[BIZTPOL] Nyugat-Európa és Észak-Európa (Európai Unió)

Mert mi nem az?
F-35-ösön kívül nem sok minden. Szinte minden harcjármű európai gyárátású, akár csak a hadihajók, tengeralattjárók, de a rakéták nagy része is.
"Európában az utóbbi években jelentősen megnövekedett a fegyverbeszerzés, amelynek megoszlása egyre inkább az USA gyártói felé tolódik el. Az amerikai fegyverek 2019–2023 között az európai fegyverimport 55%-át tették ki, ami jelentős növekedés a korábbi 35%-hoz képest (2014–2018). A második legnagyobb szállítók Németország és Franciaország voltak, 6,4%, illetve 4,6%-os részesedéssel. Ez a változás főként az orosz-ukrán konfliktus miatt megnövekedett biztonsági igényekkel magyarázható, különösen a légvédelmi rendszerek és harci repülőgépek terén"

Forrás
 
"Európában az utóbbi években jelentősen megnövekedett a fegyverbeszerzés, amelynek megoszlása egyre inkább az USA gyártói felé tolódik el. Az amerikai fegyverek 2019–2023 között az európai fegyverimport 55%-át tették ki, ami jelentős növekedés a korábbi 35%-hoz képest (2014–2018). A második legnagyobb szállítók Németország és Franciaország voltak, 6,4%, illetve 4,6%-os részesedéssel. Ez a változás főként az orosz-ukrán konfliktus miatt megnövekedett biztonsági igényekkel magyarázható, különösen a légvédelmi rendszerek és harci repülőgépek terén"

Forrás
Hosszú tàvon megérik a Franciák.
Nagyon dràga, viszont nem adjàk ki a protokollokat senkinek.
 
"Európában az utóbbi években jelentősen megnövekedett a fegyverbeszerzés, amelynek megoszlása egyre inkább az USA gyártói felé tolódik el. Az amerikai fegyverek 2019–2023 között az európai fegyverimport 55%-át tették ki, ami jelentős növekedés a korábbi 35%-hoz képest (2014–2018). A második legnagyobb szállítók Németország és Franciaország voltak, 6,4%, illetve 4,6%-os részesedéssel. Ez a változás főként az orosz-ukrán konfliktus miatt megnövekedett biztonsági igényekkel magyarázható, különösen a légvédelmi rendszerek és harci repülőgépek terén"

Forrás
Az Ukrajnába irányuló fegyver szállítás dobta meg: az európai NATO országok döntően európai fegyvereket vesznek. Kb. a F-35, F-16, HIMARS meg Patriot ami amerikai és nagyobb számban vesznek Európában. Viszont Patriot meg HIMARS rakétáit licencben gyártják Európában is (Diehl)
Sőt, az amerikaik is egyre több európai eredetű (helyben licenc gyártott) fegyvert vesznek: szinte az összes gylogsági fegyverük európai eredetű. M249, M240, AT4, CarlGustaf, SIG M17, de még M4-est is SIG gépkarabély váltja.
Komplett korvettet is vettek az amcsik Európából ami korábban elképzelhetetlen lett volna (Constallation class), de az új könnyű harckocsijuk a M10 Booker is a spanyol-osztrák ASCOD alvázán alapul. A hajók elleni Harpoont meg a norvég NSM váltja a US NAVY-nél.

Szóval meg oda-vissza a fegyverkereskedelem, de nem igaz hogy az amcsi fegyvergyártók dominálnak Európában: mindenki hazait, de legalább európait szeret venni.
A Magyar Honvédségnek is alig vannak amerikai fegyverei: mi is az európait preferáljuk.
 
