Csak poénból csináltam egy gyors használtautó.hu-s keresést, 2025-ös, új, szalon autókra. A lényeg az volt, hogy adott gyártóknál mennyire olcsó az első autónak nevezhető tárgy. Itt nem lista hanem a kedvezményes árak számítanak, ami szintén fontos!
Lineket nem adok (rá kereshet bárki) mert a fórum nem szereti a túl sok linket. De ebből jól kitűnik, hogy mi a valós piaci helyzet a "megfizethető" kategóriában:
1. MG3 1.5 GDI: 6 millió forint, 7 év 150,000 km gari
2. Kia Picanto 1.0 GDI: 6.2 millió forint, 7 év gari
3. Dacia Sandero TCe 90: 6.27 millió forint, 5 év gari.
4. Szuzuki Swift 1.2 dualjet: 6.3 millió forint, 3+7 év , hajtásláncra 200,000 km gari
5. Renault Clio 1.0 TCE: 6.8 millió forint, 5 év gari
6. Hyundai I20 1.2 MPI: 7.1 millió forint, 5 év km korlátozás nélküli gari
7. Volkswagen Taigo 1.0 TSI: 7.9 millió forint, 4 év gari
8. Volkswagen Polo 1.0 TSI: 8.2 millió forint, 4 év gari
9. Toyota Yaris 1.5 hybrid: 8.6 millió forint, 3+2 év 100,000 km gari
10. Honda Jazz 1.5 MMD (B+E hybrid): 9.9 millió forint, 3+5 év garancia
+1 kategória, de csak mert szerintem ez túl nyomi (nem teljes értékű) autó:
Toyota Aygo 1.0 VVTI : 6 millió forint és 3 év gari.
Most ha végig nézzük a számokat simán látszik miért haldoklik a német autóipar.
Amikor 20-30%-al drágább vagy, mint a konkurencia, nem adsz többet se teljesítményben, se felszereltségben, de legalább a garanciád is rövidebb, akkor nehezen rúgsz labdába egy nem német piacon a portékáddal.
A Toyotánál meg a Hondánál meg hiába olcsóbb a VW, műszakilag fényévekkel jár egy hibrid toyota vagy honda pl. az 1.0 TSI poló előtt.
Én így látom.
A magam részéről
nagyon szépen köszönöm a fáradozásodat!
Szemléletesen szedted össze!
S én még azt hittem, hogy ma már mindenki 5-7 év garanciát ad, ha már legalább jóval többet kér a szerkezetéért...
Én jobban örültem volna a 7 év -150 ezer kilométernek (Ceed), mint az 5 év kilométer korlátozás nélkül (Hyundai I30), miközben a technika csavarra ugyanaz, de most látom, hogy másoknál van (der) lejjebb...
"az első autónak nevezhető tárgy".
Ez érdekes kérdés, mert ha kisétálsz egy random veteránautó találkozóra, (pl. Miskolcon a havi egy régiségvásáron rendre összejön vagy 15-20 régi autó)
Akkor pár dolgon szörnyülködsz el, én hármat emelek ki:
Mennyire kicsik voltak kívülről az átlagember számára elérhető Európában forgalmazott autók!
Nyilván vannak kivételek, de az autógyárak végtelenül ügyeltek arra, hogy az autóik szélessége is megkülönböztesse az eltérő osztályba sorolódást.
A Skoda-Lada-Nagypolszki-Dacia-Wartburg, meg a Kadett, Escort, stb. tehát a középkategória volt 159-164 cm széles.
Ma meg a vérgáz keskeny Kia Picanto/I10...
A széles tepsi Volga volt 180 cm, a W-124 Merci csak 174!
Ma meg a Kia Ceed/Hyundai I30, Golf VII/VIII 180 cm. (Most 0.5-1 centin nem fogok rugózni).
Belül, térérzetben ez elvileg hatványozottan jelentkezik, de könnyű dolga volt az akkori tervezőknek, hiszen számos jellemző volt akkoriban, ami segített nekik, hogy ne tűnjön egy kocsi nyomorékságnak:
Az ajtók vékonyak voltak, a kárpitok sík felületek.
Az ablakövvonalak alacsonyan voltak, az oldal ablakfelületek viszonylag nagyok.
A karosszériák szinte függőlegesek voltak, egy mai kompakt meg rád boruló karosszériákkal, no meg üvegfelületekkel nyomaszt.
Az oszlopok-tetők találkozása sarkos volt, most meg erősen ívelt - mint a nagyi fóliasátra.
Az oszlopok hurkapálca vastagságúak voltak, ma meg az oktató(!) rokon panaszkodik, hogy a Ford Fusion után a Corollával nemhogy a tanuló, de ő is egész óvodáscsoportokat akar elütni...
Szinte bunkerban ülsz.
A műszerfalak és a kormány az öledben volt, ma meg érdemes nézni az autósokat, hogy néha szinte a kormány alatt van a fejük

.
Régen ünnepelték, ha egy autónak nem volt kardánboxa (mindenképpen át tudtál mászni, hogy hevületből megszeresd a csajod), ma meg a hónaljadat masszírozza, miközben kormánykaron van az irányváltó...
Ülések: Régen fejtámla nélküliek voltak, sőt a hátad közepéig értek - hátrafelé ívelődve.
Ma sokszor kagylóülés van, de a háttámla teteje és a fejtámla mindenképpen előre tolja a hátad/fejed.
(Tudom, hogy a biztonság miatt van minden, abszolút helyesen, most nem erről beszélek)
Ma akkor van valamennyi térérzeted, ha minimum Passat kategóriában ülsz, vagy nagyobb SUV-ban.
(Vezettem kíváncsiságból Yaris Cross-t, sokkot kaptam; véletlenül előtte vezettem - évtizedek után újra - egy oldtimer minősítésű kétütemű Wartburgot. A Wartburg nyert...

)
Időpontra állítva.
S akkor jöjjenek a kerekek.
A Lada 13, a Volga, meg a 9 személyes Transit 14 collos kerekeken gurult, meg 155-185-ös gumikon.
Ma meg 17-20 coll (vagy még több?) van lassan a Golf osztályban is, s úthengerek feszülnek rajtuk.
(Mondjuk nincsenek is havas telek, mert ezek a méretek és geometriák ott meghalnak utcai futóművel)
Szükséglet: Irgalmatlan méretű kerékjárati dobok.
Következmény: Ezek a belső térből veszik el a helyet, s bár a centik természetesen megvannak, sőt, de a tér
érzet alig különb(?), mint egy Ladában, Wartburgban.
Nőttek az igények is, de azért is, mert egy Picanto/Aygo ezekkel a feltételekkel/előírásokkal szorítva már nem tud számítani autószerűnek.