Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

3 milliárd euróért épített német szénerőmű, ami mindössze 6 évet működött (!!), kiegyenlítő erőműként, a mielőtt a full elmebeteg által leuralt Németországban nemes egyszerűséggel 2023-ban felrobbantották, hiszen a zöldek által bevezetett CO2 kvóták és adók mellett nem lehetett gazdaságosan működtetni.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Az USA rábólintott, hogy a MOL megvehesse a szerb NIS-t:


Az Egyesült Államok hozzájárult ahhoz, hogy a Szerbiai Kőolajipari Vállalat (NIS) 2026. március 24-ig tárgyaljon a kőolaj-finomítója orosz tulajdonban lévő vagyonrészének értékesítéséről – jelentette szerda este az RTS szerb állami televízió az MTI szerint. Az RTS jelentése szerint a NIS azonban nem kapott működési engedélyt, amely révén nyersolajat vásárolhatna és feldolgozhatna.
 
Kis játék.
AI előrejelzés a Gazprom eladásra váró KKE finomítóira,


A 2025. december 25-i friss adatok és piaci elemzések alapján az alábbiak a várható esélyek és döntési határidők a három kritikus finomító esetében:

1. Szerbia – NIS (Naftna Industrija Srbije)
Itt a legtisztább a kép: a szerb kormány és a Gazprom közötti tárgyalások a MOL-t jelölték meg elsődleges vevőnek a szankciós kényszer miatt.
  • Pályázók esélyei:
    • MOL (Magyarország): 85% (Már zajlanak a technikai egyeztetések a 11,3%-os, majd a többségi csomagról).
    • ADNOC (Emírségek): 10% (Pénzügyi befektetőként bármikor beléphetnek, de jelenleg nincs az asztalon).
    • SOCAR (Azerbajdzsán): 5% (Csak akkor, ha a MOL-üzlet politikai okokból meghiúsulna).
  • Mikorra dől el?
    • 2026. január közepe: Vučić elnök szerint ekkorra lezárják a főbb megállapodást.
    • 2026. március 24: Ez a végső jogi határidő az amerikai szankciós mentesség (OFAC) alapján az orosz tulajdonrész rendezésére.

2. Bulgária – Lukoil Neftochim (Burgasz)
Ez a legvitatottabb folyamat, ahol a nyugati és a keleti tőke csap össze.
  • Pályázók esélyei:
    • Ghenicont (Katari-brit konzorcium): 50% (A bolgár kormány és a nyugati tanácsadók jelenlegi favoritja).
    • MOL (Magyarország): 30% (Szakmai befektetőként erős, de a bolgár politika egy része blokkolja a "túlzott" magyar befolyást).
    • SOCAR (Azerbajdzsán): 20% (Erős állami hátszéllel rendelkeznek Bulgáriában).
  • Mikorra dől el?
    • 2026. első negyedév (Q1): A bolgár parlament 2025 novemberében hozott döntése alapján a finomító sorsát 2026 tavaszáig véglegesíteni kell.

3. Románia – Lukoil Petrotel (Ploiești)
A román piac a legzártabb a MOL előtt, itt dominál a "nemzeti érdek" védelme.
  • Pályázók esélyei:
    • Román állam / Konzorcium (Romgaz(román állami cég)/OMV): 60% (A kormány "nemzeti megoldást" vagy az osztrák-román OMV Petrom bővülését preferálja).
    • KMG (KazMunayGas/Kazahsztán): 25% (Már övék a Rompetrol, logikus lenne az egyesítés).
    • MOL (Magyarország): 15% (A politikai ellenállás miatt csak akkor rúghat labdába, ha mindenki más visszalép).
  • Mikorra dől el?
    • 2026. június: A román kormány 2025 végi nyilatkozatai szerint a jövő év közepéig akarnak pontot tenni az orosz kivonulás végére.

Összegzett menetrend a MOL-nak:
  1. Szerbia: 3 hét múlva (2026. január közepe) jöhet a bejelentés.
  2. Bulgária: 3-4 hónapon belül kiderül, befogadják-e a magyar ajánlatot.
  3. Románia: Legkorábban 2026 nyarán várható végleges döntés
 
Kis játék.
AI előrejelzés a Gazprom eladásra váró KKE finomítóira,


A 2025. december 25-i friss adatok és piaci elemzések alapján az alábbiak a várható esélyek és döntési határidők a három kritikus finomító esetében:

1. Szerbia – NIS (Naftna Industrija Srbije)
Itt a legtisztább a kép: a szerb kormány és a Gazprom közötti tárgyalások a MOL-t jelölték meg elsődleges vevőnek a szankciós kényszer miatt.
  • Pályázók esélyei:
    • MOL (Magyarország): 85% (Már zajlanak a technikai egyeztetések a 11,3%-os, majd a többségi csomagról).
    • ADNOC (Emírségek): 10% (Pénzügyi befektetőként bármikor beléphetnek, de jelenleg nincs az asztalon).
    • SOCAR (Azerbajdzsán): 5% (Csak akkor, ha a MOL-üzlet politikai okokból meghiúsulna).
  • Mikorra dől el?
    • 2026. január közepe: Vučić elnök szerint ekkorra lezárják a főbb megállapodást.
    • 2026. március 24: Ez a végső jogi határidő az amerikai szankciós mentesség (OFAC) alapján az orosz tulajdonrész rendezésére.

2. Bulgária – Lukoil Neftochim (Burgasz)
Ez a legvitatottabb folyamat, ahol a nyugati és a keleti tőke csap össze.
  • Pályázók esélyei:
    • Ghenicont (Katari-brit konzorcium): 50% (A bolgár kormány és a nyugati tanácsadók jelenlegi favoritja).
    • MOL (Magyarország): 30% (Szakmai befektetőként erős, de a bolgár politika egy része blokkolja a "túlzott" magyar befolyást).
    • SOCAR (Azerbajdzsán): 20% (Erős állami hátszéllel rendelkeznek Bulgáriában).
  • Mikorra dől el?
    • 2026. első negyedév (Q1): A bolgár parlament 2025 novemberében hozott döntése alapján a finomító sorsát 2026 tavaszáig véglegesíteni kell.

3. Románia – Lukoil Petrotel (Ploiești)
A román piac a legzártabb a MOL előtt, itt dominál a "nemzeti érdek" védelme.
  • Pályázók esélyei:
    • Román állam / Konzorcium (Romgaz(román állami cég)/OMV): 60% (A kormány "nemzeti megoldást" vagy az osztrák-román OMV Petrom bővülését preferálja).
    • KMG (KazMunayGas/Kazahsztán): 25% (Már övék a Rompetrol, logikus lenne az egyesítés).
    • MOL (Magyarország): 15% (A politikai ellenállás miatt csak akkor rúghat labdába, ha mindenki más visszalép).
  • Mikorra dől el?
    • 2026. június: A román kormány 2025 végi nyilatkozatai szerint a jövő év közepéig akarnak pontot tenni az orosz kivonulás végére.

Összegzett menetrend a MOL-nak:
  1. Szerbia: 3 hét múlva (2026. január közepe) jöhet a bejelentés.
  2. Bulgária: 3-4 hónapon belül kiderül, befogadják-e a magyar ajánlatot.
  3. Románia: Legkorábban 2026 nyarán várható végleges döntés
Szakmailag és politikailag a bolgároknak egy MOL SOCAR konzorciumot kellene favorizálniuk. Ekkor ugyanis a finomító mellett egy terminált és egy csővezetéket is kapnának, amivel el lehetne látni szerbiát és Magyarországot is a MOL Azeri saját olajjal. Persze ez egy bizonyos körnek nem tetszene remélhetőleg Trumppal ezt is ki tudjuk mozogni. Nagyon szép lenne. Romániát már leírtam ott felesleges erőlködni.
 
  • Tetszik
Reactions: gatya and Nber
Szakmailag és politikailag a bolgároknak egy MOL SOCAR konzorciumot kellene favorizálniuk. Ekkor ugyanis a finomító mellett egy terminált és egy csővezetéket is kapnának, amivel el lehetne látni szerbiát és Magyarországot is a MOL Azeri saját olajjal. Persze ez egy bizonyos körnek nem tetszene remélhetőleg Trumppal ezt is ki tudjuk mozogni. Nagyon szép lenne. Romániát már leírtam ott felesleges erőlködni.
Nagyon érdekes, hogy ezt a sztorit mi jelenleg gyakorlatilag páholyból szemléljük és keselyűként lecsaphatunk vmi húsra.
(Amíg a Barátság üzemel!! Ez nekem érthetetlen miért üzemel, a háború egyik rejtélye. )

Még kicsit bolygattam a sztorit. Fura, hogy a bolgárok tavaszig, a románok nyárig akarják húzni a döntést.

A szerbek állnak, nem üzemel a finomító, itt a legégetőbb a döntés. Itt MOL benzin és dieselexport tartja őket életben, meg a vészesen fogyó tartalékaik.Kábé január közepén Szerbia leáll, üzemanyagjegyrendszer fenyeget.

