JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 091
113
Molni

Én azt feltételezem, hogy kisebb RCS vel bíró gépet könnyebb elrejteni EW -vel, mint egy nagy RCS-jűt. Ugyan ez igaz a föld/víz háttérben való követésre is.
A másik pedig az, hogy az aktív radaros BVR rakétának sem mindegy, hogy 15 vagy 1.5 négyzetméteres RCS-ű légi célt kell-e befognia.
Szóval a kis RCS mindig jól jön :)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A probléma a saját igényes tervezéssel ugrott az export jelentős része. A két legnagyobb vevő esetén (Kína, India) A Gripen labdána nem rúg a mérete és kapacitása miatt. De ezt az összehasonlítást megnézheted az összes olyan államnál, ahol F-15 legacy gépet vettek vagy Szu-30 leszármazottat vagy CFT-s F-16-ot. Azok repteljesítménye már Gripen szerű agyonpakolva, csak a hatósugár nagyon nem.
Kínával ne számolj, az az amerikai eredetű hajtómű és fegyverzet miatt pont akkor kaphatna Gripent mikor én majd az USA államköltségén Mars-utazásra mehetek. :)
Indiának viszont a MiG-21/23/Tejas kategóriában bármelyiknél sokkal jobb lenne, tehát pont megfelelne a Szuhojok mellé (ha a turbánosoknak lenne annyi eszük, meg pénzük is hozzá).
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 043
113
A probléma a saját igényes tervezéssel ugrott az export jelentős része. A két legnagyobb vevő esetén (Kína, India) A Gripen labdába nem rúg a mérete és kapacitása miatt.
--- Mint írtam, és ez svéd forrás, hogy hazai igények szerint lett fejlesztve a Gripen, másodlagosan export megrendelésekre is hajazva. Nem kína és india a célközönség, bár oda is pályázott a SAAB. Ausztráliába is még a C/D-vel de ahogy írta Molni is kijött, hogy ugyan három pótossal jó volt a hatótávolság, csak éppen nem maradt a fegyverzetnek hely. Az E-nek azért már jóval nagyobb a variációs lehetősége. A kisebb - közepes országoknak, viszont teljesen megfelelő ez a méret, és éppen ezért nem vesznek néhány bazi nagy tengeri határral rendelkező gazdag ország, vagy orosz relációs ország kivételével F-15/szuhoj 30-35-öt..

-- A Gripen C-k nagyon komolyan elmaradnak a mostani szolgálatban álló eurokacsáktól. -- Nem nagyon kisebb a méret, fegyverzet full azonos lehetne. A RCS-t nem fogjuk megoldani, de az új Gripen PS05 változat amely 2018-tl rendelhető, komoly képességnövekedés érhető el. Ennél a mechanikus Captor sem tudhat nagyságrendekkel többet. A Rafik PESA-ja már más tészta, ott a Mica rakéták a gyenge pont.

- és nem írtunk az E-ről.. és AESA lokátoráról.. ezt viszont inkább a EF Batch3+AESA és a Rafi+AESA-vel lehetne összevetni (mindhárom gép hordozhatja a METEOR-t, csak a Rafi lokátora korlátozással vezérelheti..

Mindhárom gépben van integrált ellentevékenység rendszer rafi-ef-griff C viszont és ráadásul nagyon modernek is, az Griff E-nél viszont még ezeknél valószínűleg modernebb lesz, erre gyúrtak a svédek. Sok info nincs róla,
RCS - ezt nem tudjuk megoldani, de Rafale, EF, GripenC. valószínüleg helyes sorrend, de az E-nél már nem biztos, ott valószínűleg megelőzi az EF-et, legalábbis bár az elsőre nézve az alakja a gépnek nem sokat változott, de tüzetesebben vizsgálva, már akkora a különbség, mint a Hornet és Superhornet között..
Az biztos, hogy a METEOR mindegyik gépnek jócskán növeli a radarkeresztmetszetét, és igen az EF-nél a kicsit süllyesztett törzsben lévő pontokra függesztve valszínűleg a kisebb az RCS növekedés, mint a szárny alatti pilonos megoldással. A Griff E-nél a törzs alatti függesztésnél nincs ilyen előny.
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 096
1 216
113
A Gripenhez a svédek anno rendszeresítettek 70 mm-es nem irányított rakétát, ARAK-70 vagy mi volt a neve. Utána nézek
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 096
1 216
113
Skarpraketkapselm70.jpg.html


JAS39ARM.JPG


Ott is van, arakkapselnek hívták. Anno a Viggen fegyverzetében volt, később integrálták a Gripenhez is. Szerintem ennek is ki lehetne fejleszteni egy lézeres alváltozatot, és lehet a szoftvercsomagban még benne van a ballisztikája is :)
 
M

molnibalage

Guest
az igaz, hogy azt azért hozzá kell tenni, hogy nem olyan "raptoros szupercirka" csak sima mezei, utánégető használata nélkül átlépem a hangsebességet "szupercirka" !! :rolleyes:;):D

Jajjjjjj neeeeem!!!!!! Molni ezt meglátja és min'meghalunk!!!!!!:eek::eek::eek:

Nem halunk meg, csak eleve tisztázni kellene pár dolgot.
  1. A szupercirkálás terminológiát a LM találta ki és M1.5 feletti sebességre vonatkozik...
  2. Normális harcászati konfigban..
  3. Közepes magasság és felette...
  4. Amit eztán az európai gyártók kiterjesztettek M1.0 feletti határra...
  5. Nevetséges konfiggal...
  6. Az F-111F is képes akár kis magasságban is fegyvertelenül M1.1-M1.2 tájára. Valahogy anno mégsem volt olyan elvetemült, aki szupercirkáló gépnek hívta volna...
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 917
72 965
113
Nem úgy volt hogy a C/D egyes elemeit a svédek felhasználják az új E variánsokhoz? Remélem az utóbbiból bérlünk, haladni kell a korral.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Nem halunk meg, csak eleve tisztázni kellene pár dolgot.
  1. A szupercirkálás terminológiát a LM találta ki és M1.5 feletti sebességre vonatkozik...
  2. Normális harcászati konfigban..
  3. Közepes magasság és felette...
  4. Amit eztán az európai gyártók kiterjesztettek M1.0 feletti határra...
  5. Nevetséges konfiggal...
  6. Az F-111F is képes akár kis magasságban is fegyvertelenül M1.1-M1.2 tájára. Valahogy anno mégsem volt olyan elvetemült, aki szupercirkáló gépnek hívta volna...

Mondjuk az F-22 is csak korlátozott távolságra/ideig képes erre az üzemanyagfogyás miatt. A többi, jelenleg hadrendben álló multirole gép meg még ennyire sem. Na de a Concorde, az tényleg szupercirkált. :D
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
És a Tu-144D. Csak ugye hiába kapta meg végül az összes certifikátot, nem szállíthatott egy fia utast sem. Sőt, mire meglett az összes engedély, a Tu-144Sz-eket is leállították. És nem sokkal ezután jött csak az az ominózus lezuhanás Zsukovszkij mellett. Nem véletlen, hogy a D-k végül csak különféle programok tesztgépei lettek...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
És a Tu-144D. Csak ugye hiába kapta meg végül az összes certifikátot, nem szállíthatott egy fia utast sem. Sőt, mire meglett az összes engedély, a Tu-144Sz-eket is leállították. És nem sokkal ezután jött csak az az ominózus lezuhanás Zsukovszkij mellett. Nem véletlen, hogy a D-k végül csak különféle programok tesztgépei lettek...


Hát igen, ez az, hogy az sem állt "hadrendbe" végül... Mint ahogy az XB-70 sem. És Concorde sincs már. :( Pedig anno milyen ambíciózus tervek voltak a nagy sebességű repülésre, akár polgári vonalon is, kezdve a Boeing 2707/Lockheed L-2000-rel és aztán az X-30...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Mondjuk az F-22 is csak korlátozott távolságra/ideig képes erre az üzemanyagfogyás miatt. A többi, jelenleg hadrendben álló multirole gép meg még ennyire sem. Na de a Concorde, az tényleg szupercirkált. :D

amibe üzemanyagto töltenek az márcsak ilyen. Csak korlátozott távra képes vele eljutni.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
amibe üzemanyagto töltenek az márcsak ilyen. Csak korlátozott távra képes vele eljutni.

Jóóó, de nyilván érted, hogy értem. Kb. 4-500 km-t tud max. szupercirkálni, aztán annyi. Persze ez is durva a jelenlegi riválisokkal és potenciális ellenfelekkel összehasonlítva. De ez az üzemmód ráadásul állítólag nagyon eszi is a hajtóműveket.
 
M

molnibalage

Guest
Jóóó, de nyilván érted, hogy értem. Kb. 4-500 km-t tud max. szupercirkálni, aztán annyi. Persze ez is durva a jelenlegi riválisokkal és potenciális ellenfelekkel összehasonlítva. De ez az üzemmód ráadásul állítólag nagyon eszi is a hajtóműveket.
Még annyit sem. A nominális harcászati hatósugár a Raptornál kb. 5 percre vonatkozik. M1.7-et nézve ez kb. 160-180 km-et fed le.