[HUN] Rába Magyar Vagon- és Gépgyár / Rába Járműipari Holding Nyrt.

Pedig nagyon kellen vagy 1000 db teherautó a honvédségben. Mi lesz rába helyett? teli vagyunk még Ural, MB 1017, régi Iveco, Man, MB Unimog....stb.

Pénz, pénz, pénzecske....

Nézve a gyakorlatos képeket, hihetetlen, hogy a huszonX éve kapott német "roncsok" még mindig megvannak
 
Pénz, pénz, pénzecske....

Nézve a gyakorlatos képeket, hihetetlen, hogy a huszonX éve kapott német "roncsok" még mindig megvannak
2001ben kecskemèten ültem olyan 80ban gyártott uralon, amiben nem volt 5000km-ter.

Bèkeidőben ezek a teherautók töredèkèt mennek mint egy hètköznapi használatú szemèlyautó.
Èvi pár gyakorlat, esetleg a hazai gyaktèrre kigurulás, biztonsági őrsèg kihelyezèse.
Sem gèp, sem sofőr nem gyűjt kilómètert.

Ha normálisan lennènek tárolva, szervizelve óriási baj nem lenne velük.
 
Akkor már tudjuk miről, miért.

Többségi tulajdont szerez a 4iG a Rábában

A 4iG védelmi leányvállalata, a 4iG SDT nyilvános vételi ajánlatot tett a Rábára – derül ki a vállalatok BÉT-en közzétett közleményéből.


Ajánlatot tesz a 4iG
A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT Zrt.) projektvállalata (4iG SDT EGY Zrt.) tőzsdén kívüli részvényadásvételi-szerződések keretében megvásárolja a Rába Nyrt. többségi, 74 százalékos tulajdonrészét, és

1789 forintos ajánlati áron kötelező nyilvános vételi ajánlatot tesz a fennmaradó részvényekre.


A tranzakció részletei
A 4iG SDT Zrt. a tranzakció céljára létrehozott projekttársaságon keresztül (4iG SDT EGY Zrt.) 54,34 százalékos tulajdonrészt vásárol az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt.-től, valamint 20 százalékos részvénycsomagot a Széchenyi István Egyetemért Alapítványtól.

A részvényadásvételi szerződések a versenyhatósági jóváhagyások és egyéb zárási feltételek teljesülését követően lépnek hatályba. A fennmaradó, közel 25 százalékos (24,77%) tulajdonrész megszerzésére a 4iG SDT EGY Zrt. a tőkepiaci törvény alapján kötelező nyilvános vételi ajánlatot tesz a közkézhányadot birtokló kisrészvényesek számára. Az egységes, 1789 forintos részvényenkénti árat a társaság a jogszabályi háttérnek megfelelően, az egy részvényre jutó saját tőke alapján határozta meg, és ez az érték minden tranzakciós elem esetében azonos. A nyilvános vételi ajánlattételi eljárás október közepéig zárulhat le.

Ki volt eddig a Rába tulajdonosa?
A Rábának 2 nagytulajdonosa van:

N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt.-nek 54,34 százalék a tulajdoni hányada,
a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány a Rá
ba 20 százalékos tulajdonosa.
Vagyis ezt a két részvénycsomagot szerzi meg a 4iG, és ajánlatot tesz a többi részvényesnek.

A közkézhányad jelenleg 25,66 százalék, ezekre a részvényekre tesz kötelező nyilvános vételi ajánlatot részvényenként 1789 forintos áron a 4iG.

Hogy jön ki a matek?
A közel 25 milliárd forintos tranzakció finanszírozása saját tőke és külső hitelforrás kombinációjával valósul meg.

Azt tudjuk tehát, hogy a teljes tranzakció közel 25 milliárd forintos. Ha ezt az összeget leosztjuk a Rába összesen 13,47 millió darab részvényével, akkor

Rába részvényenként 1856 forint adódik.

Miközben az ajánlati ár a közkézhányadba tartozó részvényekre 1789 forint.

Ezt a látszólagos ellentmondást úgy lehet feloldani, hogy a 4iG vélhetően magasabb összeget fizet részvényenként a két nagytulajdonos, az N7 Holding és a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány részvényeiért,

számításaink szerint részvényenként 1878 forintot.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken
Mit vesz a 4iG?
A közel 130 éves múltra visszatekitő Rába Magyarország meghatározó járműipari vállalatcsoportja,. A vállalatcsoport haszongépjárművekhez, mezőgazdasági erőgépekhez és földmunkagépekhez kifejlesztett futóműveket, futómű főegységeket, haszon- és személygépjárművekhez alkatrészeket gyárt és szállít a globális járműipari piacra. Fő export piacai Észak-Amerika és az Európai Unió, ezek mellett réspiaci szereplőként Japánban is megjelennek termékei.

A RÁBA több évtizedes védelmi ipari tapasztalattal rendelkezik: a Magyar Honvédség évtizedek óta használja a járműveit, továbbá hazai és nemzetközi szereplőkkel, például a Nurol Makina török védelmi ipari gyártóval is együttműködik a Gidrán Páncélozott Járművek Kft. vegyesvállalatán keresztül.

A tranzakció legfontosabb célja a földi mobilitási képességek integrálása a 4iG SDT Zrt. portfóliójába. A Rába katonai járműgyártási kapacitásaival és szaktudásával a 4iG védelmi leányvállalata olyan stratégiai jelentőségű, védelmi célú földi mobilitási képességeket épít be tevékenységébe, amelyek teljessé teszik a vállalat védelmi ipari portfólióját. A Széchenyi István Egyetemmel tervezett stratégiai együttműködéssel összhangban pedig a 4iG SDT Zrt. tovább erősítheti győri jelenlétét, hozzájárulva az ipari tudásbázis fejlesztéséhez, valamint a kutatás-fejlesztési és mérnökképzési területek bővítéséhez a régióban - közölte a cég.

„A RÁBA felvásárlása meghatározó lépés a 4iG Csoport védelmi ipari stratégiájának megvalósításában. A hagyományos védelmi kompetenciák és az újgenerációs technológiák összekapcsolásával a RÁBA közel 130 éves ipari örökségén alapuló modern nagyvállalat jöhet létre, amely a NATO- és EU-tagországok számára is versenyképes, magyar gyártású és fejlesztésű megoldásokat kínál. Különösen fontos számunkra, hogy ebben a folyamatban olyan stratégiai partnerrel dolgozhatunk együtt, mint a Czechoslovak Group, amely nemzetközi tapasztalataival, technológiai hátterével jelentős mértékben hozzájárulhat a RÁBA megújulásához. A mostani tranzakcióval és a folyamatban lévő akvizíciónkkal integrált, teljes körű védelmi ipari portfóliót hozunk létre a szárazföldi, légi és űripari területeken, amely új exportpiacokat és innovációs lehetőségeket nyithat társaságaink számára” – mondta az akvizíció kapcsán Jászai Gellért, a 4iG Nyrt. elnöke.
 
Egy cseh cég is képbe kerül
A 4iG Csoport tulajdonszerzését, a kötelező nyilvános ajánlattételi szakasz és a Rába Nyrt. átvilágításának eredményes lezárását követően a globális védelmi ipari szereplő, a Czechoslovak Group leányvállalata, a CSG Defence kisebbségi, 37 százalékos közvetett részesedést szerezhet a társaságban, míg a 4iG SDT Zrt. Magyarországon kizárólagos jogokhoz jut a TATRA katonai járművek értékesítése, összeszerelése, szervizelése és disztribúciója terén. A CSG Defence továbbá opciósan akár 49 százalék tulajdonrészt szerezhet a 4iG SDT EGY Zrt.-ben, amely 37 százalékos közvetett részesedést jelent a Rábában.

A Czechoslovak Group (CSG) egy globális ipari és technológiai cégcsoport, tulajdonosa Michal Strnad cseh üzletember. A CSG a biztonságosabb és stabilabb jövő érdekében a stratégiai szempontból fontos termékek, rendszerek és technológiák szállításával foglalkozik a védelemi ipar, a repülőgépipar, az autóipar és más iparágak számára. A cégcsoport kulcsfontosságú gyártási kapacitásai az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Olaszországban, Németországban, a Cseh Köztársaságban, Szlovákiában, Szerbiában, Görögországban és Indiában találhatóak és világszerte exportálja termékeit. A CSG több mint 14 ezer embert foglalkoztat, 2024-ben 5,2 milliárd euró (konszolidáltan 4 milliárd euró) árbevételt ért el, ezzel a Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) szerint a világ 100 legnagyobb védelmi vállalata közé tartozik. A cégcsoport kulcsfontosságú leányvállalatai az Excalibur Army, a Tatra Trucks, az MSM Group, a The Kinetic Group és az Eldis. Az extrém terepre tervezett nehéz tehergépjárműveiről világszerte ismert kopřivnicei Tatra Trucks a CSG mobilitási és védelmi divíziók projektjeinek alappillére, a világ egyik legrégebbi haszongépjármű-gyártója. 2024-ben 1548 járművet gyártott, jelentős részét a védelmi ipari ügyfelek számára. A Tatra folyamatos innovációval fejleszti termékei következő generációit, többek között a legújabb Force és Phoenix sorozatokat, emellett központi szerepet játszik a CSG védelmi portfóliójában szereplő kerekes páncélozott járművek fejlesztésében, gyártásában, modernizálásában és az életcikluson át tartó támogatásában.

A CSG Defence csatlakozása és jövőbeni potenciális kisebbségi tulajdonrésze a vállalat szakmai tudásának, kompetenciájának és kapcsolatainak köszönhetően hosszú távon támogathatja a Rába nemzetközi piacra lépését és a megrendeléseket. A felek hosszú távú célja, hogy a Rába a TATRA járművek globális beszállítói rangsorában a második helyre lépjen elő, és a közép-európai régiót kiszolgáló gyártási és fejlesztési központ jöjjön létre Győrben - olvasható a 4iG közleményében.
 
Új leányvállalat alapításáról döntött a 4iG űripari és védelmi leányvállalata.

A 4iG Nyrt. 4iG leányvállalata, a 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. 2025. augusztus 7-én 4iG SDT EGY Zrt. néven magyar leányvállalat alapításáról döntött - derül ki a BÉT-en publikált közleményből.

A közlemény nem részletezi, hogy milyen tevékenységek kerülnek az új cég alá a felfutóban lévő üzletágánál.
Nah, akkor tudjuk ez a leányvállalat miért jött létre. A Rába felvásárlása és a CSG ezen keresztüli bevonása a buliba, cserében a Tatra pakettért.
 

Örülhetnek a részvényesek?​

A Rába múlt hét pénteki záróára 1580 forint volt, ahhoz képest a 4iG részvényenként 1789 forintos ajánlata 13 százalékkal magasabb.

Idén egyébként a Rába árfolyama 25 százalékot emelkedett, az elmúlt egy évben pedig 20 százalékkal került feljebb az árfolyam, ezzel a gépgyártó részvénye alulteljesítette a szélesebb magyar részvénypiacot, a BUX index ugyanis ezeken az időtávokon 30, illetve 43 százalékot emelkedett.
 
Jan Marinov, a CSG Defence vezérigazgatója kiemelte:

A 4iG Csoporttal és a Rábával kötött partnerség kulcsfontosságú lépés a közép-európai védelmi ipar megerősítését célzó hosszú távú törekvéseink megvalósításában. A RÁBA gyártási kapacitásainak, a CSG technológiáinak és a Tatra Trucks globális piaci szerepének ötvözésével olyan erős ipari bázist hozhatunk létre, amelynek köszönhetően nemcsak Magyarországnak, hanem a NATO-nak és az európai uniós szövetségeseinknek is modern és versenyképes megoldásokat nyújthatunk.

Hozzátette, büszkék arra, hogy a Tatra több mint 100 éves hagyományaira építhetnek, és hogy a magyar partnereink szakértelmével és tapasztalatával egyesíthetik erőiket egy regionális mobilitási és védelmi technológiai központ fejlesztése érdekében.
..
A felvásárlás megerősítheti a Rába szerepét a védelmi iparban. A 4iG Csoport nemzetközi kapcsolatai új piaci és exportlehetőségeket nyitnak.

Ezek a lehetőségek a meglévő tevékenységeket is kiegészítik. Kiemelt jelentőségű a Gidrán 4x4 program és a jövőbeni 8x8-as járműplatformok fejlesztése. Magyarország így fontosabb helyet foglalhat el a NATO és az EU védelmi ipari térképén

 
Itt a CSG szál érdekesnek tűnik.
(Babis visszatérésének előszele.)

Pandur 8x8
Teherautók. Akár a Ceasar, ahova a CSG bedolgozik és adja a cseh beszerzéshez az alvázat

De a Rábának nem is ez a fontos. Hanem ha beszállítóként, gyártóként az egész CSG-hez csatlakozhat.
 
Itt a CSG szál érdekesnek tűnik.
(Babis visszatérésének előszele.)

Pandur 8x8
Teherautók. Akár a Ceasar, ahova a CSG bedolgozik és adja a cseh beszerzéshez az alvázat

De a Rábának nem is ez a fontos. Hanem ha beszállítóként, gyártóként az egész CSG-hez csatlakozhat.
Ebből a legvalószínűbb a Tatra force 3 teherautó...
 
Pandurt fogunk gyártani/venni?
Nem, tatra teherautót a valószínűbb
tatra_force3_04.jpg
 
Itt a CSG szál érdekesnek tűnik.
(Babis visszatérésének előszele.)

Pandur 8x8
Teherautók. Akár a Ceasar, ahova a CSG bedolgozik és adja a cseh beszerzéshez az alvázat

De a Rábának nem is ez a fontos. Hanem ha beszállítóként, gyártóként az egész CSG-hez csatlakozhat.
Ebből a legvalószínűbb a Tatra force 3 teherautó...
Tudom, bilibe lóg a kezem, de a CAESAR és az ATMOS önjáró tüzérséget is gyártják Tatra alvázzal :hadonaszos:
 
Ez már volt?
Gondolom konkrét céllal köttetett a business.

"A közel 25 milliárd forintosra becsült tranzakció finanszírozása saját forrásból és külső hitelekből valósul meg."

Biztos megint állami hátterű hitelt kap, hogy az államtól megvehesse a tulajdon részét meg közkéz hányadot. Vagyis egy magán cég gazdagodik közpénzen szokás szerint! :mad: