JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

Fighter_Airplane_Czech_Air_Force_SAAb_JAS39C_545503_2700x1335.jpg
 
Rohadt jól néz ki, de így nincs rajta oldalt felségjelzés. Ez így szabályos? (Cseh gép a lajstroma alapján.)

Lehet a szárny takarja a törzsre áttehették végül is. Egyébként a vezérsík tetejénél lévő "antenna-ház" oldalán mik azok az új "izék"...nálunk is van?...vagy volt eddig is?...
 
Ez a csehek 2017-es Tiger meet festése. Az eddigi legbénább tigris festésük. Remélem a 2018-as sokkal jobb lesz.
 
molnibalage

Megtaláltam az említett cikket:
http://jetplanes.blog.hu/2017/09/13/_eurokacsak_merlegen

"Az Eurofighter Typhoon a leggyorsabb a tenderen résztvevő típusok közül mind forszázzsal, mind pedig anélkül, kedvező feltételek esetén függesztmény nélkül 1,4 Mach-al is repülhet „száraz” teljesítménnyel. A szenzor fúzió alacsonyabb szintű, az EW rendszerei pedig kevésbé potensek a Rafale-éhoz viszonyítva. Pedig már rendelkezik a huzalon vontatható rakéta csalival is, de ez úgy tűnik, hogy nem feltétlenül jelent előnyt. A Typhoon repülési jellemzői, teljesítménye, hatósugara ugyan kiváló, és megfelelt az elvárásoknak, de csapásmérő képességét nem ítélték kielégítőnek. Mint ismeretes, 2008 óta ez jelentősen változott. Hibául rótták fel, hogy egyszerre csak egy földi célpont támadható, ezen felül a típuson akkor még nem volt integrálva megfelelő kapacitású felderítő rendszer. Összességében a típus képességei a második helyre sorolták.

A svéd Saab Gripen repülési teljesítménye, hatósugara, harci terhelhetősége, fegyverzet mennyisége nem volt kielégítő a svájci légierő szerint. Ezen nem lehet csodálkozni, hiszen a legkisebb méretű, és egyetlen hajtóművel rendelkező típus, egyedül a felderítő kapacitását értékelték jóra, mivel a Reccelite konténer integrációja megtörtént. (ez a Litening egyik változata). Hiányolták a radar és az EW rendszer közötti együttműködést (szenzor fúzió), a jó pontok között volt viszont a pilótafülke kialakítása, összességében mégis a legkevésbé megfelelőnek ítélték a típust.

Számszerű adatokat nem közöltek a nyilvánosságra került anyagban, azonban arányokat igen. 1-től 9-ig pontozták a különböző képességeket, ezen belül hat pontnál volt a referencia vonal, vagyis a meglévő és akkor már tíz éve szolgálatban álló Hornet által nyújtott képesség.

A légierendészeti, légtérszuverenitási feladatkörnél tíz különféle paramértert vettek figyelembe, ezek alapján a Rafale volt legjobb 6,7 ponttal, a Typhoon-t 6,2-re értékelték, a Gripen pedig 4,2 lett, azaz lényegesen a Hornet alatt teljesített. Mindez még annak ellenére is igaz, hogy a svéd gép radarja némileg nagyobb távolságból derítette fel a teszt repülések során a Hornet-et, mint fordítva, bár az igazsághoz tartozik, hogy a svájciak nem kapták meg az USA-tól a reflexió csökkentő csomagot, amely kb. 20%-al csökkenti a gép felderíthetőségét.

Felderítő bevetésen a Rafale értékelése 7,57 lett a Typhoon volt ezen a téren a leggyengébb 5,14-el, a Gripen-t 5,39-re pontozták, és érdekes módon a csapásmérő feladatnál is második lett a svéd típus, kismértékben megelőzte a Typhoon-t az 5,13 pontjával, mivel a közös európai gép akkori szériái még alacsonyabb szinten voltak képesek földi célok elleni bevetésre. Érdekes ugyanakkor, hogy a Hornet-et ezen a téren is többre értékelték, mint a később kifejlesztett európai gépeket.

Az összehasonlító elemzés azonban a jövő lehetőségeivel is számolt. Komoly légierőknél a harci repülőgép képességeinek fejlesztése folyamatos, egyre újabb szoftverekkel, fegyver integrációkkal javítják a potenciált. A svájciak ezt is figyelembe vették, a Rafale esetében a Dassault 18 továbbfejlesztési területet jelölt meg, az Eurofighter konzorcium 25 módosítást jelentett be, míg a svédek nem kevesebb, mint 98 változtatást terveztek, aminek végeredménye az említett JAS-39E/F Gripen NG lesz. A tervezett paramétereket is összevetették, mégpedig az ugyancsak korszerűsítés alatt álló svájci Hornet-ek már meglévő, vagy közeljövőben realizálódó képességeivel.

Ennek alapján a sorrend nem változott. A légirendészeti feladatkörnél a Rafale 6,98, a Typhoon 6,48, a Gripen NG pedig 5,33 pontos kapott, vagyis még mindig nem éri el a Hornet-et.

Védővadászként (DCA) a Rafale 7,28, a Typhoon 6,49, az NG 5,68 pontot kapott, OCA bevetésen ugyanebben a sorrendben 7,41, 6,54, 5,62 volt az értékelés eredménye. A felderítő és csapásmérő képesség hasonlóan alakult, összességében az a következtetés vonható le, hogy hosszabb távon a Gripen NG megközelíti az F/A-18C/D Hornet képességeit szinte minden területen, kivéve természetesen teherbírását, a fegyverzet mennyiségét.

DCA (Defensive Counter Air) azaz egyszerűsítve légvédelmi feladatnál is a Rafale teljesített a legjobban 7 ponttal, a Typhoon egyenlőnek bizonyult a Hornet-el 6 ponttal, a Gripen-t pedig 4,6-ra értékelték. Hozzá kell tenni, hogy a tesztelés idején még gyerekcipőben jártak az európai fejlesztésű sisakdisplay rendszerek, az amerikai JHMCS és az AIM-9X viszont már ott volt a svájci Hornet-ek eszköztárában.

OCA (Offensive Counter Air) vagy egyszerűsítve a támadó kötelékek fedezését, védelmét jelentő vadász bevetésen is a Rafale teljesít a legjobban 7,12 ponttal, a Typhoon kissé jobb mint a Hornet 6,21 ponttal, a Gripen viszont csak 4,77-et kapott."
 
molnibalage

Megtaláltam az említett cikket:
http://jetplanes.blog.hu/2017/09/13/_eurokacsak_merlegen

"Az Eurofighter Typhoon a leggyorsabb a tenderen résztvevő típusok közül mind forszázzsal, mind pedig anélkül, kedvező feltételek esetén függesztmény nélkül 1,4 Mach-al is repülhet „száraz” teljesítménnyel. A szenzor fúzió alacsonyabb szintű, az EW rendszerei pedig kevésbé potensek a Rafale-éhoz viszonyítva. Pedig már rendelkezik a huzalon vontatható rakéta csalival is, de ez úgy tűnik, hogy nem feltétlenül jelent előnyt. A Typhoon repülési jellemzői, teljesítménye, hatósugara ugyan kiváló, és megfelelt az elvárásoknak, de csapásmérő képességét nem ítélték kielégítőnek. Mint ismeretes, 2008 óta ez jelentősen változott. Hibául rótták fel, hogy egyszerre csak egy földi célpont támadható, ezen felül a típuson akkor még nem volt integrálva megfelelő kapacitású felderítő rendszer. Összességében a típus képességei a második helyre sorolták.

A svéd Saab Gripen repülési teljesítménye, hatósugara, harci terhelhetősége, fegyverzet mennyisége nem volt kielégítő a svájci légierő szerint. Ezen nem lehet csodálkozni, hiszen a legkisebb méretű, és egyetlen hajtóművel rendelkező típus, egyedül a felderítő kapacitását értékelték jóra, mivel a Reccelite konténer integrációja megtörtént. (ez a Litening egyik változata). Hiányolták a radar és az EW rendszer közötti együttműködést (szenzor fúzió), a jó pontok között volt viszont a pilótafülke kialakítása, összességében mégis a legkevésbé megfelelőnek ítélték a típust.

Számszerű adatokat nem közöltek a nyilvánosságra került anyagban, azonban arányokat igen. 1-től 9-ig pontozták a különböző képességeket, ezen belül hat pontnál volt a referencia vonal, vagyis a meglévő és akkor már tíz éve szolgálatban álló Hornet által nyújtott képesség.

A légierendészeti, légtérszuverenitási feladatkörnél tíz különféle paramértert vettek figyelembe, ezek alapján a Rafale volt legjobb 6,7 ponttal, a Typhoon-t 6,2-re értékelték, a Gripen pedig 4,2 lett, azaz lényegesen a Hornet alatt teljesített. Mindez még annak ellenére is igaz, hogy a svéd gép radarja némileg nagyobb távolságból derítette fel a teszt repülések során a Hornet-et, mint fordítva, bár az igazsághoz tartozik, hogy a svájciak nem kapták meg az USA-tól a reflexió csökkentő csomagot, amely kb. 20%-al csökkenti a gép felderíthetőségét.

Felderítő bevetésen a Rafale értékelése 7,57 lett a Typhoon volt ezen a téren a leggyengébb 5,14-el, a Gripen-t 5,39-re pontozták, és érdekes módon a csapásmérő feladatnál is második lett a svéd típus, kismértékben megelőzte a Typhoon-t az 5,13 pontjával, mivel a közös európai gép akkori szériái még alacsonyabb szinten voltak képesek földi célok elleni bevetésre. Érdekes ugyanakkor, hogy a Hornet-et ezen a téren is többre értékelték, mint a később kifejlesztett európai gépeket.

Az összehasonlító elemzés azonban a jövő lehetőségeivel is számolt. Komoly légierőknél a harci repülőgép képességeinek fejlesztése folyamatos, egyre újabb szoftverekkel, fegyver integrációkkal javítják a potenciált. A svájciak ezt is figyelembe vették, a Rafale esetében a Dassault 18 továbbfejlesztési területet jelölt meg, az Eurofighter konzorcium 25 módosítást jelentett be, míg a svédek nem kevesebb, mint 98 változtatást terveztek, aminek végeredménye az említett JAS-39E/F Gripen NG lesz. A tervezett paramétereket is összevetették, mégpedig az ugyancsak korszerűsítés alatt álló svájci Hornet-ek már meglévő, vagy közeljövőben realizálódó képességeivel.

Ennek alapján a sorrend nem változott. A légirendészeti feladatkörnél a Rafale 6,98, a Typhoon 6,48, a Gripen NG pedig 5,33 pontos kapott, vagyis még mindig nem éri el a Hornet-et.

Védővadászként (DCA) a Rafale 7,28, a Typhoon 6,49, az NG 5,68 pontot kapott, OCA bevetésen ugyanebben a sorrendben 7,41, 6,54, 5,62 volt az értékelés eredménye. A felderítő és csapásmérő képesség hasonlóan alakult, összességében az a következtetés vonható le, hogy hosszabb távon a Gripen NG megközelíti az F/A-18C/D Hornet képességeit szinte minden területen, kivéve természetesen teherbírását, a fegyverzet mennyiségét.

DCA (Defensive Counter Air) azaz egyszerűsítve légvédelmi feladatnál is a Rafale teljesített a legjobban 7 ponttal, a Typhoon egyenlőnek bizonyult a Hornet-el 6 ponttal, a Gripen-t pedig 4,6-ra értékelték. Hozzá kell tenni, hogy a tesztelés idején még gyerekcipőben jártak az európai fejlesztésű sisakdisplay rendszerek, az amerikai JHMCS és az AIM-9X viszont már ott volt a svájci Hornet-ek eszköztárában.

OCA (Offensive Counter Air) vagy egyszerűsítve a támadó kötelékek fedezését, védelmét jelentő vadász bevetésen is a Rafale teljesít a legjobban 7,12 ponttal, a Typhoon kissé jobb mint a Hornet 6,21 ponttal, a Gripen viszont csak 4,77-et kapott."
A Typhoon esetén rejtély, hogy mit mivel vetettek össze. Már a Tornado GR.4 is képes volt Brimstone rakétával többszörös szimultán célleküzdésre. Akkor a TR3A vagy TR3B ne tudna...?
 
Az alapján, hogy 2012-ben lett ebből botrány a teszt valamikor 2010 környékén zajlott.
És 2008-ban repült először a Trache 2 verzió.
2014-ben kaptak a gépek először brimstone-t.
Szerintem a tenderen a gépek block 8 vagy 10-s verziók lehettek maximum.
"
Tranche 1[edit]
Initial Operational Capability, Basic Air Defence Capability
Block 2
Air-to-air capabilities
Block 5
Air-to-air and air-to-ground capabilities, Final Operational Capability (FOC) standard. All Tranche 1 aircraft are being upgraded to Block 5 capability through the Retrofit 2 (R2) programme.[10]
Tranche 2[edit]
Block 8
New hardware standard with new mission computer
Block 10
Enhanced Operational Capability (EOC) 1, improved DASS, IFF Mode 5, Rangeless ACMI
Air/Air - AIM-120C-5 AMRAAM, IRIS-T digital
Air/Ground - GBU-24, GPS-guided weapons, ALARM, Paveway III & IV, Rafael LITENING III
Block 15
EOC 2
Air/Air - METEOR,
Air/Ground - TAURUS, Storm Shadow, Brimstone
Block 20
EOC 3
Tranche 3A[edit]
Latest production standard incorporating EOC 3 and hardware support for EOC 4[11][12]
Conformal fuel tanks, fibre optic cabling and computer upgrade, AESA Radar, defensive system upgrades
Air/Ground - SPEAR 3, Marte-ER, LITENING IV & V"
 
A Typhoon esetén rejtély, hogy mit mivel vetettek össze. Már a Tornado GR.4 is képes volt Brimstone rakétával többszörös szimultán célleküzdésre. Akkor a TR3A vagy TR3B ne tudna...?

A cikk szerint azzal a verziójú EF2000 vetették össze ami akkor rendelkezésre állt szóval kb az osztrák gépek színvonalával.
 
Gripen E széles műszerfal működés közben.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A magyar Gripenek már egyszer meghosszabbított lízingje 2026-ban jár le.
Az idő tájt már - függetlenül attól hogy megvesszük a gépeket, vagy megint meghosszabbítjuk a lízinget - érdemes lenne modernizálni az avionikát (ld. fenti videó), a radart, EW és MAW rendszereket, kijelzős sisakot és új fegyverzettet (Meteor, Iris-t) venni.
 
Szóval akkor a HUD nélküli verzió lett végül a befutó. Eszerint akkor rá kell feküdni nekik is a megfelelően működő sisakkijelzőre, nem tudom, a Cobra rendszer hogy áll, van-e vele olyan gond, mint az F-35-ösével volt a korai időszakban.
Viszont a Gripen E-ről jóideje nem hallani semmit, ez a Martin, aki úgy mutatkozik be, hogy korábban volt Gripen pilóta, viszont sanszosan azonos azzal, aki az első felszállást repülte az E-vel.
Mi lett vele? Miért a múlt idő és miért nem hallani mostanság az E berepüléseiről semmit?
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
Viszont a Gripen E-ről jóideje nem hallani semmit, ez a Martin, aki úgy mutatkozik be, hogy korábban volt Gripen pilóta, viszont sanszosan azonos azzal, aki az első felszállást repülte az E-vel.
Mi lett vele? Miért a múlt idő és miért nem hallani mostanság az E berepüléseiről semmit?

Valószínűleg nem ütötte meg a média figyelmének küszöbszintjét.

Flight Global 2018 május 17:

"We are preparing for the next phase of flight trials – that is, external stores," says Jonas Hjelm, head of Saab's aeronautics business unit. Since the first prototype's flight debut in June 2017, the programme has remained on track, he says, with recent milestones including achieving supersonic flight.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Valószínűleg nem ütötte meg a média figyelmének küszöbszintjét.

Flight Global 2018 május 17:

"We are preparing for the next phase of flight trials – that is, external stores," says Jonas Hjelm, head of Saab's aeronautics business unit. Since the first prototype's flight debut in June 2017, the programme has remained on track, he says, with recent milestones including achieving supersonic flight.

Érdekesen fűnívóban marketingelik a svédek ezt az Echo projektet.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Lehet hogy már volt (nem volt türelmem visszanézni)…
Gripen futómű tesztelése három nézetből.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.