Az ember, aki ott se volt, Vol. 1.
Igen nagy hisztériázást és ordibálást rendezett a vonatinfó-ügyben Vitézy Dávid, amivel egyben el is árulta magát. Ha ugyanis egy kicsit megkapargatjuk a felszínt, kiderül, hogy ismét csak nem az...
www.facebook.com
Igen nagy hisztériázást és ordibálást rendezett a vonatinfó-ügyben Vitézy Dávid, amivel egyben el is árulta magát. Ha ugyanis egy kicsit megkapargatjuk a felszínt, kiderül, hogy ismét csak nem az utasok érdeksérelmei miatt történt a hőzöngés, hanem bizony azért, mert megtalálták az egyik gyenge pontját.
Itt már nem csak egy NER-en belüli háborúskodásról van szó, hanem kőkemény üzleti érdekekről.
Kezdjük az elejétől.
Vitézy 2009-ben még a BKV felügyelőbizottságának tagjanként olyan jogot vívott ki magának, hogy saját hatáskörben intézhette a FUTÁR projektet. A BKV informatikai igazgatója ekkor Fuzik Zsolt, napjaink egyik legnagyobb bűnözője volt, akivel a BKV-s dolgozók egybehangzó állítása szerint Vitézy még a barátinál is mélyebb kapcsolatot ápolt. Fuzik tette lehetővé, hogy Vitézy a Synergonnal és a T-systems-szel összejátszva a saját bizniszévé tegye a Futárt. Kapcsolatuk Fuzik letartóztatása után sem szakadt meg, mint azt egy hónapja nyilvánosságra hoztuk, Vitézy még 2016-ban is olyan kitüntetett helyzetben volt, hogy a barátja ötcsillagos, ottalvós szülinapi buliján ő mondhatta a köszöntőt.
A Futár rendszer ekkorra már átesett egy továbbfejlesztésen. Vitézy ugyanis még 2012-ben, amikor friss BKK vezér volt, a rendszerfejlesztést végző T-systems alá betolta alvállalkozónak a Webváltó Kft-t, kifejezetten azzal a feladattal, hogy az átvegye a Futárral kapcsolatos ügyeket. Aztán még tovább mentek, a Webváltóból kivált egy startup cég, a realCity, amely megörökölte a Webváltótól a Futárt, a projekten dolgozókkal együtt. Az iparági pletykák szerint ebben a cégben már valójában Vitézy lett az egyik, vagy "a" teljes tulajdonos (természetesen, a tervezői szakmában is ismert fedett módon, strómanokat használva). A szoftvereseknek nem kellett messzire menniük, ugyanabban a IX. kerületi irodaházban dolgoznak, ahol a Webváltó is, mind a mai napig. A realCity hosszú távú, bebetonozott szerződést kapott Vitézytől, olyat, hogy túlélték Vitézy BKK-ból való eltávolítását, sőt, a főpolgármester-váltást is. Vitézy Karácsony Gergelyhez fűződő barátai kapcsolatai révén (személyesen Vitézy készítette fel Karácsonyt a 2019-es kampányban Tarlós István ellen) elérte, hogy rájuk bízzák a következő lépcső, a BudapestGo fejlesztését is. A mai napig is ők biztosítják a backendet a BudapestGo-hoz, és a főpolgármester mindezzel tökéletesen tisztában van. Vitézy, kormányzati megbízatásai során további megbízásokat is a realCityhez tudott irányítani. Így kapták meg a méregdrága és végül szintén bukásnak elkönyvelt HKIR projekt egyik leágazásának, az Utas.hu-nak a lefejlesztését, de kaptak megbízást Veszprémből és Szombathelyről is. Valójában azonban a fő tevékenységük a BudapestGo.
Ugorjunk a közelmúltba. Vitézy Lázár elleni háborúja igen sok lépést generált mindkét oldalról. A legújabb ilyen mérkőzés az utazástervező rendszerek szintjén zajlik. Az ÉKM elérte, hogy a BKK-val olyan szerződést kössenek, miszerint a készülő mávos EMMA rendszer a BudapestGo minden adatát megkapja, cserébe minden, a BKK hatókörébe eső vasúti és volános adatot átad, így mindkét felületen megjelenhet minden információ. Igen ám, de ezzel a húzással Lázárék valójában konkurenciát teremtettek a BudapestGo-nak, ráadásul helyzeti előnybe kerültek, hiszen nekik a teljes országos adatbázis meglesz, a vidéki városok helyi közlekedésével együtt, míg a fővárosi rendszer, miután az területkorlátos, ezzel nem is fog foglalkozni. Előbb vagy utóbb, de az Emma így többet fog tudni, mint a BudapestGo és ugyanaz az egészségtelen és Budapest számára előnytelen versenyhelyzet fog előállni, mint a Budapest-bérlet és a Pest vármegyebérlet között. Egy ilyen versenyben hosszabb távon a fővárosi oldal csak veszíthet. Nyilvánvaló innentől az is, hogy a pénzhiányos fővárosi környezetben most nem lehet a realCity-nek újabb megbízásokat kitolni, ráadásul a KTI beszántásával és átszervezésével együtt megszűnik a realCity szerződése az Utas.hu-val kapcsolatban is. Ugyancsak pletykák szerint ez a szerződés igenis szerepet játszott a KTI beszántásában, Lázárék ugyanis mindent irtanak, ami Vitézyhez köthető, ha kell, a gyereket is kiöntik a fürdővízzel. Ez esetben úgy néz ki, Lázárék megtalálták Vitézy egyik gyenge pontját, a realCity bevételek nélkül maradhat. Ő pedig mindennél jobban szereti a pénzt. Amit tehát látunk, egy politikába csomagolt üzleti háború.
És ezzel megérkeztünk az elmúlt néhány naphoz. Vitézy a késések hiszterizálásával maximumra csavarta Lázár támadását és sértegetését, és az őt kiszolgáló talpnyaló sajtó (index, telex, 444, 24, Népszava) segítségével belekergette Lázárt egy hibás lépésbe, a késési információk weboldalakról való elrejtésébe. (Gyengébbek kedvéért

Előző posztunkban már elmondtuk, hogy ezt egy hibás és kontraproduktív intézkedésnek tartjuk.
Amikor már az egyszerű Vonatinfo nevű alkalmazást is eltüntették, egyszer csak beregisztrált egy magánszemély egy holavonat.hu nevű domaint, június 21-én. Két nap alatt lefejlesztették hozzá a szoftvert és 23-án, hétfő reggel pedig a talpnyaló propagandasajtó máris hozta a nagy győzelmet Lázár felett. Hétfőn Vitézy egész nap bizottsági ülést vezetett, ahol azt követelte a BKK-tól, hogy a BudapestGo vegye át az Emma összes adatát és jelenítsen meg minden országos adatot. Minderről persze a nyalonc sajtó azonnal, címlapon tájékoztatott. Olyannyira meg volt szervezve az egész előre, hogy nem a lóláb lógott ki, hanem az egész ménes. Telehazudták a netet a lelkes vasútbarát fejlesztőkről, és több dezinformációs cikket is megjelentettek, ebben egyébként a telex járt az élen. Tipikus Vitézys akció, sajnos még mindig sokan felülnek az ilyesminek.
A valóság természetesen sokkal prózaibb volt, a holavonatos alkalmazást ugyanis Vitézy emberei rakták össze a hétvégén a realCity-ben. Kicsi ez a szakma, kevesen értenek hozzá, még kevesebben tudnak napok alatt egy ilyen alkalmazást lefejleszteni. Persze azok, akik ezzel foglalkoznak, azok igen, hiszen mindenük megvan hozzá. Főleg az olyan SDK-k, mint a Mapbox vagy az olyan Javascript-gyűjtemények, mint a Leaflet, amelyet a realcitysek használnak. Ez a Javascript szedi le az Emma adatokat. Ha gyorsan össze kell dobni valamit, akkor ezek a megoldások kézenfekvőek, ugyanakkor értő szem előtt árulkodóak is, mert a készítőket a szokásaik alapján bizony fel lehet ismerni. Aki figyelt, láthatta pl. az oldal jobb alsó sarkában a kis ukrán zászlót, a Leaflet jelét. Az is egyből árulkodó volt, hogy az oldal az Emma adatbázisát használta, amihez a hozzáférése a mávosokon kívül csak a BudapestGo fejlesztőinek van meg...
Aztán jött a csősz és kizavart mindenkit a játszótérről. Megjelent Lázár János facebook bejegyzése még hétfőn kora délután, ahol megfenyegette a készítőket hogy jogosulatlan adathasználat miatt eljár ellenük. Mire a készítők villámgyorsan le is lőtték az alkalmazást. Természetesen erre Vitézy újabb hisztérikus kiabálással válaszolt, amivel végleg le is buktatta magát.
És ezzel még mindig nem volt vége. Kedd reggelre újabb oldallal jelentkeztek, dolgoztak rajta még egy napot. Másik domain, más megjelenítés (vonatokra rákattintás nem működik, csak az egérmutatóval lehet a vonatok fölé állni), zéró szöveges információ, rendes szerverháttér, emiatt sokkal gyorsabb is. De a Leaflet logó, mint digitális ujjlenyomat még mindig ott van és persze ugyanazokon a talpnyaló csatornákon lett ez is belengetve.
Nincs itt semmi mozgalmárkodás, hazugság az egész, kizárólag Vitézy üzleti érdekeiről van szó. Csak ahogy minden más esetben is, az éjszakai metrózástól a sétálóutcákig vagy a parkgondozásig.
Vitézy-hívők! Ideje, hogy felnyíljon a szemetek.
Egyebek
Mint azt a MÁV-tól megtudtuk, a Vonatinfót nem kívánják visszaállítani (pedig egy mozdulat lenne), minden erőforrást az Emma fejlesztésére fognak fordítani. Csak egy maradhat... A vasútőrültek pedig köszönjék az információk elvesztését Vitézynek.
Ami az adatokat illeti. A menetrendi információk - beleértve a valós idejű adatokat és a késéseket is - közadatok, azaz bárki számára ingyenesen hozzáférhetőek, nyilvánosak. Azonban ha azokat valaki a saját alkalmazásában kívánja használni és azzal üzleti - vagy mint jelen esetben, politikai - tevékenységet folytat, akkor szerződést kell kötnie az adatok felhasználásának módjáról az adatgazdával. Ennek elmulasztása szürke zóna, de biztosan nem teljesen jogszerű, és ezzel a készítők pontosan tisztában is voltak. De ha a főnökük/tulajdonosuk ezt rendeli, akkor megcsinálják.
Frissítés:
A készítők bosszúból a forráskódot a Githubon nyilvánosságra hozták, így aki akarja, most már tényleges tudás nélkül is könnyen indíthat lázárellenesnek szánt oldalt. Azért biztos, ami biztos, ők maguk is csináltak párat.
Előző posztunk a témában: