F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Csak szólok, hogy az adatok fahrenheit-ben vannak, nem C°-ban

Persze, de ez oda is van írva. A hajtóműgondola 1050 fahrenheitre melegszik. Az celsiusban 565 fok, de ha koppra húzzák a gépet, akkor szerintem mehet az még tovább is. Ja, ami még lényeges, ez A-12, nem SR-71. Az SR-71 értékei valamennyire eltérhetnek.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 817
113
Kb. Mach 3 sebességnél ezek az értékek:

image.jpg




Bizonyhogy az. A kifejezetten magas hőmérséklet elviselésére kifejlesztett Beta 21S is hosszabb távon úgy max 600 fokig bírja, ha mechanikai terhelés is van. Az oxidációnak is nagyjából eddig áll ellen elfogadható mértékben. Persze vannak spéci ötvözetek, a BuRTi, meg a gamma titán-alumínium ötvözetek, amik magasabb hőmérsékletet is bírnak, de ezeknek meg alacsonyabb hőmérsékleten rosszak a mechanikai tulajdonságaik.


Más, bár off itt, de talán te tudnál segíteni. Keresek olyan ötvözeteket, amik:

Teljesen ellenállnak a 60-70 C foknál hidegebb tengervíz okozta korróziónak (tehát bármilyen acél kizárva).
Minimum az 58 Rockwell C keménységet és az 1500 MPa folyáshatárt el lehet érni náluk, ezen értékek mellett pedig a nyúlásuk minimum 1%-os, vagy nagyobb.
Létező ötvözetek, szóval nem valami állítólag laborban előállított, de kereskedelmi forgalomba nem került "csodaanyagok".

Szóval, ha tudnál párat mondani, amik beleférnek a kategóriáimba, akkor előre is köszi. :)
Heh!? 1500MPa meg 58HRC ÉS tengervíz!? Kell megmunkálni vagy hegeszteni! Mi a bűbánat ez, valami fogaskerék!?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Heh!? 1500MPa meg 58HRC ÉS tengervíz!? Kell megmunkálni vagy hegeszteni! Mi a bűbánat ez, valami fogaskerék!?

Neem, nem kell hegeszteni, csak csiszolni. Kés lenne. És korróziófóbiás vagyok. :D De egyelőre még csak tapogatózok. Van már pár jelöltem, de mivel te jobban képben vagy ezen a területen, hát gondoltam, megkérdezlek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 820
113
Neem, nem kell hegeszteni, csak csiszolni. Kés lenne. És korróziófóbiás vagyok. :D De egyelőre még csak tapogatózok. Van már pár jelöltem, de mivel te jobban képben vagy ezen a területen, hát gondoltam, megkérdezlek.
VG 10.Igaz japánból nem lehet kihozni nyersanyagként de nagyon jó(meg persze negyon drága),de ha megfizethetőt akarsz akkor Böchler N690.Írd be gugliba,hogy késacélok és lesz egy halom dolog.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 817
113
Na,
Neem, nem kell hegeszteni, csak csiszolni. Kés lenne. És korróziófóbiás vagyok. :D De egyelőre még csak tapogatózok. Van már pár jelöltem, de mivel te jobban képben vagy ezen a területen, hát gondoltam, megkérdezlek.
Na, így már más. Meglesem, hogy mi van. Szerszámkés vagy kés, mint kés?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
VG 10.Igaz japánból nem lehet kihozni nyersanyagként de nagyon jó(meg persze negyon drága),de ha megfizethetőt akarsz akkor Böchler N690.Írd be gugliba,hogy késacélok és lesz egy halom dolog.

Az nem bírja a tengervizet. ;) Még a Nitrobe 77, N360, egyéb nitrogénes acélok sem, amik pedig klasszisokkal korrózióállóbbak a VG-10-nél. Nekem meg ez feltétel.


Na,

Na, így már más. Meglesem, hogy mi van. Szerszámkés vagy kés, mint kés?

Kés, mint kés lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 820
113
Az nem bírja a tengervizet. ;) Még a Nitrobe 77, N360, egyéb nitrogénes acélok sem, amik pedig klasszisokkal korrózióállóbbak a VG-10-nél. Nekem meg ez feltétel.




Kés, mint kés lenne.


A sóval van a gond?Mert ezek is korrózió állóak állítólag.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 817
113
Ha kés kell, mint kés, akkor 1.4112 (az amcsiknál 440-es rozsdamentes cucc. Trükkös a hōkezelése, de 58HRC-re le lehet edzeni. Elég jó a korróziós ellenállása.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Így van.... Ami a legjobb, hogy bár szakirodalomban még utalást sem nagyon találtunk róla, de mint írtam, megcsináltuk aluminiumra is :)
Ami kijött a gyártásból (vagy 600 tonna volt), az egy AlMg 3 (5754-es) ötvözetre 1/4 kemény szilárdság mellé lágy képlékenység.... 250N/mm Rm és 20%-os nyúlás egyszerre!
És az Alcoa nem vette meg?
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
És az Alcoa nem vette meg?

Hááááát.... Ott gyártottuk, még hozzá alu teherautó üzemanyag tank alapanyagként. A vevő és a kereskedő olyan vaskalapos volt, hogy mivel a szabványtól eltérő alapanyagot kapott, nem érdekelte hogy ebből jobb minőségű tankot tud gyártani, ráadásul szebb felületi minőségben, "megfúrta" az új technológiát. No comment. Egyébbként azon is gondolkodtunk (a kitalálók) hogy szabadalmaztatjuk, de sajna nem sikerült több ok miatt.......
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Hááááát.... Ott gyártottuk, még hozzá alu teherautó üzemanyag tank alapanyagként. A vevő és a kereskedő olyan vaskalapos volt, hogy mivel a szabványtól eltérő alapanyagot kapott, nem érdekelte hogy ebből jobb minőségű tankot tud gyártani, ráadásul szebb felületi minőségben, "megfúrta" az új technológiát. No comment. Egyébbként azon is gondolkodtunk (a kitalálók) hogy szabadalmaztatjuk, de sajna nem sikerült több ok miatt.......
Ami eltér a szabványtól, azt baszhatod. Onnantól a pasi kisérleti tankokat gyártott volna. Naná, hogy nem vállalta be.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Ami eltér a szabványtól, azt baszhatod. Onnantól a pasi kisérleti tankokat gyártott volna. Naná, hogy nem vállalta be.

A több 100 tonnából a 90%-át úgy használta fel, hogy fogalma nem volt a mi technológia váltásunkról, mert az őáltala kért szilárdsági intervallumokat simán teljesítettük, s így nem volt a műbizonylatokon eltérés. Nekünk ilyen gyártásoknál nem a technológiát kell validáltatnunk, hanem a kért szilárdsági értékek teljesítését.....
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
M

molnibalage

Guest
Az ausztrál számvevőszék (ANAO) vizsgálatának eredménye az alábbi témakörben:

Joint Strike Fighter - Introduction into Service and Sustainment Planning

https://www.anao.gov.au/sites/default/files/Auditor-General_Report_2018-2019_14.pdf


És tanulmány egyféle értelmezése:
https://wentworthreport.com/the-f-35-known-unknowns-on-cost/
És a 10k auszrál dollár repóra költségű Gripen kiszúrása után inkább nem olvastam el. Objektivitása az biztosan 0.