Kínai repülőgép-hordozók

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 271
19 668
113
Tudtommal hagyományos kazán-gőzturbina. Nem vállalták be az atomot.
Mi árulta ezt el, csak nem a benga nagy kémény? :)
Annyi előrelépés lehet, hogy a gőzturbina nem közvetlenűl hajtja meg a hajót, hanem amolyan jól hangó "integrált elektromos meghajtást" alkalmaznak (gyakorlatilag hibrid). A gőzturbinákkal áramot termelnek és a hajót villanymotorokkal hajtják előre és az így keletkezet árammal töltik fel a katapultok kondenzátortelepeit stb. stb.
A meghajtás aligha hibrid, sőt jó nagy hülyeség is lenne gőzturbinával generátort hajtani, hogy aztán azzal az árammal egy másik motort hajtsanak meg!?

Its propulsion system consists of steam turbines, 8 boilers, and 4 shafts, providing over 220,000 horsepower (164MW).

Persze termelnek áramot is vele a katapultokhoz, meg a fedélzeti rendszerekhez, de a meghajtás hagyományos, vagy honnan kamillázod ezt a hibrid meghajtást?
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
9 099
20 731
113
Mi árulta ezt el, csak nem a benga nagy kémény? :)

A meghajtás aligha hibrid, sőt jó nagy hülyeség is lenne gőzturbinával generátort hajtani, hogy aztán azzal az árammal egy másik motort hajtsanak meg!?

Its propulsion system consists of steam turbines, 8 boilers, and 4 shafts, providing over 220,000 horsepower (164MW).

Persze termelnek áramot is vele a katapultokhoz, meg a fedélzeti rendszerekhez, de a meghajtás hagyományos, vagy honnan kamillázod ezt a hibrid meghajtást?
Létező megoldás, igazából elég régi. Az 1910-es években egész sok amerikai dreadnought épült ilyennel, vannak pozitív oldalai (a turbina egyszerűbb, folyamatosan optimális fordulatszámon pörög, azonnal hátramenetbe kapcsolható, ami nagyobb sebességű is lehet).
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 271
19 668
113
Létező megoldás, igazából elég régi. Az 1910-es években egész sok amerikai dreadnought épült ilyennel, vannak pozitív oldalai (a turbina egyszerűbb, folyamatosan optimális fordulatszámon pörög, azonnal hátramenetbe kapcsolható, ami nagyobb sebességű is lehet).
De nyilván bőven van negatív oldala is a dolognak, nem véletlenül az a pár hajó osztály kivételével nem alkalmazzák.
nagyobb tömeg, bonyolultabb elektromos rendszer, némi hatásfok veszteség, mondjuk itt talán nem szempont.

A kérdés inkább arra irányult, hogy a kolléga, csak hasra ütés szerűen bedobta ezt a dolgot, vagy van erről valami infó?!
 

Lemas

Active Member
2021. szeptember 18.
36
211
33
10 éve még csak az ex-varjag hordozóval kínlódtak, most meg már elektromágneses katapultos hordozó, gen5 vadásszal meg légtérellenőrző géppel.....olyan szint ez amitől a szovjetek a groskov-flottaprogram csúcsán is 10-15 évnyi távolságban voltak. Ilyen tempó mellett 10 év múlva már a nukleáris meghajtású hordozók is túl lesznek a rendszeresítésen és lesz 6-7 hordozója a kínai flottának (és akkor nem is beszélve a szintén katapulttal felszerelt deszanthajókról)
Tíz éve "nyugati "haditengerészeti tisztekkel beszélgetve (Japán, Korea, USA) az volt az önnyugtató vélemény, hogy oké-oké, nagyon sok hajót építenek a kínaiak, de nem tudják a kiképzésben, mélyvizi flotta üzemeltetésében szerzett nyugati tapasztalatot és ebből eredő hátrányt behozni egyhamar (mondjuk ehhez képest pont a japánban állomásozó amerikai flottának volt egy időben balesetsorozata, több. Alreigh Burke rombolónak volt halálos áldozatot is követelő ütközéses balesete). Pont mintha 1914 előtt brit tiszteket hallgattunk volna a német császári haditengerészetről beszélni...... De ahogy elnézem ezeket a felvételeket, iszonyat energia és pénz van fordítva a gyakorlatozásra és a szükséges képességek megszerzésére. Meg, ha valaki utazott már a kínai gyorsvasúthálózaton (amit szintén lenéztek sokáig mondjuk a japánok, németek stb.) az civilként is láthatta, hogy ma már nem sok különbség van a Shinkansen hálózathoz képest....Ami viszont kisebb figyelmet kap, hogy a víz alatt hogyan állnak a kínaiak, főleg az autonóm víz alatti járművek fejlesztésével.....
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 271
19 668
113
Egyébként a gőzturbina miért nem alkalmas hibrid meghajtáshoz, mint a gázturbina vagy a dízel?
Szó sincs arról, hogy ne lehetne alkalmazni.

Azt kell érteni, hogy egy generátor lényegében egy elektromos motor, lényegében ugyanaz az eszköz két irányban, ha forgatjuk > generátor, ha árammal tápláljuk > motor lesz belőle.

Vagyis van egy gőz turbinád annak mozgási energiáját átalakitod egy generátort hajtva elektromos árammá, hogy aztán azt az áramot egy motorban vezetve mozgási energiát állíts elő.
A hagyományos rendszernél a gőz előállította mozgási energiával közvetlenül a tengelyt lehet hajtani. - így talan érthető.

Persze van előnye, nagy nyomaték, és annak jobb szabályozása, de extra bonyolult, nagy a helyigény. Lásd pl ugye a németeknel Maus tank is ilyen rendszerrel rendelkezett.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 979
15 722
113
Mi árulta ezt el, csak nem a benga nagy kémény? :)
Hát ugye kéményt nem csak a kazán használ. Meghajtásfajtákból, meg ugye van: CODOG, CODAG, CODLAD, CODLAG, CODAD, COSAG, COGAG, COGAS ha kifelejtettem volna valamelyiket, elnézést.
És persze van az integrált elektronikus meghajtás, ami mondjuk a fent említettek, csak a nyomaték előbb áramot termel stb. stb.
És láss csodád a brit Queen Elisabeth is ilyen rendszert használ.
A kérdés inkább arra irányult, hogy a kolléga, csak hasra ütés szerűen bedobta ezt a dolgot, vagy van erről valami infó?!
Kicsit igen. Elismerem. De valahol azért a tudattalatimban motoszkált, hogy valamikor olvastam erről valahol.

In addition, the ship’s integrated funnel is incorporated into the island, enabling the expelling of gases from the vessel’s likely combined gas and diesel drive/integrated electric propulsion. This system will also power its electromagnetic catapults for aircraft launch.

Forrás: https://www.naval-technology.com/ne...about-the-fujian-chinas-new-aircraft-carrier/
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and endre

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 271
19 668
113
Hát ugye kéményt nem csak a kazán használ. Meghajtásfajtákból, meg ugye van: CODOG, CODAG, CODLAD, CODLAG, CODAD, COSAG, COGAG, COGAS ha kifelejtettem volna valamelyiket, elnézést.
És persze van az integrált elektronikus meghajtás, ami mondjuk a fent említettek, csak a nyomaték előbb áramot termel stb. stb.
És láss csodád a brit Queen Elisabeth is ilyen rendszert használ.

Kicsit igen. Elismerem. De valahol azért a tudattalatimban motoszkált, hogy valamikor olvastam erről valahol.

In addition, the ship’s integrated funnel is incorporated into the island, enabling the expelling of gases from the vessel’s likely combined gas and diesel drive/integrated electric propulsion. This system will also power its electromagnetic catapults for aircraft launch.

Forrás: https://www.naval-technology.com/ne...about-the-fujian-chinas-new-aircraft-carrier/
A Queen Elisabeth remek példa, hisz ennél a hajónál és a Prince of Walesnél is volt víz betöres okozta elektromos probléma. :)

 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
18 159
66 996
113
A Queen Mary 2 utasszállitó hajót is podokban elhelyezett villanymotorok hajtják 2004 (?) óta. Az áramot részben dizelmotorok, részben turbinák szolgáltatják.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
9 099
20 731
113
De nyilván bőven van negatív oldala is a dolognak, nem véletlenül az a pár hajó osztály kivételével nem alkalmazzák.
nagyobb tömeg, bonyolultabb elektromos rendszer, némi hatásfok veszteség, mondjuk itt talán nem szempont.

A kérdés inkább arra irányult, hogy a kolléga, csak hasra ütés szerűen bedobta ezt a dolgot, vagy van erről valami infó?!
Persze, hogy van, miután elég gazdaságos turbinákat tudtak gyártani (a hatótáv nagyon fontos volt nekik a Csendes miatt), az amerikaiak is visszatértek a hagyományos rendszerhez (az totál passz, hogy a mai modern technológiával mit lehet kihozni belőle). Annó a nagyobb meghibásodási hajlam és karbantartás igény miatt váltottak vissza.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
9 099
20 731
113
De nyilván bőven van negatív oldala is a dolognak, nem véletlenül az a pár hajó osztály kivételével nem alkalmazzák.
nagyobb tömeg, bonyolultabb elektromos rendszer, némi hatásfok veszteség, mondjuk itt talán nem szempont.

A kérdés inkább arra irányult, hogy a kolléga, csak hasra ütés szerűen bedobta ezt a dolgot, vagy van erről valami infó?!
Ami egyébként tényleg nagy előnye (az elektromos motornak, hogy mitől kapja a delejt, az kb mindegy), az a nagyon gyors reakció idő, legyen szó gyorsításról, vagy hátramenet kapcsolásról, tolatási sebességről. De ez inkább kisebb egységeknél lehet fontos, egy 80-100 000 tonnás hordozónál inkább a gazdaságos működés (hatótáv) a lényeges, illetve a brutálisan növekvő elektromos energia igény miatt annak a kapacitása (nem csak az EMALS miatt, a radarok is bődület sok energiát zabálnak egy ilyen hajón).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 287
91 906
113
Annyi előrelépés lehet, hogy a gőzturbina nem közvetlenűl hajtja meg a hajót, hanem amolyan jól hangó "integrált elektromos meghajtást" alkalmaznak (gyakorlatilag hibrid). A gőzturbinákkal áramot termelnek és a hajót villanymotorokkal hajtják előre és az így keletkezet árammal töltik fel a katapultok kondenzátortelepeit stb. stb.
Ilyen meghajtás már nem létezik a haditengerészetekben. Ennek a becsületes neve a turbóelektromos (turbo-electris angolul) meghajtás és a 1900-as években dolgozták ki, de soha nem terjedtek el, mert a Diesel motorok megjelenésével feleslegessé vált a bonyolult kazán+gőzgurbina kombináció.

Ha ezt hasznalják a kínaiak az nagyon megdöbbentő lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

Öregtankos

Well-Known Member
2022. február 26.
9 697
59 619
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Kína nukleáris repülőgép-hordozójának szárazföldi alapú, előrejelző modellje. Ez a modell a rendszerintegráció és a hordozóink általános elrendezésének tesztelésére szolgáló létesítmény. Tekintse meg 1:1 modellként az építési fázis előtt.
G1l-Yw0-Rag-AAwa-Le.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and endre

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 452
4 120
113
Ilyen meghajtás már nem létezik a haditengerészetekben. Ennek a becsületes neve a turbóelektromos (turbo-electris angolul) meghajtás és a 1900-as években dolgozták ki, de soha nem terjedtek el, mert a Diesel motorok megjelenésével feleslegessé vált a bonyolult kazán+gőzgurbina kombináció.

Ha ezt hasznalják a kínaiak az nagyon megdöbbentő lenne.

Most nincs időm utánanézni de mintha az amerikaik caatahajókon is használták volna eg időben. Az biztos hogy a legmodernebb mai német luxustengerjáróhajóknak hasonló csak diesel-elektromos meghajtása van. kínaiak esetében,. Mivel nekik a katapult miatt sok áram kell nem rossz ez a megoldás. Valószínűleg a turbina is egyszerűbb lehet mert fix fordulaton megy, nem kell mechanikus “kuplung” hanem az elektromos áramot kell szabàlyozni az meg nem olyqn nehéz
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 287
91 906
113
Most nincs időm utánanézni de mintha az amerikaik caatahajókon is használták volna eg időben. Az biztos hogy a legmodernebb mai német luxustengerjáróhajóknak hasonló csak diesel-elektromos meghajtása van. kínaiak esetében,. Mivel nekik a katapult miatt sok áram kell nem rossz ez a megoldás. Valószínűleg a turbina is egyszerűbb lehet mert fix fordulaton megy, nem kell mechanikus “kuplung” hanem az elektromos áramot kell szabàlyozni az meg nem olyqn nehéz
Igen készült, a New Mexico osztálynál (vagy legalabbis néhámy egységénél) turbóelektromos meghajtást hasznaltak, de ez az 1910-es évek.

A turbóelektromos és a diesel elektromos meghajtás az nem nagyon hasonló, hanem nagyon eltérő. A közös pont csupán annyi, hogy a hajócsavart elektromotor hajtja, a hőerőgép csupán az áramtermelés egyik eszköze.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
6 364
10 792
113
Igen készült, a New Mexico osztálynál (vagy legalabbis néhámy egységénél) turbóelektromos meghajtást hasznaltak, de ez az 1910-es évek.

A turbóelektromos és a diesel elektromos meghajtás az nem nagyon hasonló, hanem nagyon eltérő. A közös pont csupán annyi, hogy a hajócsavart elektromotor hajtja, a hőerőgép csupán az áramtermelés egyik eszköze.

turbóelektromos az a gázturbinás-elektromos hibrid
a dízelelektromos meg a dízel-elektromos hibrid
miért nagyon eltérőek?
 
  • Tetszik
Reactions: Ettore Fieramosca

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 452
4 120
113
Igen készült, a New Mexico osztálynál (vagy legalabbis néhámy egységénél) turbóelektromos meghajtást hasznaltak, de ez az 1910-es évek.

A turbóelektromos és a diesel elektromos meghajtás az nem nagyon hasonló, hanem nagyon eltérő. A közös pont csupán annyi, hogy a hajócsavart elektromotor hajtja, a hőerőgép csupán az áramtermelés egyik eszköze.

Lásd Béta hozzszólását. A kettő tök ugyanaz, a generátort meghajtó hőerőgép a különbség. Lehet az atomreaktor is. Az egésznek az a lényyege, hogy az energiát előállító gép a legjobb hatásfokkal, folyamatos névleges terhelésen tud működni és áramot termelni. A villanymotorral meg komoly nyomatékot lehet elérni. MEg nem kell mechnaikus kuplung. Egy frekvenciaváltóval lehet szabályozni a villanymotort. Nem a hajócsavarnak tengely sem. Elvileg ez a legjobb most belőle:


Első blikkre az egyetlen neuralgikus pont az, amikor nem kell nagy energia, akkor mi történik?
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger