Queen Elizabeth osztály (Egyesült Királyság)

Ez a hajtótípus, vagy kétegységes osztály egyszerűen túl bonyolult ahhoz képest, amilyen minőségben, amilyen körülmények közt megépült, miközben úgy az egész rendszer valahogy aránytalan.
A hajótest nagy, nagyobb, mint ami egy fosszilis hajtáshoz rentábilis lenne.
A hajtásrendszere is kissé fonák arányokkal bír, mert a hajónként duplikált meghajtás úgy épül fel, hogy van egy-egy Wartsila 9MW-os és egy-egy 11MW-os dízelmotor pár, mint főgép és van ezekhez a főgépekhez modulonként egy-egy Rolls Royce Trent MT30, 36MW-os gázturbina.
Magyarán egy hajóban van 40MW-nyi (2x9MW + 2x11MW) dízel főgép hajtás és mellé 2x36, azaz 72MW gázturbina. Ez így 118 MW, de a dízel vonalon van mód a 2x12 + 2x15, azaz 54MW teljesítményre, amivel a totál output eléri a 126MW tengelyteljesítményt.
Ez még csak a tengelyteljesítmény, amit a kis feszültségű hálózat táplálásán túl a GE Power Conversion module-al 4 darab 20MW-os (80MW) villanymotor által hajtott két fix állásszögű hajócsavarnak adnak át. A hajót tehát egy kombinált ciklusú rendszerből maximálisan kivehető 80MW hajtja.
Itt a kombinált ciklus viszont nem a másutt ismert gázturbina - gőzturbina (Rankine) párosa, mert a kipufogógázok maradványhője nem hasznosul egy hőcserélő által.
Sőt, igazából itt inkább csak egy párhuzamos dízel - gázturbina ciklusról beszélünk, ami végül egy dízel-gázturbina-elektromos hajtásban áll össze.

Ezzel idáig nem volna semmi baj, de valahogy mégis túl sok helyet foglal az egész, miközben a hajó mérete és feladatköréhez képest nem túl hatékony.
Az a baj, hogy a rendszerben nincs tartalék egy gőz- vagy egy elektromos katapult meghajtásához, pedig az lényegesen növelhette volna a harcértéket.
A két külön beépített hajtásmodul szeparáltsága amúgy biztonsági szempontból nem rossz, mert a hajó teljes mozgásképtelenségéhez két külön helyen kellene súlyos károkat okozni, arról nem is beszélve, hogy áramlástani okokból a két kémény köré építették a két külön tornyot, melyek szeparált légellenállása kisebb, mint ha egy nagy hosszú sziget lenne két kéménnyel.
És a két torony át tudja venni egymás feladatát is.
De ebből következik a hátrány is, mert dupla helyet foglalnak el a fedélzetből.

Amennyibe került ez a kéthajónyi - egyelőre - blamázs, jobb lett volna inkább mégis valahogy a nukleáris hajtás mellett letenni a voksot, ami most jól jönne a Rolls Royce nukleáris üzletágának is, mivel a szigetország sokat vár a moduláris reaktorok hazai fejlesztésétől, amiben elvileg a RR fontos szerepet kapna.
Tipikus példája annak, hogy a zsebbenyúlósabb, de nagyobb hozzáadott értékű katonai projekt miképp tudná húzni a gazdaságot más téren.
Most meg ott van ez a két dög, ami nem megy sehová.
Mert nem biztos, hogy a hajtás (csak) a lúdas, de a hajók nagyok és drágák, ugyanakkor, ha működnének se érnének annyit, mivel ráadásképp repülőgép se nagyon van hozzájuk és...
...Ami a legnagyobb baj: ha nukleáris lenne mindkettő, az "jobban fájna".
Ezekkel a hajókkal így, ahogy megépültek, könnyebben spórol a büdzsé, mert műszakilag nem annyira szenzitívek, hogy mindig megadják nekik, ami jár.
Úgy néz ki, amit nyertek a réven, elvesztik a vámon.
 
Ez a hajtótípus, vagy kétegységes osztály egyszerűen túl bonyolult ahhoz képest, amilyen minőségben, amilyen körülmények közt megépült, miközben úgy az egész rendszer valahogy aránytalan.
A hajótest nagy, nagyobb, mint ami egy fosszilis hajtáshoz rentábilis lenne.
A hajtásrendszere is kissé fonák arányokkal bír, mert a hajónként duplikált meghajtás úgy épül fel, hogy van egy-egy Wartsila 9MW-os és egy-egy 11MW-os dízelmotor pár, mint főgép és van ezekhez a főgépekhez modulonként egy-egy Rolls Royce Trent MT30, 36MW-os gázturbina.
Magyarán egy hajóban van 40MW-nyi (2x9MW + 2x11MW) dízel főgép hajtás és mellé 2x36, azaz 72MW gázturbina. Ez így 118 MW, de a dízel vonalon van mód a 2x12 + 2x15, azaz 54MW teljesítményre, amivel a totál output eléri a 126MW tengelyteljesítményt.
Ez még csak a tengelyteljesítmény, amit a kis feszültségű hálózat táplálásán túl a GE Power Conversion module-al 4 darab 20MW-os (80MW) villanymotor által hajtott két fix állásszögű hajócsavarnak adnak át. A hajót tehát egy kombinált ciklusú rendszerből maximálisan kivehető 80MW hajtja.
Itt a kombinált ciklus viszont nem a másutt ismert gázturbina - gőzturbina (Rankine) párosa, mert a kipufogógázok maradványhője nem hasznosul egy hőcserélő által.
Sőt, igazából itt inkább csak egy párhuzamos dízel - gázturbina ciklusról beszélünk, ami végül egy dízel-gázturbina-elektromos hajtásban áll össze.

Ezzel idáig nem volna semmi baj, de valahogy mégis túl sok helyet foglal az egész, miközben a hajó mérete és feladatköréhez képest nem túl hatékony.
Az a baj, hogy a rendszerben nincs tartalék egy gőz- vagy egy elektromos katapult meghajtásához, pedig az lényegesen növelhette volna a harcértéket.
A két külön beépített hajtásmodul szeparáltsága amúgy biztonsági szempontból nem rossz, mert a hajó teljes mozgásképtelenségéhez két külön helyen kellene súlyos károkat okozni, arról nem is beszélve, hogy áramlástani okokból a két kémény köré építették a két külön tornyot, melyek szeparált légellenállása kisebb, mint ha egy nagy hosszú sziget lenne két kéménnyel.
És a két torony át tudja venni egymás feladatát is.
De ebből következik a hátrány is, mert dupla helyet foglalnak el a fedélzetből.

Amennyibe került ez a kéthajónyi - egyelőre - blamázs, jobb lett volna inkább mégis valahogy a nukleáris hajtás mellett letenni a voksot, ami most jól jönne a Rolls Royce nukleáris üzletágának is, mivel a szigetország sokat vár a moduláris reaktorok hazai fejlesztésétől, amiben elvileg a RR fontos szerepet kapna.
Tipikus példája annak, hogy a zsebbenyúlósabb, de nagyobb hozzáadott értékű katonai projekt miképp tudná húzni a gazdaságot más téren.
Most meg ott van ez a két dög, ami nem megy sehová.
Mert nem biztos, hogy a hajtás (csak) a lúdas, de a hajók nagyok és drágák, ugyanakkor, ha működnének se érnének annyit, mivel ráadásképp repülőgép se nagyon van hozzájuk és...
...Ami a legnagyobb baj: ha nukleáris lenne mindkettő, az "jobban fájna".
Ezekkel a hajókkal így, ahogy megépültek, könnyebben spórol a büdzsé, mert műszakilag nem annyira szenzitívek, hogy mindig megadják nekik, ami jár.
Úgy néz ki, amit nyertek a réven, elvesztik a vámon.

A francúzok a 2/3 akkora CdG-be meg köszönik szépen, beraktak két 150 MW-os nukleáris reaktort...
 
Ezen a 20 éve tartó, Monty Python skeccsbe illő bohózaton egyszerűen nincs fék, most állítólag felmerült, hogy mivel nincs pénz, a Prince of Walest inkább eladják valakinek, és akkor a másikat talán tudják üzemeltetni. :D Persze Daily Mail.

 
Ezen a 20 éve tartó, Monty Python skeccsbe illő bohózaton egyszerűen nincs fék, most állítólag felmerült, hogy mivel nincs pénz, a Prince of Walest inkább eladják valakinek, és akkor a másikat talán tudják üzemeltetni. :D Persze Daily Mail.

Nincs új a nap alatt, ezen már a konkrétan az építése közben is elmélkedtek.
Mondjuk hogy ki venne meg egy ilyen csak stovl gépeket üzemeltetni tudó hodályt...
 
Lehet, hogy egy ótvar fos, de ez a kép akkor is nagyon ott van: HMS Queen Elizabeth off the Florida coast in 2019
hms-queen-elizabeth-off-the-florida-coast-in-2019-1080x1350-v0-0qd30dt6cs6d1.webp
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A Merlinek reptilalma miatt Wildcatek fogják ellátni a SARt a Strike Warrior gyakorlaton
 
a hindu Navaratri fesztivál alkalmából, London legrégebbi Punjabi étterméből
érkeztek séfek, hogy az HMS Queen Elizabeth-en besegítsenek az ünnepi lakoma elkészítésébe
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Szőr igaz ez?
@SirHiggins
A cikk szerint a brit haditengerészet 2 hordozóját hosszabb pihenőre küldhetik pénzügyi megszorítások miatt. Lassan már nem lesz foga ennek az oroszlánnak
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Szőr igaz ez?
@SirHiggins
A cikk szerint a brit haditengerészet 2 hordozóját hosszabb pihenőre küldhetik pénzügyi megszorítások miatt. Lassan már nem lesz foga ennek az oroszlánnak
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
megkérdezem akit ismerek, hátha
 
  • Tetszik
Reactions: Lator
Szőr igaz ez?
@SirHiggins
A cikk szerint a brit haditengerészet 2 hordozóját hosszabb pihenőre küldhetik pénzügyi megszorítások miatt. Lassan már nem lesz foga ennek az oroszlánnak
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Pletyka egyelőre. Megszorítások lesznek mindenhol, így a navynél is.
Az még kérdés, hogy pontosan hogy lesz, de elképzelhető az egyik hordozó lekonzerválása.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Pletyka egyelőre. Megszorítások lesznek mindenhol, így a navynél is.
Az még kérdés, hogy pontosan hogy lesz, de elképzelhető az egyik hordozó lekonzerválása.
És akkor nevetünk a Kuznyán...
Épitesz 2 új hordozót,de addig nem tudsz gondolkozni, hogy minek és miből tartod őket fennt. Zseniális! :)