Ami a gépesített gyalogságot illeti, a jövő az A2CS lesz, az Army Armored Combat System rövidítése, amely nagymértékben a Rheinmetall Lynxén fog alapulni.
Egy, a magyar gyártósorról átvett Lynx 2024 decemberében érkezett Olaszországba, hogy a Montelibretti Hadsereg Kísérleti Központjában átessen néhány kezdeti teszten, majd 2025 februárjában a Nettuno kísérleti lőterén tüzelési bemutatót végezzen. „Az A2CS program egy mintegy 16 milliárd eurós beruházás 1050 jármű beszerzésére, 16 változatban. Valamennyi változat nagy hasonlóságot mutat a harci változattal, amely az eredeti elem. Az A2CS platformokat egymást követő fázisokban vezetjük be, egy-egy harccsoport felszerelésével nehézdandárainkon belül, kiegészítve az összes harci és származékos változattal. Perspektívában paradigmaváltást fogunk látni a platformközpontúról a rendszerszemléletű megközelítés felé” – magyarázta a vezető tiszt, kiemelve azonban, hogy a technológia még nem elég kiforrott ahhoz, hogy azonnal és teljes mértékben megvalósítsa a rendszerrendszer koncepcióját; így a szolgálat olyan jelentős növekedési potenciállal rendelkező platformot választott ki, amely nyitott architektúrával kombinálva lehetővé teszi az olasz hadsereg számára, hogy kellő időben teljes körűen kidolgozza a rendszerkoncepciót.
Ez a megközelítés tükrözi az azonnal használható hadműveleti platformok sürgősségét” – húzta alá, a hadseregnek nagy szüksége van az öregedő Dardó lecserélésére; „Most szükségünk van ezekre a járművekre, nem engedhetjük meg magunknak a szállítási késedelmet” – hangzott a szava. Az A2CS harci változata egy Leonardo toronnyal lesz felszerelve, valószínűleg pilóta nélküli, az ágyú minden bizonnyal a 30×173 mm-es X-Gun, amely ugyanazon cég utolsó fejlesztési fázisában van, és ugyanazt a fegyvert alkalmazzák az új verzióban is. a Freccia 8×8 IFV gyártási szerződését a közelmúltban írták alá. Ez aláhúzza a megnövelt tűzerő melletti választást, mivel a 25×137 mm-es lőszerterminál-effektus nem felel meg a NATO letalitási szabványainak. „Arra számítunk, hogy a következő öt évben jelentős operatív képességekkel rendelkezünk, legalább egy nehézdandár teljesen fel van szerelve, és ütemtervenket megosztottuk az iparral.”
Az A2CS számos változata között természetesen megtalálható a Combat, amely a vezető konfiguráció. A Lynx platform nagy modularitását kiaknázó egyéb változatok között találunk Heavy Mortar, Páncélozott Személyszállító, Mérnöki, Légvédelmi, Mentő, Felderítő, Parancsnoksági, Logisztikai Carrier, Tankellenes és Driver Trainer járműveket, valamint a hadsereget is. egy 120 mm-es toronnyal felszerelt Fire Support jármű üzembe helyezését tervezi; ezt a két dandár Felderítő Ezredéhez tartozó haladó harci felderítő csapatok vetik be, amelyek idővel a Hadsereg 4.0-s terveinek fenntartása esetén három főssé válhatnak, és leváltják a most kihelyezett Centauro II páncélozott autókat, a A hadsereg szándéka, hogy nehéz dandárjai mind lánctalpas platformokon legyenek. A nehézdandárokban használt Centauro II-t ezután más lovassági egységekhez helyezik át.
Az A2CS üzembe helyezési dátuma nem ismert, az első prototípusok szállítását 2026-ra tervezik, azonban az első járművek átadását az évtized végére feltételezhetjük.
Italian Army: the trend is now changing, the acquisition of brand-new platforms being planned for tank and mechanised infantry units.
www.edrmagazine.eu