JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

Molni

Én azt feltételezem, hogy kisebb RCS vel bíró gépet könnyebb elrejteni EW -vel, mint egy nagy RCS-jűt. Ugyan ez igaz a föld/víz háttérben való követésre is.
A másik pedig az, hogy az aktív radaros BVR rakétának sem mindegy, hogy 15 vagy 1.5 négyzetméteres RCS-ű légi célt kell-e befognia.
Szóval a kis RCS mindig jól jön :-)
 
A probléma a saját igényes tervezéssel ugrott az export jelentős része. A két legnagyobb vevő esetén (Kína, India) A Gripen labdána nem rúg a mérete és kapacitása miatt. De ezt az összehasonlítást megnézheted az összes olyan államnál, ahol F-15 legacy gépet vettek vagy Szu-30 leszármazottat vagy CFT-s F-16-ot. Azok repteljesítménye már Gripen szerű agyonpakolva, csak a hatósugár nagyon nem.
Kínával ne számolj, az az amerikai eredetű hajtómű és fegyverzet miatt pont akkor kaphatna Gripent mikor én majd az USA államköltségén Mars-utazásra mehetek. :-)
Indiának viszont a MiG-21/23/Tejas kategóriában bármelyiknél sokkal jobb lenne, tehát pont megfelelne a Szuhojok mellé (ha a turbánosoknak lenne annyi eszük, meg pénzük is hozzá).
 
A probléma a saját igényes tervezéssel ugrott az export jelentős része. A két legnagyobb vevő esetén (Kína, India) A Gripen labdába nem rúg a mérete és kapacitása miatt.
--- Mint írtam, és ez svéd forrás, hogy hazai igények szerint lett fejlesztve a Gripen, másodlagosan export megrendelésekre is hajazva. Nem kína és india a célközönség, bár oda is pályázott a SAAB. Ausztráliába is még a C/D-vel de ahogy írta Molni is kijött, hogy ugyan három pótossal jó volt a hatótávolság, csak éppen nem maradt a fegyverzetnek hely. Az E-nek azért már jóval nagyobb a variációs lehetősége. A kisebb - közepes országoknak, viszont teljesen megfelelő ez a méret, és éppen ezért nem vesznek néhány bazi nagy tengeri határral rendelkező gazdag ország, vagy orosz relációs ország kivételével F-15/szuhoj 30-35-öt..

-- A Gripen C-k nagyon komolyan elmaradnak a mostani szolgálatban álló eurokacsáktól. -- Nem nagyon kisebb a méret, fegyverzet full azonos lehetne. A RCS-t nem fogjuk megoldani, de az új Gripen PS05 változat amely 2018-tl rendelhető, komoly képességnövekedés érhető el. Ennél a mechanikus Captor sem tudhat nagyságrendekkel többet. A Rafik PESA-ja már más tészta, ott a Mica rakéták a gyenge pont.

- és nem írtunk az E-ről.. és AESA lokátoráról.. ezt viszont inkább a EF Batch3+AESA és a Rafi+AESA-vel lehetne összevetni (mindhárom gép hordozhatja a METEOR-t, csak a Rafi lokátora korlátozással vezérelheti..

Mindhárom gépben van integrált ellentevékenység rendszer rafi-ef-griff C viszont és ráadásul nagyon modernek is, az Griff E-nél viszont még ezeknél valószínűleg modernebb lesz, erre gyúrtak a svédek. Sok info nincs róla,
RCS - ezt nem tudjuk megoldani, de Rafale, EF, GripenC. valószínüleg helyes sorrend, de az E-nél már nem biztos, ott valószínűleg megelőzi az EF-et, legalábbis bár az elsőre nézve az alakja a gépnek nem sokat változott, de tüzetesebben vizsgálva, már akkora a különbség, mint a Hornet és Superhornet között..
Az biztos, hogy a METEOR mindegyik gépnek jócskán növeli a radarkeresztmetszetét, és igen az EF-nél a kicsit süllyesztett törzsben lévő pontokra függesztve valszínűleg a kisebb az RCS növekedés, mint a szárny alatti pilonos megoldással. A Griff E-nél a törzs alatti függesztésnél nincs ilyen előny.
 
A Gripenhez a svédek anno rendszeresítettek 70 mm-es nem irányított rakétát, ARAK-70 vagy mi volt a neve. Utána nézek
 
Skarpraketkapselm70.jpg.html


JAS39ARM.JPG


Ott is van, arakkapselnek hívták. Anno a Viggen fegyverzetében volt, később integrálták a Gripenhez is. Szerintem ennek is ki lehetne fejleszteni egy lézeres alváltozatot, és lehet a szoftvercsomagban még benne van a ballisztikája is :)
 
az igaz, hogy azt azért hozzá kell tenni, hogy nem olyan "raptoros szupercirka" csak sima mezei, utánégető használata nélkül átlépem a hangsebességet "szupercirka" !! :rolleyes:;):D

Jajjjjjj neeeeem!!!!!! Molni ezt meglátja és min'meghalunk!!!!!!:eek::eek::eek:

Nem halunk meg, csak eleve tisztázni kellene pár dolgot.
  1. A szupercirkálás terminológiát a LM találta ki és M1.5 feletti sebességre vonatkozik...
  2. Normális harcászati konfigban..
  3. Közepes magasság és felette...
  4. Amit eztán az európai gyártók kiterjesztettek M1.0 feletti határra...
  5. Nevetséges konfiggal...
  6. Az F-111F is képes akár kis magasságban is fegyvertelenül M1.1-M1.2 tájára. Valahogy anno mégsem volt olyan elvetemült, aki szupercirkáló gépnek hívta volna...
 
Nem úgy volt hogy a C/D egyes elemeit a svédek felhasználják az új E variánsokhoz? Remélem az utóbbiból bérlünk, haladni kell a korral.
 
Nem halunk meg, csak eleve tisztázni kellene pár dolgot.
  1. A szupercirkálás terminológiát a LM találta ki és M1.5 feletti sebességre vonatkozik...
  2. Normális harcászati konfigban..
  3. Közepes magasság és felette...
  4. Amit eztán az európai gyártók kiterjesztettek M1.0 feletti határra...
  5. Nevetséges konfiggal...
  6. Az F-111F is képes akár kis magasságban is fegyvertelenül M1.1-M1.2 tájára. Valahogy anno mégsem volt olyan elvetemült, aki szupercirkáló gépnek hívta volna...

Mondjuk az F-22 is csak korlátozott távolságra/ideig képes erre az üzemanyagfogyás miatt. A többi, jelenleg hadrendben álló multirole gép meg még ennyire sem. Na de a Concorde, az tényleg szupercirkált. :D
 
És a Tu-144D. Csak ugye hiába kapta meg végül az összes certifikátot, nem szállíthatott egy fia utast sem. Sőt, mire meglett az összes engedély, a Tu-144Sz-eket is leállították. És nem sokkal ezután jött csak az az ominózus lezuhanás Zsukovszkij mellett. Nem véletlen, hogy a D-k végül csak különféle programok tesztgépei lettek...
 
És a Tu-144D. Csak ugye hiába kapta meg végül az összes certifikátot, nem szállíthatott egy fia utast sem. Sőt, mire meglett az összes engedély, a Tu-144Sz-eket is leállították. És nem sokkal ezután jött csak az az ominózus lezuhanás Zsukovszkij mellett. Nem véletlen, hogy a D-k végül csak különféle programok tesztgépei lettek...


Hát igen, ez az, hogy az sem állt "hadrendbe" végül... Mint ahogy az XB-70 sem. És Concorde sincs már. :( Pedig anno milyen ambíciózus tervek voltak a nagy sebességű repülésre, akár polgári vonalon is, kezdve a Boeing 2707/Lockheed L-2000-rel és aztán az X-30...
 
Mondjuk az F-22 is csak korlátozott távolságra/ideig képes erre az üzemanyagfogyás miatt. A többi, jelenleg hadrendben álló multirole gép meg még ennyire sem. Na de a Concorde, az tényleg szupercirkált. :D

amibe üzemanyagto töltenek az márcsak ilyen. Csak korlátozott távra képes vele eljutni.
 
amibe üzemanyagto töltenek az márcsak ilyen. Csak korlátozott távra képes vele eljutni.

Jóóó, de nyilván érted, hogy értem. Kb. 4-500 km-t tud max. szupercirkálni, aztán annyi. Persze ez is durva a jelenlegi riválisokkal és potenciális ellenfelekkel összehasonlítva. De ez az üzemmód ráadásul állítólag nagyon eszi is a hajtóműveket.
 
Jóóó, de nyilván érted, hogy értem. Kb. 4-500 km-t tud max. szupercirkálni, aztán annyi. Persze ez is durva a jelenlegi riválisokkal és potenciális ellenfelekkel összehasonlítva. De ez az üzemmód ráadásul állítólag nagyon eszi is a hajtóműveket.
Még annyit sem. A nominális harcászati hatósugár a Raptornál kb. 5 percre vonatkozik. M1.7-et nézve ez kb. 160-180 km-et fed le.