4/4+/4.5 generációs vadászbombázók

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Ez a tendencia a méregdrága gépekkel(és ezzel összefüggésben a hosszú fejlesztéssel)nem mehet a végtelenségig,jó példa erre a Raptor amiből van 186db úgy,hogy valami 40-et használnak kiképzésre.Ez egy nevetséges mennyiség ennyivel nem lehet háborúzni!Vagy ott a Zumwalt,három darab(!!!)semmire nem elég.
Dudi, hányszor kell még elmagyarázni....? A Raptorok nem önmagukban vannak. Ott van mögötte még a Golden Eagle és a többi USAF és Navy és USMC merevszárnyú is. A Raptor feladata az, hogy kis mennyisége ellenére a olyan arányban változtassa meg az erőviszonyokat a 4. gen gépek ellen, hogy a saját 4. gen gépjeiknek onnantól fogva simán menjenek a dolgok. A a "nevetséges" mennyiség Kína légierejét leszámítva kb. minden ország légierjét gyakorlatilag zárójelbe teszi így is...

A Zumwaltból meg azért épül ennyi, mert bár nem vallják be, de az bizony egy irtózatosan nagy melléfogás. Semmit nem tud a Zumwalt a stealthen kívül, amit egy módosított Arleigh Burke ne lett volna képes megcsinálni. A long range PGM arty support eleve faszság, mert láthatóan a költségei olyannyira elszállnak, hogy egy idő után a szuperszonikus géppel CAP-elés olcsóbb alternatíva...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 306
70 837
113
A Golden Eagle program igazából a melegvíz feltalálása, mert a 90-es években maga John Boyd is azt szorgalmazta, hogy a méregdrága Raptor helyett a jóval kisebb technológiai és anyagi kockázatot jelent negyedik generációs gépállomány modernizációra költsék el a pénzt.
Azzal, hogy keresztülvitték a Raptor programot, kinyírták ezt a tervet, majd mikor látták, hogy jön a JSF, ami az ötödik generáció alapjaiban vett újragondolása, annyira leredukálták a rendszeresítendő darabszámot, hogy végül a Golden Eagle programmal modernizálni kezdték a negyedik generációs flotta egy részét. Amivel igyekeznek kipótolni az elmaradt Raptorok után támadt mennyiségi űrt.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 542
90 620
113
Dudi, hányszor kell még elmagyarázni....? A Raptorok nem önmagukban vannak. Ott van mögötte még a Golden Eagle és a többi USAF és Navy és USMC merevszárnyú is. A Raptor feladata az, hogy kis mennyisége ellenére a olyan arányban változtassa meg az erőviszonyokat a 4. gen gépek ellen, hogy a saját 4. gen gépjeiknek onnantól fogva simán menjenek a dolgok. A a "nevetséges" mennyiség Kína légierejét leszámítva kb. minden ország légierjét gyakorlatilag zárójelbe teszi így is...

A Zumwaltból meg azért épül ennyi, mert bár nem vallják be, de az bizony egy irtózatosan nagy melléfogás. Semmit nem tud a Zumwalt a stealthen kívül, amit egy módosított Arleigh Burke ne lett volna képes megcsinálni. A long range PGM arty support eleve faszság, mert láthatóan a költségei olyannyira elszállnak, hogy egy idő után a szuperszonikus géppel CAP-elés olcsóbb alternatíva...
A 4.gen. gépek reménytelenül elavultak az 5.gen.gépekkel szemben.El fognak terjedni az 5.gen.gépek és onnantól kezdve nem marad értelme rendszerben tartani csak a kevés 5.gen.gépet.Nézzük Izraelt.Szerinted elég lesz az IAF-nak 50 F-35 ha 5.gen gépei lesznek az araboknak?Ne csak amerikában gondolkodj nem csak ő van a világon!*

*Ráadásul ők sem fogják megtartani a 4.gen.gépeiket ha jön az F-35 tehát zsugorodni fog a géppark!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 542
90 620
113
Személy szerint arról sem vagyok meggyőződve,hogy a tervezett mennyiségben kerül rendszeresítésre az F-35 amiből tudtommal így is kevesebb lesz mint az F-15/16/18 és Harrier flotta darabszáma.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 068
33 677
113
250-290 millió dolláros F-18-asokhoz képest (tudom, support meg képzés meg fegyverzet stb) miért kellene zsugorodjon a géppark? Ennél már csak olcsóbb lehet az F-35 is, ha megelégszenek az A verzióval. 85 millió dolláros árat írnak ha felfut a sorozatgyártás, talán hajtómű néllkül van ez, de további 150-200 millió dollárral / gép lehet fegyvert meg supprtot venni és annyi pilótát képezni, hogy verekedni fognak a gépekért. És még mindig csak az F-18 árát értük el, így meg semmi nem indokolja a mennyiségcsökkentést a 4.-ről 5. generációra való áttéréskor.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 542
90 620
113
250-290 millió dolláros F-18-asokhoz képest (tudom, support meg képzés meg fegyverzet stb) miért kellene zsugorodjon a géppark? Ennél már csak olcsóbb lehet az F-35 is, ha megelégszenek az A verzióval. 85 millió dolláros árat írnak ha felfut a sorozatgyártás, talán hajtómű néllkül van ez, de további 150-200 millió dollárral / gép lehet fegyvert meg supprtot venni és annyi pilótát képezni, hogy verekedni fognak a gépekért. És még mindig csak az F-18 árát értük el, így meg semmi nem indokolja a mennyiségcsökkentést a 4.-ről 5. generációra való áttéréskor.

Otthonra olcsóbban adja a gépeket(meg mindent) mindenki ezen kívül tisztán látszik,hogy az olajországokat pofátlanul átverik az árképzéssel.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 068
33 677
113
Otthonra olcsóbban adja a gépeket(meg mindent) mindenki ezen kívül tisztán látszik,hogy az olajországokat pofátlanul átverik az árképzéssel.
Akkor Románia is olajország, juppííí, várom is az alanyi jogon havi 3000 eurómat az állami olajbevételekből. Persze, hogy otthonra olcsóbban adják el, de három F-35-ösnek annyi az ára, mint amennyiért 4. gen F-18-asokat adtak el a homokiniggereknek, support meg képzés ide vagy oda. Ha ilyen az árképzés, hogy aki kifizeti annak többért aki nem hajlandó annak kevesebbért, és megéri 85 millióért is árulni (márpedig megéri, mert legtöbbet ennyiért fognak eladni, mivel az amcsik a legnagyobb vásárló) akkor csak alkudozás kérdése, hogy 4. gen gépek árán vagy annál olcsóbban kijöjjön bármelyik külföldi vevőnek is az F-35.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 635
10 960
113
Az F-22A, 185 Millió dolláros áránál végül olcsóbb, de 2016-ban a JSF-nek 108 millió dolláros ára van, de ez a gyártói támogatással, hajózó és műszaki képzéssel 110-115 millió dolláros darabára emelkedik, a fegyverzetre egy repülőgépnél, javadalmazástól függően is kell költeni, , tehát 115-120 millió dolláros darabárral lehet számolni a hadrendbe állításhoz. (Az F-22A-nál ez 228 millió dollár/darabár volt) Az egyszeri költség mellett a repülőgép üzemeltetése nem olcsó, igaz az F-22A 57.100 dolláros repült órájához képest, csak 31.600 dollár egy repült óra ára az F-35A változatnál.

Az F-35A a legolcsóbb a három változat közül. A F-35C csak az Amerikai repülőgép hordozókon települ, árát megdrágítja a sósvíz és levegő állóság, korrózióvédelem, valamint a katapultálás és hordozós landoláshoz a futóművek és bekötési pontok megerősítése. A navalizált változat ára jelenleg 129 millió dollár

A VTOL/STOL kialakítású tengerészgyalogsági változat, amely katapulttal nem rendelkező hordozókról, és szárazföldről is üzemeltethető, a legdrágább, a kialakítása miatt. Az F-35B jelenlegi ára 134 millió dollár. A tengerészgyalogságnak kiképzéssel és fegyverzettel tehát 140-145 millió dollárba kerül egy Villám2. Az üzemeltetési költségek tekintetében a sorrend azonos.

A repült óra jelenleg kb. 50ezer dollár körül van az F-35-nél
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
A 4.gen. gépek reménytelenül elavultak az 5.gen.gépekkel szemben.El fognak terjedni az 5.gen.gépek és onnantól kezdve nem marad értelme rendszerben tartani csak a kevés 5.gen.gépet.Nézzük Izraelt.Szerinted elég lesz az IAF-nak 50 F-35 ha 5.gen gépei lesznek az araboknak?Ne csak amerikában gondolkodj nem csak ő van a világon!*

*Ráadásul ők sem fogják megtartani a 4.gen.gépeiket ha jön az F-35 tehát zsugorodni fog a géppark!
Az arabok fényévekre vannak attól, hogy 5. gen gépek közlébe kerüljenek. Még a legfejlettebb szaúdiaknak is csak 4++ F-15S lesz. A többinek 30+ éves 4.gen gépe sincs nagyon. Az IAF dominnanciáját a környéken kb. semmi sem fenyegeti. Az F-35A beszerzés a dobule digit SAM-ek miatt kell csak, a vadászfenyegetés az IAF ellen jelenleg kb. elméleti szinten sem létezik.
 
M

molnibalage

Guest
Személy szerint arról sem vagyok meggyőződve,hogy a tervezett mennyiségben kerül rendszeresítésre az F-35 amiből tudtommal így is kevesebb lesz mint az F-15/16/18 és Harrier flotta darabszáma.
Naná, mert nem váltótípusa az F-15-nek és cirka 200 db Strike Eagle és valami 150 db körüli Golden Eagle gép lesz. A Harrier helyett lényegében 1:1 közeli csere lesz, a Hornetek közül sem cserél le elsőre mindent.

Megint kb. a nagy semmit rugozól és megint olyanon, ami ha ötször nem lett elmagyarázva, akkor egyszer sem. Megtisztelhetnéd annyival a közösséget, hogy kicsit gondolkozol és emlékezel, hogy ne kelljen huszadjára is ugyanazon a köröket lefutni...
 
M

molnibalage

Guest
Otthonra olcsóbban adja a gépeket(meg mindent) mindenki ezen kívül tisztán látszik,hogy az olajországokat pofátlanul átverik az árképzéssel.
Is. Meg olyan supportot adnak mellé, hogy a napi szintű dolgokon kívül semmit sem kell csinálni. Ebben az árban lehet, hogy 25 évre előre benne van az összes depot level beavatozás és egyebek. Akkor nem olyan vészes.

Érdekes, hogy a magyar Gripen lízing árán senki nem hördül fel, az kb. ilyen szinten van túlárazva főleg a gép képességeit és méretét is nézve...
 
M

molnibalage

Guest
Az F-22A, 185 Millió dolláros áránál végül olcsóbb, de 2016-ban a JSF-nek 108 millió dolláros ára van, de ez a gyártói támogatással, hajózó és műszaki képzéssel 110-115 millió dolláros darabára emelkedik, a fegyverzetre egy repülőgépnél, javadalmazástól függően is kell költeni, , tehát 115-120 millió dolláros darabárral lehet számolni a hadrendbe állításhoz. (Az F-22A-nál ez 228 millió dollár/darabár volt) Az egyszeri költség mellett a repülőgép üzemeltetése nem olcsó, igaz az F-22A 57.100 dolláros repült órájához képest, csak 31.600 dollár egy repült óra ára az F-35A változatnál.

Az F-35A a legolcsóbb a három változat közül. A F-35C csak az Amerikai repülőgép hordozókon települ, árát megdrágítja a sósvíz és levegő állóság, korrózióvédelem, valamint a katapultálás és hordozós landoláshoz a futóművek és bekötési pontok megerősítése. A navalizált változat ára jelenleg 129 millió dollár

A VTOL/STOL kialakítású tengerészgyalogsági változat, amely katapulttal nem rendelkező hordozókról, és szárazföldről is üzemeltethető, a legdrágább, a kialakítása miatt. Az F-35B jelenlegi ára 134 millió dollár. A tengerészgyalogságnak kiképzéssel és fegyverzettel tehát 140-145 millió dollárba kerül egy Villám2. Az üzemeltetési költségek tekintetében a sorrend azonos.

A repült óra jelenleg kb. 50ezer dollár körül van az F-35-nél
Az F-22A flyaway ára kb. 135 millió USD. A fejlesztés volt 42-43 mrd, a gyártást 21-22, ebből fajlagosítsd vissza 187 gépre.

A JSF 108 millár ára asszem radar vagy hajtómű nélküli, ami cirka +15 misi. Megy még ez lejebb is, mert még mindig LRIP van...

A korrózió védelem én úgy tudtam, hogy minden gépnél egységes már évtizedek óta, csak így a szárazföldi gép tovább húzza.

A repült óra árakat honnan nézted? Mert az F-22 repórára már évekkel ezelőtt is 35k/USD körüli értéket is írtak. Sajnos a görgetett áras táblázatos oldalt azóta törölték. :(

F-35B-ért 200 misi felett fizettek tudtommal, eszementen drág lett.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 542
90 620
113
Az arabok fényévekre vannak attól, hogy 5. gen gépek közlébe kerüljenek. Még a legfejlettebb szaúdiaknak is csak 4++ F-15S lesz. A többinek 30+ éves 4.gen gépe sincs nagyon. Az IAF dominnanciáját a környéken kb. semmi sem fenyegeti. Az F-35A beszerzés a dobule digit SAM-ek miatt kell csak, a vadászfenyegetés az IAF ellen jelenleg kb. elméleti szinten sem létezik.

Most igen de 20 év múlva nem ez lesz a helyzet!És 20 év múlva biztosan nem lesz 6.gen. amilyen ütemben haladnak mosta fejlesztések!Nem most van a gépek darabszámával a probléma.
 
M

molnibalage

Guest
Most igen de 20 év múlva nem ez lesz a helyzet!És 20 év múlva biztosan nem lesz 6.gen. amilyen ütemben haladnak mosta fejlesztések!Nem most van a gépek darabszámával a probléma.
Nem látok problémát. A MiG-29 9.12 35 éves lesz lassan és még ez sem elterjedt. MiG-21 és 23 gépekkel is bohóckodnak Szíriában. Irán? Múzeumba való gépeik vannak. Az jenkibarát rezsimeket leszámítva sem Iránnak sem egyetlen arab országnak sincs korszerű hardvere...

A PAK-FA-ból jelen állás szerint 2030-ig Orosz földön is mutatóba lesz csak valódi harci alakulatnál, azon felül legfeljebb India. A Kínai exportot nem tudom, de még az is lefeljebb egy évtized.

Mondom, az F-35A egyetlen indoka az double digit SAM. Az arab vadászok a fasorba sincsenek.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 635
10 960
113
Az F-22A flyaway ára kb. 135 millió USD. A fejlesztés volt 42-43 mrd, a gyártást 21-22, ebből fajlagosítsd vissza 187 gépre.

A JSF 108 millár ára asszem radar vagy hajtómű nélküli, ami cirka +15 misi. Megy még ez lejebb is, mert még mindig LRIP van...

A korrózió védelem én úgy tudtam, hogy minden gépnél egységes már évtizedek óta, csak így a szárazföldi gép tovább húzza.

A repült óra árakat honnan nézted? Mert az F-22 repórára már évekkel ezelőtt is 35k/USD körüli értéket is írtak. Sajnos a görgetett áras táblázatos oldalt azóta törölték. :(

F-35B-ért 200 misi felett fizettek tudtommal, eszementen drág lett.

Aviation Week volt az alapja a számoknak. Egyébként ami repórát illeti. Igaz, a megállapításod:
"Érdekes, hogy a magyar Gripen lízing árán senki nem hördül fel, az kb. ilyen szinten van túlárazva főleg a gép képességeit és méretét is nézve..."
... DE itt a bibi, hogy egy békebeli légirendészeti feladatra vagy asszimetrikus háborúban szükséges-e 35-40ezer dolláros repült órába kerülő gépekkel ezeket a tevékenységeket végezni. Akik F-35-re váltanak (kivétel izreel), nem lesz még egy típusra, meg a párhuzamos üzemeltetés is drága. Ha egy ueópai ország nem atomgháborúra készül, márpedig az oroszokkal összeakakaszkodva az lenne, hanem a fenti feladatokra - mert még a jelenlegi középhatalmakkal sem akar európa/nato fegyverese erővel fellépni éppen a járulékos veszteségek miatt - akkor szükséges-e azF-35 rendszeresítése, vagy elég az olcsóbb üzemeltetésű és bekerülési költségű 4+ generáció.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 068
33 677
113
J-20 valószínű, hogy senkinek sem fognak eladni belőle. A J-31 lehet vakvágány, de a pakiknak lehet ekkelni fog. Ki tudja?
A J-31 egyáltalán létezik még? Iránnak lehet ha el tudnának adni belőle, attól függően hogy sikerűl a szuhojvásárlás?
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 889
15 513
113
Nagyon kevés konkrét infó. Talán van egy második protó és mindenféle -isztánoknak próbálják eladni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Ez a tendencia a méregdrága gépekkel(és ezzel összefüggésben a hosszú fejlesztéssel)nem mehet a végtelenségig,jó példa erre a Raptor amiből van 186db úgy,hogy valami 40-et használnak kiképzésre.Ez egy nevetséges mennyiség ennyivel nem lehet háborúzni!Vagy ott a Zumwalt,három darab(!!!)semmire nem elég.
Tök igazad van. a 168 Raptor egy közepes háború első fél évében elfogyna. Ellenséges behatás nélkül is. Ha komolyan gondolnák, akkor most ezer repülne belőle, lenne négyezer kiképzett pilóta, és a gyárból havonta kigurulna egy. Ez így csak játéxer. Mint a 20 B2es.
Hogy miért nem ezt teszik? Mert a HTKA olvasóival szemben ők (is, meg az oroszok is) tudják, hogy ez nem az adu ász. Ez az anyahajókkal együtt a kis országok ijesztgetésére való furkósbotok. Az adu ász a Borej, és a Topol.
 
M

molnibalage

Guest
Tök igazad van. a 168 Raptor egy közepes háború első fél évében elfogyna. Ellenséges behatás nélkül is.
Ezt kérlek fejtsd már ki, hogy mitől is fogyna el csak úgy magától... Eddig összsen 4 gép veszett oda cirka 250 ezer óra után.
http://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-22.pdf

Komolyan mondon nem értem, hogy hogyan képesek ekkora baromságokat leírni..
Amúgy úgy szeretném látni egyszer az orosz gépeket így lebontva, hogy azok milyen stattal bírnak...

Ha komolyan gondolnák, akkor most ezer repülne belőle, lenne négyezer kiképzett pilóta, és a gyárból havonta kigurulna egy. Ez így csak játéxer. Mint a 20 B2es.
A nukeláris fegyverekkel semmiféle nyomásgyakorlás nem érhető el, semmi másra nem jó, mint egy totális megszállás elleni utolsó védelem és az ellenséges tömegpusztító fegyverek bevetésének elriasztása a válaszcsapás miatt.

Ellenben a fenti erő töredéke ma akkor paterolhatná ki - értsd, bombázná fasiíráttá és lőné le az összes ott levő gépet - az oroszokat Szíriából, amikor csak akarná és a később említett Topol és Borejt semmit sem tudna tenni ellene. 50+ éve ismert tény, hogy annak esélye, hogy mindenféle kis szirszar ügy és első puskalövésre valaki atomfegyver bevetésével reagáljon 0, mert az események kimenetele nem kézben tartható...

Hogy miért nem ezt teszik? Mert a HTKA olvasóival szemben ők (is, meg az oroszok is) tudják, hogy ez nem az adu ász. Ez az anyahajókkal együtt a kis országok ijesztgetésére való furkósbotok. Az adu ász a Borej, és a Topol
Szegény hülyék akkor nem is tudom, hogy miért erőlködnek a PAK-FA-val, mikor az multirole gép lesz és az F-22-nél kevesebb készül belőle jelen állás szerint majd. Az F-22 viszont gyakorlatilag elgyfeladatos ASF. A flotta és a pilóták töredéke van csapásmérésre kiképzeve.

Nem értem, hogy ekkora ökörsége kommentelése előtt miért nem tudnak sokan elszámolni húszig, hogy kicsit átgondolják...