Ha egy blisc technológiával készült fokozaton megsérül az egyik lapát akkor azt,hogy cserélik?
Felrakó hegesztéssel kitöltik, ha lehet. Ez a szabvány eljárás. A heganyagnak azonosnak kell lennie, de a hegesztés hőhatás övezetében így is feszültség keletkezik.
Amúgy ha ez nem segítene (túl nagy a sérülés) ugrik le az egész fokozat és megy helyére a másik.
A hagyományos, lapátonként összerakott fokozatoknál általában 5 sérült lapátig tudnak egy fokozatot javítani. Egy hajtómű egy adott fokozatához általában 5 tartalék lapát kerül legyártásra abból az anyagból, azzal az öntéssel és forgácsolással. Ezt vagy megkapja az üzemeltető, vagy el van raktározva a hajtómű gyártójánál. Bizonyára azért gyártója és országa válogatja, hogy ez az ötös darabszám mennyire szigorú kitétel. Tehát példaként egy RD-33-as 4+9 fokozatához elvben 65 darab, 13 féle lapát van tartalékban. Ha ezekből egy fokozat úgy sérül, hogy túllépik a tartalék darabszámot, akkor egy komplett, vadonat új fokozat lapátai kerülnek legyártásra, plusz ugye az új tartalék. Így tudják biztosítani a lehető legjobb kiegyensúlyozottságot.
A blisk technológiánál nem kell készletezni tartalék lapátot és normál esetben a fokozat eleve kedvezőbb a kiegyensúlyozottság terén. A felrakó hegesztés egy működő dolog és ha a megröntgenezett lapátoknál nem találnak olyan, a felszín alatt kifutó további repedéseket, amelyek miatt kukázni kéne a komplett fokozatot, akkor mehet a javítás. Nyílván a felrakó hegesztéses lapátjavításnak is megvan a darabszám korlátja. Azaz, ha ledarálódott az összes lapát, nem állnak neki kitöltögetni a csonkoktól kezdve. De ezt már írtam
Ugyanakkor az előállítás műveleti ideje és az aerodinmaikai hatásfok, továbbá nagyobb egyenszilárdság miatt a blisknek manapság már inkább előnyei vannak, mint hátrányai.