Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ez tényleg ritka gány (fizetett) cikk, több oldalon volt tárgyalva itt is, hogy a boeing elqrta,nem kicsit, nagyon.
Tudom, hogy a "mindent jobban tudó" fotelszakérők már a gyártót temetik, de mi azért várjuk meg a vizsgálatok eredményét...!

Nekem pl. furcsa, hogy csak a fejlődő országok "fejlődő pilótáit" érte baleset. Mert érdekes módon hasonló dolog történik a fejlődő országok haderőinél is, ahol általában villámgyorsan megy tönkre a modern haditechnika...

Vagy másoknak ez nem furcsa?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
  • Tetszik
Reactions: jani22 and formosa1

KoviUbi

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 834
6 693
113
Igen, kivéve azt, hogy egyértelműen le van írva a Flight manualban, miszerint a túlfutás/vészhelyzet miatt kikapcsolt trimm-rendszert tilos leszállás előtt újra bekapcsolni!! Persze nem tudhatjuk mi lett volna ha kikapcsolva hagyják, így sajnos tudjuk a szomorú véget ...

Mi van abban az esetben, ha azért kapcsolták vissza, mert a kormányon lévő gombbal könnyebb visszatekerni, mint kézzel?
Csak próbálok hangosan gondolkodni.Amennyire én tudom, ha lekapcsolják az elektromos trimmet, akkor ugye csak az marad, hogy kézzel kell tekergetni.Azt tudták, hogy a gomb megnyomása megállítja egy időre az MCAS-t a Lion Air esete után.Lehet, hogy ebben reménykedtek. (?)
Persze akkor is hülyeség visszakapcsolni, de mi más értelme lehetett visszakapcsolni?Azt csak nem várták, hogy megjavul a "reset" hatására.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Mi van abban az esetben, ha azért kapcsolták vissza, mert a kormányon lévő gombbal könnyebb visszatekerni, mint kézzel?
Csak próbálok hangosan gondolkodni.Amennyire én tudom, ha lekapcsolják az elektromos trimmet, akkor ugye csak az marad, hogy kézzel kell tekergetni.Azt tudták, hogy a gomb megnyomása megállítja egy időre az MCAS-t a Lion Air esete után.Lehet, hogy ebben reménykedtek. (?)
Persze akkor is hülyeség visszakapcsolni, de mi más értelme lehetett visszakapcsolni?Azt csak nem várták, hogy megjavul a "reset" hatására.
De ha visszakapcsolták, akkor "az etióp személyzet eltért a Boeing és az FAA azon utasításától, amelyet a Lion Air-katasztrófa után adtak ki, mert abban az áll, hogy az ilyen esetben a vízszintes vezérsík állásszögét mozgató elektromos motor kiiktatására szolgáló leoldó kapcsolókat a repülés végéig nem szabad ismét bekapcsolni."
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Nekem pl. furcsa, hogy csak a fejlődő országok "fejlődő pilótáit" érte baleset. Mert érdekes módon hasonló dolog történik a fejlődő országok haderőinél is, ahol általában villámgyorsan megy tönkre a modern haditechnika...

Vagy másoknak ez nem furcsa?


Kár, hogy nagyrészt európai pilótákkal repülnek. Fejlődő pilóták még mostanság ülnek be a jobb oldali székekbe. Dél-Afrikai mellett a kontinens legjobb légitársaságáról van szó, amelyik a világ rengeteg országába repül...
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Kár, hogy nagyrészt európai pilótákkal repülnek. Fejlődő pilóták még mostanság ülnek be a jobb oldali székekbe. Dél-Afrikai mellett a kontinens legjobb légitársaságáról van szó, amelyik a világ rengeteg országába repül...
Az etióp gépnél az egyik pilóta biztosan etióp volt, ám az indonéz fapadosnál kicsi az esély a külföldi pilótára. Remélem, hogy a hivatalos vizsgálatok mindent kiderítenek róluk és képzésükről is...
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 337
24 578
113
Legyen kicsit lazítás, éjszaka és nappal. :)

D3QHNoOW4AQDUj9.jpg

ANA_A380_JA382A_20190326_XFW-5-759x500.jpg

https://samchui.com/2019/03/26/second-ana-airbus-a380-rolls-out-of-paint-hangar/#.XKZnNogzaUk
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Az etióp gépnél az egyik pilóta biztosan etióp volt, ám az indonéz fapadosnál kicsi az esély a külföldi pilótára. Remélem, hogy a hivatalos vizsgálatok mindent kiderítenek róluk és képzésükről is...

Igen, ezt írtam. Frissen ült be a jobb oldali székbe, ahova minden pályakezdő szokott.

Ennyire ne védd a céget amelyik annyira csalt, hogy kénytelenek voltak az fbi-t is ráereszteni több száz ember halála után.

Bár mivel számodra a cég pr-ja hitelesebb, mint pilóták beszámolói, hogy rengeteg életveszélyes helyzetet teremtett a szarul kivitelezett rendszer, amiről már az FAA is jelezte, hogy őket is átverte anno a gyártó a dokumentációkkal, ezért legyen igazad, azért zuhantak le a gépek, mert a pilótáik alsóbbrendű rasszba tartoztak.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 327
13 648
113
"Lezuhant etióp gép: a pilóták betartották a Boeing utasításait"

https://index.hu/kulfold/2019/04/04/lezuhant_etiop_gep_jelentes_boeing_max/

Na most itt az lesz az igazi kérdés, hogy mi volt az POH és a légitársaság saját belső utasítása közötti eltérés (ha volt). Ugyanis az operátor hozhat más előírásokat - de azok csak szigorúbbak lehetnek.
Az, hogy visszakapcsolták a rendszert (gondolom CVt kikapták ha volt idejük), az érdekes, legalábbis az oka. Ha az előírás szerint ennek üzemképtelensége esetén vissza kell térni, akkor tehették azért, mert korábban fordulhatott elő olyan, hogy a reset helyre tette és nem akartak ezért visszafordulni (nyomás gyakorlás a cégtől, van ilyen...).
Na és innen indul az igazi móka több okból, mert ha visszakapcsolták és volt előírás, hogy nem tehetik, akkor ők hibáztak - viszont ez semmiben nem mentesíti a gyártót abban, hogy a bekapcsolt rendszer életveszélyes.
Bár még nagyon ködös az egész, van egy olyan gyanúm, ez az eset több, rendszerszintű bajt fog feltárni megint (gyártó és üzemeltető egyaránt).
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
M

molnibalage

Guest
Igen, ezt írtam. Frissen ült be a jobb oldali székbe, ahova minden pályakezdő szokott.

Ennyire ne védd a céget amelyik annyira csalt, hogy kénytelenek voltak az fbi-t is ráereszteni több száz ember halála után.

Bár mivel számodra a cég pr-ja hitelesebb, mint pilóták beszámolói, hogy rengeteg életveszélyes helyzetet teremtett a szarul kivitelezett rendszer, amiről már az FAA is jelezte, hogy őket is átverte anno a gyártó a dokumentációkkal, ezért legyen igazad, azért zuhantak le a gépek, mert a pilótáik alsóbbrendű rasszba tartoztak.
Szerintem nem védte, csak pusztán nem engedte el az egyik faktort. Igen gyakran sajátosan interpretálsz kijelentéseket és formálod át kvázi a saját szájízed szerint.
Mai napig fülembe cseng a B727 kezdeti katasztrófasorozat, ahol mindenki a Boeing fejét követelte és le akarták tiltani a típust. Aztán kiderült, hogy a pilóták repültek nem megfelelően a gépekkel és a B727 komolyabb módosítás nélkül korának egyik meghatározó gépe lett átlag feletti biztonsági mutatókkal. (Stephen Barlay könyvben van róla szó.)

Basszus, hát nem másnak is feltűntek a párhuzamok?
https://edition.cnn.com/2019/03/19/business/boeing-727-crash-lessons/index.html

Szóval azért óvatosabban azzal a farkast kiáltással. Mivel a vizsgálati jelentés nincs kész kicsit elhamarkodottnak érzem az ilyen szintű kirohanásnak. Attól, hogy az FBI is kiszállt, az nem determinál semmit. Annak a vége is lehet az, hogy "minden rendben volt". Kristálygömje meg nincs senkinek.

Ez kb. olyan, mintha leszaroznám a Szu-35Sz-t, mert anno 8 vagy 9 éve a gurulópróbán megsemmisült a típus és utána 5 nappal leírom, hogy ezek akkora barmok, hogy az új gépük olyan szar, hogy felszállás előtt is már összetöri magát.

Ez így kicsit erős lenne. Egyelőre legalább már ott vagyunk, hogy nem söprik szőnyeg alá az egészet, mert ennyi ember halála után a mai médiaviszonyok mellett nem is lehetne.

A felelősség megállapítása is odébb van.
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 377
23 021
113
  • Tetszik
Reactions: formosa1

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
635
906
93
Szerintem nem védte, csak pusztán nem engedte el az egyik faktort. Igen gyakran sajátosan interpretálsz kijelentéseket és formálod át kvázi a saját szájízed szerint.
Mai napig fülembe cseng a B727 kezdeti katasztrófasorozat, ahol mindenki a Boeing fejét követelte és le akarták tiltani a típust. Aztán kiderült, hogy a pilóták repültek nem megfelelően a gépekkel és a B727 komolyabb módosítás nélkül korának egyik meghatározó gépe lett átlag feletti biztonsági mutatókkal. (Stephen Barlay könyvben van róla szó.)

Basszus, hát nem másnak is feltűntek a párhuzamok?
https://edition.cnn.com/2019/03/19/business/boeing-727-crash-lessons/index.html

Szóval azért óvatosabban azzal a farkast kiáltással. Mivel a vizsgálati jelentés nincs kész kicsit elhamarkodottnak érzem az ilyen szintű kirohanásnak. Attól, hogy az FBI is kiszállt, az nem determinál semmit. Annak a vége is lehet az, hogy "minden rendben volt". Kristálygömje meg nincs senkinek.

Ez kb. olyan, mintha leszaroznám a Szu-35Sz-t, mert anno 8 vagy 9 éve a gurulópróbán megsemmisült a típus és utána 5 nappal leírom, hogy ezek akkora barmok, hogy az új gépük olyan szar, hogy felszállás előtt is már összetöri magát.

Ez így kicsit erős lenne. Egyelőre legalább már ott vagyunk, hogy nem söprik szőnyeg alá az egészet, mert ennyi ember halála után a mai médiaviszonyok mellett nem is lehetne.

A felelősség megállapítása is odébb van.

Akár mi is lesz a vizsgálat vége, már az a tény, hogy csak egy jeladó információit használja a rendszer NAGYON gáz szerintem. Ez nagyon ciki a Boeing-re nézve. Pedig rendelkezésre áll még egy jeladó, bár az igazi a három lenne. Elkapkodott munka benyomását kelti. Talán nem véletlenül...
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7
M

molnibalage

Guest
....Milyen egyszerű volt ehhez képest, amikor az ember a ..."seggével repült"....
A seggel repülés következménye. Ok, más műszaki fejlődés is volt...

Lehet nosztalgiázni, hogy mekkora buli volt kézzel vezetni, de a valóság ez. Egy dolog a nosztalgia a repülés "aranykorának és luxusának" tartott időkről, de azért ma "picit" biztonságosabb a repülés úgy, hogy már tömeges. Ezek közül már csak egy elérése is "szép volt" kategória lenne, nemhogy a kettőé együtt.

1970-2018_fatalities_per_revenue_passenger_kilometre_in_air_transport_%28cropped%29.png
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ha jól foglalom össze, a Boeing tudta, hogy életveszélyes hiba van a szoftverben, és pénzért kínálgatta a megoldást.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
M

molnibalage

Guest
Ha jól foglalom össze, a Boeing tudta, hogy életveszélyes hiba van a szoftverben, és pénzért kínálgatta a megoldást.
Nem, rosszul.

Molni! NEM azt írtam, hogy jobb volt, hanem, hogy EGYSZERŰBB!
A pilóta vagy kinek számára volt ez egyszerűbb?
Ez kicsit olyan, mint az írógép-szövegszerkesztő átmenet. Viszonylagos, hogy ki állt át egyszerűbben és ki érezte nyűgnek vagy csodának.