Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Eddig csak a Union Pacific 8500 gázturbinás mozdonyáról tudtam:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez dupla annyit fogyasztott mint egy hasonló teljesítményű dízel motor, miközben melegített Bunker C-nehéz tüzelő olajjal majd No. 6 nehéz tüzelő olajjal etették. 1952 és 1969 között dolgoztak, de addigra a nehéz tüzelő olajakra lecsapott a műanyagipar, így eltűnt a dízellel szembeni árelőnyük. Viszont leadott 6,300 kW-t, ami azért elég izmos (kb megfelel a mai európai villanymozodonyok 6500 kW-ának). És ezek is borzasztó hangosak voltak.

Cseppfolyósított földgáz, 14000LE, 1000km hatótáv. Pár hónapja állt rendszerbe, Szent-Pétervár a telephelyük egyelőre.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Meg volt blow-out az alagútban, ami miatt már jóval elōtte le kellett venni alapjáratra, meg bekapcsolni a dízelmozdonyt.

Kellemes meleget csinálhatott az alagútban. A lejtōn megint örültek a gázturbina kedvezō fogyasztásának, az üzemeltetō meg az olajból maradó koromnak a lapátokon...

(ennek ellenére megnéztem volna élōben.. :p)

Nem vagyok mozdonyszakértő, de a teherkocsikat nem nagyon érdekli, hogy mi jön ki a kipufogón. És létezik olyan, hogy tehervonati mozdony. Szergej?
A vasúti alagutat a gőzmozdony után találták fel? Láttál már gőzmozdony vasúti alagút kombót? ha igen, akkor figyelemre se méltatnád a gt alagút kombinációt.
 
Jaj. Ez egy tengeralattjáró, víz veszi körül, milliószor jobb hűtōközeg, mint a levegō. A súly szintén nem számít, a hossz se nagyon (autóra vonatkoztatva), van hely a hōcserélōnek. A tengervíz max 25 fok, de inkább hidegebb, vagy lemerül 10 métert. Egy autó esetében levegō van meg adott méretek - nem minden amerikai behemót... Szóval.

Nézz meg egy Stirling-motor P-V diagrammot. Az izotermák helyzete nem mindegy.

Valóban nem. Minél közelebb vannak egymáshoz, annál jobb a hatásfok...hát így jártunk.
 
Meg volt blow-out az alagútban, ami miatt már jóval elōtte le kellett venni alapjáratra, meg bekapcsolni a dízelmozdonyt.

Kellemes meleget csinálhatott az alagútban. A lejtōn megint örültek a gázturbina kedvezō fogyasztásának, az üzemeltetō meg az olajból maradó koromnak a lapátokon...

(ennek ellenére megnéztem volna élōben.. :p)

Asszem egyszer már linkeltem:;)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A turbina lelke a turbinatengely meg a csapágyazás. Ez a cucc 150-200ezer fordulat per percen megy. Hosszú, vékony tengely - minimális tömeggel, hogy az inerciaerōk kis értékűek legyenek, emiatt kevesebb anyagra legyen szükség, így még kisebb az inerciaerō, stb. A turbinatengely rezeg, miatt rezonancia jelentkezik a tengelyen. A turbinát úgy tervezik hogy ez a rezonanciafrekvencia jóval az üzem fordulatszám alatt legyen, amit nagyon gyorsan át kell lépni. Ti ezt akarjátok ki be kapcsolgatni.

Amiről írsz az egy kipufogógáz turbófeltöltő akar lenni? Ahhoz hogy az inercianyomaték kicsi legyen valóban könnyűre kell tervezni, de mitől jön a rezonancia? Mi gerjeszti? A hajtó kipufogógáz áram nagyjából (rövid időntervallumban) konstans, hosszabb időintervallumban a Büchi-elvvel próbálják konstans értéken tartani. Mitől rezonálna? Nem is szokott....

A csapágyazás fontos. Ezba cucc melegszik, ha kipufogógáz hajtja, akkor alapból, ha sima levegō, akkor is. A csapágyazásnál a ház lassabban hűl/melegszik. Ez másodlagos nyomófeszültség formájában jelentkezik, ami feladja az utolsó kenetet.


A csapágyazás valóban fontos. Melegszik, hűl, valóban. Ez mitől probléma? Mi az a másodlagos nyomófeszültség? A legtöbb turbóban a csapágypersely is forog a házban a súrlódási veszteségek csökkentésére. Akkor mi is nyom mit? Hézag van mindenhol dögivel mert a csapágytengelyt hidrodinamikai elven úsztatják fel, kell a hely. Nincsen itt nyomófeszültség...

Szóval csatlakoznék Zeal-hez (ilyen is ritkán van) ezek nem problémák.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Nem vagyok mozdonyszakértő, de a teherkocsikat nem nagyon érdekli, hogy mi jön ki a kipufogón. És létezik olyan, hogy tehervonati mozdony. Szergej?
A vasúti alagutat a gőzmozdony után találták fel? Láttál már gőzmozdony vasúti alagút kombót? ha igen, akkor figyelemre se méltatnád a gt alagút kombinációt.
Bakker, gépelem az avatarod, de mondasz olyanokat hallod...

A gázturbina elég komoly légfelesleg mellett éget el, amiből következik, hogy jócskán termeli az NoX-et - gondolom, láttál már vadászrepülőt meg utána a füstöt is. A nagy légfelesleg tényezőhöz nagy levegőigény is társul, ez az alagútban nem nagyon van. Autóztam keresztül a Sziklás-hegységen, láttam milyen alagútak vannak arra. San Diego-ban a közlekedési múzeumban volt egy vándorkiállítás ezekről a vonatokról. Los Angeles - Salt Lake City vonalon mentek a korabeli gázturbinás gépek. Ezek olyan hangosak voltak, hogy kitiltották őket Los Angeles-ből. A korabeli mérések alapján a mozdony utáni 5 kocsiban lazán 200 fok volt - mondjuk leég a festék a kocsiról, de mondjuk fát se nagyon szállítanék vele.

Tehervonati mozdonyok voltak/vannak, odahaza pl. M61-es volt, amit úgy lehetett utasforgalomba rakni, hogy utána kötették a rezsót. Gyakran utaztam ezzel a kombóval

Gőzturbina... Itt megint ingoványos talajra tévedtél.. A gőzturbinánál a fokozatok számával arányosan (a gázturbinához hasonlóan) csökken a nyomás és a hőmérséklet, az utolsó fokozatnál már a légköri nyomásnál kisebb az érték. Ehhez ventillátor kellett a füstszekrényben ( A gőzmozdonyok tűzterébe is kell az égés táplálására a levegő, amit a hagyományos gőzösöknél úgy oldottak meg, hogy a gőzhengerekből kilépő fáradt gőzt egy diffúzor segítségével felgyorsítják, ezzel részleges vákuumot hoznak létre a kazán előtti térben (füstszekrényben), ami pedig huzatot kelt a tűztérben. A folyamat hajtóereje a gyorsan áramló gőz sebessége. A gyors áramláshoz viszont az is kell, hogy a fúvócsőbe a légkörinél nagyobb nyomású gőz érkezzen - na ez nincs a gőzturbinánál). A levegőigény a kazán táplálásához kell, ami lényegesen kevesebb, mint a gázturbináé... A kilépő füst és vízgőz ott keveredik, a gázturbinánál nem...
 
Bakker, gépelem az avatarod, de mondasz olyanokat hallod...

A gázturbina elég komoly légfelesleg mellett éget el, amiből következik, hogy jócskán termeli az NoX-et - gondolom, láttál már vadászrepülőt meg utána a füstöt is.

A légfelesleg és a NOx összefüggése OK, na de kérlek, hogy jön ide a füst? A NOx színtelen, a füst meg éppen a levegőhiánytól kokszolódott üzemanyag cseppekből (értsd szar porlasztási minőségből vagy rosszul tervezett légáramlásból) származik. Vagy a lokális léghiányból...

A nagy légfelesleg tényezőhöz nagy levegőigény is társul, ez az alagútban nem nagyon van. Autóztam keresztül a Sziklás-hegységen, láttam milyen alagútak vannak arra. San Diego-ban a közlekedési múzeumban volt egy vándorkiállítás ezekről a vonatokról. Los Angeles - Salt Lake City vonalon mentek a korabeli gázturbinás gépek. Ezek olyan hangosak voltak, hogy kitiltották őket Los Angeles-ből. A korabeli mérések alapján a mozdony utáni 5 kocsiban lazán 200 fok volt - mondjuk leég a festék a kocsiról, de mondjuk fát se nagyon szállítanék vele.

Akkor ne szállíts... lelked rajta a 200 fokon, elhiszem. Bár kétlem...

Tehervonati mozdonyok voltak/vannak, odahaza pl. M61-es volt, amit úgy lehetett utasforgalomba rakni, hogy utána kötették a rezsót. Gyakran utaztam ezzel a kombóval
Írtam: Szergej. Csak nem értetted...

Gőzturbina... Itt megint ingoványos talajra tévedtél.. A gőzturbinánál a fokozatok számával arányosan (a gázturbinához hasonlóan) csökken a nyomás és a hőmérséklet, az utolsó fokozatnál már a légköri nyomásnál kisebb az érték. Ehhez ventillátor kellett a füstszekrényben ( A gőzmozdonyok tűzterébe is kell az égés táplálására a levegő, amit a hagyományos gőzösöknél úgy oldottak meg, hogy a gőzhengerekből kilépő fáradt gőzt egy diffúzor segítségével felgyorsítják, ezzel részleges vákuumot hoznak létre a kazán előtti térben (füstszekrényben), ami pedig huzatot kelt a tűztérben. A folyamat hajtóereje a gyorsan áramló gőz sebessége. A gyors áramláshoz viszont az is kell, hogy a fúvócsőbe a légkörinél nagyobb nyomású gőz érkezzen - na ez nincs a gőzturbinánál). A levegőigény a kazán táplálásához kell, ami lényegesen kevesebb, mint a gázturbináé... A kilépő füst és vízgőz ott keveredik, a gázturbinánál nem...

Rendben. Ez jól sikerült. De ki írt gőzturbináról? Én a füstölős problémázásodra írtam, (Ooorky értette) hogy a Gt mozdony előtt is voltak olyanok, pl. a gőzmozdony, amik a gt-nél sokkal jobban telenyomták füsttel az alagutat és még személyeket is szállítottak.
 
Ahhoz hogy az inercianyomaték kicsi legyen valóban könnyűre kell tervezni,
En azt sem ertem miert kell ezzel foglalkozni. Nem repulogepekrol beszelunk. Egyaltalan nem kell rugalmasnak lennie a hajtomunek, ha csak hatotavnovelesre hasznaljak. Egy nagyon szuk fordulatszam tartomanyra kell csak optimaizalni az egeszet. (Az aksi nelkuli jettrain vonatoknal nem ez volt a helyzet.)
Szóval csatlakoznék Zeal-hez (ilyen is ritkán van) ezek nem problémák.
Magammal rantalak a melybe, mint Dugovics Titusz. :)
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
En azt sem ertem miert kell ezzel foglalkozni. Nem repulogepekrol beszelunk. Egyaltalan nem kell rugalmasnak lennie a hajtomunek, ha csak hatotavnovelesre hasznaljak. Egy nagyon szuk fordulatszam tartomanyra kell csak optimaizalni az egeszet. (Az aksi nelkuli jettrain vonatoknal nem ez volt a helyzet.)

Igen.

Magammal rantalak a melybe, mint Dugovics Titusz. :)

No azért az nem olyan könnyű! Én nem egy fisz-fasz török vagyok, hanem egy szittya magyar!:D
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Tehervonati mozdonyok voltak/vannak, odahaza pl. M61-es volt, amit úgy lehetett utasforgalomba rakni, hogy utána kötették a rezsót. Gyakran utaztam ezzel a kombóval

Írtam: Szergej. Csak nem értetted...

EU-ban nincsenek dedikált teher vagy személy szállítómozdonyok. Szovjet/orosz vasúton van mai napig megkülönböztetve, mivel ott a vonatok tömege/hossza/sebessége között brutális eltérések vannak.
M61-es Nohab gőzzel fűtötte a vontatott kocsikat, de mivel folyamatosan áttért a magyar vasút is a villamos fűtésre ezért kellett rezsó kocsi.
M62-es Szergej besorolása meg országfüggő, nálunk nehézvontató, oroszoknál mellékvonali személy és könnyű teher, a dupla és tripla verziókat használják másodlagos vonalakon gyorsvonati, tehermozdonyként.
Az, hogy nincs rajta fűtő berendezés meg a szovjet örökség része, arrafelé egy személyvonat hossza elérheti a 21 kocsit, ezért az energiát indirekt módon adják át, minden forgóvázon van egy kerék által hajtott generátor, így pl. az 6. kocsi meghibásodása esetén nem kell lekapcsolni a vonat 3/4-ének elektromos ellátását.
 

Annyi konkrétumot sikerült megtudni a lapnak, hogy a típus legjellemzőbb hibái az ajtóműködéssel, az ablaktörlővel és az akkumulátorok töltöttségével kapcsolatosak.

Az utolsó hiba már nagy probléma lehet, de az első kettő elég nevetséges. Hónapokig nem tudtak megjavítani egy ablaktörlőt és egy ajtót?
 
Ha nem is Stirling, de az Atkinson ciklussal már meglehetősen sikeresen kombináltak hibridet a Honda féle megoldásban. Fokozatok nincsenek, a kocsi lényegében elektromos meghajtású, az Atkinson motor gyakorlatilag csak az akksik töltésére van illetve nagy sebességnél hajt, így a váltók vesztesége sem játszik be.

A hatótávval sincs gond, 60 liternyi (egy tank) üzemanyagból 1300 km-es hatótávot is kisajtoltak.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Használjuk ezt a topikot.

Nem értem, hogy ebben mi a nagy szám. Ez is papír érték, ennél a Tesla S elvileg többet tud, abban 85 és 100 kWh-s akksi is lehet és papíron 600 km. A gyorstöltése meg annak is olyan, hogy a videón cirka egy óra alatt sem töltötte fel 50%-ról 100%-ra.

A töltési időnél mindenki elfelejti azt, hogy ma egy tankolás 3-10 perc atttól függően, hogy mekkora a forgalom vagy kávézol-e. Képzeld el, ha mindenk kocsi 30-90 perceket állna. Akkora tölőállomások kelleneének oda, hogy beszarsz, mint a gigamega parkolók a város szélén a bevásárló központoknál. Már, ha van hely, mert dimbesdomos és hegyvidéken nincs.

Ha meg több szintes töltő//parkoló lesz, akkor olyan hulladékhő mennyiség lesz, hogy a légkondizás is jópofa lesz. Képzeld el azt, hogy nyáron ma egy parkolóházban ahol töltenek 100 db kocsit, akkor azok még moderált veszteséggel számolva is több száz kW hulldékhőt nyomnak ki magukból...

Ja, a hálózat meg imádbni fogja, hogy több száz MW-os ingazozó fogyasztó lesz. Mert nappal sok töltendő autó lenne, éjszaka meg kb. semmi az autópálya mellett.
Városban kb. lehetetlen lenne "töltőkutat" csinálni. Nincs hely. Egyénileg kell megoldani, vagy minden mai fizetős parkolóból töltőállomást csinálni.

Ezeknek az árát ki fogja kiköhögni? Itt 20 kV-os alállmásokról van szó... 100 milkás nagyságrendben van egy ilyen...
Felfújt hülyeség az elektromos autó divat, a vásárlóik mind megszokják ha lecseng a láz. Az egyik ismerősöm használt egyet februárban többször is, toltorol levesz, irány a 7 km-re lévő Gyöngyös, fűtés raad, rádió, ablak leolvaszto, aztán mire beért a városba már azért remegett hogy hazáig kitartson az energia. Szépen hangzik a 100, meg 150 km , de ilyenkor a valóság meg beköszöntött a 15 km-el.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A beszélgető topikban lehet, hogy volt már, de legyen itt is.
 
Felfújt hülyeség az elektromos autó divat, a vásárlóik mind megszokják ha lecseng a láz.

Igen! Megszokják! Az elektromos autót... Ha az akkumulátorok fejlődése nem áll le, amire egyelőre nem látszik, akkor a belsőégésű autóknak esélye sincs.

Az egyik ismerősöm használt egyet februárban többször is, toltorol levesz, irány a 7 km-re lévő Gyöngyös, fűtés raad, rádió, ablak leolvaszto, aztán mire beért a városba már azért remegett hogy hazáig kitartson az energia. Szépen hangzik a 100, meg 150 km , de ilyenkor a valóság meg beköszöntött a 15 km-el.

Nem tudom milyen autó lehet az... pl egy Nissan Leaf szerintem ténylegesen tud 100-150 km-t agyba-főbe fűtve és légkondícionálva. Többet is gondolom.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Igen! Megszokják! Az elektromos autót... Ha az akkumulátorok fejlődése nem áll le, amire egyelőre nem látszik, akkor a belsőégésű autóknak esélye sincs.



Nem tudom milyen autó lehet az... pl egy Nissan Leaf szerintem ténylegesen tud 100-150 km-t agyba-főbe fűtve és légkondícionálva. Többet is gondolom.
Pont az volt ha jól emlékszem amit említett. Amúgy kereskedő, tehát ért is valamennyit hozzájuk.