A bolgárok február közepéig kaptak szankcióhalasztást, Kb, február végéig tudnak üzemelni. Ők leálltak az urali olajról arab, kazah olajra. Itt ez a kazah nemtom tényleg kazah-e vagy csak papíron és a valóságban orosz.....60%-on üzemelnek, gyakorlatilag leállt az export. Ez a Balkán legnagyobb finomítója,(20%-al nagyobb mint Batta). Teljes kapával a 40% export.

A román is áll, 45 napos karbantartáson, de az újraindítás bizonytalan.Anyagi okai vannak a döntés nyárra halasztásának. A xar román költségvetési helyzet miatt nem tudják államosítani. Ezért próbálnak nyárig az OMV-vel kiegyezni a közös megvásárláson.
 
  • Tetszik
Reactions: gatya and Nber
Mit okozott a 3 finomító leállása árakban.



Főleg dieselhiány lett.A szerb a magyar fölé, a román a magyarhoz drágult.

A bolgár miért nem??

Közvetlen állami felügyelet: A bolgár kormány 2025 novemberében törvényileg átvette az operatív kontrollt a Lukoil-finomító felett, és kinevezett egy állami biztost (Rumen Spetsovot, az adóhatóság fejét) a vállalat élére. Ez megakadályozta, hogy a tulajdonos egyoldalú áremeléssel vagy termelésleállítással reagáljon a szankciókra.

Exportkorlátozás: Október végén a bolgár parlament sürgősségi törvénnyel korlátozta a kőolajtermékek kivitelét, hogy a finomító teljes kapacitása a belföldi piacon maradjon. Ez mesterségesen magasan tartotta a kínálatot Bulgárián belül, megakadályozva a spekulatív áremelkedést
 
Mit okozott a 3 finomító leállása árakban.



Főleg dieselhiány lett.A szerb a magyar fölé, a román a magyarhoz drágult.

A bolgár miért nem??

Közvetlen állami felügyelet: A bolgár kormány 2025 novemberében törvényileg átvette az operatív kontrollt a Lukoil-finomító felett, és kinevezett egy állami biztost (Rumen Spetsovot, az adóhatóság fejét) a vállalat élére. Ez megakadályozta, hogy a tulajdonos egyoldalú áremeléssel vagy termelésleállítással reagáljon a szankciókra.

Exportkorlátozás: Október végén a bolgár parlament sürgősségi törvénnyel korlátozta a kőolajtermékek kivitelét, hogy a finomító teljes kapacitása a belföldi piacon maradjon. Ez mesterségesen magasan tartotta a kínálatot Bulgárián belül, megakadályozva a spekulatív áremelkedést
Az októberi román benzinár biztosan nem jó, sem a dízel. Az elmult egy évben biztosan nem volt $1,46-nak megfelelő lejért benzin meg 1,51-ért dízel, max ha lopottat vettél valahonnan. $1,65-1,75 körűl volt a benzin októberben, a dízelt nem tudom de az valamivel több, jelenleg meg $1,67-1,69.
 
Kis játék.
AI előrejelzés a Gazprom eladásra váró KKE finomítóira,


A 2025. december 25-i friss adatok és piaci elemzések alapján az alábbiak a várható esélyek és döntési határidők a három kritikus finomító esetében:

1. Szerbia – NIS (Naftna Industrija Srbije)
Itt a legtisztább a kép: a szerb kormány és a Gazprom közötti tárgyalások a MOL-t jelölték meg elsődleges vevőnek a szankciós kényszer miatt.
  • Pályázók esélyei:
    • MOL (Magyarország): 85% (Már zajlanak a technikai egyeztetések a 11,3%-os, majd a többségi csomagról).
    • ADNOC (Emírségek): 10% (Pénzügyi befektetőként bármikor beléphetnek, de jelenleg nincs az asztalon).
    • SOCAR (Azerbajdzsán): 5% (Csak akkor, ha a MOL-üzlet politikai okokból meghiúsulna).
  • Mikorra dől el?
    • 2026. január közepe: Vučić elnök szerint ekkorra lezárják a főbb megállapodást.
    • 2026. március 24: Ez a végső jogi határidő az amerikai szankciós mentesség (OFAC) alapján az orosz tulajdonrész rendezésére.

2. Bulgária – Lukoil Neftochim (Burgasz)
Ez a legvitatottabb folyamat, ahol a nyugati és a keleti tőke csap össze.
  • Pályázók esélyei:
    • Ghenicont (Katari-brit konzorcium): 50% (A bolgár kormány és a nyugati tanácsadók jelenlegi favoritja).
    • MOL (Magyarország): 30% (Szakmai befektetőként erős, de a bolgár politika egy része blokkolja a "túlzott" magyar befolyást).
    • SOCAR (Azerbajdzsán): 20% (Erős állami hátszéllel rendelkeznek Bulgáriában).
  • Mikorra dől el?
    • 2026. első negyedév (Q1): A bolgár parlament 2025 novemberében hozott döntése alapján a finomító sorsát 2026 tavaszáig véglegesíteni kell.

3. Románia – Lukoil Petrotel (Ploiești)
A román piac a legzártabb a MOL előtt, itt dominál a "nemzeti érdek" védelme.
  • Pályázók esélyei:
    • Román állam / Konzorcium (Romgaz(román állami cég)/OMV): 60% (A kormány "nemzeti megoldást" vagy az osztrák-román OMV Petrom bővülését preferálja).
    • KMG (KazMunayGas/Kazahsztán): 25% (Már övék a Rompetrol, logikus lenne az egyesítés).
    • MOL (Magyarország): 15% (A politikai ellenállás miatt csak akkor rúghat labdába, ha mindenki más visszalép).
  • Mikorra dől el?
    • 2026. június: A román kormány 2025 végi nyilatkozatai szerint a jövő év közepéig akarnak pontot tenni az orosz kivonulás végére.

Összegzett menetrend a MOL-nak:
  1. Szerbia: 3 hét múlva (2026. január közepe) jöhet a bejelentés.
  2. Bulgária: 3-4 hónapon belül kiderül, befogadják-e a magyar ajánlatot.
  3. Románia: Legkorábban 2026 nyarán várható végleges döntés
Nah, egy kicsit még csavartam rajta. Próbálok azért kevés fake adatot hozni. Ha nem is tuti pontos de a nagy kép vmit mutat.

Milyen piacokat uralnak ma a MOL finomítói.
Mit jelent az ha a MOL megveszi a NIS-t, mi a burgaszi finomító szerepe.
Ha vhogy sikerülne is, az EU, hol tehet keresztbe, hogy lehet kivédeni, konteózzunk Amerikával.

Alapvetően a MOL szempontjából kértem AI adatot.



Aztán az exportpiacukról



Abszolút dominancia: Magyarország, Szlovákia

Piacvezető: Horvátország

Jelentős piaci szereplő: Ausztria, Bosznia, Szlovénia

Itt az INA exportjában elég ellentmondó adatok vannak.



Ha a NIS behúzza a MOL, hogyan váltzik a kép.



Természetesen Szerbiában is piacvezető lenne a MOL, de mellékszálon Boszniában is az INA-val. (Itt lehet, hogy minimum a kiskereskedelemben néhány kutat a monopolhelyzet Uniós nyünnyögése miatt vkinek le kellene adni)

Újvidéki (Novi Sad) Finomító: Névlegesen 2,6 millió tonna/év, de elsősorban kenőolaj-alapanyagok gyártására specializálódott.


Ha hozzávesszük a burgaszi finomítót is. Akkor így néz ki a Szuper MOL.




Piacvezető lenne természetesen a bolgároknál, de jelentős szereplő Montenegróban és régi barátunknál Ukrajnában is.
Vannak még anyagi, versenyjogi döccenők is, amellett, hogy a bolgárok inkább a katariakat favorizálják.
 
Nah, egy kicsit még csavartam rajta. Próbálok azért kevés fake adatot hozni. Ha nem is tuti pontos de a nagy kép vmit mutat.

Milyen piacokat uralnak ma a MOL finomítói.
Mit jelent az ha a MOL megveszi a NIS-t, mi a burgaszi finomító szerepe.
Ha vhogy sikerülne is, az EU, hol tehet keresztbe, hogy lehet kivédeni, konteózzunk Amerikával.

Alapvetően a MOL szempontjából kértem AI adatot.



Aztán az exportpiacukról



Abszolút dominancia: Magyarország, Szlovákia

Piacvezető: Horvátország

Jelentős piaci szereplő: Ausztria, Bosznia, Szlovénia

Itt az INA exportjában elég ellentmondó adatok vannak.



Ha a NIS behúzza a MOL, hogyan váltzik a kép.



Természetesen Szerbiában is piacvezető lenne a MOL, de mellékszálon Boszniában is az INA-val. (Itt lehet, hogy minimum a kiskereskedelemben néhány kutat a monopolhelyzet Uniós nyünnyögése miatt vkinek le kellene adni)

Újvidéki (Novi Sad) Finomító: Névlegesen 2,6 millió tonna/év, de elsősorban kenőolaj-alapanyagok gyártására specializálódott.


Ha hozzávesszük a burgaszi finomítót is. Akkor így néz ki a Szuper MOL.




Piacvezető lenne természetesen a bolgároknál, de jelentős szereplő Montenegróban és régi barátunknál Ukrajnában is.
Vannak még anyagi, versenyjogi döccenők is, amellett, hogy a bolgárok inkább a katariakat favorizálják.
Továbbbontva a MOL szerepét a fenti fikciós szerb, bolgár finomítókkal



Mit jelentene ez regionálisan?
Totális logisztikai kontroll: A MOL kezében lenne az összes stratégiai belépési pont: a tengeri kikötők (Rijeka, Burgasz) és a szárazföldi csővezetékek (Barátság, Adria-vezeték). Ezáltal a csoport határozná meg a teljes régió üzemanyag-árképzését.

Ukrajna "életvonala": A pozsonyi, százhalombattai és burgaszi finomítók együttes irányításával a MOL válna Ukrajna háború utáni újjáépítésének és napi üzemanyag-ellátásának első számú stratégiai partnerévé.

Politikai és gazdasági súly: A MOL-csoport bevételei és befolyása vetekedne bizonyos régiós országok GDP-jével. Ez hatalmas alkupozíciót jelentene a tranzitdíjakról (pl. a horvát JANAF-fal) folytatott tárgyalásokon.

Versenyjogi falak: Egy ilyen mértékű koncentrációt az Európai Bizottság Versenyjogi Főigazgatósága szinte biztosan megakadályozna, vagy kőkemény feltételekhez (pl. több tucat kút és bizonyos kapacitások eladása) kötné, mivel a szabad piaci verseny megszűnne a régió nagy részén.

Orosz befolyás vége: A NIS és Burgasz megszerzésével a Gazprom és a Lukoil végleg kiszorulna a KKE régió finomítási szektorából, ami a 2025-ös geopolitikai célok (függetlenedés) végső beteljesülése lenne.


Két probléma van a bolgár szándékon kívül.
Nincs erre a MOLnak pénze a szerb finomítón túl és az Uniós versenyjog.

De ha nem a MOL veszi meg Burgaszt, hanem az MVM, akkor szürkül a kép. Nem romlik a MOL eladósodottsága, és változik a tulajdonviszony. Viszont a magyar monopólium marad.

Mivel az MVM 100%-ban állami tulajdonú, a MOL-ban pedig a magyar állam közvetett módon (alapítványokon keresztül) jelentős befolyással bír, a két cég együttes fellépése a régióban kvázi-monopóliumhoz közeli helyzetet teremtene.
A versenyjogi probléma nem szűnne meg, csak átalakulna. Az Európai Bizottság valószínűleg "közös irányítás" vagy "összehangolt magatartás" gyanújával vizsgálná a két magyar óriás ténykedését, mivel együttesen uralnák az Adria és a Fekete-tenger közötti teljes üzemanyag-folyosót


Akkor mit lehet tenni? Elő kell venni a Jokert a pakliból.
il_1588xN.6983036830_atni.jpg


Ő idézte elő a szankciókkal a káoszt, arassa is le a babért, lehetőleg a legjobb európai barátjával. Velünk. :D


Eleve az amcsikkal kell egyeztetni, ki tárgyalhat az orosz finomítók átvételéről.
Ha MOL vagy más magyar cég, egy amcsi céggel párban fut rá a bolgár finomítóra, az Unió versenyjogi aggályai csökkenek, a finanszírozás megoldottabb és a győzelmi esélyek is javulnak.

Sőt ilyen kontsrukcióban a Ploesti finomító is megszerezhető, de azt egyelőre hagyjuk is.

Egy ilyen amerikai együttműködéssel, NIS átvételével (külön-külön, hát még együtt) javulnának a horvátokkal szemben az Adria vezeték tranzitdíjairól a tárgylások és az ukránok is jobban meggondolnák mielőtt a Barátság közelébe lőnek. Ha a bolgár kikötő újra fogadna urali oljat, nemcsak közvetetten, de közvetlenül is érdekeltek lennének az amcsik az orosz olaj Európába áramlásában. Tehát a gázellátás mellett, Magyarország kőolaj ellátása is biztosítva lenne.


De itt már nagyon előre ugrottam.:oops: Először legyünk túl a NIS-en.
 
  • Tetszik
Reactions: Nber and anonim999