Időhiány miatt most röviden reflektálok a duzzasztók és vizierőművek létesítéséi kérdésre.
Ha helyesek, igazak lettek volna a hágai Bíróságra általunk benyújtott vizes "vádiratok" nem tartanánk most itt, igaz? Az meg ne állítsa senki hogy a hágai Bíróság "elfogult döntést hozott - mert ez nem lehet vita tárgya.. (szalonképesség...)
Hogy lehet, hogy az osztrák környezetvédelem a Natura 2000 parkba nemrég rakott , dunai folyami erőműre olyan hatástanulmányt fogadott el, mely még ennek hatását pozitívra értékelte környezetvédelem szempontjából? Ez az erőmű külalakra, paraméterekkel a rajta lévő közúttal testvére lehetett volna Bősi erőműnek..
Persze pár éves üzemeltetés után végzett vizsgálatok már nem támasztották alá ezt a osztrák kincstári kötelező környezetvédelmi optimizmust - a világon semmi sem fekete - vagy fehér.. És ami frankó az osztrák vizierőmű esetében, a 101 km távolságra lejjebb lévő Bősi, tök olyan erőműnél már környezetvédelem miatt meg nem építhető?
Furcsa - tehát valamelyik környetvédelem politikailag manipulált, ferdít.. (vagy mindkettő...)
A Északi és Fekete tenger közötti hajózó csatorna terve régi időkre nyúlnak vissza.
Magyarország nemzetközi megállapodásokat, kötelezettségvállalásokat írt írt alá az elmúlt évtizedekben, csak ez úgy látszik nem volt (eléggé?) publikus mert szembemegy az eddigi (hivatalos?) álláspontokkal. Ennek alapján most tök mindegy mit mond, állít a környezetvédelem , ezt ki fogják taposni belőlünk (EU). Eddig tartott a sz@r elkenegetése, lépni kell.
Nézzük a tényeket:
Az egységes, Északi-tenger–Fekete-tenger víziút tervét az “Európai Megállapodás a nemzetközi jelentőségű vízi utakról” (AGN) testesíti meg, amelyet Genfben, 1996. január 19-én fogadtak el és írtak alá Magyarország részéről is. Most ebben a viziútban Magyarország a kihuzandó dugó..
Az AGN-ben (illetve a TEN-T „befejezett hálózat” víziúti követelményei között is) a minimális hajózható merülési mélység 2,50 m. Ez azt jelenti, hogy a víziutak olyan járművek közlekedését biztosítják, melyeknek maximális merülése 2,50 m (CEMT IV. osztályú hajók)
Ennek alapján kötelezően meg kell építenünk 85 X 9,5 m zsilipkamrákkal:
- Bős ügyét szerződésileg rendezni kell
-Meg kell építenünk a Nagymarosi duzzasztót - (erőművet)
A magyar vízügy, (17/2002. (III. 7.) KöViM rendelet alapján)szerint Budapest alatt ez csak az alábbi duzzasztókkal valósítható meg:
Dunaújvárosi duzzasztómű – folyamszelvény: 1 580,60 fkm
Dunaföldvári duzzasztómű – folyamszelvény: 1 560,60 fkm
Bajai duzzasztómű – folyamszelvény: 1 478,70 fkm
Mohácsi duzzasztómű – folyamszelvény: 1 446,90 fkm
Tehát, mivel mi vagyunk jelenleg a dugó hajózás útjában, ezt az akadályt fogja az EU elhárítani különböző eszközökkel.
Ráadásul alá is írtuk ezt már 1996-ban (tudatában annak hogy mit kell tennünk?) már le sem tagadhatjuk. Ezzel viszont megkérdőjelezzük az eddig a vizes ügyekben elkövetett környezetvédelemi , vizes építéseket akadályozó politikánkat. Az elveszett Paks II beruházási összegeken felül még mennyi a közvetlen és közvetett kár?