CH-47 Chinook (Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 839
113
Lehet,hogy most ki leszek tiltva de én nem tonnákból hanem emberekből indulnék ki.Ugye az UH-60 alapvetően egy rajt képes elvinni a Chinook már egy szakaszt.Ezen kívül vannak még ankicsik amikkel kisebb alegységeket lehet szállítani.Ezzel kb le is van fedve az US ARMY személyszállító igénye.Most lássuk mit tudtak az oroszok:Mi-24 raj,Mi-8 szakasz,MI-26 század.Ezzel ők le is fedték a saját személyszállítási igényeiket(nagy különbség,hogy nyugaton a kicsi felé mentek el keleten a nagy felé ami személyszállítást illeti).Mondhatjuk,hogy mindenki megyugodhat,hisz szép kerek a dolog de ekkor jön a képbe a MARINE akik nem képesek sem rajt(Venom)sem szakaszt(CH-53) egy helikopterben szállítani és nem mellesleg szerintem ez a probléma már fennáll az oroszoknál is hisz az a MI-24/8/26 ami eddig el tudott vinni egy rajt/szakaszt/századot ma már nem bír hisz nem csak egy tártáska meg egy gázállarctáska van a katonánál ott sem.
Szóval szerintem azért nem volt a MI-8 és a MI-26 közt semmi mert nem volt rá szükségül hisz mindent el tudtak vinni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Talán a lengyel Merlinekhez annyi kiegészítés, hogy bő három méterel hosszabbak a Chinook-nál, de csak egy méterrel hoszabbak a Mi-8-asnál, de annál három méterel kisebb forgószárny átmérővel!
És három darab 2100 lóerős gázturbinájukkal belül csak 3.5, míg külső függesztéssel csak 5.5 tonnát emelhetnek.
A legújabb Mi-8-as (Mi-171A2) ezt szóról szóra tudja két darab 2300 lóerős turbinával is.
A Chonook törzsének építési hossza 15 méter, de a tehertér ennél kisebb, míg a két darab 18 méteres átmérőjű forgószárnyával a gép 30 méteres hosszt tesz ki.
A Merlin össz hossza 22 méter. Ebből a törzs kitesz 19 métert.
A CH-47F modell két, összesen, maximálisan 9400 lóerős hajtóművel emelhet akár tíz tonnát is. A Merlin a három hajtóműve adta 6300 lóerővel öt és felet.

Tehát, ha innen nézzük, abszolút értelemben a Chinook másfélszer nagyobb, másfélszer erősebb, mint a Merlin, de annál akár közel kétszer nagyobb kapacitással és csak a törzset figyelembe véve, a földön jóval kisebb helyigénnyel!
 
M

molnibalage

Guest
Lehet,hogy most ki leszek tiltva de én nem tonnákból hanem emberekből indulnék ki.Ugye az UH-60 alapvetően egy rajt képes elvinni a Chinook már egy szakaszt.Ezen kívül vannak még ankicsik amikkel kisebb alegységeket lehet szállítani.Ezzel kb le is van fedve az US ARMY személyszállító igénye.Most lássuk mit tudtak az oroszok:Mi-24 raj,Mi-8 szakasz,MI-26 század.Ezzel ők le is fedték a saját személyszállítási igényeiket(nagy különbség,hogy nyugaton a kicsi felé mentek el keleten a nagy felé ami személyszállítást illeti).Mondhatjuk,hogy mindenki megyugodhat,hisz szép kerek a dolog de ekkor jön a képbe a MARINE akik nem képesek sem rajt(Venom)sem szakaszt(CH-53) egy helikopterben szállítani és nem mellesleg szerintem ez a probléma már fennáll az oroszoknál is hisz az a MI-24/8/26 ami eddig el tudott vinni egy rajt/szakaszt/századot ma már nem bír hisz nem csak egy tártáska meg egy gázállarctáska van a katonánál ott sem.
Szóval szerintem azért nem volt a MI-8 és a MI-26 közt semmi mert nem volt rá szükségül hisz mindent el tudtak vinni.
A US Marne esetén ideológiák is csaptak össze. Mert ugye nemrég kitalálták, hogy járművek nélkül, helik által kipakolva szállnak partra és akkor semmi sem veszélyeztetheti a hajót. Igen ám, csak helik fordulóideje korlátos és nehézfegyverzetet partra tenni egy ponton túl nem lehet. Harckocsi így nincs, amit légpárnás kivihet az LHD-ből.

A CH-53 képes elvinni az LAV-25-öt, de abba sem fér el egy lövészraj tudtommal. Azt sem tudom, hogy személyzetestül és felszereléssel is viszi-e akár 35C fokban is, hogy képes-e eleget emelni ehhez.

Lehet,h hogy te csak emberekből indulsz ki, de amikor pl. hadi logisztika van és vinni kéne az utánpótlást - az amcsik által imádott AirLandBattle koncepció - akkor igenis számít az, hogy akkor ha csak 6-8 tonnát kell venni, akkor hány heli tudja vinni, hány helyre és mekkora redundanciával.

Az, hogy persze ki milyen logisztikát képzelt el, azt én sajnos nem tudom. Mert itt is lehet olyan koncepció, hogy alkalmas helyen 1-2-3 batárnagy Mi-26 kirakodik és oda járnak az ezredek vagy akárki járművei vissza. Ezzel ellentétes elképzelés, hogy a címzettig viszi egy kisebb, de még erősebb heli. Ez lenne a CH-47.

Egyéni ízlés dolga, hogy melyiket ki szereti és tartja reálisan kivitelezhetőnek...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Lehet,hogy most ki leszek tiltva de én nem tonnákból hanem emberekből indulnék ki.Ugye az UH-60 alapvetően egy rajt képes elvinni a Chinook már egy szakaszt.Ezen kívül vannak még ankicsik amikkel kisebb alegységeket lehet szállítani.Ezzel kb le is van fedve az US ARMY személyszállító igénye.Most lássuk mit tudtak az oroszok:Mi-24 raj,Mi-8 szakasz,MI-26 század.Ezzel ők le is fedték a saját személyszállítási igényeiket(nagy különbség,hogy nyugaton a kicsi felé mentek el keleten a nagy felé ami személyszállítást illeti).Mondhatjuk,hogy mindenki megyugodhat,hisz szép kerek a dolog de ekkor jön a képbe a MARINE akik nem képesek sem rajt(Venom)sem szakaszt(CH-53) egy helikopterben szállítani és nem mellesleg szerintem ez a probléma már fennáll az oroszoknál is hisz az a MI-24/8/26 ami eddig el tudott vinni egy rajt/szakaszt/századot ma már nem bír hisz nem csak egy tártáska meg egy gázállarctáska van a katonánál ott sem.
Szóval szerintem azért nem volt a MI-8 és a MI-26 közt semmi mert nem volt rá szükségül hisz mindent el tudtak vinni.

Jogos észrevétel.
Én műszaki szemmel vetettem össze a kihasználhatóságot, hogy számszerűsíthető paraméterek alapján mi a hatásos és -szerintem - mi nem az. Lásd külső teher tömege.

Viszont, ez megint csak engem igazol.
A Caracal - NH90 - Merlin trió egykori, jelenkori és jövőbeni kapacitása rendre zsugorodik, ahogy bővül az élőerő egyéni felszerelésének helyigénye.
És ez igaz a Blackhawk-ra, de akár a Minyóra is.
Szóval, amíg addig tartott a polémia, hogy mennyire számít a közepes kategória tehertere, kell-e rámpa és különben is, külső függesztéssel mennyit emel az adott technika, a Chinook egyszerűen túl nagynak számított. Nem is a függesztett teher okán, hanem a hozzá tartozó tehertere miatt.
Viszont most már lassan ez lesz az új közepes kategória, ha tényleg annyit fog a jövőben a harcosok fizikai kiterjedése növekedni, mint az várható (testpáncél, hálózati hadviselés kellékei, harctéri robotok, drónok, miegyéb).
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 440
113
Még tovább hegesztgetve a gondolatmenetemet - és indirekt módon, de tovább igazolva a Chinook közeljövőbeni (másfél évtizeden belüli) jogosságát - van itt még pár típus, amivel érdemes összevetnünk.

Ugye, említettem a lengyeleket. Ők is már a Mi-8-as utáni időszakra spekuláltak, mikor a soron következő váltóhelikoptert keresték. Sokáig az általuk is gyártott UH-60-as és a ma H225M-ként ismert Caracal között folyt a versengés, miközben a nyögvenyelős NH90-es fel sem merült.
És láss csodát, a bitang nagy, három hajtóműves Merlin lett a befutó!
Ez amúgy tényleg egy nagy gép.
És 4-5 tonna helyett már hatot is képes emelni. Jó drága és komplex konstrukció.
De bárhogy is van, mind teljesítményben, mind kategóriában is feljebb mentek a lengyelek.

Az oroszoknál a Minyók sokadik upgradeje az elmúlt több mint öt évtizedben a típust a kezdeti több, mint három tonnás külső teheremelésről feltornászta a valamivel több, mint öt tonnára (bizonyos feltételek esetén).
Tehát az orosz aviatikában a kolosszális húsz tonnás kapacitású Mi-26-os és a 4-5 tonnát vinni képes Mi-8-as család között a Mi-6/10 kihalása óta nincs semmi!
Ezen változtat majd egyszer a már lassan harminc éve fejlesztgetett Mi-38-as a maga kb hat tonnás max kapacitásával és a Minyónál némiképp nagyobb teherterével.
De ennyi. Látszik, hogy ez a bizonyos 5-10 tonna kellene oda is, igaz, egyelőre felülről fedik le a 26-ossal.

A németeknek ott van az ősöreg, de az aktuális upgrade-ekkel életben tartott CH-53G, ami megint csak testes jószág, de itt a látszat azért csal.
Emelőkapacitása a jóval kisebb és hozzá képest filigránabb Mi-8-as család szintjén mozog!
Noha a német hadsereg kihagyta a három hajtóműves CH-53E Super Stallion variánst, most a Lockheed/Sikorsky-tól mégis kaptak ajánlatot annak aktuális verziójára, a Mi-26-osokkal azonos tengelyteljesítményű CH-53K-ra. Ez utóbbi program nem csak, hogy brutálisan drága és banális szarvashibákkal terhelt, de csupán csak annyit ajánl, hogy az E-modell 14 tonnájához képest emelhet akár 16-ot is. Mégegyszer mondom, a Mi-26-ossal azonos teljesítménnyel!
Ez persze több, mint a CH-53G nevetségesen szerény 4 tonnája, de már nem sokkal több, mint a jóval kisebb CH-47F block 2 ígért 13 tonnás képessége. Ami ráadásul jóval kedvezőbb darabárral várható. Nem véletlen, hogy a Boeing ajánlata is él a német Stallionok leváltására.

A franciák, akik talán még a németeknél is jobban fáznak az amerikai haditechnikától és a már sokat emlegetett H225-ös család kifejlesztői és legfőbb használói, maguk jelentették be az igényüket a CH-47F block 2 esetleges rendszeresítésére.
Úgy fest, hogy ott is hiányzik egy nagy manőverezőképességű és relatíve gyors, közepes méretű típus, ami az 5-13 tonnás tartományban képes emelni és emellett van nagy belső tere és rámpája is.

Szóval ez a Chinook nem is annyira ördögtől való kategória, mint elsőre tűnik.
2 dologgal azért kiegészíteném:
- A Merlin a lengyelekhez tengerészeti verzióban érkezett. Arra pedig nem nagyon lehet nála optimálisabbat választani. Már ha van rá pénzed! ;)
A hadsereg tendere meg áll ugyebár. 2015-ben megrendeltek 50db H225M-et, melyet utólag lemondtak a választások után. Azóta is pereskednek... o_O
- A németeknek a CH-53G-nél nem is kellett nekik nagyobb emelő képesség, mert ők elsősorban embereket szállítottak vele, na meg a Wieselt. Abból 2-t is elbír a tehertérben.
A németeknek nem is kellett az E, mert amit szállítani kellett volna belül, azt nem tudta elvinni, csak max. függesztve, neccesen. Ez pedig a Fennek. Viszont a Lockhead erre építette fel a 53K marketingjét a legnagyobb potenciális export célpontnak - a németeknek - hogy a K már el fogja tudni vinni tehertérben, ráadásul mindennel együtt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 839
113
A US Marne esetén ideológiák is csaptak össze. Mert ugye nemrég kitalálták, hogy járművek nélkül, helik által kipakolva szállnak partra és akkor semmi sem veszélyeztetheti a hajót. Igen ám, csak helik fordulóideje korlátos és nehézfegyverzetet partra tenni egy ponton túl nem lehet. Harckocsi így nincs, amit légpárnás kivihet az LHD-ből.

A CH-53 képes elvinni az LAV-25-öt, de abba sem fér el egy lövészraj tudtommal. Azt sem tudom, hogy személyzetestül és felszereléssel is viszi-e akár 35C fokban is, hogy képes-e eleget emelni ehhez.

Lehet,h hogy te csak emberekből indulsz ki, de amikor pl. hadi logisztika van és vinni kéne az utánpótlást - az amcsik által imádott AirLandBattle koncepció - akkor igenis számít az, hogy akkor ha csak 6-8 tonnát kell venni, akkor hány heli tudja vinni, hány helyre és mekkora redundanciával.

Az, hogy persze ki milyen logisztikát képzelt el, azt én sajnos nem tudom. Mert itt is lehet olyan koncepció, hogy alkalmas helyen 1-2-3 batárnagy Mi-26 kirakodik és oda járnak az ezredek vagy akárki járművei vissza. Ezzel ellentétes elképzelés, hogy a címzettig viszi egy kisebb, de még erősebb heli. Ez lenne a CH-47.

Egyéni ízlés dolga, hogy melyiket ki szereti és tartja reálisan kivitelezhetőnek...

A szállított alegység logisztikáját az a helikopter ami szállítja ki tudja elégíteni.Gondolj bele:UH-60 1 raj=11 ember vagy 1200kg belsőtérben.Na ez az 1200 kb egy rajnak nagyjából 5napi mindene(lőszer,kaja,elem szóval kb minden) és ez csak 1 forduló.De szerencsére nem úgy működik a logisztika,hogy a szakaszt szállító helikoprer helybe viszia szakaszhoz az ellátmányt hanem ellátópontok vannak ahonnan szétosztják a cuccot.Szóval nem úgy működik,hogy a rajhoz vagy a szakaszhoz viszik előre a cuccot hanem a rajból vagy a szakaszból mennek hátra a cuccért.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
A US Marne esetén ideológiák is csaptak össze. Mert ugye nemrég kitalálták, hogy járművek nélkül, helik által kipakolva szállnak partra és akkor semmi sem veszélyeztetheti a hajót. Igen ám, csak helik fordulóideje korlátos és nehézfegyverzetet partra tenni egy ponton túl nem lehet. Harckocsi így nincs, amit légpárnás kivihet az LHD-ből.

A CH-53 képes elvinni az LAV-25-öt, de abba sem fér el egy lövészraj tudtommal. Azt sem tudom, hogy személyzetestül és felszereléssel is viszi-e akár 35C fokban is, hogy képes-e eleget emelni ehhez.

Lehet,h hogy te csak emberekből indulsz ki, de amikor pl. hadi logisztika van és vinni kéne az utánpótlást - az amcsik által imádott AirLandBattle koncepció - akkor igenis számít az, hogy akkor ha csak 6-8 tonnát kell venni, akkor hány heli tudja vinni, hány helyre és mekkora redundanciával.

Az, hogy persze ki milyen logisztikát képzelt el, azt én sajnos nem tudom. Mert itt is lehet olyan koncepció, hogy alkalmas helyen 1-2-3 batárnagy Mi-26 kirakodik és oda járnak az ezredek vagy akárki járművei vissza. Ezzel ellentétes elképzelés, hogy a címzettig viszi egy kisebb, de még erősebb heli. Ez lenne a CH-47.

Egyéni ízlés dolga, hogy melyiket ki szereti és tartja reálisan kivitelezhetőnek...
Ez a koncepcionális különbbség mindig is megvolt.A Marine és a VDO egy légimozgékony,de nem légiroham harcászatra helyezte a hangsúlyt.Ezzel szemben az US Army a légi roham hadműveletekre összpontositott.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 359
113
Ez a koncepcionális különbbség mindig is megvolt.A Marine és a VDO egy légimozgékony,de nem légiroham harcászatra helyezte a hangsúlyt.Ezzel szemben az US Army a légi roham hadműveletekre összpontositott.
picit túlzásnak érzem , inkább úgy mondanám hogy az amik levontak következtetéseket és tapasztalatokat és úgy ítélték hogy ez a szükséges lépés , ennyi
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Szerintem 4 db Chinookkal sokra nem mennénk. Az olyan "mutatóba" darabszám. Nagyon kéne rá vigyázni, mert mi lesz, ha...
Talán 8-10 darab, ami már úgy flotta, de vajon kellene-e annyi?
Illetve, A H-225 mellett üzemeltetve nem lenne egy kicsit redundáns a dolog? Akkor már lehetett volna az UH-60-al párosítva.
 
M

molnibalage

Guest
A cáfolat mindössze két szó: Bravo November
Nem értem.
Szerintem 4 db Chinookkal sokra nem mennénk. Az olyan "mutatóba" darabszám. Nagyon kéne rá vigyázni, mert mi lesz, ha...
Talán 8-10 darab, ami már úgy flotta, de vajon kellene-e annyi?
Illetve, A H-225 mellett üzemeltetve nem lenne egy kicsit redundáns a dolog? Akkor már lehetett volna az UH-60-al párosítva.
Álmodozás kategória a CH-47. Szerintem. Se pénz, se ember nem lenne hozzá.
Azt látom már a Zrínyi programban, hogy a vas megvételére rászánják a pénzt. Arra leszek kíváncsi, hogy az üzemeltetésre és a személyzetre is majd lesz-e és megmarad-e a kontinuitás akkor is, ha valami csoda folytán egyszer lesz más kormány, mint a mostani.
Mert a mostani piaci bérek mellett nehéz versenyezni az állami szférában... Vagy külföldivel, ahol tök ugyanazt a melót sokszorannyiért is elvégezheti kb. ugyanazon a típuson is akár.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Azt látom már a Zrínyi programban, hogy a vas megvételére rászánják a pénzt. Arra leszek kíváncsi, hogy az üzemeltetésre és a személyzetre is majd lesz-e és megmarad-e a kontinuitás akkor is, ha valami csoda folytán egyszer lesz más kormány, mint a mostani.
Nem. Kizárt dolog, hogy a most megvásárolni készülő nehézfegyverzet egy kormány, vagy akár ideológiváltás után megmaradna.
Anno, a nyolcvanas években beszerzett haditechnika nagy része a rendszerváltást követően ment is a levesbe.
Az akkori gazdaság nyugati hitelekből fizette a jólétet, de még a haditechnikát is, ám amikor kiderült, hogy Fekete Jánosék nem túl publikus módon mekkora államadósságot halmoztak fel, ott állt az egész ország letolt gatyával.
Csak, hogy a kályhától induljak el, anno Fock Jenőék új gazdasági mechanizmusa a hatvas évek legvégén a termelékenység és a fogyasztás optimalizálást célozták meg, ez azonban olyan társadalmi fordulatokat vetített előre a szovjetek szemében, hogy a csehszlovák fordulatkísérlet leverését követően a magyar újítást is visszavonatták Kádárékkal. A hetvenes évek közepétől viszont a szerkezetátalakításon át nem esett magyar szocialista gazdaság kénytelen volt nyugati hitelekből eltartani a Kádár által továbbra is megkövetelt gulyáskommunizmust, részint az 56 utáni félelmei miatt. Ez aztán egyfelől hasznavehetetlenné züllesztette a magyar gazdaságot 89-re, másfelől óriási adósságot eredményezett.
A folytatást fentebb már megírtam. Mindent pénzzé tevő privatizáció mellett a haderő sem maradhatott érintetlenül.

Most, 30-40 évvel később egy olyan gazdaságon ülünk, ami jóformán 100%-ban külföldi kézben iránytva és exportra termelve ketyeg.
Továbbra sincs magyar kontroll alatt.
Egy esetleges kivonulást, vagy bárminemű nemzetközi megingást követően ugyanúgy állnánk, mint álltunk 89 után. Mi vagyunk az ostor végén, mi csattanunk a legnagyobbat. Ha anémetek tüsszentenek egyet, mi az intenzívre kerülünk.
Ebben az esetben ismét a haderő, mint drága játékszer lenne az első, felesleges luxusnak kikáltott dolog, amitől szabadulni fognak.
Továbbra sincs semmiféle társadalmi támogatottsága a magyar haderőnek, senki se fog krokodilkönnyeket hullajtani, ha 2023 után visszadjuk az át se vett Leókat, PZh-2000-eseket, vagy kiárusítjuk, a gyártóval továbbértékesítetjük a ki nem használt H225-ösöket.

De ez már erősen off.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
https://en.wikipedia.org/wiki/Bravo_November

Ha van ikonja a megbízható, igénytelen katonai igásló technikának, akkor a Chinook az.

A RAF Bravo November (BN) gépéről van szó. (ld.: linket). Hosszú hetekig üzemelt a Falklandon mindenféle karbantartás nélkül. Csak a kerozint öntötték bele és repült...
+ az iraki és afganisztáni kalandjai...hosszú és kalandos története van és még ma is repül.
 
M

molnibalage

Guest
https://en.wikipedia.org/wiki/Bravo_November

Ha van ikonja a megbízható, igénytelen katonai igásló technikának, akkor a Chinook az.

A RAF Bravo November (BN) gépéről van szó. (ld.: linket). Hosszú hetekig üzemelt a Falklandon mindenféle karbantartás nélkül. Csak a kerozint öntötték bele és repült...
+ az iraki és afganisztáni kalandjai...hosszú és kalandos története van és még ma is repül.
Ráadásul úgy, hogy 175 km/h-val sikerült belerongyolni a tengerbe is még (sós víz, korrózió...!)

Na ennyit arról a téves sztereotip megközelítésről, hogy a jenki / nyugati cuccok nem bírják a strapát, de bezzeg az orosz...
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
A H-225 mellett üzemeltetve nem lenne egy kicsit redundáns a dolog? Akkor már lehetett volna az UH-60-al párosítva.
Így igaz, "lehetett volna", de ahhoz gondolkodni kéne a beszerzések előtt, ami nálunk nem szokás. Nem hiszem, hogy a Black Hawk-ot gyártó lengyel barátaink tolla vastagon fogott volna, mely mellé most simán vehetnénk Chinookokat is.
De az a hajó már elment. - Köszönjük a döntéshozónak... :(
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 203
2 673
113
Nem. Kizárt dolog, hogy a most megvásárolni készülő nehézfegyverzet egy kormány, vagy akár ideológiváltás után megmaradna.
Anno, a nyolcvanas években beszerzett haditechnika nagy része a rendszerváltást követően ment is a levesbe.
Az akkori gazdaság nyugati hitelekből fizette a jólétet, de még a haditechnikát is, ám amikor kiderült, hogy Fekete Jánosék nem túl publikus módon mekkora államadósságot halmoztak fel, ott állt az egész ország letolt gatyával.
Csak, hogy a kályhától induljak el, anno Fock Jenőék új gazdasági mechanizmusa a hatvas évek legvégén a termelékenység és a fogyasztás optimalizálást célozták meg, ez azonban olyan társadalmi fordulatokat vetített előre a szovjetek szemében, hogy a csehszlovák fordulatkísérlet leverését követően a magyar újítást is visszavonatták Kádárékkal. A hetvenes évek közepétől viszont a szerkezetátalakításon át nem esett magyar szocialista gazdaság kénytelen volt nyugati hitelekből eltartani a Kádár által továbbra is megkövetelt gulyáskommunizmust, részint az 56 utáni félelmei miatt. Ez aztán egyfelől hasznavehetetlenné züllesztette a magyar gazdaságot 89-re, másfelől óriási adósságot eredményezett.
A folytatást fentebb már megírtam. Mindent pénzzé tevő privatizáció mellett a haderő sem maradhatott érintetlenül.

Most, 30-40 évvel később egy olyan gazdaságon ülünk, ami jóformán 100%-ban külföldi kézben iránytva és exportra termelve ketyeg.
Továbbra sincs magyar kontroll alatt.
Egy esetleges kivonulást, vagy bárminemű nemzetközi megingást követően ugyanúgy állnánk, mint álltunk 89 után. Mi vagyunk az ostor végén, mi csattanunk a legnagyobbat. Ha anémetek tüsszentenek egyet, mi az intenzívre kerülünk.
Ebben az esetben ismét a haderő, mint drága játékszer lenne az első, felesleges luxusnak kikáltott dolog, amitől szabadulni fognak.
Továbbra sincs semmiféle társadalmi támogatottsága a magyar haderőnek, senki se fog krokodilkönnyeket hullajtani, ha 2023 után visszadjuk az át se vett Leókat, PZh-2000-eseket, vagy kiárusítjuk, a gyártóval továbbértékesítetjük a ki nem használt H225-ösöket.

De ez már erősen off.

Egyszer mar csak tudna valaki tanulni a tortenelembol, hogy az ilyen hozzaallas hosszutavon nem vezet semmi jora...
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 359
113
Így igaz, "lehetett volna", de ahhoz gondolkodni kéne a beszerzések előtt, ami nálunk nem szokás. Nem hiszem, hogy a Black Hawk-ot gyártó lengyel barátaink tolla vastagon fogott volna, mely mellé most simán vehetnénk Chinookokat is.
De az a hajó már elment. - Köszönjük a döntéshozónak... :(
miért is zárja ki egymást a kettő? lásd a franciák (azt hiszem de erre most hirtelen lehet nem jól emlékszem) a H225M mellé rendelték a CH47-et
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

Laci1970

Well-Known Member
2016. július 23.
1 781
3 235
113
Nem. Kizárt dolog, hogy a most megvásárolni készülő nehézfegyverzet egy kormány, vagy akár ideológiváltás után megmaradna.
Anno, a nyolcvanas években beszerzett haditechnika nagy része a rendszerváltást követően ment is a levesbe.
Az akkori gazdaság nyugati hitelekből fizette a jólétet, de még a haditechnikát is, ám amikor kiderült, hogy Fekete Jánosék nem túl publikus módon mekkora államadósságot halmoztak fel, ott állt az egész ország letolt gatyával.
Csak, hogy a kályhától induljak el, anno Fock Jenőék új gazdasági mechanizmusa a hatvas évek legvégén a termelékenység és a fogyasztás optimalizálást célozták meg, ez azonban olyan társadalmi fordulatokat vetített előre a szovjetek szemében, hogy a csehszlovák fordulatkísérlet leverését követően a magyar újítást is visszavonatták Kádárékkal. A hetvenes évek közepétől viszont a szerkezetátalakításon át nem esett magyar szocialista gazdaság kénytelen volt nyugati hitelekből eltartani a Kádár által továbbra is megkövetelt gulyáskommunizmust, részint az 56 utáni félelmei miatt. Ez aztán egyfelől hasznavehetetlenné züllesztette a magyar gazdaságot 89-re, másfelől óriási adósságot eredményezett.
A folytatást fentebb már megírtam. Mindent pénzzé tevő privatizáció mellett a haderő sem maradhatott érintetlenül.

Most, 30-40 évvel később egy olyan gazdaságon ülünk, ami jóformán 100%-ban külföldi kézben iránytva és exportra termelve ketyeg.
Továbbra sincs magyar kontroll alatt.
Egy esetleges kivonulást, vagy bárminemű nemzetközi megingást követően ugyanúgy állnánk, mint álltunk 89 után. Mi vagyunk az ostor végén, mi csattanunk a legnagyobbat. Ha anémetek tüsszentenek egyet, mi az intenzívre kerülünk.
Ebben az esetben ismét a haderő, mint drága játékszer lenne az első, felesleges luxusnak kikáltott dolog, amitől szabadulni fognak.
Továbbra sincs semmiféle társadalmi támogatottsága a magyar haderőnek, senki se fog krokodilkönnyeket hullajtani, ha 2023 után visszadjuk az át se vett Leókat, PZh-2000-eseket, vagy kiárusítjuk, a gyártóval továbbértékesítetjük a ki nem használt H225-ösöket.

De ez már erősen off.
Azt gondolod, hogy egy esetleges uj kormány majd a fidesz altal megvásárolt technikat eladja? Az az uj kormany meginkabb ki lesz szolgaltatva a nyugatnak mint a jelenlegi. Ha a libsi haverok nemetből, amcsiból meg nem tudom honnan azt kerik vegyenek meg, akkor venni fognak. Lesz miből. A közmű es energia szektor eladasából lesz penz dögivel.
 
  • Tetszik
Reactions: BiancoGasto