Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

Szerintem az a diverzifikálkás, ha több helyről is vehetsz és kiválaszthatod, melyik a legolcsóbb...
Ez volt eddig is és ez van most is, csak mi szándékosan nem ezt csináljuk, hanem szinte csak az oroszoktól vesszük az olcsó energiát, mert nagy haszonnal tudjuk továbbadni. Gyakorlatilag enélkül kb bedőlne az államháztartás. Nem kizárólag oroszbarátsagból ragaszkodik a főnök az orosz energiához, hanem azért mert már 4 éve 0-ás a gazdasági növekedés és ebből van bevételünk.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66
Döntened kell:Vagy sok helyről vehetsz, vagy olcsón akarsz venni. Mindkét kritériumot nem lehet optimalizálni egyszerre. Szerintem. Mert ez olyan, mint a legolcsóbb és legjobb.
Szerintem nem zárja ki a kettő egymást. Ha egy forrás van, az annyiért adja, amennyiért nem szégyenli. Ha több, akkor van némi konkurálás, ami lenyomja az árat.
 
Döntened kell:Vagy sok helyről vehetsz, vagy olcsón akarsz venni. Mindkét kritériumot nem lehet optimalizálni egyszerre. Szerintem. Mert ez olyan, mint a legolcsóbb és legjobb.
A diverzifikitás nem olcsó, de nem is olcsóságért csináljak, hanem energiafüggetpenségért, ami meg minden pénzt megér.
 
Döntened kell:Vagy sok helyről vehetsz, vagy olcsón akarsz venni. Mindkét kritériumot nem lehet optimalizálni egyszerre. Szerintem. Mert ez olyan, mint a legolcsóbb és legjobb.
Ez igazábol igaz is,meg nem is.Mert a többféle utvonal kiépitésének és fenntartásának költsége van
Viszont utána megteheted,hogy attol vásárolj,ki éppen a legolcsóbban adja.Egymással versenyeztettve lenyomhatod az eladók árait.
És ellátásbiztonságot és függetlenséget nyersz vele.
 
Egyébként ha a NER valoban a Haza érdekében politizálna,akkor nem harcolna Brüsszellel,hanem a hazai érdek mentén politizálna Brüsszelben.
A mi igazi problémánk a tranzitdijak.Ha kilobbiznánk Brüsszelben,hogy ebböl a szempontbol is belföld legyen az egész EU,és az EUn belül ne lehessen a szállitás költségén felüli tranzitdijat kérni,akkor az orosz gáz azonnal elvesztené minden árelőnyét.Az LNG olcsóbb lenne itt,Mo-on,mint az orosz gáz.
Ráadásul az LNG piac folyamatossan bővül,hisz nincs kötve a nagy csővezetékekhez.A nagy LNG hajók baromi olcsón a világ túlfeléről is Európába tudják hozni a gázt.
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu and bel
Ez igazábol igaz is,meg nem is.Mert a többféle utvonal kiépitésének és fenntartásának költsége van
Viszont utána megteheted,hogy attol vásárolj,ki éppen a legolcsóbban adja.Egymással versenyeztettve lenyomhatod az eladók árait.
És ellátásbiztonságot és függetlenséget nyersz vele.
A diverzifikálás értelmét a folyékony energia hordozóknál tán ez közelíti meg a legjobban. Annyit tennék hozzá, hogy itt az energia hordozók szállításáról van szó, így a folyékony és gáznemű halmazállapotú termékek gazdaságos szállítása feltétlenül csővezeték kiépítését igényli. Viszont Európai méreteket nézve, a magyarországi fogyasztás itt eltörpül a környező térség, országok fogyasztásához képest, csak külön magyar érdekekért nem gazdaságos ezt különutasan megépíteni. Tehát ha egyszer ezek több irányból kiépültek - vagy ki fognap épülni, már a kereskedelmi szerződések értelmében bárki szállíthat rajtuk, Magyarország akár csak tranzitország szerepet is kaphat.

Így lesz lehetőség a több irány felöl történő vásárlások elvégzésére - ahol csak az ár, a minőség, és a biztonságos szállítás a döntő tényező a megrendelésektől (politika belekeverése nélkül) . Ha már az is belezavar a kereskedelembe, kiszámíthatatlan előre nem tervezhető lesz a gazdaságunk is, mert külső országok kereskedelmi, szankciós háborúi is minket súlythatnak.

Lehet szemellenzősen is vásárolni (mikor ezt nekünk pakolják fel mint a lónak) de mi is fontos pénzügyi forrásokat vesztegetünk el ezzel, amit senki nem fog pótolni.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and misinator
A diverzifikálás értelmét a folyékony energia hordozóknál tán ez közelíti meg a legjobban. Annyit tennék hozzá, hogy itt az energia hordozók szállításáról van szó, így a folyékony és gáznemű halmazállapotú termékek gazdaságos szállítása feltétlenül csővezeték kiépítését igényli. Viszont Európai méreteket nézve, a magyarországi fogyasztás itt eltörpül a környező térség, országok fogyasztásához képest, csak külön magyar érdekekért nem gazdaságos ezt különutasan megépíteni. Tehát ha egyszer ezek több irányból kiépültek - vagy ki fognap épülni, már a kereskedelmi szerződések értelmében bárki szállíthat rajtuk, Magyarország akár csak tranzitország szerepet is kaphat.

Így lesz lehetőség a több irány felöl történő vásárlások elvégzésére - ahol csak az ár, a minőség, és a biztonságos szállítás a döntő tényező a megrendelésektől (politika belekeverése nélkül) . Ha már az is belezavar a kereskedelembe, kiszámíthatatlan előre nem tervezhető lesz a gazdaságunk is, mert külső országok kereskedelmi, szankciós háborúi is minket súlythatnak.

Lehet szemellenzősen is vásárolni (mikor ezt nekünk pakolják fel mint a lónak) de mi is fontos pénzügyi forrásokat vesztegetünk el ezzel, amit senki nem fog pótolni.
A politikát sajnos nem lehet semmijen esetben se figyelmen kivűl hagyni.
 
Egyébként ha a NER valoban a Haza érdekében politizálna,akkor nem harcolna Brüsszellel,hanem a hazai érdek mentén politizálna Brüsszelben.
A mi igazi problémánk a tranzitdijak.Ha kilobbiznánk Brüsszelben,hogy ebböl a szempontbol is belföld legyen az egész EU,és az EUn belül ne lehessen a szállitás költségén felüli tranzitdijat kérni,akkor az orosz gáz azonnal elvesztené minden árelőnyét.Az LNG olcsóbb lenne itt,Mo-on,mint az orosz gáz.
Ráadásul az LNG piac folyamatossan bővül,hisz nincs kötve a nagy csővezetékekhez.A nagy LNG hajók baromi olcsón a világ túlfeléről is Európába tudják hozni a gázt.
Nem tudom hogy honnan veszed az adatokat, az CNG ből LNG-t gyártani , hajózni, majd a kikőtőben visszaalakítani , milyen gazdaságos, az egy baromira drága kényszer folyamat amikor nincs más lehetőség (mert nincs cső a szállításra) , venni kell a kiesett szankciózott Európai forrásaink miatt. Azt ne nézd, hogy a F.O.S. média dicsőíti ezt a megoldást, ugyanolyan gazdasági csődbevivő mint a SötétZöld energia gyártás, felhasználás.

Egyetlen szempontot kell nézni, hogy az USA a saját kitermelése és csővezetékes belső hálózata miatt az ottani gáz piaci nagyker ára (Henry HUB ) 10,3 Euró / 100 m3. Ha itt Európában erre a szintre nem megy vissza az ár, az összes erre alapozott gyár fogja magát felszedi a lábait és az USA-ban köt ki, mi meg nézhetünk ki a fejünkből, mi történt. A magyar ammónia és műtrágya gyártás is megszünt a magas gázár miatt.

Ismétlés a tudás anyja : 26 Euro / 100 m3 körül van Angliai érkezéssel, visszaalakításaal az USA LNG. :

Az LNG leánykori neve CNG, tehát ugyanaz de cseppfolyós állapotban.

Hogy lesz-e horvát LNG terminál - az attól függ, hogy meddig bírjuk ki az iparromboló, költségvetést fosztogató (támogatások) magas földgáz árakat, és e miatti kényszerből, az EU magára nyitja az orosz csapot - ha meg akarja állítani a folyamatos gazdasági zuhanást, leépülést. Aki tud még olyan forrást, ami az EU-ban szállítva az USA földgáz áraival egyenértékű - kérem ne tartsa vissza , írja meg..

Ha az USA-t nézzük, nála sokkal jobb áron, csővezetéken mozog a földgáz (kb 11 Euro/MWh).
Ha ezt tartály hajózzuk, 25 Euro/MWh körül lesz az ára, még a kereskedőket is kihagyva. (Horvát terminálon)

Ez olyan magas beker ár a konfliktus előttihez képest - hogy gazdaságilag fogyaszthatatlan. Ezért lesznek versenyképtelenek az EU termékek előállítása - mert az USA-ban még fele áron sincs a földgáz.

Így az LNG üzlet sokaknak jó - de nem Európában, csak energiamankó pótcselekvésnek tekinthető (ha nagyon muszáj).

Nézzük meg hogy mennyibe kerül(ne) az USA CNG LNG-vé átalakítása, horvát lefejtő állomásra szállítva, CNG-vé visszaalakítva, és kompresszorozva készen a csővezetéken való továbbításra:

. LNG előállítás (USA‑ban):
• A földgáz alapára – a Henry Hub árak alapján – kb. 3,5 USD/MMBtu, ami 1 MWh esetén:
  3,412 MMBtu/MWh × 3,5 USD/MMBtu ≈ 12 USD/MWh.
• A cseppfolyósítási (LNG‑vé alakítási) költség jellemzően 2,5 USD/MMBtu körül mozog, így:
  3,412 MMBtu/MWh × 2,5 USD/MMBtu ≈ 8,5 USD/MWh.
• LNG előállítási összköltség: 12 + 8,5 ≈ 20,5 USD/MWh.

2. Szállítás (tanker oda–vissza út):
• Egy modern LNG‑tanker (például egy Q‑Max típusú, kb. 266 000 m³ LNG‑vel) esetében a korábbi becslések szerint az amerikai partoktól egy UK‑terminálra egy 14 napos út költsége kb. 1,675,000 USD volt, ami 1,600,000 MWh energiára kb. 1,05 USD/MWh-t jelentett.
• Horvátországi terminálra általában valamivel hosszabb útvonalat kell áthidalni – feltételezhetjük, hogy az oda–vissza út kb. 16 napos –, így a szállítási költség kb. (16/14)×1,675,000 ≈ 1,915,000 USD, ami 1,915,000 USD / 1,600,000 MWh ≈ 1,20 USD/MWh-t eredményez.

3. Befogadó oldali feldolgozás (CNG gázzá visszaalakítás, újra kompresszálás):
• Költségei általában kb. 2 USD/MMBtu körül alakulnak.
• Ez 1 MWh esetén: 3,412 MMBtu/MWh × 2 USD/MMBtu ≈ 6,8–7 USD/MWh.

Összesítés (USD/MWh):
• LNG előállítás: 20,5 USD/MWh
• Szállítás: 1,20 USD/MWh
• Befogadó oldali feldolgozás: ~7 USD/MWh
–––––––––––––––––––––––––––––––
Teljes lánc: kb. 20,5 + 1,20 + 7 ≈ 28,7 USD/MWh

Átszámolva euróra (például 1 USD ≈ 0,92 EUR):
28,7 USD/MWh × 0,92 ≈ 26,4 EUR/MWh

Az LNG használattal a környezetvédelembe is belerugunk, mert a kétszeri kompresszorozással CO2 keletkezik, és a hajóztatással egy fordulóval elégetünk mintegy 2 700 tonna nehéz olajat aminek jelentős kéntartalma van (savas eső) + CO2 fejlesztés..

Ezért nem megoldás az LNG-re való támaszkodás - mert duplája a szükséges, gazdaságos földgáz bekerülési díjnak + környezet szennyező.

Ez volt az az USA -ból jövő LNG ár. Mi van ha az orosz mezökön termelt földgáz hajón érkezik LNG formájában Európába? Vagy nem is kell ezt végig játszani , Németország magára nyitja az ép Yamal csővezeték végét? Árak kiszámítása:

Orosz LNG ár, a Zeebrugge, BE EU-terminálra (ennek árai nyilvánosabbak) :
2) Bemenő adatok
Feedgas (Jamal): rendkívül alacsony, ~0,38 $/MMBtu.
Liquefaction (Jamal T1–3, breakeven): ~4,01 $/MMBtu (FOB költség része).
Shipping Sabetta→EU: rövid (8–10 nap) útvonal, ezért lényegesen olcsóbb, mint USA→NWE. Konzervatív számításra ~1,0 $/MMBtu középértéket veszek. (A rövid menetidőt és EU-közelség jelentőségét lásd.)
3) Két számítás
(A) Közép (reális,mai)
  • Feedgas 0,38
  • Liquefact 4,01
  • Shipping 1,00
  • Regas 0,22
Összesen: 5,61 $/MMBtu

Átváltás EUR/100 m³:
5,61 × 3,54 × 0,92 = ≈ 18,3 €/100 m³

(B) Felső (óvatosabb, drágább)
  • Feedgas 0,38
  • Liquefact 4,50 (magasabb CAPEX/üzemi felár feltételezése)
  • Shipping 1,50 (drágább fuvardíj/ice-os időszak)
  • Regas 0,30 (terminálhasználat + egyéb komponens)
Összesen: 6,68 $/MMBtu

Átváltás EUR/100 m³:
6,68 × 3,54 × 0,92 = ≈ 21,8 €/100 m³

Nézzük meg , ha ugyanez a gáz a sértetlen, és meglévő Yamal csövezetéken kerül Németországba, és ott elhatároznák a csapnyitást most mennyibe kerülne:

  • Feedgas (Jamal gázmező): ~0,4 $/MMBtu
  • Kompresszió / üzemeltetés: ~0,3–0,5 $/MMBtu
  • Tranzitdíjak Belarusz + Lengyelországon keresztül: erre van konkrét díjtábla.

Lengyel és belarusz tranzitdíjak:

Lengyel Jamal-szakasz (EuRoPol GAZ, SGT) 2025-ös tarifa: kb. 24,855 PLN/MWh az éves entry + exit együtt.
– EUR/PLN ~4,26 → ≈ 5,82 €/MWh.
– 100 m³ ≈ 1,055 MWh → ≈ 6,1 €/100 m³.

Belarusz szakasz: iparági becslések szerint ~0,25–0,3 €/100 m³.
Összes tranzit Mallnowig: ≈ 6,4 €/100 m³.

Összesítés:
  • Nyers gáz + kompresszió: ~0,7 $/MMBtu ≈ 2,3 €/100 m³
  • Tranzit (BY+PL): ≈ 6,4 €/100 m³

Összesen Mallnow (DE határ): ≈ 8,5–9 €/100 m³

Összehasonlítás:

USA LNG UK-ban regázosítva: 25–29 €/100 m³
Jamal LNG Zeebrugge regázosítva: 18–22 €/100 m³
Jamal vezetékes Mallnowban: ~9 €/100 m³

Tehát ha a Jamalt ma kinyitnák, a gáz kb. harmadába kerülne, mint az USA LNG, és feleannyi, mint a Jamal LNG Európába.

"Maaargit , maga normális? " mondhatnánk mert igy is ugyis orosz gázt kell venni az életben maradáshoz , de csak az diverzifikáltan és a divatos LNG formájában a kívülről ránkerőltetett divat - ahol a hasznot új üzleti körök kaszálják le, amit a fogyasztókkal fizettetnek meg áremelés formájában.
Vagyis ha az USA a saját földgázába akarja fojtani az oroszt szankciókkal, megteheti - de ez valószínűleg Európát is viszi magával a gazdasági csődbe.
Jelenleg az ezen röhögő nyertes, Norvégia , aki nagymértékben növelte dupla áron a szállításait az EU-ba, de lényegesen rosszabb minőségű gázból, mint amit az orosz termelt
 
Nem tudom hogy honnan veszed az adatokat, az CNG ből LNG-t gyártani , hajózni, majd a kikőtőben visszaalakítani , milyen gazdaságos, az egy baromira drága kényszer folyamat amikor nincs más lehetőség (mert nincs cső a szállításra) , venni kell a kiesett szankciózott Európai forrásaink miatt. Azt ne nézd, hogy a F.O.S. média dicsőíti ezt a megoldást, ugyanolyan gazdasági csődbevivő mint a SötétZöld energia gyártás, felhasználás.

Egyetlen szempontot kell nézni, hogy az USA a saját kitermelése és csővezetékes belső hálózata miatt az ottani gáz piaci nagyker ára (Henry HUB ) 10,3 Euró / 100 m3. Ha itt Európában erre a szintre nem megy vissza az ár, az összes erre alapozott gyár fogja magát felszedi a lábait és az USA-ban köt ki, mi meg nézhetünk ki a fejünkből, mi történt. A magyar ammónia és műtrágya gyártás is megszünt a magas gázár miatt.

Ismétlés a tudás anyja : 26 Euro / 100 m3 körül van Angliai érkezéssel, visszaalakításaal az USA LNG. :



Ez volt az az USA -ból jövő LNG ár. Mi van ha az orosz mezökön termelt földgáz hajón érkezik LNG formájában Európába? Vagy nem is kell ezt végig játszani , Németország magára nyitja az ép Yamal csővezeték végét? Árak kiszámítása:


Vagyis ha az USA a saját földgázába akarja fojtani az oroszt szankciókkal, megteheti - de ez valószínűleg Európát is viszi magával a gazdasági csődbe.
Jelenleg az ezen röhögő nyertes, Norvégia , aki nagymértékben növelte dupla áron a szállításait az EU-ba, de lényegesen rosszabb minőségű gázból, mint amit az orosz termelt
USA nem az egyetlen LNG exportőr.És az LNG exportőrök köre gyorsan bővül.
Több ezer kilóméteres csőhálózatok költsége szintén nem kicsi.
A mi problémánk igazábol az Európán belüli tranzitdijjak árnövelő hatása.
 
USA nem az egyetlen LNG exportőr.És az LNG exportőrök köre gyorsan bővül.
Több ezer kilóméteres csőhálózatok költsége szintén nem kicsi.
A mi problémánk igazábol az Európán belüli tranzitdijjak árnövelő hatása.
Az EU-belüli tranzitdíj eltörpül a CNG-LNG-szállítás-LNG-CNG visszaalakítás, komprimálás költségeihez képest. Az akkori elemzésemben ott több országon átmenő, Yamal vezeték tranzitdíjakkal is számoltam. Azok végeredménye megmutattam , hogy bárhonnan is szállítunk LNG-t, az egyetlen megoldás, ami árban felveszi a versenyt az USA-ban ott használt földgáz árával - a Yamal német megnyitása. Ameddig nem olyan árszinten vesszük a gázt - az USA bezsákolja az összes Európai gyárat , amely eddig itt dolgozott és profitot termelt. Tehát az elfogadható EU belföldi gázárnak is valahol 10 -12 Euro / 100 m3 - nek kell lennie az életben maradáshoz.

Én megértem az USA-t hogy ismét globálisan fejlődni akar, és pozicióját megörzendő, az oroszt szankciókkal akarja térdre kényszeríteni egy kiadós háború helyett - viszont Nekünk is életben kellene maradnunk.
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt
Az EU-belüli tranzitdíj eltörpül a CNG-LNG-szállítás-LNG-CNG visszaalakítás, komprimálás költségeihez képest. Az akkori elemzésemben ott több országon átmenő, Yamal vezeték tranzitdíjakkal is számoltam. Azok végeredménye megmutattam , hogy bárhonnan is szállítunk LNG-t, az egyetlen megoldás, ami árban felveszi a versenyt az USA-ban ott használt földgáz árával - a Yamal német megnyitása. Ameddig nem olyan árszinten vesszük a gázt - az USA bezsákolja az összes Európai gyárat , amely eddig itt dolgozott és profitot termelt. Tehát az elfogadható EU belföldi gázárnak is valahol 10 -12 Euro / 100 m3 - nek kell lennie az életben maradáshoz.

Én megértem az USA-t hogy ismét globálisan fejlődni akar, és pozicióját megörzendő, az oroszt szankciókkal akarja térdre kényszeríteni egy kiadós háború helyett - viszont Nekünk is életben kellene maradnunk.
Már most olcsóbb a holland tőzsdén az LNG,mint az orosz gáz.A gond az EUn belüli szállitás tranzitdijja.
Nagyon egysikuan rá vagy kattanva az USAra.Bőségesen lesz már a közeljövőben az USAn kivül is LNG exportáló.
 
Már most olcsóbb a holland tőzsdén az LNG,mint az orosz gáz.
Olcsóbb az LNG , abból visszaalakított fölgáz, mint az orosz gáz? Ez olyan lenne - mint fából a vaskarika.

Szerintem benézted a mértékegységet , mert egészen más, át kell számítani a fűtőérték alapján CNG-re

A holland LNG spot/futures ár, amire hivatkozol -nincs ilyen termék, csak TTF földgáz.

Ami van Európában:
Kibontva:
  • A holland gázpiac központi hubja a TTF (Title Transfer Facility). Az ICE Endex / EEX tőzsdéken “Dutch TTF Natural Gas Futures” futnak, ezek vezetékes földgázra vonatkozó kontraktusok a TTF virtuális kereskedési pontra, nem külön LNG-termékek.
  • A TTF-ár azonban gyakorlatilag az egész északnyugat-európai gáz- és LNG-piac fő benchmarkja, a Gate/Eemshaven LNG-terminálokba érkező LNG is ehhez árazódik (LNG-szerződések, arbitrázs stb.).
Kifejezetten LNG-re szóló tőzsdei termékek:
  • Az ICE NWE LNG (Spark) Futures kontraktusa egy északnyugat-európai LNG-árra (SparkNWE DES LNG assessment) épülő, pénzügyileg elszámolt future. Ez az ICE-en fut (ICE Futures Europe), és Nyugat-Európába szállított LNG-t áraz, nem csak Hollandiát, de gyakorlatilag a holland LNG-import is ehhez igazodik.
  • Létezik LNG North West Europe Marker (Platts) Futures is (NYMEX/CME), amely szintén az NWE LNG-szállítmányok árára épül.
  • Ezeket az ICE egy 2022-es bejelentésben kifejezetten úgy pozicionálta, hogy az LNG-import árkockázatát lehessen velük fedezni Nyugat-Európában, a TTF-hez képest.
Nézzük meg a mostani, konkrét adatokat és átszámítást:
(csak energiatartalom alapján, adók/kapacitás/kereskedői margin nélkül):
  • SparkNWE DES LNG front month (~DEC 2025) → kb. 9,42 USD/MMBtu
    → kb. 27,7 €/MWh
    → kb. 29 €/100 m³ CNG-ekvivalens
  • LNG North West Europe Marker (Platts) futures (NWM, folyamatos kontraktus) → kb. 9,67 USD/MMBtu
    → kb. 28,4 €/MWh
    → kb. 30 €/100 m³ CNG-ekvivalens
Használt aktuális adatok / feltevések:
  1. LNG kiinduló árak:
    • SparkNWE DES front month: 9,416 USD/MMBtu
    • Platts NWE Marker (NWM1!): ≈9,665 USD/MMBtu (TradingView folyamatos kontraktus)
  2. USD → EUR árfolyam:
    1 USD ≈ 0,862 EUR (USDEUR spot)
  3. MMBtu → MWh:
    • 1 MMBtu ≈ 0,293 MWh
  4. Földgáz fűtőérték (CNG / vezetékes gáz):
    • 1 Nm³ ≈ 10,5 kWh
    • 100 m³ ≈ 1050 kWh = 1,05 MWh

SparkNWE DES LNG​

  1. 9,416 USD/MMBtu × 0,862 ≈ 8,12 €/MMBtu
  2. 8,12 €/MMBtu ÷ 0,293 MWh/MMBtu ≈ 27,7 €/MWh
  3. 27,7 €/MWh × 1,05 MWh (100 m³) ≈ 29,1 € / 100 m³
Ez kb. 29 €/100 m³

Platts NWE Marker (NWM)​

  1. 9,665 USD/MMBtu × 0,862 ≈ 8,33 €/MMBtu
  2. 8,33 ÷ 0,293 ≈ 28,4 €/MWh
  3. 28,4 × 1,05 ≈ 29,9 € / 100 m³
kb. 30 €/100 m³

Ez csak energiatartalomra épülő nagykereskedelmi ekvivalens...

Ennek alapján az LNG nagykereskedelmi, mostani, tőzsdei ára 29 - 30 Euró / 100 m3, jól fedi az általam előzőekben írt levezetéseket.
Hol olcsóbb ez mint az orosz vezetékes CNG vagy hajón szállított LNG - visszaalakítva ?

Ezzel szemben , idézem a számításaimat orosz gázforrásra:

Jamal LNG Zeebrugge LNG regázosítva: 18–22 €/100 m³
Jamal vezetékes Mallnowban: ~9 €/100 m³

Ha ezt te másképp tudod oszd meg velünk.. Szerintem tényleg benézted az mértékegységek értelmezését, átváltását..
 
SötétZöld energia hiradó 25 12 01:

A SötétZöld Energiához a napelem és szélmalomhoz hozzávehetjük a ZöldHidrogént is.
Előállítása a ZöldEnergia által termelt , már amúgy is túl drága villamos energia felhasználásával történik, és a Zöldek azt képzelik vagy képzelték el, hogy ez a gáz csővezetéken vagy tartálykocsiban ( 1000 atmoszférán) szállítható - és tárolható.. A vegyi és fizikai tulajdonságára való tekintettel biztonsági oldalról csak annyit mondanák el, hogy a benzin, és földgáz e szempontból szó szerint gyermekjáték a hidrogénhez képest..
A nyomás alatti, földgáz autózás sem terjed el, mert ki szeret 300 atmoszférás éghető gáz rendszeren, tele tartályokon üldögélni? A Youtuben is fent van pár videó, mikor a meggondolatlan autós autója közelében van a gázkúton és a járgánya nem bírja a 300 atmoszférás töltést (minden tankolás egy nyomáspróba) , elszáll mint a győzelmi zászló, pedig ott még nem is gyullad be a kiszabadult szinte teljes töltésnyi gáz...:-( ..

Most itt a következő nagyobb volumenű Európai (német) Zöldhidrogén kisérleti project amely becsődől - most éppen vonatot hajtottak volna villany vagy diesel üzemanyag helyett:

 
A nyomás alatti, földgáz autózás sem terjed el, mert ki szeret 300 atmoszférás éghető gáz rendszeren, tele tartályokon üldögélni? A Youtuben is fent van pár videó, mikor a meggondolatlan autós autója közelében van a gázkúton és a járgánya nem bírja a 300 atmoszférás töltést (minden tankolás egy nyomáspróba) , elszáll mint a győzelmi zászló, pedig ott még nem is gyullad be a kiszabadult szinte teljes töltésnyi gáz...:-( ..
Szerinteminkább a rendszer (baleértve a töltőállomás-hálózatot) ára a hunyó... ha meg megkapja a benzin jövedéki adóját, akkor meg pláne nem érné meg senkinek. Ha meg alig lenne rajta adó, akkora bukó lenne a költségvetésnek, amit sehol nem engedhet meg magának, És a metán még nem is zöld. Tiszta földgázüzemű autó (aminek normális csomagtartója is van, szóval eleve gázüzemre van tervezve és nincs benzintartálya) készült amúgy valahol valamikor?
 
  • Tetszik
Reactions: andrew
Szerinteminkább a rendszer (baleértve a töltőállomás-hálózatot) ára a hunyó... ha meg megkapja a benzin jövedéki adóját, akkor meg pláne nem érné meg senkinek. Ha meg alig lenne rajta adó, akkora bukó lenne a költségvetésnek, amit sehol nem engedhet meg magának, És a metán még nem is zöld. Tiszta földgázüzemű autó (aminek normális csomagtartója is van, szóval eleve gázüzemre van tervezve és nincs benzintartálya) készült amúgy valahol valamikor?
Ha minden igaz, a Fiat Multiplának volt CNG-s kivitele Bluepower néven, de volt vegyes üzemű is Bipower néven.
 
Szerinteminkább a rendszer (baleértve a töltőállomás-hálózatot) ára a hunyó... ha meg megkapja a benzin jövedéki adóját, akkor meg pláne nem érné meg senkinek. Ha meg alig lenne rajta adó, akkora bukó lenne a költségvetésnek, amit sehol nem engedhet meg magának, És a metán még nem is zöld. Tiszta földgázüzemű autó (aminek normális csomagtartója is van, szóval eleve gázüzemre van tervezve és nincs benzintartálya) készült amúgy valahol valamikor?
Most is van a CNG-n is jövedéki + ÁFA, csak nem olyan mértékű a teher mint pld a benzin esetén. Ha bejött volna -nyilván elterjedés után erre is rápakoltak volna rendesen,
Hogy miért nem jött be? Pár példa a szerencsésebb kimenetelű esetekből.. :
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://www.youtube.com/watch?v=q_B8Kz9Dd_0
https://www.youtube.com/watch?v=lO055g6JqLs
 
Egyébként ha a NER valoban a Haza érdekében politizálna,akkor nem harcolna Brüsszellel,hanem a hazai érdek mentén politizálna Brüsszelben.
A mi igazi problémánk a tranzitdijak.Ha kilobbiznánk Brüsszelben,hogy ebböl a szempontbol is belföld legyen az egész EU,és az EUn belül ne lehessen a szállitás költségén felüli tranzitdijat kérni,akkor az orosz gáz azonnal elvesztené minden árelőnyét.Az LNG olcsóbb lenne itt,Mo-on,mint az orosz gáz.
Ráadásul az LNG piac folyamatossan bővül,hisz nincs kötve a nagy csővezetékekhez.A nagy LNG hajók baromi olcsón a világ túlfeléről is Európába tudják hozni a gázt.
Ki építene úgy vezetéket, hogy előre tudja soha nem fogja behozni az árát? Egy gázvezeték megépítése üzleti alapon megy… előre le vannak kötve a szállítási mennyiségek, lehet tudni ki mennyit gázt tölt bele majd mennyit vesz ki valaki más a vezeték végén. Ha ez megvan elkezdik összekalapozni a pénzt bankoktól meg befektetőktől márpedig senki nem fog adni egy kanyit sem ha előre ki van mondva az üzemeltető cég csak annyi tranzitdíjat számol fel amennyi az üzemeltetési költség. Egyáltalán minek engednék államok hogy áthaladjon rajtuk csak úgy egy vezeték ha nekik abból semmi hasznuk nincsen? Amit írsz valóban megoldaná a problémát, csak hát a világ nem így működik szerintem.
 
Ki építene úgy vezetéket, hogy előre tudja soha nem fogja behozni az árát? Egy gázvezeték megépítése üzleti alapon megy… előre le vannak kötve a szállítási mennyiségek, lehet tudni ki mennyit gázt tölt bele majd mennyit vesz ki valaki más a vezeték végén. Ha ez megvan elkezdik összekalapozni a pénzt bankoktól meg befektetőktől márpedig senki nem fog adni egy kanyit sem ha előre ki van mondva az üzemeltető cég csak annyi tranzitdíjat számol fel amennyi az üzemeltetési költség. Egyáltalán minek engednék államok hogy áthaladjon rajtuk csak úgy egy vezeték ha nekik abból semmi hasznuk nincsen? Amit írsz valóban megoldaná a problémát, csak hát a világ nem így működik szerintem.
Mobiloknál is bevezették,hogy az egész EU belföldnek számitson.
Az adott ország,kin keresztűlmegy a vezeték,annak is szállithat-máris érdeke.
Épitettek már vasutat,autópályát is úgy,hogy eredetileg nem piaci érdekböl épült.De később a piac hasznát látta.
Csak ismételni tudom magam.Nem harcolni kéne Brüsszellel hatalompolitikai okbol,hanem politizálni Brüsszelben a Haza érdekében
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu