az a baj hogy tudható hol van, garantáltan célpont lesz. Annyit nem ér szerintem.
Erős légvédelem kell meg széttelepítés. Inkább kellene még 4-5 nyugat-magyarországi repteret felfejleszteni (pl Sármelléket), megvenni oda is a kiszolgáló infrát, hogy legalább egy század Gripent ki tudjanak szolgálni.
Az a legjobb ha az ellenség sosem tudja hogy hol vannak a gépek vagy hol nincsenek. Mire műholddal felderítik őket és elindul rájuk egy CM vagy BM az akár fél nap is lehet - addigra már máshol lesznek, áttelepülnek.
Ez a legjobb védelem.

Persze kell hozzá földi légvédelem is, hogy lehetőleg ne jussanak át a kilőtt CM-ek és BM-ek.
Az nem igaz hogy csak a NASAMS van: a MISTRAL ATLAS pl. repterek védelmére kiváló. CM-eket simán lelövi, ahogy ez Ukrajnában sokszor demonstrálták.
NASAMS-ből is van/lesz annyi hogy pl. Duna vonalát végig lehet rakni velük határtól határig.
Az ABM rendszer hiányzik csak, de szerintem néhány éven belül az is meg lesz véve - úgy hallani hogy ez is prioritás...
Nyílván előny a minnel nagyobb széttelepítés lehetősége Is.Ukrán reptereket meg mivel a Szovjetúnió nyugati "pereme" volt szépen telerakták vasbeton fedezékekke/föld alatti tárolókkal.Nyílván van néhány speciális töltettel rendelkező BM/CM ami még a legerősebb fedezékeket is átüti vagy bunkerromboló bomba de ahoz a reptér közelébe kell repülni.Pont az Ukrán háború példa hogy még filléres drónokkal/kazettás töltetű BM-ekkel akár több tucat harci gépet lehet megsemmisiteni/üzemképtelenné tenni.Nem is írtam minden ellen véd de leszükiti azokat az eszközöket amivel még lehet semmisíteni az ezekben lévő eszközöket.Jelenlegi "bádoghangárok"meg maximum az időjárás ellen védenek.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Tumpek
1 tonnás GBU 24-nek azért nagyobb az átütőereje mind az sbd-nek.
És? Mint videón láthatod 1 méter vasbetont röhögve átvisz az apró SDB is!
Idézet élenjáró haditechnika F111 "sorozatból".
F-111-eseknek. Kuvaitban is támadtak célokat, ahol különösen megerősített betonfedezékekkel is el kellett bánniuk. Ez csak úgy sikerült, hogy nagyon kis – a leírás szerint pár századmásodperc – elkülönítéssel indítottak két, függőleges becsapódásra beállított GBU-24-est. Az első áttörte a fedezékek tetejét, és a második a lyukon át behatolva, belül robbant. Ezt az eljárást „egymást követő csodáknak” nevezték.
Az oroszok másféltonnás siklóbomákat dobálnak 60 km-ekről! Sőt, van már nekik 3 tonnás is!
Az ellen semmilyen repülőgépfedezék nem véd - kb egy hegy belsejébe kellene tenni hogy védve legyenek, de a bejáratot akkor is berobbanthatják.

A legbiztosabb módszer ha nem tudják hol vannak a gépeink vagy csak sok órás késéssel tudják. Nem véletlen gyakorolja fél-NATO az autópályás üzemeltetést!
Nálunk is előírás kellene legyen, hogy X száz kilométerenként legyen egy kifutópályának is alkalmas szakasz.

Az M6-osok fennakadás nélkül lehetne gyakorolni ha van rajta erre alkalmas szakasz - alig van rajta forgalom. :p

Nyílván előny a minnel nagyobb széttelepítés lehetősége Is.Ukrán reptereket meg mivel a Szovjetúnió nyugati "pereme" volt szépen telerakták vasbeton fedezékekke/föld alatti tárolókkal.Nyílván van néhány speciális töltettel rendelkező BM/CM ami még a legerősebb fedezékeket is átüti vagy bunkerromboló bomba de ahoz a reptér közelébe kell repülni.Pont az Ukrán háború példa hogy még filléres drónokkal/kazettás töltetű BM-ekkel akár több tucat harci gépet lehet megsemmisiteni/üzemképtelenné tenni.Nem is írtam minden ellen véd de leszükiti azokat az eszközöket amivel még lehet semmisíteni az ezekben lévő eszközöket.Jelenlegi "bádoghangárok"meg maximum az időjárás ellen védenek.
Drónok ellen érhet valamit egy megerősítettebb hangár, bár a legtutibb a gépágyús és/vagy lézeres légvédelmi rendszer kell a bázisok köré. Ha szárazföldről nincs támadás, mert pl. oroszok a Baltikumban kavarnak de NATO tag ként ide is jön a légi áldás akkor Skyrangereket ki kell zavarni a repterek és a fontos infravédelmére.
3-4 darab elég lehet egy reptér drónvédelmére.

Teherautós konténeres változatból is vennék legalább 40-50 darabot - az olcsóbb lenne mint Lynxen...
4 fő repterünkre, Paksra, Várpalotára, nagyobb erőművek mellé....
Kiegészítésnek a Gidránokat is ki lehet zavarni drónvadászatra az 50-es géppuskákkal. Ezekből realtíve sok lesz.
 
A legbiztosabb módszer ha nem tudják hol vannak a gépeink vagy csak sok órás késéssel tudják. Nem véletlen gyakorolja fél-NATO az autópályás üzemeltetést!
Nálunk is előírás kellene legyen, hogy X száz kilométerenként legyen egy kifutópályának is alkalmas szakasz.
Alapvetően egyetértek.
De még jobb lenne, ha a gépeink füves reptérről is üzemelni tudnának.
Volt egy Sea Gripen tervezet, annak a futóművét kéne rászerelni a mi gépeinkre.
Ha bírja a hajófedélzeti üzemeltetést, akkor a füves repteret is bírnia kéne.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek
Alapvetően egyetértek.
De még jobb lenne, ha a gépeink füves reptérről is üzemelni tudnának.
Volt egy Sea Gripen tervezet, annak a futóművét kéne rászerelni a mi gépeinkre.
Ha bírja a hajófedélzeti üzemeltetést, akkor a füves repteret is bírnia kéne.
ez finoman fogalmazva nem túl valószínű forgatókönyv.
 
És? Mint videón láthatod 1 méter vasbetont röhögve átvisz az apró SDB is!

Az oroszok másféltonnás siklóbomákat dobálnak 60 km-ekről! Sőt, van már nekik 3 tonnás is!
Az ellen semmilyen repülőgépfedezék nem véd - kb egy hegy belsejébe kellene tenni hogy védve legyenek, de a bejáratot akkor is berobbanthatják.

A legbiztosabb módszer ha nem tudják hol vannak a gépeink vagy csak sok órás késéssel tudják. Nem véletlen gyakorolja fél-NATO az autópályás üzemeltetést!
Nálunk is előírás kellene legyen, hogy X száz kilométerenként legyen egy kifutópályának is alkalmas szakasz.

Az M6-osok fennakadás nélkül lehetne gyakorolni ha van rajta erre alkalmas szakasz - alig van rajta forgalom. :p


Drónok ellen érhet valamit egy megerősítettebb hangár, bár a legtutibb a gépágyús és/vagy lézeres légvédelmi rendszer kell a bázisok köré. Ha szárazföldről nincs támadás, mert pl. oroszok a Baltikumban kavarnak de NATO tag ként ide is jön a légi áldás akkor Skyrangereket ki kell zavarni a repterek és a fontos infravédelmére.
3-4 darab elég lehet egy reptér drónvédelmére.

Teherautós konténeres változatból is vennék legalább 40-50 darabot - az olcsóbb lenne mint Lynxen...
4 fő repterünkre, Paksra, Várpalotára, nagyobb erőművek mellé....
Kiegészítésnek a Gidránokat is ki lehet zavarni drónvadászatra az 50-es géppuskákkal. Ezekből realtíve sok lesz.
Nyílván nem minden ellen ad "passzív" védelmet.De az aktív védelmi rendszerek mellet ez is fontos lenne.Ukrán háború megmutatta hogy viszonylag filléres eszközökkel túl lehet terhelni a légvédelmet.Azokat a masfél-3 tonnás bombákat meg Orosz légtérből dobják az Ukrán frontra egyenlőre nem repülnek be mélyen Ukrajnába annyira azért erős a légvédelmük.Nyílván ki lehet telepíteni a gépeket autópályára is 1-1 alkalommal."Ideális" megoldás mind a passzív mind az aktív eszközök kombinálva.Nem véletlen hogy kapkodva de az Oroszok is elkezdtek építeni megerősített fedezékeket az Ukrán drónok álltál veszélyeztetett reptereken.
 
Nyílván nem minden ellen ad "passzív" védelmet.De az aktív védelmi rendszerek mellet ez is fontos lenne.Ukrán háború megmutatta hogy viszonylag filléres eszközökkel túl lehet terhelni a légvédelmet.Azokat a masfél-3 tonnás bombákat meg Orosz légtérből dobják az Ukrán frontra egyenlőre nem repülnek be mélyen Ukrajnába annyira azért erős a légvédelmük.Nyílván ki lehet telepíteni a gépeket autópályára is 1-1 alkalommal."Ideális" megoldás mind a passzív mind az aktív eszközök kombinálva.Nem véletlen hogy kapkodva de az Oroszok is elkezdtek építeni megerősített fedezékeket az Ukrán drónok álltál veszélyeztetett reptereken.
Egye fene! nem vétózom meg a beton hangárokat! :D

A gond az hogy az új helikopterek könnyű szerkezetes hangárait sem képesek megugrani évek óta. Szóval a megerősített hangárok eléggé felejtősek.
Ha nagyon kell felfalazzák homokzsákokkal meg dróthálós védelmet húznak fölé - ezzel a drón védelem letudva.
Minden más ellen meg a beton sem véd meg.

Egyébként lesz vagy 300 Gidránunk hőkamrás RCWS-sel és 50-es géppsukával: minden reptérre kiküldünk 10-15-öt akkor nem sok drón fog átjutni. Állítólag elég jó a SARP torony drónok ellen is!
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Tumpek
Egye fene! nem vétózom meg a beton hangárokat! :D

A gond az hogy az új helikopterek könnyű szerkezetes hangárait sem képesek megugrani évek óta. Szóval a megerősített hangárok eléggé felejtősek.
Ha nagyon kell felfalazzák homokzsákokkal meg dróthálós védelmet húznak fölé - ezzel a drón védelem letudva.
Minden más ellen meg a beton sem véd meg.

Egyébként lesz vagy 300 Gidránunk hőkamrás RCWS-sel és 50-es géppsukával: minden reptérre kiküldünk 10-15-öt akkor nem sok drón fog átjutni. Állítólag elég jó a SARP torony drónok ellen is!
Ha és jól számolom, akkor kb 30 betonfedezék azonnal rendelkezésre áll, másik kb 40-et nem tudom, mennyire macerás lenne bevonni (Tökölön láttam, hogymár bontottak is fedezéket, meg fogalmam sincs, milyen a pálya).

A kellemtlen az, hogy egyik sem Kecskeméten van.

De ha itt a pirost akarunk játszani a griffekkel, akkor elvileg már most is van rá lehetőség.
(Ez persze nem jelenti azt, hogy pl kecsón megfelelő mennyiségű betonfedezék nem lenne kívánatos)
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Rferi66
Ha és jól számolom, akkor kb 30 betonfedezék azonnal rendelkezésre áll, másik kb 40-et nem tudom, mennyire macerás lenne bevonni (Tökölön láttam, hogymár bontottak is fedezéket, meg fogalmam sincs, milyen a pálya).

A kellemtlen az, hogy egyik sem Kecskeméten van.

De ha itt a pirost akarunk játszani a griffekkel, akkor elvileg már most is van rá lehetőség.
(Ez persze nem jelenti azt, hogy pl kecsón megfelelő mennyiségű betonfedezék nem lenne kívánatos)
Igazából háborús szempontból Kecsó rossz helyen van - ez tény! Béke időben tök jó, hogy légi rendőrködéshez az ország közepén van, de háborús viszonyok között ez hátrány.
Deklaráltan keleti meg déli fenyegetéssel számolnak - ez szerepel a NATO tervekben is. Józan paraszti ésszel nézve is: nem fele ekkora Szlovákia meg az osztrákok fognak minket megtámadni - ha valaha háború lenne. Szóval az észak-nyugati negyed a legbiztonságosabb része az országnak.

Szóval a Dunán-túlon kell tolni a bázis fejlesztést, nem Kecskeméten és pláne nem Szolnokon - utóbbi végképp védhetetlen helyen van: tüzérséggel belövik viszonylag hamar. Nem véletlen Sármellékre ment a próba kitelepülés tavaly!
Pápát meg Sármelléket kellene felhúzni komolyabbra. Esetleg Szentkirályszabadját reaktiválni, felújítani.

Kéne legalább 5 db minimum egy vadász századot ellátni képes reptér a Dunától nyugatra.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek
Igazából háborús szempontból Kecsó rossz helyen van - ez tény! Béke időben tök jó, hogy légi rendőrködéshez az ország közepén van, de háborús viszonyok között ez hátrány.
Deklaráltan keleti meg déli fenyegetéssel számolnak - ez szerepel a NATO tervekben is. Józan paraszti ésszel nézve is: nem fele ekkora Szlovákia meg az osztrákok fognak minket megtámadni - ha valaha háború lenne. Szóval az észak-nyugati negyed a legbiztonságosabb része az országnak.

Szóval a Dunán-túlon kell tolni a bázis fejlesztést, nem Kecskeméten és pláne nem Szolnokon - utóbbi végképp védhetetlen helyen van: tüzérséggel belövik viszonylag hamar. Nem véletlen Sármellékre ment a próba kitelepülés tavaly!
Pápát meg Sármelléket kellene felhúzni komolyabbra. Esetleg Szentkirályszabadját reaktiválni, felújítani.

Kéne legalább 5 db minimum egy vadász századot ellátni képes reptér a Dunától nyugatra.
5?
Ez a szám azért eléggé khm, magas.
Bár mondjuk ha nyakigér a szar és NATO szinten, akkor ott van Malacka, Pozsony, Eszék, stb..

Pápa - bár nekem viszket a bal lapockám, hogy azért eléggé tele lesz, de gyakoraltilag adott
Sármellék akár.
Szkirály... hát, visszamenni? nem is tudom
 
  • Tetszik
Reactions: Kávé
5?
Ez a szám azért eléggé khm, magas.
Bár mondjuk ha nyakigér a szar és NATO szinten, akkor ott van Malacka, Pozsony, Eszék, stb..

Pápa - bár nekem viszket a bal lapockám, hogy azért eléggé tele lesz, de gyakoraltilag adott
Sármellék akár.
Szkirály... hát, visszamenni? nem is tudom
Sztem meg kevés is!
Alapvetően ingázni kell majd a repterek között, hogy el lehessen kerülni a csapásokat. Ukránok is ezt csinálják: a lehető legkevesebb időt töltik egy adott a bázison. Mire műholdak meglátják, őket már át is települtek máshová...
Ha csak nincs überszuper légvédelmünk sok száz rakétával, akkor sokat kell mozgatni a gépeket...

Ezek lehetnek kisebb kettős hasznosítású civil-katonai repterek - mint Sármellék.
Minél civilebbnek tűnik annál jobb... :)