Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Ha engem kérdel ilyen nincs. Mivel 0 CO2-es villamos hálózat nincs még a világon.

Teljesen értem amit mondasz, és egyet is értek.

A kérdésem igazából a EU általi jogi értelmezésre vonatkozott (korában a Chevy Bolt kapcsán az amerikai hatóság álláspontja került pl. említésre). Tehát hány km.-t kell tudni teljesen villamosan 0g lokális kibocsátással megtennie egy autónak, hogy 0g-os lábnyomúnak számítson az új EU-s szabályozás szerint? Lehet-e belső égésű motorrral is rendelkező autót ilyenként elszámolni, vagy a teljes kapacitás teljes elhasználsáának teljes CO2 lábnyomát nézik?

Tudja valaki a törvény nevét, vagy hogy hol tudok ennek a szabályozásnak utánanézni? Hátha megspórolva aki egy kis keresgélést nekem valaki, aki már tudja a választ. :)
 
A hidrogén nagyon macerás és veszélyes. Akkor már inkább a hibrid. Az is hasonlóan komplex (ami hidrogénes cuccot én láttam az egy üzemanyagcellás range-extenderes hibrid volt), de legalább kiforrott technológia, infrastruktúrája van szénhidrogén-üzemanyag és elektromos töltőhálózat kiépítve (tudom, hogy milyen limitációkkal), stb.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and blitzkrieg
A kérdésem igazából a EU általi jogi értelmezésre vonatkozott (korában a Chevy Bolt kapcsán az amerikai hatóság álláspontja került pl. említésre). Tehát hány km.-t kell tudni teljesen villamosan 0g lokális kibocsátással megtennie egy autónak, hogy 0g-os lábnyomúnak számítson az új EU-s szabályozás szerint?

You want definitions - we have definitions!

Ha jól értem a rövid válasz : ha a kimúlóban lévő 2007-es NEDC szabvány szerint mert vegyes fogyasztásban mért / számított CO2 kibocsátás 0 és 50 gramm között van, akkor alacsony kibocsátásúnak minősül a személygépkocsi, khgpj.,

A gyakorlatban ez kb elektromost, hidrogénest jelent (esetleg más alternatív hajtás, pl gáz..?), mert belsőégésűek ennek a közelében sincsenek és valszeg nem is lesznek.

így 2020-tol 2023-ig degresszíven 2-től 1-ig csökkenő szorzóval számolják az éves flotta kibocsátás tekintetében (az eladási szamokat utólag jelentik be a tagállamok az előző évre), és az alapján megy ki a bünti gyártóként VAGY csoportonként. Magyarán az elején még lehet valamit trükközni a mutatóba eladott elektromossal de pár év múlva ez se fog működni.

h) „fajlagos szén-dioxid-kibocsátás”: a személygépkocsinak vagy a könnyű haszongépjárműnek a 715/2007/EK rendelettel és annak végrehajtási rendeleteivel összhangban mért és a jármű megfelelőségi nyilatkozatában „CO2-kibocsátás (vegyes)” megjelöléssel feltüntetett szén-dioxid-kibocsátása. A 715/2007/EK rendelet szerinti típusjóváhagyással nem rendelkező személygépkocsik vagy könnyű haszongépjárművek esetében a fajlagos szén-dioxid-kibocsátás 2020. december 31-ig a 692/2008/EK rendeletben, 2021. január 1-jétől pedig az (EU) 2017/1151 rendeletben megállapított mérési eljárásnak vagy a Bizottság által az ilyen járművek szén-dioxid-kibocsátásának megállapítása céljára elfogadott eljárásoknak megfelelően mért szén-dioxid-kibocsátás;

m) „kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású jármű”: olyan személygépkocsi vagy könnyű haszongépjármű, amelynek az (EU) 2017/1151 rendeletnek megfelelően meghatározott kipufogógáz-kibocsátása a nullától az 50 g CO2/km értékig terjed;

5. cikk Extra kibocsátási egységek

Az átlagos fajlagos szén-dioxid-kibocsátás kiszámításakor minden egyes, 50 g CO2/km-nél alacsonyabb fajlagos szén-dioxid-kibocsátású új személygépkocsi:

2020-ban 2 személygépkocsinak,
2021-ben 1,67 személygépkocsinak,
2022-ben 1,33 személygépkocsinak,
2023-tól kezdve pedig 1 személygépkocsinak számít,

Lehet-e belső égésű motorrral is rendelkező autót ilyenként elszámolni, vagy a teljes kapacitás teljes elhasználsáának teljes CO2 lábnyomát nézik?

Nekem ugy tűnik hogy elvileg lehet mert csak a co2 van meghatározva, bár a NEDC szabványt nem volt kedvem átnyálazni telefonon. A gyakorlatban meg szerintem nem, hacsak nem valami 300 köbcentis, turbós, részecskeszűrős, szentlélektől áldott Atkinson ciklusú segédmotor, ami csak és kizárólag autópályán kapcsol be..

Tudja valaki a törvény nevét, vagy hogy hol tudok ennek a szabályozásnak utánanézni? Hátha megspórolva aki egy kis keresgélést nekem valaki, aki már tudja a választ. :)

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2019/631 RENDELETE (2019. április 17.) az új személygépkocsikra és az új könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások meghatározásáról, valamint a 443/2009/EK és az 510/2011/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről

Bár linkelni egyszerűbb, mint kimondani :D

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R0631&from=EN#d1e844-13-1
 
Ez aztán a nagyformátumú ember. Nem elég, hogy túl gyakran beszél hülyeségeket még tartalmat is lopott a Real Engineering oldaltól és több hét sem volt elég a forrás feltüntetésére...

De hát már úgyis éppen téma volt, akkor berakom...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ez aztán a nagyformátumú ember. Nem elég, hogy túl gyakran beszél hülyeségeket még tartalmat is lopott a Real Engineering oldaltól és több hét sem volt elég a forrás feltüntetésére...

De hát már úgyis éppen téma volt, akkor berakom...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Amúgy sem bírom a nagyképűségét, de ez már gusztustalan... Copyright claimet neki!
 
molnibalage

Nemrég betettem egy 50 perces tesztvideót a Tesla 3-ról. Ott is ez a H András csávó próbált okoskodni, de nagyon leoltotta őt a Vályi István.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nagyon hosszú a videó de érdemes megnézni. Elég sokszor dicsérték itt is a Muskot meg a Teslát. Hát, ez a videó mindent elmond szerintem. Még a Lada Granta szintjét sem üti meg sok helyen ez a villany csoda....
 
Tegnap óta nagy kegyesen betette.

Legyen akkor egy értelmesebb ember is.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nem oly rég "Barni bácsi" is számolt egy gyorsat, a hidrogénes szekerekre ha pl. hőerőművel állítanák elő a hidrogént.
YT link időzítve
 
Musk bácsiék újabb dobása.
Bár inkább az energiatermeléses topikban lesz ennek komolyabb felhasználása.
Ez a cikk és úgy látszik te is félreérted a problémát. Ha az akku gyártásának akkora CO2 lábnyoma van, mintha 10 évig éves átlagban 25 ezer km-et vezettél volna, akkor a villanyautó olyan környezetvédelmi humbug, hogy ihaj. Mert most, amikor minden eszközzel kellene csökkenteni a kibocsátást az e autók elterjedése azzal kezdni, hogy minden egyes legyártott e autó gyártása során egy hagyományos autó 10 éves lábnyomát tolja be, akkor nagyon nagy baj van.

Ez arra lesz jó esetleg, hogy ha már az autó 20 évesen le van harcolva, akkor az akksija esetleg még használható, de vannak kétségeim, hogy a használt akksi kereskedésben mi lesz a bukó és mért nem számít ez. De ne legyen igazam és akkor egy gonddal kevesebb.

Ezzel a villanyautózás problémáinak töredékét sem sikerült megoldani.

Ez a cikk csak Musk seggének nyalása, ami eltereli a problémáról a figyelmet...
 
Ez a cikk és úgy látszik te is félreérted a problémát. Ha az akku gyártásának akkora CO2 lábnyoma van, mintha 10 évig éves átlagban 25 ezer km-et vezettél volna, akkor a villanyautó olyan környezetvédelmi humbug, hogy ihaj. Mert most, amikor minden eszközzel kellene csökkenteni a kibocsátást az e autók elterjedése azzal kezdni, hogy minden egyes legyártott e autó gyártása során egy hagyományos autó 10 éves lábnyomát tolja be, akkor nagyon nagy baj van.

Ez arra lesz jó esetleg, hogy ha már az autó 20 évesen le van harcolva, akkor az akksija esetleg még használható, de vannak kétségeim, hogy a használt akksi kereskedésben mi lesz a bukó és mért nem számít ez. De ne legyen igazam és akkor egy gonddal kevesebb.

Ezzel a villanyautózás problémáinak töredékét sem sikerült megoldani.

Ez a cikk csak Musk seggének nyalása, ami eltereli a problémáról a figyelmet...

https://theicct.org/sites/default/files/publications/EV-life-cycle-GHG_ICCT-Briefing_09022018_vF.pdf
As shown in Table 1, the studies indicate that battery production is associated with 56 to 494 kilograms of carbon dioxide per kilowatt-hour of battery capacity (kg CO2/kWh) for electric vehicles.

Vagyis egy 50 kWh-s autóra 2,8-24,7 tonna CO2 kibocsátást saccolnak.
Egyezzünk meg abban, hogy nagyon nagy külömbségek vannak a kibocsátási adatok között, és nagyon bizonytalan, hogy mennyi is a valós kibocsátás.

Egyébként egy átlagos magyar autós 16000 km-t tesz meg évente az autójával.
7 literes fogyasztással számolva 1120 liter benzint használ el. Egy liter benzin 2,400 kg CO2 kibocsátással jár. Vagyis egy átlag magyar autós egy év alatt 2,688 tonna CO2-t pöfög a levegőbe.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag
Egyébként egy átlagos magyar autós 16000 km-t tesz meg évente az autójával.
7 literes fogyasztással számolva 1120 liter benzint használ el. Egy liter benzin 2,400 kg CO2 kibocsátással jár. Vagyis egy átlag magyar autós egy év alatt 2,688 tonna CO2-t pöfög a levegőbe.
1 liter benyó kb. 0,8 kg, hogy lesz ebből 2400kg CO2?! Vagy ebben benne van az olajbányásszattal kezdve a finomításon át minden??
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Két-három éve már az itthoni pálya tervezési munkákat úgy adja ki a MÁV (helyett a NIF Zrt. persze) hogy a MÁV Start által elképzelt ütemes menetrendekhez kell a pályát varrni. Ami nagy baj hogy nálunk csak EU pénzből mehet az építés, valamint hogy "kicsit" vastagon fog a kivitelezők tolla (ez nem csak Mészáros bácsi mára, az osztrák cégek is beálltak a sorba, szakember meg nincsen ami tovább emeli az árakat) , ezért nem lehet annyi pályát felújítani hogy rendszerszintem érezhető legyen a hatás. De valami már elindult...
Meg persze a politikai beavatkozás (lásd kínai vasút), a (néha a fórumon is érezhető) lenézés a közlekedéstervezők irányába ("barnaköpenyesek logarléccel"), hogy az ő véleményüket telibe kell szarni. Pedig ma már elég jó vasúti-forgalom szimulációk vannak menetrend készítéshez, nem papíron kell csinálni.