A II. világháború egyéb hadihajó típusai (cirkálók, rombolók, fregattok...)

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Ma van 80 eve lengyel zaszlo a Błyskowica (ejtsd: Bvöszkovica) rombolon.
http://www.wojsko-polskie.pl/pl/articles/z-zycia-wojska-s/80-lat-orp-blyskawica-p2017-11-24/
A nemet invazio idejen Gdynia varosat vedte. Mikor az agyui mar hasznalhatatlanna melegedtek, angol kikotobe hajozott.
A 2. vh-ban angol parancsnoksag, de lengyel zaszlo alatt harcolt. 8 nemet hajot, 3 tengeralatjarot es 4 (plusz 2 megnemerositett) repulot kozdott le/vett reszt a lekuzdesukben. Ekozben 3-szor serult meg. Az altala a vizbol kimentett angol tengereszek szama meghaladta az 1000 fot.
Ma muzeumhajo.
 
Ma van 80 eve lengyel zaszlo a Błyskowica (ejtsd: Bvöszkovica) rombolon.
http://www.wojsko-polskie.pl/pl/articles/z-zycia-wojska-s/80-lat-orp-blyskawica-p2017-11-24/
A nemet invazio idejen Gdynia varosat vedte. Mikor az agyui mar hasznalhatatlanna melegedtek, angol kikotobe hajozott.
A 2. vh-ban angol parancsnoksag, de lengyel zaszlo alatt harcolt. 8 nemet hajot, 3 tengeralatjarot es 4 (plusz 2 megnemerositett) repulot kozdott le/vett reszt a lekuzdesukben. Ekozben 3-szor serult meg. Az altala a vizbol kimentett angol tengereszek szama meghaladta az 1000 fot.
Ma muzeumhajo.
Hol van ez a hajó, mert igen jól esne élőben látni, végigjárni egy ilyent, és talán mégse kell Angliáig menni érte?!
 
Hol van ez a hajó, mert igen jól esne élőben látni, végigjárni egy ilyent, és talán mégse kell Angliáig menni érte?!
Gdynia kikotoben, voltam rajta ketszer is, tok jo. Kivulrok nem is latszik, hogy milyen rohadt nagy. Villamlas-t jelent a neve. Angliaban epult eredetileg.
 
Star Trek és Pal
Köszi mindkettőtöknek az infót, megpróbálom valahogy betervezni minél előbb Ahoy
Itt a nyitvatartas, penztar:
http://www.muzeummw.pl/?dla-zwiedzajacych,90
Van egy kis terkep, a hajo pirossal jelolve.
Nov 30-ig a jesień (osz) idoszakot nezd, utana a zima (tel) tablazatot aprilis 30-ig.
(Amugy jopofak, amikor zarva, ahhoz oda van irva hogy ingyenes :) -be nem mehetsz, de legalabb nem is kell fizetned)

Amugy Lo-t ne Gdynia alapjan iteld meg, az a 20-as evekben epult mesterseges varos, csunyacska. Na persze az utobbi evekben sokat csinosodott, de ha mar ott vagy akkor menj el Gdańsk-ba, ugyis egybeepult vele, annak van szep kozepkori belvarosa.
 
Még nem láttam ezt a képet...:eek:
Egy Japán kamikaze lenyomata a HMS Sussex cirkáló övpáncélján.
Japan-Suicide-Aircraft-Cruiser.jpg

https://www.thedrive.com/content/20...-Cruiser.jpg?quality=85&width=1920&quality=70
 
Jobb hiján ide rakom be....

Némi hátéradat a II világháborúban használt brit cirkáló radarjairól...

1. rész - keresőradarok a méteres sávban.

79Y típus.

Ez volt az első brit haditengerészeti radar, amelynek fejlesztési munkálatai 1936-ban kezdődtek. Az első Type 79X kísérletet a USS Saltburnre telepítették, egy további Type 79Y-t pedig 1938 májusában a Sheffield cirkálóra.

A radar külön adó- és vevőantennával rendelkezett, két párhuzamos ikerdipólus formájában, amelyek forgását kézzel állították be. Az adóantennát a repülő árbocra, a vevőantennát pedig a főárbocra szerelték (ezt a gyakorlatot a későbbi 279-es és 281-es típusú állomásokon is megtartották). A sugárszélesség 75° volt, de az irányt 5°-os pontossággal a jelintenzitás alapján határozták meg.

279 Sheffield
79Y típusú radar a Sheffield cirkáló árbocán

Működési frekvencia 43 MHz
Hullámhossz 7 m
Kimenő teljesítmény 15-20 kW
Érzékelési tartomány (itt és alatta, zárójelben a repülőgép magassága)
repülőgép (3000 m) - 53 mérföld
repülőgép (1500 m) - 30 mérföld
Sugárszélesség 75°
Helymeghatározási hiba 5°
Pontosság hatótávolságonként 450 m 24 mérföldig, 1800 m 24 mérföld felett

279-es típus

79Y alapú soros állomás megnövelt adóteljesítménnyel. Pontos, akár 7 mérföldes távolságmérő panellel felszerelve. 1940 óta gyártották.
1943-ban bevezették a 279B módosítást, amely egy kombinált vevő- és adóantennával rendelkezett.

Működési frekvencia 43 MHz
Hullámhossz 7 m
Kimenő teljesítmény 70 kW
Impulzus időtartama 7-30 µs
Érzékelési tartomány
repülőgép (5000 m) - 65-95 mérföld
repülőgép (1000 m) - 27-40 mérföld
repülőgép (300 m) - 16-24 mérföld
repülőgép (30 m) - 5-7,5 mérföld
Helymeghatározási hiba 5°
Hiba a hatótávolságon 45 m 2-7 mérföldön


281-es típus

Fő brit légi célfelderítő állomás. A fejlesztés 1939-ben kezdődött, a prototípusokat 1940 júniusában bocsátották partra, az első sorozatgyártású egységet pedig 1941 februárjában telepítették a Prince of Wales csatahajóra.
A radar még mindig külön adó- és vevőantennát használt, amely egy 279-es típusú kettős állomásantenna volt - egy téglalap alakú keret, amelynek sarkaiban négy dupla dipólus volt. A hullámhossz felére csökkent az elődjéhez képest.
Az állomás két üzemmóddal rendelkezett: keresés (350 kW teljesítmény) és precíz távolságmérés (1000 kW teljesítmény), 15 µs és 2 µs (később 1,7 µs) impulzushosszal. A vevőpanel két skálával rendelkezett: egy keresési skálával (100 és 20 mérföldes skála) és egy tüzérségi skálával (14 és 7 mérföld); a távolsági hibák 1800, 900, 90 és 45 m voltak.
1943-ban megjelent a 281B egy módosítása, amely egy kombinált vevő- és adóantennával rendelkezett.

Működési frekvencia 90 MHz
Hullámhossz 3,5 m
Kimenő teljesítmény 350/1000 kW
Érzékelési tartomány
repülőgép (5000 m) - 88-115 mérföld
Repülőgép (1000 m) - 38-50 mérföld
Repülőgép (300m) - 22-28 mérföld
Repülőgép (30m) - 7-9 mérföld
Sugárszélesség 35°
Helymeghatározási hiba 1°



281 А
281-es típusú radarantenna

281 Belfast [CA]
281 Belfast [CA] 281-es típusú radarantenna a "Belfast" cirkáló árbocán (fotó: Szergej Balakin)

286-os típus

Az első brit keresőradar kis hajók számára. 1940 végén hozták létre a légiközlekedési ASV Mk.I. alapjain. Volt egy álló vevő- és adóantenna téglalap alakú keret formájában hat dupla dipólusokkal, három állványon (szleng név - "ágy"). Az antenna a hajó mozgásának irányába sugárzott egy 60°-os szektorban mindkét oldalon, és a pontosság gyenge volt, kivéve egy szűk (10°-os) szektort szigorúan az orrban.

Működési frekvencia 214 MHz
Hullámhossz 1,4 m
Kimenő teljesítmény 6 kW
Impulzus időtartama 2 μs
Érzékelési tartomány
cirkáló - 6-8 mérföld
romboló - 4-7 mérföld
torpedóhajó - 2 mérföld
tengeralattjáró 1-1,5 mérföld
repülőgép (5 000 m) - 25 mérföld
repülőgép (300 m) - 15 mérföld
Sugárszélesség 60°
Helymeghatározási hiba 10°
180 m pontosság 1-10 mérföldes tartományban,
900 m pontosság 10-20 mérföldes tartományban


286
286 típusú radarantenna

286 Harvester

286-os típusú radarantenna a Harvester romboló előárbocán.

286 Nizam
286-os típusú radarantenna a Nizam rombolón

291-es típus

A 214 MHz-es keresőradar továbbfejlesztett példája kishajók számára. Hét nap alatt tervezték meg, a tömeggyártás 1942-ben kezdődött, és 1944-re gyakorlatilag a Királyi Haditengerészet összes rombolóját felszerelték ezzel a radarral.
A kombinált vevő- és adóantenna négy kettős dipólusból állt, amelyeket egy forgó X alakú keretre (a szlengben "keresztnek" nevezett) szereltek. A vevőkészüléken 3,75, 7,5 és 37,5 mérföldes mérlegek voltak.

A működési frekvencia 214 MHz volt.
Hullámhossz 1,4 m
Kimenő teljesítmény 100 kW
Impulzus időtartama 1,1 µs
Érzékelési tartomány (10,5 m-es antennamagassággal)
csatahajó - 9 mérföld
romboló - 6 mérföld
tengeralattjáró 3 mérföld
repülőgép (3.000 m) - 35 mérföld
merevszárnyú repülőgépek (300 m) - 15 mérföld
Sugárszélesség 40°
Helymeghatározási hiba 5°
Távolsági hiba 140 m

291
291-es típusú Fame radarantenna
291 Fame
291-es típusú radarantenna a Fame rombolón
 
Jobb hiján ide rakom be....

Némi hátéradat a II világháborúban használt brit cirkáló radarjairól...

1. rész - keresőradarok a méteres sávban.

79Y típus.

Ez volt az első brit haditengerészeti radar, amelynek fejlesztési munkálatai 1936-ban kezdődtek. Az első Type 79X kísérletet a USS Saltburnre telepítették, egy további Type 79Y-t pedig 1938 májusában a Sheffield cirkálóra.

A radar külön adó- és vevőantennával rendelkezett, két párhuzamos ikerdipólus formájában, amelyek forgását kézzel állították be. Az adóantennát a repülő árbocra, a vevőantennát pedig a főárbocra szerelték (ezt a gyakorlatot a későbbi 279-es és 281-es típusú állomásokon is megtartották). A sugárszélesség 75° volt, de az irányt 5°-os pontossággal a jelintenzitás alapján határozták meg.

279 Sheffield
79Y típusú radar a Sheffield cirkáló árbocán

Működési frekvencia 43 MHz
Hullámhossz 7 m
Kimenő teljesítmény 15-20 kW
Érzékelési tartomány (itt és alatta, zárójelben a repülőgép magassága)
repülőgép (3000 m) - 53 mérföld
repülőgép (1500 m) - 30 mérföld
Sugárszélesség 75°
Helymeghatározási hiba 5°
Pontosság hatótávolságonként 450 m 24 mérföldig, 1800 m 24 mérföld felett

279-es típus

79Y alapú soros állomás megnövelt adóteljesítménnyel. Pontos, akár 7 mérföldes távolságmérő panellel felszerelve. 1940 óta gyártották.
1943-ban bevezették a 279B módosítást, amely egy kombinált vevő- és adóantennával rendelkezett.

Működési frekvencia 43 MHz
Hullámhossz 7 m
Kimenő teljesítmény 70 kW
Impulzus időtartama 7-30 µs
Érzékelési tartomány
repülőgép (5000 m) - 65-95 mérföld
repülőgép (1000 m) - 27-40 mérföld
repülőgép (300 m) - 16-24 mérföld
repülőgép (30 m) - 5-7,5 mérföld
Helymeghatározási hiba 5°
Hiba a hatótávolságon 45 m 2-7 mérföldön


281-es típus

Fő brit légi célfelderítő állomás. A fejlesztés 1939-ben kezdődött, a prototípusokat 1940 júniusában bocsátották partra, az első sorozatgyártású egységet pedig 1941 februárjában telepítették a Prince of Wales csatahajóra.
A radar még mindig külön adó- és vevőantennát használt, amely egy 279-es típusú kettős állomásantenna volt - egy téglalap alakú keret, amelynek sarkaiban négy dupla dipólus volt. A hullámhossz felére csökkent az elődjéhez képest.
Az állomás két üzemmóddal rendelkezett: keresés (350 kW teljesítmény) és precíz távolságmérés (1000 kW teljesítmény), 15 µs és 2 µs (később 1,7 µs) impulzushosszal. A vevőpanel két skálával rendelkezett: egy keresési skálával (100 és 20 mérföldes skála) és egy tüzérségi skálával (14 és 7 mérföld); a távolsági hibák 1800, 900, 90 és 45 m voltak.
1943-ban megjelent a 281B egy módosítása, amely egy kombinált vevő- és adóantennával rendelkezett.

Működési frekvencia 90 MHz
Hullámhossz 3,5 m
Kimenő teljesítmény 350/1000 kW
Érzékelési tartomány
repülőgép (5000 m) - 88-115 mérföld
Repülőgép (1000 m) - 38-50 mérföld
Repülőgép (300m) - 22-28 mérföld
Repülőgép (30m) - 7-9 mérföld
Sugárszélesség 35°
Helymeghatározási hiba 1°



281А
281-es típusú radarantenna

281 Belfast [CA]
281 Belfast [CA] 281-es típusú radarantenna a "Belfast" cirkáló árbocán (fotó: Szergej Balakin)

286-os típus

Az első brit keresőradar kis hajók számára. 1940 végén hozták létre a légiközlekedési ASV Mk.I. alapjain. Volt egy álló vevő- és adóantenna téglalap alakú keret formájában hat dupla dipólusokkal, három állványon (szleng név - "ágy"). Az antenna a hajó mozgásának irányába sugárzott egy 60°-os szektorban mindkét oldalon, és a pontosság gyenge volt, kivéve egy szűk (10°-os) szektort szigorúan az orrban.

Működési frekvencia 214 MHz
Hullámhossz 1,4 m
Kimenő teljesítmény 6 kW
Impulzus időtartama 2 μs
Érzékelési tartomány
cirkáló - 6-8 mérföld
romboló - 4-7 mérföld
torpedóhajó - 2 mérföld
tengeralattjáró 1-1,5 mérföld
repülőgép (5 000 m) - 25 mérföld
repülőgép (300 m) - 15 mérföld
Sugárszélesség 60°
Helymeghatározási hiba 10°
180 m pontosság 1-10 mérföldes tartományban,
900 m pontosság 10-20 mérföldes tartományban


286
286 típusú radarantenna

286 Harvester

286-os típusú radarantenna a Harvester romboló előárbocán.

286 Nizam
286-os típusú radarantenna a Nizam rombolón

291-es típus

A 214 MHz-es keresőradar továbbfejlesztett példája kishajók számára. Hét nap alatt tervezték meg, a tömeggyártás 1942-ben kezdődött, és 1944-re gyakorlatilag a Királyi Haditengerészet összes rombolóját felszerelték ezzel a radarral.
A kombinált vevő- és adóantenna négy kettős dipólusból állt, amelyeket egy forgó X alakú keretre (a szlengben "keresztnek" nevezett) szereltek. A vevőkészüléken 3,75, 7,5 és 37,5 mérföldes mérlegek voltak.

A működési frekvencia 214 MHz volt.
Hullámhossz 1,4 m
Kimenő teljesítmény 100 kW
Impulzus időtartama 1,1 µs
Érzékelési tartomány (10,5 m-es antennamagassággal)
csatahajó - 9 mérföld
romboló - 6 mérföld
tengeralattjáró 3 mérföld
repülőgép (3.000 m) - 35 mérföld
merevszárnyú repülőgépek (300 m) - 15 mérföld
Sugárszélesség 40°
Helymeghatározási hiba 5°
Távolsági hiba 140 m

291
291-es típusú Fame radarantenna
291 Fame
291-es típusú radarantenna a Fame rombolón
A Balfast radarjáról van egy diagramom.

MYo4kQT.png
 
Mi a közös ebben az öt hajóban ?







Az, hogy mind az öt hajó parancsnoka Andrew Brown Cunningham admirális volt. Ennek megfelelően a hajók "növekvő sorendben" Tb-14 romboló, a Scorpion és a Thermagent rombolók, a Calcutta cirkáló és a Rodney csatahajó. Így néz ki egy brit admirális tipikus karrierje:-)