F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Forrást kérnék akkor...
Arzenál 83(oh,boldog gyerekkor),na ez még megvan a vitrinben.Ebben (is) még torlósugarasként fejlesztett perspektivikus gaz imperialista szerkezetként szerepel.(valaki igazán feltehetné a netre ezeket a régi irásokat,nosztalgiázni.Bár a tisztak könyvtára sorozat sok része még ma is alkalmazható elvi,harcászati tudást rejt)
 
M

molnibalage

Guest
Arzenál 83(oh,boldog gyerekkor),na ez még megvan a vitrinben.Ebben (is) még torlósugarasként fejlesztett perspektivikus gaz imperialista szerkezetként szerepel.(valaki igazán feltehetné a netre ezeket a régi irásokat,nosztalgiázni.Bár a tisztak könyvtára sorozat sok része még ma is alkalmazható elvi,harcászati tudást rejt)
Fogalmazzunk úgy, hogy az akkori források pontossága igen gyenge. Simán lehet, hogy összekeverték mással. 1983-ban már megvolt az első AIM-120 tesztlövészet...
https://en.wikipedia.org/wiki/AIM-120_AMRAAM#/media/File:AIM-120_first_kill.jpg
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Fogalmazzunk úgy, hogy az akkori források pontossága igen gyenge. Simán lehet, hogy összekeverték mással. 1983-ban már megvolt az első AIM-120 tesztlövészet...
https://en.wikipedia.org/wiki/AIM-120_AMRAAM#/media/File:AIM-120_first_kill.jpg
Meg sok volt a késés,a dezinformáció,vagy csak simán összekeverték az AAAM.mel.De más irások is azt irták,hogy az AMRAAM első koncepciótervei még torlósugaras hajtóművel számoltak
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Arzenál-82. 5 éves voltam és apám megvette nekem, hogy legyen mit nézegetni. A fotók, de különösen a két oldalas festmények teljesen beszippantottak. Nagyon sokat forgattam, azóta érdekel a haditechnika. Azért ez nem feltétlen egészséges...
Szárazfőldi haderővel foglalkozó rész.Anno megvolt az összes,de már csak a 83 és a 85ös.:(
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Nekem mindegyik megvan.
És nemtudnád közkincsé tenni?Mondjuk pdf formátumban.Legalább a nosztalgia kedvéért......Bár mint ismeretterjesztő könyvek,szerintem egyáltalán nem voltak rosszak.Haditechnika évkönyvek voltak inkább szakmaiak,meg a tisztek könyvtára sorozat.1-2 még azokbol is megvan.Tipusknyv sorozatbol is megvan még 3
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Mint hogy a MiG-21bisz Csr üzemben lenyomja az F-16-ost?
;)

Pont ezért érzem reménytelennek az orosz légierő jelenlegi fejlesztéseit.
1999-ben egy holland F-16AM szedett le szerb csúcs export MiG-29-est.
Maj-Peter-Wobble-Tankink.jpg


Jelenleg a holland légierő 85db F-35-öst szerez be...

csak ezert regisztraltam hogy erre tok hulyesegre irjak..

szerb CSUCS mig 29 ????


gyerunk mar..ez elvileg komoly forum kellene hogy legyen.
a szerb migek eppen hogy elavult szarok voltak.
1987ben erkeztek ide szerbiaba, 1996 ban kellet volta a nagyjavitas (800 ora utan), ami persze elmaradt.
kozzben szankciok, alketresz potlas = 0.

lassuk csak hogy is szerepeltek ezek a CSUCS migek:
arizanov migje - kinyifant a radar felszalas utan.
kulacin - leloves utan panaszkodot hogy a radar nem dolgozott rendesen, a feltesei nem hittek neki.
milutinovic migje - elment a radio, az nap 2 mig kellet volna hogy felszaljon, de lefujtak a felszalast, a kolegaja megalt ez meg mivel nem volt radiokapcsolat felszalt, mikor vegre meglett a radio es szoltak hogy menjen visza mar meszi volt. csak a nis-i repuloter volt a legkozzelebbi, eltalaltak es katapultalt, mai napig azt mondja hogy a szerbek foldrol szedtek le kub-al.

peric es radosavljevic - olvastam azt amit peric meselt arrol a naprol. o volt az akit a boszniaiak zavargaztak. neki felszalas utan a radar csodot mondot a masiknak meg a besugarzas jelzo.

aprilis 6. boro zoraja - sikerult felszalni, es tuzelni is probalt, de a raketak hiba miatt beragadtak a tartokon.

majus 4. pavlovic migjet lelottek. ami erdekes az hogy nem is o kellet volna hogy repuljon. a repulesre kesz miget viszaforditottak mert felszalas elott rajottek hogy kinyifant a radio es a nagy kavarodasba, hogy ne egy fiatal pilota repuljon egy masik migben, pavlovic ult bele.

2004 aprilisaban egy mig sem volt uzemkepes. nukku, nyet, nista bre..

tenyleg csucs gepek voltak, kb valahol 1988ban..
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 825
113
csak ezert regisztraltam hogy erre tok hulyesegre irjak..

szerb CSUCS mig 29 ????


gyerunk mar..ez elvileg komoly forum kellene hogy legyen.
a szerb migek eppen hogy elavult szarok voltak.
1987ben erkeztek ide szerbiaba, 1996 ban kellet volta a nagyjavitas (800 ora utan), ami persze elmaradt.
kozzben szankciok, alketresz potlas = 0.

lassuk csak hogy is szerepeltek ezek a CSUCS migek:
arizanov migje - kinyifant a radar felszalas utan.
kulacin - leloves utan panaszkodot hogy a radar nem dolgozott rendesen, a feltesei nem hittek neki.
milutinovic migje - elment a radio, az nap 2 mig kellet volna hogy felszaljon, de lefujtak a felszalast, a kolegaja megalt ez meg mivel nem volt radiokapcsolat felszalt, mikor vegre meglett a radio es szoltak hogy menjen visza mar meszi volt. csak a nis-i repuloter volt a legkozzelebbi, eltalaltak es katapultalt, mai napig azt mondja hogy a szerbek foldrol szedtek le kub-al.

peric es radosavljevic - olvastam azt amit peric meselt arrol a naprol. o volt az akit a boszniaiak zavargaztak. neki felszalas utan a radar csodot mondot a masiknak meg a besugarzas jelzo.

aprilis 6. boro zoraja - sikerult felszalni, es tuzelni is probalt, de a raketak hiba miatt beragadtak a tartokon.

majus 4. pavlovic migjet lelottek. ami erdekes az hogy nem is o kellet volna hogy repuljon. a repulesre kesz miget viszaforditottak mert felszalas elott rajottek hogy kinyifant a radio es a nagy kavarodasba, hogy ne egy fiatal pilota repuljon egy masik migben, pavlovic ult bele.

2004 aprilisaban egy mig sem volt uzemkepes. nukku, nyet, nista bre..

tenyleg csucs gepek voltak, kb valahol 1988ban..


Csak egy dolgot nem értek.Én elhiszem és tökéletesen meg is tudom érteni,hogy szar dolog az esélytelenek nyugalmával védeni a hazádat vagy csak simán ülni a seggeden és nézni,hogy szétbombázzák.DE itt olyan alapvető rendszerek kieséséről beszélsz amik hiányában értelmetlen a feladatot megkezdeni.Ha észlelték a felszállás után,hogy behányt a radar,besugárzásjelző,rádió mért nem fordultak vissza azonnal?Miért próbálták meg még is a nyilvánvalóan lehetetlen dolgot?Mert az, a szememben felelőtlenség,hogy tudom,hogy rossz a radar,rádió,besugárzás jelző de azért megyek ahrcolni.Ez bizony többet árt mint használ.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 416
44 029
113
Ezzel a gondolatfolyammal a másik, ezzel a hadművelettel foglalkozó topicba kellene átmenni, de altx írása nekem ad igazat. :)
Így van. Ezért is írtam amit én is, hogy kérdéses karbantartással rideg tartott, alkatrészek hiányától szenvedő legelső generációs Migek voltak, a fegyverzet ugyan így kérdéses.

Ami egyébként nem volt titok, ott volt még HPAPS által linkelt angol nyelvű anyagban is, és még le is fordítottam a lényeget magyarra néhány résznél tegnap, nem működő radar/besugárzásjelző ott van feketén fehéren. Ma olvastam tovább Rico Rodriguezt, mach 1.3 ról magassági energiafölényből zuhanásból indított egyáltalán nem zavaró célra. Semmi elektronikai ellentevékenység. Ettől jobbat elképzelni sem lehet mint BVR harcászati szituáció...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
csak ezert regisztraltam hogy erre tok hulyesegre irjak..

szerb CSUCS mig 29 ????


gyerunk mar..ez elvileg komoly forum kellene hogy legyen.
a szerb migek eppen hogy elavult szarok voltak.
1987ben erkeztek ide szerbiaba, 1996 ban kellet volta a nagyjavitas (800 ora utan), ami persze elmaradt.
kozzben szankciok, alketresz potlas = 0.

lassuk csak hogy is szerepeltek ezek a CSUCS migek:
arizanov migje - kinyifant a radar felszalas utan.
kulacin - leloves utan panaszkodot hogy a radar nem dolgozott rendesen, a feltesei nem hittek neki.
milutinovic migje - elment a radio, az nap 2 mig kellet volna hogy felszaljon, de lefujtak a felszalast, a kolegaja megalt ez meg mivel nem volt radiokapcsolat felszalt, mikor vegre meglett a radio es szoltak hogy menjen visza mar meszi volt. csak a nis-i repuloter volt a legkozzelebbi, eltalaltak es katapultalt, mai napig azt mondja hogy a szerbek foldrol szedtek le kub-al.

peric es radosavljevic - olvastam azt amit peric meselt arrol a naprol. o volt az akit a boszniaiak zavargaztak. neki felszalas utan a radar csodot mondot a masiknak meg a besugarzas jelzo.

aprilis 6. boro zoraja - sikerult felszalni, es tuzelni is probalt, de a raketak hiba miatt beragadtak a tartokon.

majus 4. pavlovic migjet lelottek. ami erdekes az hogy nem is o kellet volna hogy repuljon. a repulesre kesz miget viszaforditottak mert felszalas elott rajottek hogy kinyifant a radio es a nagy kavarodasba, hogy ne egy fiatal pilota repuljon egy masik migben, pavlovic ult bele.

2004 aprilisaban egy mig sem volt uzemkepes. nukku, nyet, nista bre..

tenyleg csucs gepek voltak, kb valahol 1988ban..
Ahányszor elmondom a hasonlókat, kapok a fejemre. Jobb esetben hallgatás. Csak az NDKról, és a gárdaezredekről hiszem el, hogy ha nem is ütőképesek, legalább bevethetők voltak.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Csak egy dolgot nem értek.Én elhiszem és tökéletesen meg is tudom érteni,hogy szar dolog az esélytelenek nyugalmával védeni a hazádat vagy csak simán ülni a seggeden és nézni,hogy szétbombázzák.DE itt olyan alapvető rendszerek kieséséről beszélsz amik hiányában értelmetlen a feladatot megkezdeni.Ha észlelték a felszállás után,hogy behányt a radar,besugárzásjelző,rádió mért nem fordultak vissza azonnal?Miért próbálták meg még is a nyilvánvalóan lehetetlen dolgot?Mert az, a szememben felelőtlenség,hogy tudom,hogy rossz a radar,rádió,besugárzás jelző de azért megyek ahrcolni.Ez bizony többet árt mint használ.

aszem a peric mondta hogy amikor visszahoztak boszniabol es elment raportra, a generalis vagy mi a tokkom volt aki volt a repolosok fo vezetoje, kiabalt a pilotakra hogy nem halnak meg eleg nagy mennyisegben..nem eleg batrak stb..egyszeruen a tisztek mondtak hogy repulj es a pilotaknak teljesiteni kellet.ez most nem 100% biztos, de valami ilyet olvastam annak idejen.

tudtak hogy a gepek rosszak. az egesz taktika is szar volt, felszalas utan az volt nekik mindig mondva hogy 3000m repuljenek.
jo hogy marsrol nem lattak oket. vagy alacsonyan repulni es hirtelen felemelkedni es tuzelni vagy semmi. pavlovic mondak szerint azert is ult a fiatal pilota helyere mert tudta hogy megfog valaki halni. inkabb akor o legyen az oreg pilota.

amugy is a mig szar gep ugy oszeveve. egy nyugati gephez kepest akor van lehetosege ha valami meglepibol elkapja es kozelebe megy. nagyobb tavolsagbol 0.
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust
T

Törölt tag 2361

Guest
ja viszaterve a elozo postra, a legtobb gepnek felszalas utan mutatkozott be a hiba. bar en igy olvastam.

en is voltam katona, mentunk loveszetre, kaptunk radiot, oreg katona mar, kifekszel, figyelsz es ha lattod hogy vmi nem stimmel beszolsz h stop.
az elejen dolgozot a radio, kb 15 perc a loveszet elkezdese utan csodot mondot, es akkor gondolkodj mi a tokkomet csinalja..otthagyod a helyed leordit a tiszt, ha meg ottmaradsz es nem csinalsz semmit rabaszol ha valami baj tortenik..szoval szivas ez a katonasag..megjobban azert mert azt mondtak amikor ossztotak ki a radiot hogy most volt nagyjavitason ... feleloseg erzet 0 fontos csak a parancs.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
ja viszaterve a elozo postra, a legtobb gepnek felszalas utan mutatkozott be a hiba. bar en igy olvastam.

en is voltam katona, mentunk loveszetre, kaptunk radiot, oreg katona mar, kifekszel, figyelsz es ha lattod hogy vmi nem stimmel beszolsz h stop.
az elejen dolgozot a radio, kb 15 perc a loveszet elkezdese utan csodot mondot, es akkor gondolkodj mi a tokkomet csinalja..otthagyod a helyed leordit a tiszt, ha meg ottmaradsz es nem csinalsz semmit rabaszol ha valami baj tortenik..szoval szivas ez a katonasag..megjobban azert mert azt mondtak amikor ossztotak ki a radiot hogy most volt nagyjavitason ... feleloseg erzet 0 fontos csak a parancs.

Ezek többszörösen cáfolt, a szerb "vitéz" pilóták magyarázzuk a bizonyítványunkat marhaságai.
(MH is üzemeltette ezt a típust)
HTÖ-ben benne vannak a cáfolatok.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ezek többszörösen cáfolt, a szerb "vitéz" pilóták magyarázzuk a bizonyítványunkat marhaságai.
(MH is üzemeltette ezt a típust)
HTÖ-ben benne vannak a cáfolatok.


a MH uzemelte a tipust majdnem 30 evig nagyjavitas nelkul szanciokban amikor nem lehetet alkatreszeket sem venni?

erdekes..nemtudtam...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ne kanyarodjunk el nagyon a topictól.
A MiG-29-esek klasszikus változatainál megvolt, hogy mely rendszerelemek voltak a gépeken a hunyók. Ilyen volt pl. a radarban egy trafó, ami rendre kiégett, sokat kellett cserélni. A 29-esek radarjai nem voltak üzembiztosak, békeidőben, hanyag flottamenedzsment mellett különösen sok üzemképtelen, vagy harci feladatra alkalmatlan gépet eredményezett. A Szu-27-esekben is ez a radar dolgozott lényegében, csak nagyobb antennaátmérővel, és némileg módosított tűzvezető rendszerrel. Idehaza a 29-eseknél volt olyan, hogy a radar üzemképtelenné vált a keszi gépen a pályára kigurulás közben, így a második gép ment el végül feladatra, elfogni az utasgépet.

Tehát látszik, hogy még csak az sem elég, hogy a légierőket rendszer szinten vessük össze, hiszen a légierő is egy heterogén rendszer, benne potens, de problémás és kevésbé problémás, de kvázi impotens technikákkal. Hogy a szovjetek milyen színvonalon gyártották maguknak a "belpiacos" gépeket és milyen színvonalon tartották őket hadban, azt még ennyi idő elteltével se tudjuk. Teljesen más metódus szerint operáltak anno. Harcoló alakulatként itt állomásoztak ideiglenesen, ha valamely gépükkel gond volt, hoztak helyette a nagy Únióból másikat. vagy a szomszéd alakulattól. Ez a fajta nagyvonalúság általában gépvesztés esetén volt járható, viszont még arra se alkalmas, hogy megsaccoljuk, ezek után a saját gépeiket 100%-osan tartották mindig harckészen, mégpedig a gyári tervezett technikai paraméterek maximális szintjén, vagy csak darabra tudták mindig kiadni az állományt. Végül is se az NDK-ban se idehaza nem kellett a 29-eseiknek éles körülmények közt operálni.
A káeurópai légierők meg gatyát letolva szerezték be a gépeiket, amelyeknél aztán arra már nem futotta, hogy normálisan, megfelelő szinten üzemeljenek is a gépek, nem hogy pótolják őket.

És mi a helyzet az F-35 kontra modern orosz gépekkel? Hát ugye, ez már nem a nagy Szovjetúnió, miközben a Szu-35Sz nem lett egyszerűbb gép. Drága masina, annyi van belőle, amennyi, a radarja komplex, a szenzorai komplexek, a számítógépei komplexek, rengeteg az alkatrész, hazai termékek, hazai minőségbiztosítás és nincs nagy lehetőség a szomszéd alakulattól átpapírozni a gépeket, ha gond van. És a fegyverzet? Na az meg alig adódik.
Az F-35-ös is felfutóban van, sanszos, hogy jóideig nem fogják még csak a közelébe se engedni olyan zónákhoz, ahol kétséges az abszolút egyértelmű technikai fölény. Értsd, nem őskövület Phantomok, F-14A-k, vagy épp szíriai MiG-23MLD-k és Szu-22M4-esek ellen kell vitézkedni, hanem kínai exportra szánt partvédelmi Szu-35-ösökkel.
Így még az a polémia is időszerűtlen, hogy pontosan mi is a helyzet most az orosz ekvivalenciával.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 360
113
Az F-35-ös is felfutóban van, sanszos, hogy jóideig nem fogják még csak a közelébe se engedni olyan zónákhoz, ahol kétséges az abszolút egyértelmű technikai fölény. Értsd, nem őskövület Phantomok, F-14A-k, vagy épp szíriai MiG-23MLD-k és Szu-22M4-esek ellen kell vitézkedni, hanem kínai exportra szánt partvédelmi Szu-35-ösökkel.
Így még az a polémia is időszerűtlen, hogy pontosan mi is a helyzet most az orosz ekvivalenciával.

Ez ebben a formában nekem fura. Merthogy tök jól csinálják.
Az USAF megválaszthatja, hogy és milyen körülmények között kezd csatába - övék a kezdeményezés. Ez kb. minden tábornok álma. Így kell csinálni - megválasztod hol, mivel, mekkora erőfölénnyel. Csillagos ötös az akadémián!
Ez nem valami lovagi torna, hogy feláll a két csúcsgép és győzzön a jobb. Célok vannak, amiket kiadtak a vezetők, érd el. Így meg el is lehet.

Amiről itt igazán szó kéne, hogy legyen akkor, az egy totális, világháború méterű összecsapás kéne, hogy legyen, hogy a gépek úgymond összemérhetőek legyenek, amire a Yugók bombázása nem a legjobb példa. Az F-35 persze védve lesz - de nincs ma olyan gép, ami nagy mellel támogatás nélkül berepül az ellenséges légtérbe. Egyik sem.