Civil repüléssel kapcsolatos témák

"Azonnal visszafordult Ferihegyre a Cessna, amelynek kinyílt majd leszakadt a csomagtér-ajtaja"

https://airportal.hu/leszakadt-egy-uzleti-repulogep-csomagterajtaja-a-ferihegyi-felszallas-utan/

"A Cessna 525 CitationJet CJ1 pilótái közvetlenül a felszállás után jelezték a HungaroControl repülőtéri légiforgalmi irányításának, hogy hibajelzést kapott arról, hogy a repülőgép csomagtér-ajtaja nyitva van"

A képek alapján a pilóta orra előtt nyílt fel az ajtó, nem kellett ahhoz műszer :)
Nagy szerencséjük volt, hogy a leszakadt ajtó nem találta el és verte ronggyá a vízszintes vezérsíkot, akkor sokkal nagyobb baj is lehetett volna az esetből.
 
Nagy szerencséjük volt, hogy a leszakadt ajtó nem találta el és verte ronggyá a vízszintes vezérsíkot, akkor sokkal nagyobb baj is lehetett volna az esetből.
Pontosan emlékszem egy ilyen esetre a Stephen Barlay Légikatasztrófák könyvből. Akkor egy postajáratnál vágódott ki az ajtó, szakadt le, találta el a stabilizátort és ékelte be részlegesen. Le is zuhant a gép, senki nem élte túl.
 
  • Tetszik
Reactions: Littlejohn
Itt biza seggberúgások lesznek...
Az ajtó nyitva volt a képen, tehát a zsanérok jók voltak, vagyis a zárvak nem voltak lockolva, esetleg nem akadtak be (sérültek) - de inkább nem csukta be valaki. Ez a dolog egyik része.
Na most valszeg nem akkor kotorásztak benne, mikor már a pilóta körbejárta, vagyis valamit nem vett észre - ergo valaki (talán ő) nem csukta be, a pilóta pedig nem vette észre. Kivéve persze ha a gyorszár volt hibás és az nem látszott lecsukva (ezért is jó kicsit megnyomkodni az ajtót - mellesleg sosem értettem azokat, akik nem mozgatják meg a gépen az egyenesbevezetőt vagy a nyílászárókat körbejáráskor. Koszos kéz nem szégyen pilótánál....).
 
https://mattstoller.substack.com/p/the-coming-boeing-bailout
Ebben a cikkben az írója azt elemzi, hogy hogyan jutott a Boeing a 737 Max körüli helyzetbe.
Röviden: a McDonnell Douglas (MD) felvásárlása előtt mérnöki szemlélet uralkodott az vezetésben, míg utána az MD féle vezetési stílus honosodott meg, mely üzleti szempontból közelítette meg a repülőgép gyártást. Ennek lett a következménye pl. az is, hogy a 737 Max esetén a szoftverfejlesztési feladatokat kiszervezték olyan eredménnyel, ami miatt áll a bál.
A cikk hitelességéről nem tudok nyilatkozni, úgyhogy kiváncsi vagyok a hozzáértők véleményére.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
A MiG-15 UTI berepülésének kiadott vizsgálati anyaga.
http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2011-151.pdf
A gép túlhúzása csak következménye annak, mintha nem lett volna teljesen jelen. Elfeledkezett a szemüvegéről, nem volt tudatában a gép állásszögének és sebességének, nem érzékelte, hogy épp darálja a futón a gép farkát, és nem tudta hova tenni az ezzel járó hangjelenséget sem. Beszűkült tudatállapot, mintha enyhén hipoxiás lett volna. Vérnyomásproblémák? Szívritmuszavar? A jelentés is csak találgat. El tudom képzelni, hogy a biciklibaleset is már ennek a következménye volt és nem fordítva.
Pedig mennyi munkát és elhivatottságot tettek bele abba felújításba... valószínűleg súlyosabb lett volna a baleset, ha a lengyelek által javasolt 45 kilós súly kerül az orrba a 74 kilós helyett, amitől a közismerten faroknehéz gép még könnyebben megemelte volna az orrát...
 
FR24 hírlevélből:
... On Wednesday, 24 July we tracked more than 225,000 flights for the first time in a single day. Yesterday, we broke that record, tracking more than 230,000 flights. ...

Azaz tegnapelőtt 225k, tegnap pedig 230k járat volt követhető globálisan az FR24 révén lefedett légtérben. Mindkettő rekordérték náluk.
Egyébként itt a napi bontású stat: www.flightradar24.com/data/statistics
 
Yup, a MAX a tökéletes példa, mi lett, mikor kiderült - a Boeing éppen szakad bele. És bizony a vásárlók azonnal be is intettek az USAnak.
.
Hogy ezt a Boeing hogyan fogja állami segítség nélkül átvészelni, azt nem tudom. Mert a vásárlói bizalom az bizony oda. És nem csak azért, mert elrontották. Az egy dolog. Hanem azért, ahogyan az egészet kezelték. Hibázni lehet. De hanyagnak lenni és PR dumát tolni, hát izé...*
Egy szegmensben lényegében 10+ évre KO nekik, mert ez az összerakott túltolt 737 nem jött be és párhuzamosan nem kezdték meg a valódi új típus fejlesztését.

*Van az az erős sejtésem, hogy nem egészen műszaki vezetők hozhatták meg ezt a döntést, hogy legyen MAX. Óccó lesz = jó lesz főleg marketinggel. Hát, nem jött be...

(És a legszomorúbb az, hogy több helyen azt látom, hogy a projekteknél sokszor nem a műszaki ember dönt vagy nem a műszaki ember hibája dönti romba. Láttam olyat, ahol a felső vezetés előkészítése kb. oda vezetett, hogy lesz egy több mrd-os rendszer, amihez nem lesz anyag, amivel dolgozhatna. Ennyire gondolták át. Semmiféle B terv nem volt arra, hogy "mi van, ha baj lesz?" És lett.)
 
Hogy ezt a Boeing hogyan fogja állami segítség nélkül átvészelni, azt nem tudom. Mert a vásárlói bizalom az bizony oda. És nem csak azért, mert elrontották. Az egy dolog. Hanem azért, ahogyan az egészet kezelték. Hibázni lehet. De hanyagnak lenni és PR dumát tolni, hát izé...*
Egy szegmensben lényegében 10+ évre KO nekik, mert ez az összerakott túltolt 737 nem jött be és párhuzamosan nem kezdték meg a valódi új típus fejlesztését.

*Van az az erős sejtésem, hogy nem egészen műszaki vezetők hozhatták meg ezt a döntést, hogy legyen MAX. Óccó lesz = jó lesz főleg marketinggel. Hát, nem jött be...

(És a legszomorúbb az, hogy több helyen azt látom, hogy a projekteknél sokszor nem a műszaki ember dönt vagy nem a műszaki ember hibája dönti romba. Láttam olyat, ahol a felső vezetés előkészítése kb. oda vezetett, hogy lesz egy több mrd-os rendszer, amihez nem lesz anyag, amivel dolgozhatna. Ennyire gondolták át. Semmiféle B terv nem volt arra, hogy "mi van, ha baj lesz?" És lett.)

A Boeing veszített annyit, amennyit mi nyertünk.
Ez az eset most sokat adott az amúgy látható hanyatlás visszaszorításában - ez az utolsó bekezdés a legfontosabb.
A repülés annó mérnökök és pilóták által futott - ma managerek viszik. Ma már csak a pénz számít és semmi más, nincs 10 és 20 évre előre perspektíva - csak a következő negyedév. Ez a hanyatlás és az eredménye kb. olyasmi összeomlás lesz, mint amit az Atari csinált a játékiparral 1986-ban, és az EA mostanában intéz. Az élősködők által félrevitt piac korrigálni fogja magát - fájdalmasan. Ez talán segít helyes irányba vinni a dolgokat. Jó esély van rá, mert a probléma szívébe vágott a dolog. (Tudnék mesélni, de inkább nem... fillérbaszás a köbön olyan helyeken, ami ijesztő....)

A Boeing veszteségei döbbenetesek, lapítanak róla, de az ügy jelenleg is már majdnem 10 milliárdba fájt nekik, és a becsült összveszteség (elmaradt rendelések, kárpótlások, stb...) ennek legalább a tízszerese lesz, nem beszélve a bizalomvesztésről és a piaci átrendeződésről.
 
A Boeing veszített annyit, amennyit mi nyertünk.
Ez az eset most sokat adott az amúgy látható hanyatlás visszaszorításában - ez az utolsó bekezdés a legfontosabb.
A repülés annó mérnökök és pilóták által futott - ma managerek viszik. Ma már csak a pénz számít és semmi más, nincs 10 és 20 évre előre perspektíva - csak a következő negyedév. Ez a hanyatlás és az eredménye kb. olyasmi összeomlás lesz, mint amit az Atari csinált a játékiparral 1986-ban, és az EA mostanában intéz. Az élősködők által félrevitt piac korrigálni fogja magát - fájdalmasan. Ez talán segít helyes irányba vinni a dolgokat. Jó esély van rá, mert a probléma szívébe vágott a dolog. (Tudnék mesélni, de inkább nem... fillérbaszás a köbön olyan helyeken, ami ijesztő....)

A Boeing veszteségei döbbenetesek, lapítanak róla, de az ügy jelenleg is már majdnem 10 milliárdba fájt nekik, és a becsült összveszteség (elmaradt rendelések, kárpótlások, stb...) ennek legalább a tízszerese lesz, nem beszélve a bizalomvesztésről és a piaci átrendeződésről.
100 mrd dollár? Atyaég, az majdnem két F-22 program.
 
100 mrd dollár? Atyaég, az majdnem két F-22 program.

Gyakorlatilag egy egész szegmenst buktak.
Az utolsó negyedévben a direkt veszteség 3.5 milliárd dolcsi volt - és akkor a csúszott/elmaradt megrendelések, kártérítések, nyomozás ebben sehol. Ja és a perek még csak ezután jönnek....
Ha pedig mondjuk az Airbus átveszi a szegmenst (ez a range és befogadóképesség, a közepes), onnantól oda újra betörni... na innen jön ki ez a szám (becsülgetés megy a fullos végösszegre).
Márt azt pletykálják, a MAX nevet is dobják, olyan rosszul hangzik immáron.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Egy általános áttekintést adó cikk a számokra:

http://theconversation.com/boeing-737-max-how-much-could-the-grounded-fleet-cost-the-company-114863

Elég ezt kiemelni:
"Boeing has already delivered nearly 400 of its 737 MAX series aircraft and has orders for about 5,000 more."

Na ha a gép bukik és ezt veszítik, az csak mekkora loss (beleértve a maintenance, képzés, support oldalról jövő bevételkiesést, stb...)

a 737 rendelések:
http://active.boeing.com/commercial...odels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report
 
Egy általános áttekintést adó cikk a számokra:

http://theconversation.com/boeing-737-max-how-much-could-the-grounded-fleet-cost-the-company-114863

Elég ezt kiemelni:
"Boeing has already delivered nearly 400 of its 737 MAX series aircraft and has orders for about 5,000 more."

Na ha a gép bukik és ezt veszítik, az csak mekkora loss (beleértve a maintenance, képzés, support oldalról jövő bevételkiesést, stb...)

a 737 rendelések:
http://active.boeing.com/commercial...odels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report
Atyaisten. Akkor 400 gépet majd simizni kell, de ha csak a gépek felét mondják le és alig pár misis haszon volt per gép, akkor is ez kb. katasztrófa.
Mondjuk anno a B727 is rosszul kezdődött, de az akkori sajtó és média egészen más volt. Meg az a gép a fejlődés egy lépcsőfoka volt, meg kellett tanulni. Nem mernék egyenlőségjelet rakni a kettő közé.
 
A Boeing veszített annyit, amennyit mi nyertünk.
Ez az eset most sokat adott az amúgy látható hanyatlás visszaszorításában - ez az utolsó bekezdés a legfontosabb.
A repülés annó mérnökök és pilóták által futott - ma managerek viszik. Ma már csak a pénz számít és semmi más, nincs 10 és 20 évre előre perspektíva - csak a következő negyedév. Ez a hanyatlás és az eredménye kb. olyasmi összeomlás lesz, mint amit az Atari csinált a játékiparral 1986-ban, és az EA mostanában intéz. Az élősködők által félrevitt piac korrigálni fogja magát - fájdalmasan. Ez talán segít helyes irányba vinni a dolgokat. Jó esély van rá, mert a probléma szívébe vágott a dolog. (Tudnék mesélni, de inkább nem... fillérbaszás a köbön olyan helyeken, ami ijesztő....)

A Boeing veszteségei döbbenetesek, lapítanak róla, de az ügy jelenleg is már majdnem 10 milliárdba fájt nekik, és a becsült összveszteség (elmaradt rendelések, kárpótlások, stb...) ennek legalább a tízszerese lesz, nem beszélve a bizalomvesztésről és a piaci átrendeződésről.
Ezt a 100mrd-ot nem tudom, hogy honnan veszed, mert én pár napja néhány milliárdot olvastam. Biztos lesz bizalomvesztés és néhány elmaradt rendelés is, de az átrendeződés csak minimális lehet, mert az Airbus - ha megfeszül - sem tud jóval több gépet gyártani. És nagyobb MAX lemondás sem lesz, mert a flottacsere annyiba fájna a társaságoknak, amennyi kárpótlást nem fizet a Boeing. - És akkor még nem írtam az időveszteségről...