Űrkutatás

https://www.rt.com/business/467737-...edium=aplication_firefox&utm_campaign=firefox
5d6b9712fc7e9392088b4622.jpg

Ezt a Szajúz5öt csak a PR miatt hívják Szajúznak? A mostani 28 motoroshoz akkor semmi köze?
Kár, hogy nem írta az acéllemez beszerzési forrását. A kompozit is érdekelne.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
https://www.rt.com/business/467737-...edium=aplication_firefox&utm_campaign=firefox
5d6b9712fc7e9392088b4622.jpg

Ezt a Szajúz5öt csak a PR miatt hívják Szajúznak? A mostani 28 motoroshoz akkor semmi köze?
Kár, hogy nem írta az acéllemez beszerzési forrását. A kompozit is érdekelne.

Igen. Csak a PR miatt hívták Szojuz-5-nek. Most már Irtisznek hívják.
A "mostani" Szojuzban (FG, 2.1a, 2.1b) összesen hat "motor" van sok-sok fúvókával ("hengerek"), a 2.1v-ben meg csak három "motor"ott is jópár fúvókával.

Ez gyakorlatilag a Zenyit rakéta újraélesztése az ukrán alkatrészek és az azóta kihalt beszállítók kiváltásával.
 
Namost ezt eddig is gyártották a Zenyithez.
Legfőképp annyit változtattak rajta, amennyit az ukrajnai háború miatt kiesett régebbi beszállítók kiváltása igényelt.

Ha már váltottak hazaira akkor biztos,hogy jobbat építettek be mint ami volt hisz hülyék lettek volna nem így csinálni.
 
Az alapján amit az utóbbi tíz-tizenöt évben a rakétaiparban leműveltek, ebben én nem lennék biztos.
Pár éve a Proton piacát részben azért bukták be mert megoldották az anyagbeszerzést okosba, aztán hullottak a hajtóművek...
Az új orosz rakétaipari beszállítókkal rendszeres a szenvedés.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and fishbed
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Igen. Csak a PR miatt hívták Szojuz-5-nek. Most már Irtisznek hívják.
A "mostani" Szojuzban (FG, 2.1a, 2.1b) összesen hat "motor" van sok-sok fúvókával ("hengerek"), a 2.1v-ben meg csak három "motor"ott is jópár fúvókával.

Ez gyakorlatilag a Zenyit rakéta újraélesztése az ukrán alkatrészek és az azóta kihalt beszállítók kiváltásával.
Tehát akkor egy Szajúz első fokozat blokk négy fúvókája az egy motorhoz tartozik? Mint a képen a 171es? De mind a négyet külön gyufával gyújtják be, nem? És a kormányfúvókákat?
A cikk külön említi a Szajúz-5öt és az Irtist.
Nem túloznak egy kicsit az oroszok? Ez véletlenül nem a MOST gyártásban levő legerősebb rakétamotor?
 
Tehát akkor egy Szajúz első fokozat blokk négy fúvókája az egy motorhoz tartozik? De mind a négyet külön gyufával gyújtják be, nem? És a kormányfúvókákat?
Igen, az első fokozat egységeiben a négy fő fúvóka meg a két kormányfúvóka is ugyanahhoz az RD-107-es hajtóműhöz tartozik. A második fokozatban a négy fő fúvóka meg a négy kormányfúvóka is ugyanahhoz az RD-108-hoz tartozik. A kormányfúvókák az első két fokozatban ugyanúgy működnek mint a nagyok, csak kisebbek és mozgathatóak. Az összes fúvókának van külön "gyufája" az indításkor, a kormányfúvókáknak is.

"Mint a képen a 171es?"
Az RD-170 sorozatnál szintén négy fúvóka tartozik egy hajtóműhöz és mivel ezek mozgathatóak, így nem kellenek mellé külön kormányfúvókák.
Ennél viszont a szivattyú előégetőjét és a fúvókákat már nem szilárd töltettel, hanem folyékony trietil-alumínium (TEA) oxigénbe fecskendezésével gyújtják be

" A cikk külön említi a Szajúz-5öt és az Irtist."
A cikk azt mondja hogy: a Szojuz-5-öt, amit Irtisz néven is ismerünk.

"Nem túloznak egy kicsit az oroszok? Ez véletlenül nem a MOST gyártásban levő legerősebb rakétamotor?"
Az ördög a részletekben van elrejtve.
A cikk azt írja hogy a legerősebb, gyártásban lévő, több égőteres (ami a fúvókával van egyben) motorja (726t felszínen 790t vákuumban).
Ez így igaz is, mert a SLS-hez használni tervezett 1600t-nak megfelelő kb.16000kN tolóerejű szilárd hajtóanyagú rakéták, amik nemrég óta már gyártásban is vannak, csak egy égőteresek...
 
Az oroszoknak biztos vannak képeik nyitott állapotban.
Működik még a Taliándörögdi műholdfényképező?
Ezt nem ismerem. :( Most, hogy rákerestem:

http://www.muemlekem.hu/muemlek/show/11695

Én ismereteim szerint Baján működött optikai fényképezéssel működő műholdkövető távcsőrendszer régen. Mind ha láttam volna képet a távcsőről is - nagyon homályos az emlékem, de nem kis eszközpark lehetett. A távcső tükörátmérője legalább 40-60 cm lehetett. Semmi többlet infóm nincs erről, sajnos.

Ja itt van. :D
Persze, interkozmosz program. :D

" 1962-1969 között az Interkozmosz-program keretében együtt dolgozó nemzetközi megfigyelőállomások mintegy 50 000 észlelés gyűjtöttek össz. "
https://hu.wikipedia.org/wiki/Bajai_Obszervatórium
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55
Ezt nem ismerem. :( Most, hogy rákerestem:

http://www.muemlekem.hu/muemlek/show/11695

Én ismereteim szerint Baján működött optikai fényképezéssel működő műholdkövető távcsőrendszer régen. Mind ha láttam volna képet a távcsőről is - nagyon homályos az emlékem, de nem kis eszközpark lehetett. A távcső tükörátmérője legalább 40-60 cm lehetett. Semmi többlet infóm nincs erről, sajnos.

Ja itt van. :D
Persze, interkozmosz program. :D

" 1962-1969 között az Interkozmosz-program keretében együtt dolgozó nemzetközi megfigyelőállomások mintegy 50 000 észlelés gyűjtöttek össz. "
https://hu.wikipedia.org/wiki/Bajai_Obszervatórium
ld-2.jpg
https://igabakumov.neocities.org/SatStations/ld-2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and gergo55