Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Szerintem tizedesvessző, és 2,4kg (kettő egész négy tized) az

Jah, közben most nézem, hogy a tizedes vesszőt nézte pontnak így a 2,400 kg-ot 2400-nak nézte. De én is hibás voltam, mert a nullákat nem kellett volna kiírjam. A 2,4 kg-os érték egész pontosan 2,392 kg (így találtam a netem). Amit aztán meg kerekítettem 2,400-ra és otthagytam a nullákat.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and torsen
Honda e review

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
https://theicct.org/sites/default/files/publications/EV-life-cycle-GHG_ICCT-Briefing_09022018_vF.pdf
As shown in Table 1, the studies indicate that battery production is associated with 56 to 494 kilograms of carbon dioxide per kilowatt-hour of battery capacity (kg CO2/kWh) for electric vehicles.

Vagyis egy 50 kWh-s autóra 2,8-24,7 tonna CO2 kibocsátást saccolnak.
Egyezzünk meg abban, hogy nagyon nagy külömbségek vannak a kibocsátási adatok között, és nagyon bizonytalan, hogy mennyi is a valós kibocsátás.

Egyébként egy átlagos magyar autós 16000 km-t tesz meg évente az autójával.
7 literes fogyasztással számolva 1120 liter benzint használ el. Egy liter benzin 2,400 kg CO2 kibocsátással jár. Vagyis egy átlag magyar autós egy év alatt 2,688 tonna CO2-t pöfög a levegőbe.



A fentebb már linkelt VW is írja, az e-jármű eseténél a jelenleg a gyártáskori CO 2 kibocsájtás, csaknem az életciklusa alatt kibocsájtott összes CO 2 felét adja !

"Az elektronikus járműben alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátás
Összefoglalva: a jelenlegi Golf TDI (dízel) átlagosan 140 g CO 2 / km-t bocsát ki az egész életciklusa során, míg az e-Golf
eléri a 119 g CO 2 / km-t.
Nyilvánvaló, hogy a belső égésű motorral felszerelt járművekben a kibocsátás nagy része a felhasználási szakaszban fordul elő, azaz a fosszilis tüzelőanyag és az égés ellátási láncában. Itt a dízel eléri a 111 g CO 2 / km-t. A megfelelő elektromos hajtású jármű ebben a szakaszban csak 62 g CO 2 / km-t bocsát ki, ami az energiatermelés és -ellátás eredménye. Ezzel szemben az akkumulátorral működő elektromos járművek legtöbb kibocsátása a termelési szakaszban keletkezik. Az LCA szerint egy dízel itt 29 g CO 2 / km-t hoz, míg 57 g CO 2 / km-t határoztak meg egy hasonló e-járműre. Az elemek gyártása és az alapanyagok komplex kinyerése felelős ennek. Ezek a kibocsátások a teljes életciklus szén-dioxid-kibocsátásának csaknem felét teszik ki. A felhasználási szakaszban a CO 2 -kibocsátás az energiatermelés forrásaitól függ. Minél tovább csökkennek, annál regenerálóbb energiák állnak rendelkezésre.

Az életciklus-értékelés mint a holisztikus elemzés eszköz
Az életciklus-értékelés bonyolult, összetett és nemzetközileg szabványosított eljárás a járművek ökológiai mérlegének kutatására. Többek között a szén-dioxid-kibocsátást a gépjármű minden termék szakaszában megvizsgálják:
  • A nyersanyagok kitermeléséből, az alkatrészek gyártásából és az összeszerelésből származó kibocsátásokat a gyártás magában foglalja.
  • A felhasználási szakasz magában foglalja mind az üzemanyag-, mind az energiaellátás kibocsátását, különös tekintettel a járművek 200 000 km-nél hosszabb üzemeltetésére,
  • Az újrahasznosítás az újrahasznosítás révén értékeli a szétszerelést és a lehetséges megtakarítást.
Az "Életciklus-felmérés" megállapításaival a Volkswagen további kibocsátáscsökkentő intézkedéseket vonhat le az "Életciklus-tervezés" érdekében,
és kifejezetten a CO 2 egyensúly optimalizálását eredményezheti."


és ADAC cikkben is ott voltak az értékek amivel számoltak, igaz ezek nem magyar hanem a német viszonylatokat tükrözi.

ecar.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and fip7
Hétvégén láttam egy műsort, egy Greenpeacessel. El kell, hogy mondjam, hogy alapvetően nincs jó véleményem róluk, viszont ő most tényleg jó dolgokat mondott és jó kérdéseket tett fel.

Az elektromos vs. belsőégésű autókról beszélt.
Azt mondta, hogy szép dolog az, hogy a gyártók mindenféle mérésekkel kihozzák, hogy a belsőégésű motorok X gramm CO2-t és Y gramm egyéb (sokszor) mérgező gázokat bocsátanak ki, csakhogy ezek az értékek csak a laborban valósak (vagy még ott sem, mert ugyebár kiderült nemrég, hogy keményen hamisítanak), aztán meg kikerül az utcára az autó használják pár évig nyugaton őket, aztán elkerül keletebbre és használják még 10-20 évig, úgy, hogy a szervízek szinte garantáltan nincsenek megcsinálva és a kibocsátási értékek a többszörösei az eredeti gyárinak.
Na az elektromos autóknál ilyen nem fordulhat elő.
 
Á nem, ott nem kopik semmi, romlik a hatásfoka, nem kell szennyező alkatrészeket cserélni (tudom Pakisztánban újrahasznosítják, maradék meg konténerben megy Afrikába ezért nem számít).

De, az elektromos autó akkuja is romlik, de attól még, hogy már nem bír 300 km-t csak 200-at megtenni egy töltéssel, még nem pöfög ki több CO2-t vagy egyéb gázokat.
Míg ha a belsőégésűnél nem cserélik rendesen pl. a szűrőket, akkor szemmel láthatóan ömleni fog belőle a fekete füst és nem tudsz meglenni a háta mögött.

Egyébként az elektromos kocsiknál jóval kevesebb kopó alkatrész van. Pl. még a fék is sokkal lassabban kopik, mivel nagyrészt az elektromotor fékez generátor módban.
 
  • Tetszik
Reactions: KoviUbi
De, az elektromos autó akkuja is romlik, de attól még, hogy már nem bír 300 km-t csak 200-at megtenni egy töltéssel, még nem pöfög ki több CO2-t vagy egyéb gázokat.

Nehezebben, több veszteséggel veszi fel a töltést.
Az elbontása is sokkal szennyezőbb, mint egy hagyományos autóé, bár mivel az 99%-ban a harmadik világban történik nem számít.
A személyautók szennyezése eleve kerekítési hiba a világban (főleg az európai és japán), kezdésképpen pl. szarvasmarha állományt is ki kellene irtani, ha valóban tenni akarnánk a felmelegedés ellen.

(btw. egyre jobban szemezek villany Eonic-kal, remélem 3-4 év múlva lesz belőle 400km+-os verzió)
 
(btw. egyre jobban szemezek villany Eonic-kal, remélem 3-4 év múlva lesz belőle 400km+-os verzió)

Jó kis kocsinak néz ki, csak még az árát (cc. 10 misi listaár) nehéz megemészteni, illetve ha nincs utazós kocsi, a hatótávot.

Az áron majd good guy EU “segít” azzal, hogy a BÉM / ICE mtorosok árát jövőre kilövi az űrbe a hülye széndioxid büntivel. 1-1,5 milliót vidáman rárak az árra, úgy meg már kb. ugyananyi lesz az elektromos is a támogatással.

Én mindenesetre kihasználtam a hirtelen jött szigorral megnyílt piaci rést és a gyártók kiszórási akcióit, gyorsan beruháztam egy benyásra amíg még van. :)

A következő kocsi meg majd minimum légpárnás lesz vagy antigravitációs.
 
Én mindenesetre kihasználtam a hirtelen jött szigorral megnyílt piaci rést és a gyártók kiszórási akcióit, gyorsan beruháztam egy benyásra amíg még van. :)

Azért írtam én is 3-4 évet, nem rossz a mostani se, de dízel után brutálisan hiányzik a nyomaték és bántja a fülemet, ha az automata 4000 fölé pörgeti előzésnél.

Szerintem fel fog épülni egy szürke import réteg, Oroszban, USA-ban kilízingeli a helyi piacon beszerzett autót, amint meg van a 10000km/fél év újragenerálozza és behozza az EU-ba, mint használt autót.

Szerk.: Ioniq-ra gondoltam, fogalmam sincs, hogy lett Eonic :D
 
Hétvégén láttam egy műsort, egy Greenpeacessel. El kell, hogy mondjam, hogy alapvetően nincs jó véleményem róluk, viszont ő most tényleg jó dolgokat mondott és jó kérdéseket tett fel.

Az elektromos vs. belsőégésű autókról beszélt.
Azt mondta, hogy szép dolog az, hogy a gyártók mindenféle mérésekkel kihozzák, hogy a belsőégésű motorok X gramm CO2-t és Y gramm egyéb (sokszor) mérgező gázokat bocsátanak ki, csakhogy ezek az értékek csak a laborban valósak (vagy még ott sem, mert ugyebár kiderült nemrég, hogy keményen hamisítanak), aztán meg kikerül az utcára az autó használják pár évig nyugaton őket, aztán elkerül keletebbre és használják még 10-20 évig, úgy, hogy a szervízek szinte garantáltan nincsenek megcsinálva és a kibocsátási értékek a többszörösei az eredeti gyárinak.
Na az elektromos autóknál ilyen nem fordulhat elő.


Van benne realitás, de az EU 2020 januártól bevezeti az Euro6 D temp más néven Euro6.2 szabványt ahol már más feltételek szerint mérik a kibocsájtást, van pl közúti forgalomban mért rész is, nem véletlen mondta Barna bá, hogy ez már olyan szintű szabályozás, hogy szennyezett levegőjű városba ha egy ilyen autóval bemennének akkor tisztább gáz jön ki a kipufogójából, mint amit a motor elöl beszív.

És itt jön a realitás, miszerint mire ez a legalsó fizető rétegekig elér az több évbe fog telni, addig az alacsonyabb besorolású autókkal eregetnek.

más -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hadrás szerint már itt tart a tecsnyológia, co2 semleges gyártás, kíváncsi vagyok ez hogyan jött ki ?
időzített YT link
Ami még külön tetszik, hogy népautóznak a hsz.-ban és vitatkoznak, hogy ez az vagy épp nem az :D . . . de, hát minden VolksWagen = NépAutó
 
Ez nagyon tanulságos videó:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A villanyautó témakörében azért egy fontos dolgora felhívnám a figyelmet:
a teljes rendszer hatásfokára.
Tegyük fel sikerülne co2 semlegesen termelni az áramot (megújuló, atom, amit akarsz), akkor mi történne ha akkus autókat hajtasz vele:

- az akkuk vesztesége kb. 15%, erre jön rá az elektro motor kb. 90%-os hatásfoka, vagyis a teljes rendszer hatásfoka kb. 0.85*0.9~75%

- mi térténik ha üzemanyag cellás az autód? A legjobb PEM/SOFC üzemanyag cellák kb. 85%-os hatásfokkal alakítják az áramot hidrogénné. Erre rájön a PEM üzemanyagcella hatásfoka az autóban ami 60-65%, és végül aza elektro motor 90%-os hatásfoka. Ez így 0,85*0,6*0,9~45%

- mi történik ha e-benzint csinálsz belőle, mondjuk az egyéb ipari folyamatokban képződő co2 felhasználásával? Nem tudom, hogy az e-benzin előállítása mennyi energiát igényel, de szerintem kb. az előállított energia 10-15%-a körül lehet. És erre jön rá mondjuk a legjobb és 48V hibrid rendszerrel párosított ICE motor kb. 35% körüli átlagos hatásfoka. Ez így 0,85*0,35~30%

hát hm
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Közlekedés: ma láttam működni egy BKV-ellenőr kezében egy kütyüt, amivel leolvasta a bérlet QR-kódját, és "látá, hogy jó". Úgy tűnik, hogy minden borúlátásom ellenére az e-jegyrendszer egyes elemei már működnek.
 
Közlekedés: ma láttam működni egy BKV-ellenőr kezében egy kütyüt, amivel leolvasta a bérlet QR-kódját, és "látá, hogy jó". Úgy tűnik, hogy minden borúlátásom ellenére az e-jegyrendszer egyes elemei már működnek.
Fantasztikus. Nézd meg hogy működik a holland OV-chipkaart rendszer. Na az tényleg jó. Ha a kártyádon van pénz utazhatsz vele buszon, villamoson, metrón, hajón, vonaton, bérelhetsz vele bringát.
Tölthetsz rá neten, automatán keresztül, ha összekapcsolod a folyószámláddal akkor meg még ezekkel se kell foglalkoznod. Felszállsz csipantassz, leszállsz csipantassz és kész.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11
Fantasztikus. Nézd meg hogy működik a holland OV-chipkaart rendszer. Na az tényleg jó. Ha a kártyádon van pénz utazhatsz vele buszon, villamoson, metrón, hajón, vonaton, bérelhetsz vele bringát.
Tölthetsz rá neten, automatán keresztül, ha összekapcsolod a folyószámláddal akkor meg még ezekkel se kell foglalkoznod. Felszállsz csipantassz, leszállsz csipantassz és kész.
Nyilván :))) Én a hazai viszonyokhoz képest is pesszimista voltam, ezért is lepődtem meg.