Az Ukrajnába irányuló fegyver szállítás dobta meg: az európai NATO országok döntően európai fegyvereket vesznek. Kb. a F-35, F-16, HIMARS meg Patriot ami amerikai és nagyobb számban vesznek Európában. Viszont Patriot meg HIMARS rakétáit licencben gyártják Európában is (Diehl)
Sőt, az amerikaik is egyre több európai eredetű (helyben licenc gyártott) fegyvert vesznek: szinte az összes gylogsági fegyverük európai eredetű. M249, M240, AT4, CarlGustaf, SIG M17, de még M4-est is SIG gépkarabély váltja.
Komplett korvettet is vettek az amcsik Európából ami korábban elképzelhetetlen lett volna (Constallation class), de az új könnyű harckocsijuk a M10 Booker is a spanyol-osztrák ASCOD alvázán alapul. A hajók elleni Harpoont meg a norvég NSM váltja a US NAVY-nél.

Szóval meg oda-vissza a fegyverkereskedelem, de nem igaz hogy az amcsi fegyvergyártók dominálnak Európában: mindenki hazait, de legalább európait szeret venni.
A Magyar Honvédségnek is alig vannak amerikai fegyverei: mi is az európait preferáljuk.
Teljesen igazad lenne, ha az USA mellett EU fegyvergyártásról beszélhetnénk, de sajnos az európai gyártás az inkább német, francia, svéd, stb. A baj ott van hogy az USA 55%-a után 10 alatti százalékokkal osztoznak az egyes európai országok.
Ez nem teszi lehetővé masszív fegyveripari monolitok és a szükséges beszállítói szatelitjeik kívánatos méretűvé fejlődését. A széttagoltság és a nem harmonizált beszerzés szintén negatív irányba hat.
 
Teljesen igazad lenne, ha az USA mellett EU fegyvergyártásról beszélhetnénk, de sajnos az európai gyártás az inkább német, francia, svéd, stb. A baj ott van hogy az USA 55%-a után 10 alatti százalékokkal osztoznak az egyes európai országok.
Ez nem teszi lehetővé masszív fegyveripari monolitok és a szükséges beszállítói szatelitjeik kívánatos méretűvé fejlődését. A széttagoltság és a nem harmonizált beszerzés szintén negatív irányba hat.
Most van egy fajta politikai nyomás a tömbösödésre: álljanak össze nagyobb cégek pl MBDA vagy az AIRBUS mintájára. Itt megmaradtak a nemzeti telephelyek, de mégis egységesen tudnak megjelenni a piacon.
Van egy piaci alapú tömbösödés is: felvásárlások, egyesülések (lásd: RM, Leonardo konszernek).

Mondjuk monopolium azért nem lenne jó, de minden területen 2-3 szereplőnél nem kell több az EU-ban. Sok fegyver kategóriában ez már most is így van. Pl. légvédelemben van az MBDA többféle rendszerrel, DIEHL (IRIS-T SL) meg norvég NASAMS, ami félig amerikai.
 
Libsikkel időnként beszélve (persze főleg kommentekben itt-ott), szerintük:
  • A német gazdaság köszöni szépen jól van, jobban, mint a magyar, mert a magyar hibásan az iparra akart építeni, ezért került bajba. Ezen belül is az autóiparra vonatkozik csak (hát azért én olvastam BASF-ről is stb.)
  • Csak az ipar van bajban, de az már nem számít. Ők a dezindusztrializációt fejlődésnek látják, előrelépésnek, mert megszabadít az orosz függőségtől, a kínai és orosz piactól, amelyekről úgyis le kell válnia a Nyugatnak. Beszéltem olyannal, aki szerint a komplett német ipari elit egy áruló banda, akiknek el kell pusztulniuk, mert az orosszal meg a kínaival kollaboráltak, tehát mint mondtam, üdvös folyamat számukra a német ipar leépülése.
  • Szerintük a harmadlagos, negyedleges szektor (szolgáltatások, K+F) önmagukban elvisznek egy gazdaságot. Ja, mezőgazdaság sem kell, nyilván. A kaját szinte teljes mértékben importból tervezik nyilván, Észak-Afrika, Latin-Amerika, Ukrajna gondolom (esetleg valamennyire még Dél-Európa). Ugyebár egyre jobban nyomják a dezindusztrializáció után a deagrarizációt is, a környezetvédelemre meg a klímára hivatkozva.
"konrád! a puskámat!"
 
Libsikkel időnként beszélve (persze főleg kommentekben itt-ott), szerintük:
  • A német gazdaság köszöni szépen jól van, jobban, mint a magyar, mert a magyar hibásan az iparra akart építeni, ezért került bajba. Ezen belül is az autóiparra vonatkozik csak (hát azért én olvastam BASF-ről is stb.)
  • Csak az ipar van bajban, de az már nem számít. Ők a dezindusztrializációt fejlődésnek látják, előrelépésnek, mert megszabadít az orosz függőségtől, a kínai és orosz piactól, amelyekről úgyis le kell válnia a Nyugatnak. Beszéltem olyannal, aki szerint a komplett német ipari elit egy áruló banda, akiknek el kell pusztulniuk, mert az orosszal meg a kínaival kollaboráltak, tehát mint mondtam, üdvös folyamat számukra a német ipar leépülése.
  • Szerintük a harmadlagos, negyedleges szektor (szolgáltatások, K+F) önmagukban elvisznek egy gazdaságot. Ja, mezőgazdaság sem kell, nyilván. A kaját szinte teljes mértékben importból tervezik nyilván, Észak-Afrika, Latin-Amerika, Ukrajna gondolom (esetleg valamennyire még Dél-Európa). Ugyebár egyre jobban nyomják a dezindusztrializáció után a deagrarizációt is, a környezetvédelemre meg a klímára hivatkozva.
Hat,en nem tudom,hogy honnan szegitek a hireiteket,de en valahogy nem latom azt a nagy deindusztriazialodadt.Hogy szunnek meg gyarak?Igen.Ki emlekszik mar a Simcara,Pegasora Berlietre,NSUra,Talbotra,Roverra?Pedig a 70es evekben volt ev autoja a Rover meg a Talbot is.
De epulnek is gyarak.Es nem is keves.Es nem is kicsik.Rengeteg olyan helyen jarok,ahol mondjuk 5 ev alstt a 6 utcad induszria zonabol 16 utcas lett.
Szoval bar az idiota zodkomcsik igen sok karz okoznak,de azert meg ne temessuk Europat.Meg mindig a vilag egyik leggazdagabb es igenis eros gazdadagu tersege.Pedig gizsba kotik a sajat hulyesegei,de meg mi dig oriasi potencial van benne.
 
  • Vicces
Reactions: fip7
Most van egy fajta politikai nyomás a tömbösödésre: álljanak össze nagyobb cégek pl MBDA vagy az AIRBUS mintájára. Itt megmaradtak a nemzeti telephelyek, de mégis egységesen tudnak megjelenni a piacon.
Van egy piaci alapú tömbösödés is: felvásárlások, egyesülések (lásd: RM, Leonardo konszernek).

Mondjuk monopolium azért nem lenne jó, de minden területen 2-3 szereplőnél nem kell több az EU-ban. Sok fegyver kategóriában ez már most is így van. Pl. légvédelemben van az MBDA többféle rendszerrel, DIEHL (IRIS-T SL) meg norvég NASAMS, ami félig amerikai.
Ez jó irány lenne, de amíg nincs közös EU fegyverbeszerzési stratégia vagy legalább erős ajánlások, egy közös vízió, addig marad a nemzeti széttagoltság, semelyik ország nem szeretne igazából lemondani a saját hadiiparáról a másik javára.
A monopólium veszélye nem kimondottan erős, mert konkurencia mindig lesz USA, DélK, TR, Izrael, stb. Ez akkor okozhatna bajt, ha az EU előírná kitől kell venni a mit. És ha az általad említett 2-3 szereplő megvan akkor a fejlődésre való ösztönzés is adott lehet.
 
Hat,en nem tudom,hogy honnan szegitek a hireiteket,de en valahogy nem latom azt a nagy deindusztriazialodadt.Hogy szunnek meg gyarak?Igen.Ki emlekszik mar a Simcara,Pegasora Berlietre,NSUra,Talbotra,Roverra?Pedig a 70es evekben volt ev autoja a Rover meg a Talbot is.
De epulnek is gyarak.Es nem is keves.Es nem is kicsik.Rengeteg olyan helyen jarok,ahol mondjuk 5 ev alstt a 6 utcad induszria zonabol 16 utcas lett.
Szoval bar az idiota zodkomcsik igen sok karz okoznak,de azert meg ne temessuk Europat.Meg mindig a vilag egyik leggazdagabb es igenis eros gazdadagu tersege.Pedig gizsba kotik a sajat hulyesegei,de meg mi dig oriasi potencial van benne.
Az igen szép, hogy a 6 utcás ipari parkból 16 utcás lett, de az sem mindegy, hogy mit gyártanak a 16 utcában. A stratégiai ágazatok, a szükségszerűen szennyező, de minden más alapját adó nehézipari kapacitások súlyosan leépültek Európában.
Ha felborulnak a globális szállítási láncok nagyon valószínű, hogy abban a 16 utcás ipari parkban alig néhány üzem nem fogja bezárni a kapuit nagyon rövid idő alatt.
 
Az igen szép, hogy a 6 utcás ipari parkból 16 utcás lett, de az sem mindegy, hogy mit gyártanak a 16 utcában. A stratégiai ágazatok, a szükségszerűen szennyező, de minden más alapját adó nehézipari kapacitások súlyosan leépültek Európában.
Ha felborulnak a globális szállítási láncok nagyon valószínű, hogy abban a 16 utcás ipari parkban alig néhány üzem nem fogja bezárni a kapuit nagyon rövid idő alatt.
Eppenseggel van uj ontode meg acelmu is.
Hadiipar leepuleset a rendelesek hianya hozta magaval.
Kinaba valo gyartaskiszervezes komoly problema.De a gyarzast vissza is lehet suerveuni.
Es kettos dolog ez.Mert a kinainak is erdeke a globalis lanc mukodese.Ha nem kuldi el a kutyujet,akkor utana mit cdinal azzal a kutyuvel,meh az azt gyarto uzemmel?Kina ugyanugy fugg a globalis keteskedestol,mint mi.
 
Eppenseggel van uj ontode meg acelmu is.
Hadiipar leepuleset a rendelesek hianya hozta magaval.
Kinaba valo gyartaskiszervezes komoly problema.De a gyarzast vissza is lehet suerveuni.
Es kettos dolog ez.Mert a kinainak is erdeke a globalis lanc mukodese.Ha nem kuldi el a kutyujet,akkor utana mit cdinal azzal a kutyuvel,meh az azt gyarto uzemmel?Kina ugyanugy fugg a globalis keteskedestol,mint mi.
Összességében alig van új öntöde és acélmű és azok is szenvednek a horror energiaárak miatt.
Visszahozhatod a kiszervezett termelést, de sok esetben nem lesz hozzá kellő képzett munkaerő, ami lesz az drágán és a termelékenysége sem biztos, hogy a kínai színvonalon lesz.
Igazad van, hogy a globális lánc működése mindkét végének érdeke, de mondjuk egy huthi terroristának nem biztos, és ha a Szuezi körepén lyukat robbantanak egy bazi nagy kontérnerhajó oldalába akkor bizony az ellátási láncok akár hónapokra is megrogyhatnak.
A just in time rendszerben egy ilyen csúszás a kifeszített pénzügyi helyzetben levő európai termelő vállalatoknak akár végzetes is lehet.
 
Összességében alig van új öntöde és acélmű és azok is szenvednek a horror energiaárak miatt.
Visszahozhatod a kiszervezett termelést, de sok esetben nem lesz hozzá kellő képzett munkaerő, ami lesz az drágán és a termelékenysége sem biztos, hogy a kínai színvonalon lesz.
Igazad van, hogy a globális lánc működése mindkét végének érdeke, de mondjuk egy huthi terroristának nem biztos, és ha a Szuezi körepén lyukat robbantanak egy bazi nagy kontérnerhajó oldalába akkor bizony az ellátási láncok akár hónapokra is megrogyhatnak.
A just in time rendszerben egy ilyen csúszás a kifeszített pénzügyi helyzetben levő európai termelő vállalatoknak akár végzetes is lehet.
Elobb utobb huthik is ugy jarnak,mint a szomali kalozok.Mindenki,meg a kinaiak es az atabok is osszefpg ellenuk.Az ilyen kalot/ terror regiok csak addig lehetnek nagy legenyek,mog sz igazan nagyokat lekoti valami ehyeb zavaros helyzet.De ha tul sok gondot okoznak a nagyoknak,azok kozosen rakjak helyre az ugato bolhat.Szomalik mar megereztek ezt,mikor a jenki rombolo elol literve a kinai lotte szet oket.Elobb utobb a huthik is igy fognak jarni.
 
Eppenseggel van uj ontode meg acelmu is.
Az ördög a részletekben van.
Milyen az az öntöde? Nyersvasat gyárt ércből vagy a máshol készült nyersvasat használja alapanyagul, finomít rajta és előgyártmányokat önt?
Ez van az acélműnél is. Ércből készít nyersacélt (Siemens-Martin) vagy nyersacélból és hulladékból, akár elektro-kemencében átolvasztva félgyártmányokat?

Az alapfok hiányzik, a nyersvas/nyersacél-gyártás. Ez a környezetszennyező, meg az igazán energiaigényes. Persze most már az elektrokemencés olvasztás is jó drága, sikerült kiharcolni.
 
Az ördög a részletekben van.
Milyen az az öntöde? Nyersvasat gyárt ércből vagy a máshol készült nyersvasat használja alapanyagul, finomít rajta és előgyártmányokat önt?
Ez van az acélműnél is. Ércből készít nyersacélt (Siemens-Martin) vagy nyersacélból és hulladékból, akár elektro-kemencében átolvasztva félgyártmányokat?

Az alapfok hiányzik, a nyersvas/nyersacél-gyártás. Ez a környezetszennyező, meg az igazán energiaigényes. Persze most már az elektrokemencés olvasztás is jó drága, sikerült kiharcolni.

A Siemens-Martin azért ma már elavult, egyedül Ukrajnában van még ilyen. Már Oroszország, India és Kína is leállította ezeket. Nem a nagyolvasztóra gondolsz?
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
A Siemens-Martin azért ma már elavult, egyedül Ukrajnában van még ilyen. Már Oroszország, India és Kína is leállította ezeket. Nem a nagyolvasztóra gondolsz?
De, persze.
A Siemens-Martin kemence egy 160 éves eljárás arra, hogyan csökkentsék a nyersvas széntartalmát acél szintre és akár ötvözzék is, tömeges méretben.
Ma már vannak jobb módszerek.
Nem vagyok én ebből up to date, Csak látni kell, hogy az öntöde meg acélmű az nem egy precíz meghatározás arra, hogy mi készül ott, miből.
 
Ausztriában december 31-én lejár a Stormpreisbremse, azaz az állam által eddig maximalizált energiaárak előreláthatólag a gáz esetében 16,6 míg a villamosenergia esetében 23,1 százalék körül lesz átlagosan.

Bécsben és Alsó-Ausztriában a magasabb hálózati díjak miatt a villamosenergia 30% felett, Burgenlandban 23,6 % míg Steiermarkban 25,6 % körül az osztrák átlag felett várható.
Epedve várom a szép új évet…
 
Ausztriában december 31-én lejár a Stormpreisbremse, azaz az állam által eddig maximalizált energiaárak előreláthatólag a gáz esetében 16,6 míg a villamosenergia esetében 23,1 százalék körül lesz átlagosan.

Bécsben és Alsó-Ausztriában a magasabb hálózati díjak miatt a villamosenergia 30% felett, Burgenlandban 23,6 % míg Steiermarkban 25,6 % körül az osztrák átlag felett várható.
Epedve várom a szép új évet…
Őrvidéket nem értem, pedig ott a legnagyobb a megújulók aránya egész kis - teutonföldön...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby