[BIZTPOL] Afrika

Ez Durban, Dél-Afrika. Így néz ki a „fehér toxicitás” megszüntetése.

Betekintés a legtöbb nyugati ország jövőjébe, ha semmi sem változik.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
De a Fekete Párducban az volt, hogy a fehérek nélkül Wakanda lenne ott? :((
 
Ez Durban, Dél-Afrika. Így néz ki a „fehér toxicitás” megszüntetése.

Betekintés a legtöbb nyugati ország jövőjébe, ha semmi sem változik.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Érdekes...a neten nem ilyen videó van fent Dél-Afrika tengerparti gyémántjáról.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Akkor most melyik az igaz?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
X5rtdEG.png
 
Tudnál linket is mellékelni hozzá, amiből kiderülnek a részletek is?
Tegnap kicsit szkeptikusan kerestem, ezt találtam.


Burkina Faso elutasítja a külföldi adósságot, és támogatja az aranyat
2025. szeptember 15.

Burkina Faso aranybányáit hagyományosan külföldi vállalatok birtokolták és üzemeltették, ami korlátozott előnyökkel járt a helyi közösségek számára.


2025 elején Burkina Faso fiatal juntavezetője, Ibrahim Traoré kapitány ambiciózus gazdasági programot vázolt fel , amely világszerte felkeltette a figyelmet. Egy televíziós beszédben bejelentette, hogy az ország „megszabadult külső adósságától”, amely nagyjából 4,7 milliárd dollárt tett ki, és egyidejűleg teljes mértékben átvette az irányítást az aranybányászati ipar felett. Ezek a merész lépések, amelyek magukban foglalták az összes külföldi hitelező azonnali kifizetését és egy kulcsfontosságú exportágazat államosítását, radikális szakítást jeleztek a múlttal.

Traoré az adósságtörlesztést az ország pénzügyi függetlenségének visszaszerzéseként írta le, miközben ígéretet tett arra, hogy a bányászati profitot iskolák, kórházak és más közprojektek finanszírozására fordítja. Ezek a lépések együttesen példátlan útra indították Burkina Fasót, konkrétan a gazdasági önellátás és az erőforrás-szuverenitás felé vezető úton. Az azonnali válasz vegyes volt, mivel a hazai támogatók ujjongó tüntetései ellentétben álltak a külföldi óvatosságra intő hangokkal, de a változás iránya félreérthetetlen maradt.

Burkina Faso külső adóssága régóta megterhelte a költségvetését. 2025 januárjára Traore kormánya arról számolt be, hogy az utolsó fillér is eltűnt ebből a teherből. A tisztviselők a körültekintő költségvetési intézkedések, a magasabb exportbevételek és a hitelezőkkel újratárgyalt megállapodások keverékének tulajdonították ezt .

Lényegében az ország évtizedek óta fejlesztési projektekre és fizetési mérleg támogatására használt hitelektől szabadult meg . Traore a lépést többnek minősítette, mint pusztán gazdasági kérdésnek. Ez egy olyan kijelentés volt, hogy Burkina Fasót többé nem béklyózzák a külföldi feltételek. Az adósságszolgálat megszűnésével a kormány forrásokat szabadított fel a hazai szükségletek fedezésére.

Ahogy Traoré fogalmazott: „Visszaszereztük pénzügyi függetlenségünket.”

Az elemzők rámutatnak, hogy ebben a helyzetben jelentős tényező az ország ásványkincsei , különösen az arany, amely most nagyobb bevételt generál, mivel a hitelek már nem szívják el az állami bevételeket.

Traore tervének egy másik kulcsfontosságú aspektusa az aranyágazat feletti ellenőrzés megszerzése volt. Burkina Faso aranybányáit hagyományosan külföldi vállalatok birtokolták és üzemeltették , ami korlátozott előnyökkel járt a helyi közösségek számára.

Traoré bejelentette, hogy ezeket a nagyobb bányákat államosítják és állami kezelésbe helyezik. A gyakorlatban a kormány ragaszkodott ahhoz, hogy az aranykitermelésből származó nyereséget a multinacionális vállalatok gazdagítása helyett a közszolgáltatások finanszírozására fordítsák.

A hivatalos indoklás feltűnően populista volt, mivel Traoré azt állította a nemzetnek, hogy elfogadhatatlan, hogy kívülállók „kizsákmányolják és kizsákmányolják” az ország vagyonát, miközben a hétköznapi burkinabetiek küszködnek.

Konkrétan a kabinetnyilatkozatok ígéretet tettek arra, hogy a bányászati bevételek mostantól közvetlenül a polgárok életének javítására fordítódnak , például infrastruktúra, iskolák és klinikák finanszírozására. A korai költségvetési tervek valóban a bányászati nyereséget kulcsfontosságú ágazatokra különítették el, beleértve a mezőgazdaságot, az oktatást és a megújuló energiaprojekteket, amelyek előkelő helyen szerepelnek a listán. Az arany államosítása nemcsak szimbólumokról szólt; a valódi társadalmi beruházások ösztönzését is célul tűzte ki.

Belföldön ezek a lépések lelkesedést váltottak ki. Átlagember burkinafiak özönlöttek a főváros , Ouagadougou utcáira, zászlókat lengettek és támogató skandálással éljenezték a beszédet. Egy olyan országban, ahol sokan úgy érzik, hogy a múlt kormányai lemaradtak, Traoré szuverenitásról és önsegélyről szóló retorikája nagy visszhangot vetett. Egy híradás megjegyezte, hogy a polgárok „a lépéseket a gazdasági függetlenség felé vezető régóta esedékes lépésnek” tekintették.

Külföldön azonban óvatosabb volt a reakció. A nemzetközi pénzügyi intézmények, mint például a Világbank és az IMF, nyilvánosan visszafogottságra intettek, figyelmeztetve, hogy a hirtelen államosítások elriaszthatják a befektetéseket. A globális bányászati cégek és befektetők, akik már amúgy is aggódtak a hasonló lefoglalások után máshol, arra figyelmeztettek , hogy az ilyen politikák kockázatossá tehetik az üzleti tevékenységet Burkina Fasóban.

Magánbeszélgetésekben néhány befektető azt mondta, hogy szorosan figyelik, hogy az állam képes-e hatékonyan működtetni a bányákat és küzdeni a korrupció ellen. Így míg Burkina Fasóban sokan ünnepelhetik az adósságmentességet és az új iskolák ígéreteit, a külső megfigyelők óvatosságra intettek, ami feszültséget keltett, amelyet Traore kormányának most kezelnie kell.

E drámai reformok mögött egyértelmű politikai logika húzódik meg, amely Burkina Faso hagyományos nyugati partnereitől való tudatos elfordulást és az önellátás modellje felé való elfordulást tükrözi. Traoré programjának nagy részét gyarmatellenes stílusban fogalmazta meg. Nyíltan Franciaországot és más volt gyarmati hatalmakat hibáztat az ország problémáiért, és követelte, hogy a régóta az ellenség elleni harcban állomásozó francia csapatok hagyják el az országot.

Az elmúlt két évben a regionális intézményekkel is szakított , Burkina Fasót kivezetve a nyugat-afrikai ECOWAS-ból, és Malival és Nigerrel egy új „Száhel-övezeti Államok Szövetségébe” csatlakozva. Ez az új szövetség kifejezetten elzárkózik a régi, gyarmati vezetésű rendtől.

A gyakorlatban Traoré többször is megígérte, hogy „a saját feltételeink szerint fejleszti országunkat”, például azzal, hogy elutasította a külső hiteleket. Nyilvánosan elutasította az IMF és a Világbank új segítségét, ragaszkodva ahhoz, hogy Burkina Faso külföldi segítség nélkül is képes növekedni.

Perspektívába helyezve a dolgokat, az adósságtörlesztés és az erőforrások államosítása ugyanazon érme két oldala, mivel mindkettő célja a Nyugattól való függőség csökkentése.

A Financial Times szerint Traoré felemelkedését a „demokratikus működési zavarok és a nyugati beavatkozás miatti” harag táplálja, amelyet a függetlenségi politikákba vezet át .

Ez az ideológiai irányváltás az új stratégiai partnerekre is kiterjed. Traoré hatalomra kerülése után szinte azonnal utalt arra, hogy Oroszország, amelyet régóta Nyugat-ellenes szövetségesnek tekintenek Afrikában, Franciaország helyére lép a felkelés elleni küzdelemben. Orosz katonai vállalkozók, különösen a Wagner-csoport, csendben beléptek Burkina Fasóba, hogy megvédjék az új rezsimet, bár számuk továbbra is néhány százra korlátozott.

Ezzel egy időben az orosz vonatkozású médiakampányok is elkezdték terjeszteni Traoré üzenetét. Nemzetközi megfigyelők jelentése szerint az orosz befolyási törekvésekhez köthető online hálózatok és ál-közösségi médiafiókok Franciaországot hibáztatják az ország biztonsági válságáért, és Traoré ügyét népszerűsítik.

Röviden, Burkina Faso kelet felé fordul, mivel a junta nyíltan beszél az Oroszországgal és Kínával való kapcsolatok megerősítéséről, miközben megszakítja a francia kapcsolatokat. Gazdaságilag ez azt jelenti, hogy új megállapodások születhetnek. Például a jelentések szerint Burkina Faso orosz befektetéseket keres a bányászatban és a mezőgazdaságban, de ez magában hordozza a régi nyugati partnerek és befektetők elidegenítésének kockázatát is.
 
Burkina Fasón belül mindenhol érezhetők ezeknek a politikáknak a következményei. A pozitív oldalon az áll, hogy az adósság visszafizetése azonnal enyhítette a költségvetési kilátásokat. A külföldi hitelek törlesztése helyett a kormány többet költhet helyi prioritásokra. A korábban hátralékos közszférabeli béreket most kifizetik; tervek vannak folyamatban tucatnyi új iskola és egészségügyi klinika építésére a bányászati bevételek felhasználásával.

Az áramhiány is a figyelem középpontjába került, mivel a kormányzati bejelentések új napelemes projekteket említenek, amelyek a vidéki területek energiaellátását célozzák . Az aranyágazatban állami cégeket hoznak létre a bányák üzemeltetésére, és egy új nemzeti finomítót építenek, amely a nyersérc exportja helyett a helyszínen dolgozza fel az aranyat . Ezek a lépések fokozatosan bányászati munkahelyeket teremthetnek, fellendíthetik a szakképzett foglalkoztatást, és több értéket tarthatnak meg az országban.

Burkina Faso textilipara is figyelmet kap, mivel a hatóságok támogatják a kézműves pamutfeldolgozást, így a gazdák nyers pamut helyett szövetet értékesíthetnek. A gazdasági program célja a profit otthon tartása és a Burkina Fasón belüli ellátási lánc kibővítése. Ha sikerrel jár, a burkinai lakosok jobb szolgáltatásokból és esetleg több helyi munkahelyből profitálhatnak a bányászatban és az iparban. De a másik oldala is félelmetes. Az iparágak államosítása és a régi gazdasági rend elutasítása komoly kockázatokat jelent.

Mindenekelőtt fennáll annak a veszélye, hogy az ijesztő taktikák működnek, mivel a külföldi befektetők úgy dönthetnek, hogy a Burkina Fasóba való befektetés túl bizonytalan, és máshová fordulhatnak. Néhány bányászati vállalat már most is szüneteltette projektjeit, vagy jogi lépéseket tett, emlékeztetve arra, hogy 2024-ben Traore kormánya vitatott módon két jelentős aranybányát foglalt le egy nyugati cégtől.

Bár a hatóságok azzal érvelnek, hogy ezek a lépések végül megtérülnek, a termelés vagy az export bármilyen zavara rövid távon károsíthatja a bevételeket. A Nemzetközi Valutaalap kifejezetten figyelmeztetett, hogy az ilyen lefoglalások elriaszthatják azokat a beruházásokat, amelyekre Burkina Fasónak szüksége van.

Egy másik kihívás az adminisztratív kapacitás. A nagy bányák hatékony működtetése szakértelmet és átláthatóságot igényel , és az újonnan felbátorodott állami vezetőknek esetleg nincs tapasztalatuk. Veterán közgazdászok óvatosságra intenek, mivel az olaj- és bányászati járadékokat más afrikai államokban gyakran rosszul kezelik. Rámutatnak, hogy a korrupció vagy a nepotizmus bekúszhat, hacsak nem tartják fenn szigorú felügyeletet.

Felismerve ezt, Traore csapata nyilvánosan hangsúlyozza az elszámoltathatóság és a korrupcióellenes intézkedések szükségességét az új állami tulajdonú vállalatoknál. A szkepticizmus azonban továbbra is fennáll, mivel egyesek megkérdőjelezik, hogy egy katonai vezetésű kormány valóban képes -e erős új ügynökségeket és bankokat létrehozni a magánszektor felváltására, vagy a bürokrácia és a korrupció aláássa-e a tervet.

A társadalmi következmények is bizonytalanok. Rövid távon sok Burkina Faso-i állampolgár élteti a szuverenitás vízióját, de mások a gazdasági lassulástól tartanak. A fogyasztók inflációval szembesülhetnek, ha a valutára nyomás nehezedik. Meg kell jegyezni, hogy Burkina Faso továbbra is az euróhoz kötött CFA frankot használja, ami egy örökölt kérdés, amelyről a nacionalista vezetők már elkezdtek vitatkozni. A vidéki gazdák attól tartanak, hogy az arany- és gyapotpiacok bizonytalansága átterjedhet a hitelek elérhetőségére vagy az infrastrukturális kiadásokra.

Mindez egy humanitárius válság közepette történik, miközben az erőszak továbbra is embereket kényszerít ki lakóhelyük elhagyására és megterheli a költségvetéseket. Traoré megpróbálta gazdasági nacionalizmusát a biztonsággal összekapcsolni, azzal érvelve, hogy az erőforrások ellenőrzése végül segít finanszírozni egy erősebb hadsereget és rendőrséget. De eddig a biztonsági helyzet romlott a hatalomátvétele óta, ami felveti a kérdést, hogy a politikai függetlenség megoldhatja-e a komplex társadalmi és ideológiai erők által vezérelt konfliktust.

Egyes afrikai, sőt európai és közel-keleti megfigyelők számára Traoré a Nyugat-ellenes ellenállás valószínűtlen ikonjává vált.

A jelentések megjegyzik, hogy meleg fogadtatásban részesült a regionális csúcstalálkozókon, és még azok az országvezetők is, akik nem támogatják a módszereit, tapsolnak nacionalista hangvételének. Ha növekedést és stabilitást biztosít, más erőforrásokban gazdag kormányok is bátorságot meríthetnek belőle, mivel például Etiópia, Kenya és Tanzánia régóta vitákat folytat arról, hogy mennyit adóztasson vagy partnerséget kössön a multinacionális bányászokkal.

Traore modellje, amely a teljes nemzeti ellenőrzést és a gyors adósságtörlesztést hangsúlyozza, vonzó lehet bármely olyan kormány számára, amely a külső adósság vagy a külföldi vállalatok jelenléte miatt küzd. Valójában az elemzői előrejelzések 2025 végére azt sugallják, hogy Burkina Faso lépései máris ösztönzőleg hatnak a szomszédos Nigerben és Maliban a hasonló politikákról szóló tárgyalásokra.

A kritikusok azonban rámutatnak, hogy a kormányzati ígéreteknek gyorsan munkahelyekké, iskolákká és klinikákká kell válniuk, ha a támogatást meg akarják tartani . Azt kérdezik, hogy Burkina Faso bürokráciája képes-e kezelni egy ilyen ambiciózus programot.

Egyes közgazdászok attól tartanak, hogy a nyugati intézményekkel való kapcsolatok megszakítása hitelkeretek vagy segélyek elvesztését jelentheti éppen akkor, amikor nagyszabású katonai és szociális kiadásokra van szükség. Eközben a militánsok elleni harc hatalmas költségei, beleértve azokat a kiadásokat is, amelyekre Traoré az aranybevételek jelentős részét átirányította, kevesebbet hagynak a civilek számára.

Előretekintve, az ítélet az eredményektől függ majd. Ha Burkina Faso adósságmentes költségvetése látható javulást hoz az életszínvonalban, Traoré gazdasági megközelítése tartós legitimitást nyerhet. Az a tény, hogy a junta eltörölte elődje tábornokok fizetésemelését, és magát Traorét alacsony katonai fizetésen tartotta, máris megerősítette hitelességét sok polgár szemében.
 
Mindössze néhány héttel azután, hogy Traoré kapitány csökkentette Burkina Faso összes kormánytisztviselőjének fizetését, ingyenessé tette az oktatást az egyetemi hallgatók számára, és havi juttatásokat adott nekik, több mint 5000 mezőgazdasági géppel látta el az országot, Burkina Fasót Afrika egyik kevés adómentes országává téve, cementgyárat nyitott az országban, és azonnal 50%-kal csökkentette a legutóbbi árakat, teljesen ingyenessé nyilvánítva a szülést Burkina Faso állampolgárai számára, Ibrahim Traoré kapitány 30%-kal megnövelte az ország összes kevésbé privilégiumozottjának költségvetését.


A 37 éves katonai elnök egy nappal ezelőtt nyilvánosan kijelentette, hogy Burkina Faso elegendő erőforrással rendelkezik ahhoz, hogy minden állampolgára megfizethető életet élhessen.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ezen az X fiókon, nevének megfelelően, más Burkina Faso-t érintő bejegyzések is vannak.
 
FRISS HÍR: Burkina Faso bejelentette, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek az elmúlt 3 évben körülbelül 9 millió dollár forgalmat bonyolítottak le, hivatalos központot kell létrehozniuk Burkina Fasóban, vagy távozniuk kell. Ez az igazi vezetés jele, amelynek célja munkahelyteremtés Burkina Faso polgárai számára.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Hihetetlen hírek érkeznek Afrikából, ahol az országok dollárban fennálló adósságaikat kínai RMB/jüanra váltják!
Először Kenya, most pedig Etiópia.
Kína, a világ legnagyobb gyártó- és kereskedő országa, nyilvánvalóan nemzetközi valutával fog rendelkezni.
Tehát ennek nem szabadna túl meglepőnek lennie - bár az amerikai propaganda arról szólt, hogy "Senki sem akar jüant, mivel nem szabadon átváltható".

De kit érdekel, hiszen a jüant mindig lehet kínai termékek és szolgáltatások vásárlására használni!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Hihetetlen hírek érkeznek Afrikából, ahol az országok dollárban fennálló adósságaikat kínai RMB/jüanra váltják!
Először Kenya, most pedig Etiópia.
Kína, a világ legnagyobb gyártó- és kereskedő országa, nyilvánvalóan nemzetközi valutával fog rendelkezni.
Tehát ennek nem szabadna túl meglepőnek lennie - bár az amerikai propaganda arról szólt, hogy "Senki sem akar jüant, mivel nem szabadon átváltható".

De kit érdekel, hiszen a jüant mindig lehet kínai termékek és szolgáltatások vásárlására használni!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Etiópia tét nélkül játszik, csődben van, nem fizeti a hiteleit.

A helyzetet súlyosbította, hogy 2023 végén az ország elmulasztott egy kamatfizetést, majd decemberben egy egymilliárd dolláros eurokötvény tőketörlesztését sem teljesítette, ami lényegében államcsődöt ért.
 
MALI szerződést kötött Kínával új elektronikus útlevelek gyártására, és felhagyott az IDEMIA francia szolgáltatóval kötött együttműködéssel.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Trump odabax, ahogy kell!!

Ha nem fejezik be Nigériában a keresztények legyilkolását, akkor az USA megtámadja és beveti a hadseregét Nigériában az iszlamista terroristák ellen - ezzel fenyegette meg Donald Trump az afrikai országot!

"Ha a nigériai kormány továbbra is engedi keresztények megölését, Amerika azonnal megszünteti minden támogatását.

Az USA teljes mértékben beléphet ebbe a mostanra megbélyegzett országba, hogy teljesen megsemmisítse a muszlim terroristákat, akik ezeket a szörnyű kegyetlenségeket elkövetik."
— mondta Trump.

▪️ Azt is közölte, hogy utasította a Pentagont, hogy készüljön fel a lehetséges intézkedésekre.

"Ha támadunk, az pont olyan kedves, gonosz és gyors lesz, mint azok a terroristák, akik levágják a fejüket drága keresztényeinknek!"— tette hozzá Trump.

Ezenkívül figyelmeztetett, hogy „a nigériai kormánynak gyorsan kell cselekednie”. (Fordította: VilagHelyzete)


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Vagy a nigériai kormány lép vagy az USA

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: tarzaan and Loken
Trump odabax, ahogy kell!!

Ha nem fejezik be Nigériában a keresztények legyilkolását, akkor az USA megtámadja és beveti a hadseregét Nigériában az iszlamista terroristák ellen - ezzel fenyegette meg Donald Trump az afrikai országot!

"Ha a nigériai kormány továbbra is engedi keresztények megölését, Amerika azonnal megszünteti minden támogatását.

Az USA teljes mértékben beléphet ebbe a mostanra megbélyegzett országba, hogy teljesen megsemmisítse a muszlim terroristákat, akik ezeket a szörnyű kegyetlenségeket elkövetik."
— mondta Trump.

▪️ Azt is közölte, hogy utasította a Pentagont, hogy készüljön fel a lehetséges intézkedésekre.

"Ha támadunk, az pont olyan kedves, gonosz és gyors lesz, mint azok a terroristák, akik levágják a fejüket drága keresztényeinknek!"— tette hozzá Trump.

Ezenkívül figyelmeztetett, hogy „a nigériai kormánynak gyorsan kell cselekednie”. (Fordította: VilagHelyzete)


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Vagy a nigériai kormány lép vagy az USA

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Igazából akkor mehetnek Kongóba és Szudánba is, meg ki tudja még hova :D
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed